Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Het huidige Alfa design

di mar 06, 2012 08:42

Ik vond de guldenbiljetten ook altijd al mooier dan de eurobiljetten, alleen maakt men wat in de markt aanslaat. Van de euro wordt ik niet blij en het nieuwe gamma van Alfa kan mij op een enkel exemplaar na ook niet bekoren. Maar ja we moeten het er mee doen. Over 20 jaar zijn we vast gek op de huidige generatie Alfa Romeo :wink:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Het huidige Alfa design

di mar 06, 2012 08:55

Ik had als ik Alfa was iets als de Diva gepresenteerd in plaats van de 4C,wat voor mij een 100% Lotus aftreksel is maar dan slechter.
Wat de laatste jaren betreft vind ik eigenlijk alleen de 156 sedan een ontwerp wat er echt uit springt.
Ik hoop dat auto's met de allure van de jaren 60 of 70 terug komen,maar niet als retro modelletje.

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2229
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

Re: RE: Het huidige Alfa design

di mar 06, 2012 09:19

...maar niet als retro modelletje.
Dat zou voor mij écht de doodsteek zijn. Van Beetle-achtige auto's krijg ik jeuk op heel verkeerde plekken, en ja, helaas valt ook de, overigens heel geslaagde, 500 daar onder. Juist de doorwikkeling in de jaren 60, 70 en 80 tot in de jaren 90 hebben hele mooie en originele modellen opgeleverd, ook wanneer onderhuids de techniek grotendeels gelijk bleef. Xeroxen van historische pareltjes is in mijn optiek geen vooruitgang, maar teren op in het verleden behaalde successen...

Gebruik die modellen als inspiratie, als moodboard. En laat vervolgens de visie en creativiteit van (jonge?) ontwerpers los.

Ach, dromen is soms heel leuk...
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Het huidige Alfa design

di mar 06, 2012 09:52

Ik vond de guldenbiljetten ook altijd al mooier dan de eurobiljetten, alleen maakt men wat in de markt aanslaat. Van de euro wordt ik niet blij en het nieuwe gamma van Alfa kan mij op een enkel exemplaar na ook niet bekoren. Maar ja we moeten het er mee doen. Over 20 jaar zijn we vast gek op de huidige generatie Alfa Romeo :wink:
Das niet helemaal waar Cees als je naar het verleden kijkt: Als ik even eerlijk ben tegen mezelf: DE Juul heb ik altijd fraai gevonden. Toen de Alfetta GT(V) uitkwam stond ik meteen bij de dealer voor een folder. Dito bij de Alfetta sedan, de Giulietta de 156 en de GT. De warmte en de band waren er meteen. De enige auto(alfa) die ik met scepcis tegemoet heb gezien was de 75. Voor wat betreft de eerste versie is dat ook altijd gebleven, maar de versies met het nieuwere grilletje (va de TS) en de dikkere motoren waren echt een schot in de roos wat mij betreft. Alleen de 90 ben ik pas veel later gaan waarderen. Is eigenlijk een hele chique auto als ie netjes is gelaten.
De enige huidige in productie zijnde Alfa die ooit nog eens op de oprit zou kunnen staan is de Mito. Die gun ik het voordeel van de twijfel, maar ik mis de "klik" vanaf de geboorte om het zo maar uit te drukken. :wink:

@ Martijn GTA: Vind je hiervan dan???

Afbeelding

Laat ze dan maar kopieren. :wink:

Dit is lekker origineel zeg:: :roll:
Afbeelding

:wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2229
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: Het huidige Alfa design

di mar 06, 2012 10:52

Die Lancia is op 't randje.... :roll:




Oke, oke...uitzonderingen, regel, etc.

En 90% van het moderne VAG-spul is per definitie niet origineel. Alles schön kopiert werden geworden. Ik zie het verschil tussen Skoda, Audi en VW amper. En zelfs Bugatti, Lamorghini en Bentley ontkomen er volgens mij niet aan, die beginnen ook al aardig naar VAG te ruiken. Of is het inmiddels Auto Union?
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
hvou
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: do apr 20, 2006 15:34

Re: RE: Het huidige Alfa design

di mar 06, 2012 12:13

Maar dat geldt niet alleen voor Alfa wat mij betreft, ook andere merken met hun nieuwe modelrange kunnen mij niet meer bekoren. Auto`s zijn inmiddels gebruiksvoorwerpen geworden waar de passie en emotie ver te zoeken is.

toch komt er zo af toe weer echt iets moois langs

http://www.autoweek.nl/autonieuws/18779 ... -met-jaren
giulia 68

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Het huidige Alfa design

di mar 06, 2012 13:16

"Beauty, like supreme dominion
Is but supported by opinion"

Wij zijn het zelf die emoties toekennen aan een dood ding. Ook al werd Orazio Satta Puliga 50 jaar geleden veel minder beperkt door allerlei (externe/wettelijke) milieu- en veiligheidseisen toen hij de Giulia presenteerde, zijn hoofdmotief om de auto te bouwen zoals hij deed was simpelweg 'geld verdienen'. Dat hij dat deed door een gezinsauto een onderscheidend en sportief karakter mee te geven, zoals een bakker probeert lekker brood te bakken omdat dat beter verkoopt, is voor ons Alfisti mooi meegenomen. Je moet echter de emotie die een fabrikant in een auto stopt niet overdrijven.

Voor hedendaagse ontwikkelaars zijn de eisen mateloos veel complexer en vaak tegenstrijdig bovendien. Karakterauto's kan je alleen nog ontwikkelen voor de happy few waar 25.000 euro meer of minder nauwelijks een issue is. Laat een fabrikant een auto ontwikkelen puur op basis van passie en emotie en je krijgt een Donkervoort. Maar daar kan geen hele industrie van bestaan en de groep die zich in zulke auto's dagelijks wil verplaatsen is bovendien heel beperkt.

Ik heb niks met moderne auto's, maar de nieuwste Alfa's vind ik nog altijd beter te pruimen dan de meeste concurrenten. De MiTo vond ik nog leuk rijden ook, in tegenstelling tot de dodelijk saaie nieuwste Opel Corsa.

Wat het design van de huidige auto betreft heb ik een afkeer van al die ingewikkelde lijnen 'om maar op te vallen' (Citroën DS3: wat een gedrocht, Mini Cooper Countryman: doe effe normaal...) en die overmaatse koplamp- en achterlichtunits waarin je (met een lampje...) moet zoeken naar de echte verlichting. 10% functie tegenover 90% volume, bah. De achterlichten van de nieuwe Giulietta kunnen mij ook niet echt bekoren. Nee, dan die van de 166, subtiele lijnen en stijlvol. Koplampen 159/Brera: heerlijk eerlijk.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Het huidige Alfa design

di mar 06, 2012 19:21

Ds 3 is misschien een gedrocht, maar wel 100% origineel. Misschien daardoor ook wel weer heel leuk. :wink: (op de "snorharen" na dan.... :roll: )
Ik kan dat iig bestempelen als een verfrissend ding en dat ontbreekt aan heel veel auto's op dit moment. Ik mag die eigenwijzigheid wel.
Wat trouwens te denken van een Ferrari FF of een California? Ik vind dat, net als de Masers, echt grandioos design zeker als je ze live ziet.
Wat dat aangaat allemaal net zo origineel als de eerste 166, wat echt ook een plaatje is. (maar helaas ook al lang uit het programma is.. :cry: )
Maarja: Over smaak kun je uren twisten, maar feit is dat de huidige Alfa's een grotendeels een ander publiek aanspreken dan pakweg 10 jaar geleden. Of dat jammer is.... ? In stijgende verkoopcijfers zie het iig niet terug en das dan weer wel jammer. Teren op het verleden werkt niet.(meer)

Toch maar een eigen weg inslaan???? :o Deze heeft toch alle ingredienten om een Alfa badge te mogen dragen en 100% origineel.

Afbeelding
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: Het huidige Alfa design

di mar 06, 2012 23:55

Ik ben wel benieuwd hoe ze een retro 75 zouden kunnen neerzetten. Lijkt me wel lachen; tussen al dat afgelikte spul met design en weet ik veel wat een lekkere manse hoekige retro 75 ... zou zomaar schot in de roos kunnen zijn :wink:
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
flyingstar
Junior Member
Junior Member
Berichten: 96
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 01:28

RE: Het huidige Alfa design

wo mar 07, 2012 01:52

De Duettottanta is prachtig (ook evt met dak). Die moet gewoon komen!

Pininfarina is op de juiste weg. Kijk naar de prachtige Ferrari F12berlinetta en de Cambiano. Schitterend en trouwens twee mooie voorbeelden van contemporary Italiaans design.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: Het huidige Alfa design

wo mar 07, 2012 02:01

Wat zeggen de verkoopcijfers? Volgens mij is de alfa 156 een van de laatste Alfa's die echt goed heeft verkocht, het design van de 156 had daar denk ik een groot aandeel in. Ik heb hier overigens geen cijfers voor om dit hard te maken.

De huidige alfa's vind ik een beetje over de top, heb zelf het gevoel dat de verhoudingen van de Mito en Giulietta niet helemaal kloppen. Je vind ze mooi of niet, en veel zit er niet tussen. Neem als vergelijk dan bijvoorbeeld de 147, dat vind ik geen uitschieter maar ik vind 'm ook niet lelijk, en de GTA uitvoering is behoorlijk stoer.

Ik heb wel gelezen dat de huidige Alfa's maar heel slecht verkopen in Duitsland, en dat is best een belangrijke markt voor Alfa:

http://www.italiaspeed.com/2012/cars/in ... /0503.html

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Het huidige Alfa design

wo mar 07, 2012 09:23

Ik vraag mij af of design wel zo doorslaggevend is.
Een Citroen Picasso verkoopt wel goed terwijl je 3 keer moet kijken om te weten of hij voor of achteruit rijdt.
Je kan toch onmogelijk zeggen dat het mooier of beter is als bijvoorbeeld een Mito of Giulietta.
Of wat te denken van een Skoda Superb,dat is toch echt een model dat je zelfs als strijkbout nog niet in huis wil hebben?
Ik denk dat het imago van vroeger nog doorwerkt,iets wat bijvoorbeeld Skoda wel doorbroken heeft

.Afbeelding

laaaaangggg
Afbeelding

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Het huidige Alfa design

wo mar 07, 2012 11:21

Precies, echt een imagoprobleem en torenhoge afschrijvingen, de algemene opvatiing dat het dealernetwerk niet goed is etc. Ook de cupraces worden niet meer gedaan, dit was een mooie promotie voor ons merk.
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: Het huidige Alfa design

wo mar 07, 2012 19:36

Toch vreemd, want wat ik lees over de Giullietta zijn over het algemeen toch positieve berichten in bladen als Autoweek
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
flyingstar
Junior Member
Junior Member
Berichten: 96
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 01:28

RE: Het huidige Alfa design

wo mar 07, 2012 22:06

Het geheim van de 156 lag vooral in de styling, maar ook een vooruitstrevende dieselmotor en een schitterende rijgedrag. Bovendien was Alfa nog actief op internationale en nationale niveau met prestigieuze motorsports.

Het was de eerste nieuwe generatie auto met een verticale grille, schitterende parelmoer kleuren, echt aluminium deurgrepen en een coupe uitstraling met 4 deuren.

Wij hadden een van de eerste in Nederland, full option met sport pakket. Hij kreeg heel veel aandacht onderweg. Bij de supermarkt gingen mannen de auto voorstellen aan hun vrouwen. Het was misschien de eerste 'betaalbare' auto met een mooie design sinds... de Giulia.

Het lag zeker niet aan de veiligheid, want het was niet geweldig. Vergeleken met merken zoals Volvo en Renault liet Alfa veel over te wensen. Maar dit kwam eigenlijk pas in 2001, toen de EuroNCAP een belangrijke verkoopargument begon te worden.

Tegenwoordig zijn de meeste auto's overdesigned, hebben elementen van de Alfa overgenomen (zoals Audi met de verticale grille). Zelfs Peugeot heeft een behoorlijk mooie SW dat bijna zo sportief en elegant van achteren oogt als de Sportwagon. Dit was niet het geval in 1997 toen de meeste concurrenten van Alfa behoorlijk saai waren.

Ik denk dat Alfa mensen nog kunnen verleiden, maar het moet beter. De auto's moeten niet de lijn overnemen van een Punto of Bravo of zo zwaar zijn als een auto in een hogere segment, maar een volledig eigen identiteit met vooruitstrevende design details en techniek. Een Alfa moet 'winning' zijn in alle aspecten.

Nu hoor ik dat de Giulia weer uitgesteld is, maar dat Alfa een echte onderdeel moet worden zoals Ferrari of Maserati binnen Fiat. Ik hoop dat ik dit kan geloven, maar waarom moeten we bijna 15 jaar hiervoor wachten?

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”