Gebruikersavatar
brera1
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: di feb 14, 2012 10:51
Locatie: Hardenberg

Het huidige Alfa design

ma mar 05, 2012 15:09

Wie van jullie is echt tevreden met het uiterlijk van de meest recente Alfa's? Ik doel op de Mito, Giulietta en de 8C. Die laatste was erg mooi, maar de Mito en Giulietta kan ik toch nog steeds niet echt aan wennen. Ik vindt het erg jammer dat ze het aggresievere uiterlijk van de Brera en de 159 niet verder hebben laten evolueren. Hoe denken jullie hierover?

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Het huidige Alfa design

ma mar 05, 2012 15:45

Ja, ik weet ook niet echt wat ik er van moet vinden. De huidige modellen zijn wel mooi, maar missen een beetje..ja hoe moet ik dat zeggen? :? Alfa-touch? :?:

Ik doe een poging:

Normaal gesproken herken ik in de meeste Alfa-ontwerpen 3 kenmerken: Sportiviteit, elegantie en een tikkeltje agressiviteit.
In de 156, 166 of 916 zie ik dat allemaal terug. Maar een Mito is qua ontwerp m.i. wel redelijk elegant en in de juiste uitvoering best sportief. Maar een beetje "vrouwvriendelijker" door wat minder agressieve kenmerken (zoals platte brede koplampen/achterlichten die veel voorganger hadden)
Maar toch vind ik het een héle leuke auto, zou 'm nog steeds boven z'n concurenten verkiezen. Ze hadden alleen het 8C-design iets minder mogen uitmelken.

De Giulietta vind ik al een stuk beter, zolang ik 'm maar niet van de zijkant zie. (Dan is het een beetje te veel Bravo/Astra.) Van voren en achter zie ik veel Alfa. Brede, platte achterlichten die je van veraf kunt herkennen. De voorkant vond ik in het begin niet mooi, maar nu vind ik 'm eigenlijk best wel gaaf. Die grille is gewoon vreemd en anders, dat maakt 't nou ook weer een echt Alfa.

Tsja, en de 159 en Brera. Beetje het zelfde laken een pak. Érg mooie auto's, genoeg agressie en sportiviteit. Maar met name de Brera mist m.i. een flinke portie elegantie. De kont komt een beetje lomp over, evenals het voorscherm. (dat is gewoon een té groot oppervlak)
Maar toch weten ze ondanks dat een hele mooie auto neer te zetten. Echt 100x liever een Brera dan een Audi TT.

Dat is juist het sterke van de 156 en 166. Een heel rustig en vloeiend ontwerp zonder gekke fratsen en hoekjes, maar toch een ontzettend stijlvolle auto met een flinke dosis agressieve sportiviteit. En dit is na 15 jaar nog steeds een ijzersterk ontwerp.
Ga je nog verder terug in de tijd, herken je die kenmerken ook in een 164, GTV6 of 75 bijvoorbeeld.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
brera1
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: di feb 14, 2012 10:51
Locatie: Hardenberg

RE: Het huidige Alfa design

ma mar 05, 2012 16:07

Het stoere is er een beetje vanaf vind ik. Hopelijk gaan ze dat met de Giulia oplossen. Die 4c lijkt me wel een leuk ding, maar qua design is het gewoon een Lotus Elise met Giulietta invloeden. Beetje jammer. Ik mis prachtige ontwerpen zoals de GT!

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Het huidige Alfa design

ma mar 05, 2012 16:30

Dat is inderdaad een model dat ik inderdaad even vergeten was. Ma g wat mij betreft in dezelfde catagorie als de 156/166.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2229
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: Het huidige Alfa design

ma mar 05, 2012 17:19

Ik rij dagelijks in de nieuwe Giulietta, maar als ik 's middag na de werkdag over het parkeerterein loop krijg ik niet spontaan warme ballen in mijn buik van de aanblik van het klaar staande transport. Dat heb ik dan weer wel bij de 156 en de 75 die thuis in de garage staan.

De Giulietta heeft imho een te hoge neus om echt mooi te zijn, ondanks dat ik het met Veloce eens ben dat het hartje erg geslaagd is en de achterlichten leuk herkenbaar zijn. Maar een handje vol mooie design elementen maken een auto nog niet geslaagd. Het is over het algemeen toch te veel eenheidsworst wat mij betreft.
C. omschreef het mooi:
...als je de Alfa logo's zou afplakken en me zou vertellen dat ik in een Golf of Astra zat zou ik het ook geloven.
Zegt genoeg lijkt me.

De MiTo is een prima instappertje, zij het een beetje te veel vrouwenauto voor mij om als serieus alternatief te gelden.

De 159 en Brera zijn erg fraai, zij het wat massief. De pre-facelift 156 en tot op zekere hoogte ook de pre-facelift 166 zijn wat mij betreft de echte hoogtepunten van het moderne Alfa design. Simpel en toch sierlijk, sportief en toch subtiel. Geen functie boven vorm, maar wel zonder allerlei mooimakende randjes, glimmertjes, lichtjes en ander plastic.

Ik moet bekennen dat ik me soms af vraag of ik de Giulietta wel had moeten kiezen als lease auto. Maar ja, wat anders?? De Delta vind ik een heel fraai alternatief...hoewel ik ook niet veel verder kom met alternatieven.
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: Het huidige Alfa design

ma mar 05, 2012 17:52

Het probleem op dit moment m.i. is gewoon is een nieuwe auto alles moet zijn. Franse auto's zijn niet meer de comfortabele reiswagens die het eerst waren, omdat ze moeten concurreren met de Duitsers. Duitse wagens zijn niet meer de betrouwbare, sobere auto's, want om de concurrentie voor te blijven moeten ze ook een beetje flair hebben enz enz.

Alfa's moeten naast Alfa's ook nog eens achterlijk veilig zijn, gebruiksvriendelijk, makkelijk om te rijden zijn, leasevriendelijk zijn, wegenbelasting vrij zijn enz enz om te concurrentie voor te blijven. Tjah en als de concurrentie hetzelfde doet, waar onderscheid je je dan in .... je gaat doen waar Italianen bekend om staan; designen. Dus alles wordt overdesignd omdat dit het usp van Italianen is. Waar is de tijd dat je met ze met behulp van een liniaal echt geniale concepten neer konden zetten à la Giulia, Alfetta, 75 enz enz.
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
Mirano
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: di jul 22, 2008 19:25

RE: Het huidige Alfa design

ma mar 05, 2012 18:15

De laatste ontwerpen vindt ik niet echt geslaagd,

Elke keer als ik een Mito zie lijkt het of die auto vreselijk onnozel scheelkijkt aan de voorkant. Kan door de koplampen komen. De rest van het
hippe overdesigned model in niet mijn ding.
De Juilietta vindt ik wat dat betreft iets mooier maar......ook veel te druk in het ontwerp, teveel complexe lijnen.

Ik rij zelf 147, ook niet echt geslaagd wat ontwerp betreft maar het rijdt wel comfortabel. (de vrouw en kids vinden het een heerlijke auto)
Maar goed, mij maakt het niet uit. Als ik Alfa wil rijden en beleven stap ik wel in de Alfetta.

Grootste manco van de laatste Alfa's vind ik toch echt het gewicht, ze zijn zo zwaar dat er veel rijdynamiek verloren gaat.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Het huidige Alfa design

ma mar 05, 2012 20:31

De Mito vind ik intussen een leuke verschijning, al mist die inderdaad wat agressiviteit. En aan de Giulietta begin ik redelijk te wennen. Maar goed, eraan wennen moet niet genoeg zijn natuurlijk. Maar die achterlichten, sorry, maar als ze branden vind ik ze echt wanstaltig! Die rare krul, ik vind het echt way over the top.

De 156 is één van de sterkste designs van Alfa ooit, wat mij betreft. Tijdloos, redelijk brutaal. lekker 'eigen' en zeker elegant, al vind ik de FL een stevige stap terug qua design. De 166 daarentegen heeft me nooit zo kunnen aanspreken. Ik vind de FL van voren beter smoelen dan de originele, maar daarbij past de neus weer minder goed bij de rest van het design. Ik vind hem niet lelijk, dat niet, maar hij spreekt me gewoon niet aan.

En de 159 SW, tja, helemaal verliefd op inmiddels. Ik vind de neus heerlijk agressief en wat zijn die voorspatborden van voren gezien lekker breed! Lijkt bijna wel een GTAm! Ik had ook een Giulietta als leasebak kunnen rijden, maar ik heb in plaats daarvan gekozen voor een gebruikte 159 SW als eigen wagen. Komt dankzij de leasecompensatie die ik krijg financieel gezien op hetzelfde neer. Nooit een moment spijt van gehad. Inderdaad erg jammer dat ze van die lijn zijn afgestapt.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Het huidige Alfa design

ma mar 05, 2012 20:48

Ik ben de Mito steeds meer gaan waarderen. Hij is beduidend meer onderscheidend dan de Giulietta, die teveel Astra is. ( Compliment voor Opel... :lol: ) Die achterlichten kunnen echt niet en die afschuwelijk dagrijleds zijn VREEEESELIJK !!
De 159 is leuk, fraai zelfs maar schreeuwt om een opvolger. De Brera is leuk en eigenzinnig maar mij te plomp/b :wink: . De Nuova spider daarentgen is qua proporties beduidend beter. Vind het echt een fraaie auto !!! :!:
Ja: Hoge massa, maar daar heeft de concurentie ook last van.
Ik hoop dat Alfa iets moois maakt van de Nuova (ste) Juul en laten we aub hopen dat de concept Spider er mag komen.... [-o<
laatste echte leuke Alfa is de GT, maar die is helaas nooit geleverd met de 1750 motor. Dat is nmm een gemiste kans.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

RE: Het huidige Alfa design

ma mar 05, 2012 20:57

Tja, op het gevaar af dat ik nu als ouwe lul wordt bestempeld, ik kocht mijn Sudjes, Sprint en Alfetta's helemaal niet om hun design. Ik kocht ze om hoe ze reden. Met een 1300 Sud reed je makkelijk mee met een Golf 1800. En al roestte het als een idioot, ik reed met een big smile rond in mijn gebakjes van 1500 gulden, liever dat dat een nieuwe Golf bij wijze van. Snaarstrak sturen, mooi geluid, bovengemiddelde prestaties en een fraai interieur. Styling was meegenomen, maar al had de hjele wereld ze lelijk gevonden had ik het nog gedaan. Hoe anders is het nu. Alfa's kopen is nu een design statement. Niet een keuze gebaseerd op sturen, bijna elke concurrent rijdt of stuurt even goed, en voor het geluid hoef je het al helemaal niet meer te doen. Toch kunnen Alfa's van nu me wel boeien. Toen de 156 uitkwam moest ik hem hebben, heb ook een levertijd van 10 maanden voor lief genomen. De 166 was ook een fraaie. De 159 stond me de eerste jaren tegen, maar kan ik nu goed pruimen. De Mito en Giulietta zie ik toch ook nog steeds liever dan wat anders, en om nou te zeggen dat de 159 een verkooptopper is geweest... ik kan dus wel begrijpen dat Alfa een iets andere weg is ingeslagen.
Kortom de reden om een nieuwe(re) Alfa te kopen is een volledig andere dan pak weg 20 a 30 jaar geleden.
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Het huidige Alfa design

ma mar 05, 2012 21:18

Alfa's kopen is nu een design statement. Niet een keuze gebaseerd op sturen, bijna elke concurrent rijdt of stuurt even goed, en voor het geluid hoef je het al helemaal niet meer te doen.
Aan de ene kant begrijp ik wel wat je bedoelt, maar toch ben ik het niet met je eens. Alfa heeft nog wel degelijk een andere rijervaring dan veel andere merken. Ik rijd denk ik de lompste Alfa die er momenteel is, een van behoorlijk overgewicht last hebbende 159 SW 1.9 JTD 8v. 120 pk voor 1550 kilo, van de cijfers moet hij het niet hebben. En toch is dit LEUK rijden, in tegenstelling tot de Golf, de Jetta en de Marea die ik tussendoor onder mijn derrière heb gehad. Daarin heb ik nooit lol gehad in het rijden. In deze Alfa gelukkig weer wel.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Het huidige Alfa design

ma mar 05, 2012 21:21

Ik ben afgehaakt inmiddels. Helaas. Na de 156 is het niet meer goed gekomen. Maar dat geldt niet alleen voor Alfa wat mij betreft, ook andere merken met hun nieuwe modelrange kunnen mij niet meer bekoren. Auto`s zijn inmiddels gebruiksvoorwerpen geworden waar de passie en emotie ver te zoeken is. Alles onder het mom milieuvriendelijkheid. Ik ben blij dat ik geen leaseauto hoef uit te zieken. Dat is een zware klus geworden. :shock:

Gebruikersavatar
flyingstar
Junior Member
Junior Member
Berichten: 96
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 01:28

Re: RE: Het huidige Alfa design

di mar 06, 2012 01:54

De Mito vind ik intussen een leuke verschijning, al mist die inderdaad wat agressiviteit. En aan de Giulietta begin ik redelijk te wennen. Maar goed, eraan wennen moet niet genoeg zijn natuurlijk. Maar die achterlichten, sorry, maar als ze branden vind ik ze echt wanstaltig! Die rare krul, ik vind het echt way over the top.

De 156 is één van de sterkste designs van Alfa ooit, wat mij betreft. Tijdloos, redelijk brutaal. lekker 'eigen' en zeker elegant, al vind ik de FL een stevige stap terug qua design. De 166 daarentegen heeft me nooit zo kunnen aanspreken. Ik vind de FL van voren beter smoelen dan de originele, maar daarbij past de neus weer minder goed bij de rest van het design. Ik vind hem niet lelijk, dat niet, maar hij spreekt me gewoon niet aan.

En de 159 SW, tja, helemaal verliefd op inmiddels. Ik vind de neus heerlijk agressief en wat zijn die voorspatborden van voren gezien lekker breed! Lijkt bijna wel een GTAm! Ik had ook een Giulietta als leasebak kunnen rijden, maar ik heb in plaats daarvan gekozen voor een gebruikte 159 SW als eigen wagen. Komt dankzij de leasecompensatie die ik krijg financieel gezien op hetzelfde neer. Nooit een moment spijt van gehad. Inderdaad erg jammer dat ze van die lijn zijn afgestapt.
Helemaal met je eens!

Gebruikersavatar
flyingstar
Junior Member
Junior Member
Berichten: 96
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 01:28

RE: Het huidige Alfa design

di mar 06, 2012 02:40

In mijn bescheiden mening zijn er diverse redenen:

- financiele situatie van Fiat (met name 5-10 jaar geleden)
- management changes met veel aanpassingen in product strategie
- cost cutting en focus op eigen resources (o.a. het samenvoegen van design afdelingen)
- minder werk wordt uitbesteed aan designhuizen
- bovendien het doel om in de smaak te vallen bij een bredere groep werkt tegen het individualiteit (minder gedurfde modellen)

Afgezien van het feit dat er heel veel schetsen en prachtige concepten zijn gemaakt (van Kamal tot Brezza), zijn er in de afgelopen 12 jaar eigenlijk maar 5 nieuwe modellen gepresenteerd (159/Brera/Spider, 8C, MiTo, Giulietta en 4C). De meest getalenteerde designers worden hierdoor beu, dus vertrekken naar andere merken (VW).

Gebruikersavatar
brera1
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: di feb 14, 2012 10:51
Locatie: Hardenberg

RE: Het huidige Alfa design

di mar 06, 2012 08:34

Dat is idd waar. Misschien is het toch goed als VW de boel zou overnemen. Fiat doet weinig goeds. Ze zouden in ieder geval een groter budget hebben, en betere techniek. Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar aan Fiat hebben ze gewoon echt helemaal niks. Kijk maar naar wat er met Lancia gebeurt is. Dood en dood zonde.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”