Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . trio rosso...

zo mar 08, 2009 13:50

Nog maar een vergelijkinkje dan, hoewel ook dit model-appeltjes met miniatuur-peertjes vergelijken is, ze komen uit een totaal verschillende prijsklasse:

Minichamps en Bburago GT

Afbeelding

De Alfa rosso Minichamps zit strak in de lak (de foto suggereert oneffenheden die er niet zijn), de Bburago heeft een prachtig diepblauwe kleur metallic lak, die nogal 'vet' oogt. Het heen en weer rammelen in het doosje bezorgt de Bburago modellen zonder sokkeltje wat doffe plekken her en der.


Afbeelding

De snuit van de Bburago is duidelijk minder verfijnd.


Afbeelding

Zag je bij de Brera bij de eerste blik al dat het model niet al te zuivere proporties heeft, de GT is een stuk trouwer aan zijn 1:1 voorbeeld.


Afbeelding

Hm, die wieletjes komen me bekend voor. De reflectoren achter zijn onwaarschijnlijk groot. En gewoon een likje (nou ja, flinke lik) rode verf. Minichamps zet er separate stukjes transparant rood plastic in.


Afbeelding

Strak langs elkaar geparkeerd vallen de verschillen meer op. Weer die onnodig dikke zwarte rand om de ruit bij de Bburago.


Afbeelding

Redelijk gedetailleerde bodem. Bburagootjes zullen wel frequenter ondersteboven liggen dan Minichampsen...


Afbeelding

En ja, hij kan ook uit elkaar, als je met een puntig voorwerp de nokjes op het hartje en de achterste kentekenplaat van hun plaats duwt, dat zijn namelijk stekertjes waarmee de diverse delen bij elkaar worden gehouden. Je kunt zo ook goed zien waar er besparingen worden gerealiseerd; het model heeft geen asjes, de wielen worden op een knobbeltje vastgeklikt en de ruitpartij blijft zitten doordat de onderrand net iets over de raamopening valt (nog geen halve millimeter maar het zít).

Voor z'n twee euro is de Bburago GT gewoon goed en zelfs nog beter geslaagd dan broer Brera.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Meis(t)erstück

zo mar 08, 2009 21:41

Onze oosterbuur Ralf Meiser mag je gerust rekenen tot de top of the bill qua miniaturen. Net als Yow Itoh en Mr Oonk (Ban Seng) gaat hij compromisloos te werk bij het scheppen van zijn kleine meesterwerken.

Zijn nieuwste creatie is de 2000 Sportiva Corsa, tweede versie, die hij maakt in een oplage van 44 exemplaren. De prijs in de winkel zal € 215 bedragen. Eerder maakte Ralf Meiser dezelfde auto met open voorste spatborden (RM02). Deze tweede versie heeft gesloten wielkasten, Ralf heeft de oorspronkelijke mal verder verbeterd.

Afbeelding

Ook al zal de originele auto niet door iedereen als 'mooi' worden betiteld (in tegenstelling tot Scaglione's latere 'straat-Sportiva'), het model is van een ongekende schoonheid.


Ralf heeft meer in petto, twee bijzondere carrosserievarianten op basis van de 1900:

Afbeelding

De 1900 Sprint Coupé (1952) van Pinin Farina (links) en de Gioiello (= 'juweel') van Ghia. Brigitte Bardot bezat ooit zo'n exclusieve Alfa met euh... bevallige rondingen...


En voor de DTM-fanaten levert Ralf een transkit-decal setjes voor € 5.90 voor de 1993 modellen op basis van Minichamps of BBR met race nummers 7, 8 en T voor de Larini Promotion Monza 1993 (Touring Car World Cup), Larini Hockenheim Saison final 1993, Nannini Promotion Monza 1993 (Touring Car World Cup), Nannini Hockenheim Saison final 1993, Larini Präsentation 1993 (T8 ), Larini/Nannini T-Car Saison 1993.

Afbeelding

Met dank aan Fer voor de info.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . flitsende Brera

ma mar 09, 2009 10:07

Ik heb het niet zo heel erg op fantasie verbouwingen, maar deze KLPD Brera op Marktplaats ziet er zeker niet slecht uit:

Afbeelding

De basis is een Cararama, nou net niet betrokken in de vergelijking even hierboven.

De vraagprijs van € 22,50 lijkt me heel redelijk gezien het werk wat er aan is gedaan.

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . flitsende Brera

ma mar 09, 2009 11:22

Ziet er helemaal niet verkeerd uit :D

Ik vind trouwens die Cararama's niet slecht voor de prijs die ze maar kosten :D

Gebruikersavatar
Trenta3
Guru
Guru
Berichten: 1521
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 18:39
Locatie: Dendermonde

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . flitsende Brera

ma mar 09, 2009 12:26

Knap gedaan! Heb de Brera ook en is echt proper afgewerkt voor wat ze maar kosten! 8)
In My Garage;

'11 Alfa Romeo Spider 1750 TBI
'79 Alfa Romeo Spider 2000
'17 Abarth 595c Turismo Bicolore

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . 'Australian'

ma mar 09, 2009 15:04

Die doos heb ik hier ook nog staan. Het oude type doos dan. Geopend en na 15, 20(?) jaar nog steeds niet gebouwd. Reden: de beroerde decals van Bburago. Ik overweeg nog steeds om het wit op de flank te gaan spuiten, maar dan zal ik me eerst eens moeten bekwamen in het betere afplakwerk. (Geduld, Dink, veel, heel veel gedùùùùld).
Het betere afplakken zit hem voornamelijk in het materiaal dat je gebruikt. Ik vind zelf de afplaktape van Tamiya altijd een aanrader. Soepel, sluit goed af en houd zich ook goed bij (milde) bollingen en oneffenheden. Een andere (maar prijzige) mogelijkheid is om Bare Metal Foil te gebruiken als afplakmateriaal. Dit is zeer dun, waardoor de rand heel fijn wordt. Verder vooral aan te raden voor lastigere (lees niet rechte) lijnen en vormen.

Er is ook nog vloeibaar afplakmateriaal verkrijgbaar, o.a. van Revell en Microscale. Deze materialen kun je als een soort dikke verf aanbrengen en harden dan uit naar een soort rubber laagje. Ze zijn per definitie alleen geschikt voor het afplakken van complexe vormen en, althans naar mijn ervaring, behoorlijk lastig in het gebruik. Die van Revell heeft bovendien de neiging zijn sporen na te laten op sommige verfsoorten!
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Meis(t)erstück

ma mar 09, 2009 15:12

Onze oosterbuur Ralf Meiser mag je gerust rekenen tot de top of the bill qua miniaturen. Net als Yow Itoh en Mr Oonk (Ban Seng) gaat hij compromisloos te werk bij het scheppen van zijn kleine meesterwerken.
Zeer waar. En hij heeft altijd erg interessante onderwerpen. Jammer dat hij weer van de kits is afgestapt.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . flitsende Brera

ma mar 09, 2009 15:15

Kent iemand de fabrikant M4 models ? Hoe is de kwaliteit ?
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . flitsende Brera

ma mar 09, 2009 15:21

Kent iemand de fabrikant M4 models ? Hoe is de kwaliteit ?
Vrij bekend hoor :wink:
Kijk maar eens de indexpagina van dit topic.
Qualiteit ligt onder die van Minichamps, maar dat is ook aan de prijs te zien.
Prijs qualiteit vind ik ze persoonlijk zeer goed :wink:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . flitsende Brera

ma mar 09, 2009 15:23

Kijk eens in de index op pag. 1.....


Pas op met hele voordelige M4 modellen! Vanuit Duitsland worden grote hoeveelheden B-kwaliteit modellen aangeboden, met fouten in de lak, missende decals en onderdelen en slecht in elkaar geflanste exemplaren (met name de 159's zijn nogal eens scheef door een constructiefout).

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . flitsende Brera

ma mar 09, 2009 15:25

Sorry jongens, wist niet dat er een index was. :oops: Ik kan dus de 156 WTCC 2007 Thompson overnemen voor € 20,- . Weet het, het is niet de prijs maar wilde wat info . Op de foto ziet ie er mooi uit .
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . 'Australian'

ma mar 09, 2009 15:25

Het betere afplakken zit hem voornamelijk in het materiaal dat je gebruikt. Ik vind zelf de afplaktape van Tamiya altijd een aanrader. Soepel, sluit goed af en houd zich ook goed bij (milde) bollingen en oneffenheden. Een andere (maar prijzige) mogelijkheid is om Bare Metal Foil te gebruiken als afplakmateriaal. Dit is zeer dun, waardoor de rand heel fijn wordt. Verder vooral aan te raden voor lastigere (lees niet rechte) lijnen en vormen.

Er is ook nog vloeibaar afplakmateriaal verkrijgbaar, o.a. van Revell en Microscale. Deze materialen kun je als een soort dikke verf aanbrengen en harden dan uit naar een soort rubber laagje. Ze zijn per definitie alleen geschikt voor het afplakken van complexe vormen en, althans naar mijn ervaring, behoorlijk lastig in het gebruik. Die van Revell heeft bovendien de neiging zijn sporen na te laten op sommige verfsoorten!
Nog wat info over afplakken en materiaalkeuze.

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . flitsende Brera

ma mar 09, 2009 15:25

Kijk eens in de index op pag. 1.....


Pas op met hele voordelige M4 modellen! Vanuit Duitsland worden grote hoeveelheden B-kwaliteit modellen aangeboden, met fouten in de lak, missende decals en onderdelen en slecht in elkaar geflanste exemplaren (met name de 159's zijn nogal eens scheef door een constructiefout).
En degene uit Italië?

Kostprijs daar is soms 15€ zonder verzendkosten...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . flitsende Brera

ma mar 09, 2009 15:30

Gewoon de verkoper er naar vragen. Op de modellen uit Duitsland die door mijn handen gingen zat gewoon een sticker: 'B-quality'. (edit: op de doosjes dus)

Had een partijtje besteld waarvan ik een deel kon weggooien en de rest heb moeten opknappen.

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . flitsende Brera

ma mar 09, 2009 15:33

Ow bedankt :wink:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”