Kom ik weer even terug op de RZ. Spark heeft net een gele en een zwarte in zijn gamma. Een model dat bij heel veel verzamelaars of RZ liefhebbers erg gewild is. Tot nu toe kon je hooguit een duur kitje vinden als je geluk had, of moest je op jacht naar een prijzig handgebouwd exemplaar van LSJ Make-Up. Laat ik die laatste nou zelf hebben staan
Het was m'n eerste eBay-aankoop en meteen een heel goede. Kennelijk zat de rest van de Alfa miniaturen verzamelende wereld bevolking te suffen, want ik 'won' hem voor de helft van de normale prijs. Voor die normale prijs koop je overigens makkelijk drie Sparks.
Ben overigens ook een beetje aan het experimenteren met mijn foto studiootje. Ingrediënten: een kartonnen doos zonder boven- en voorzijde, een wit vel papier op de vloer en een achterwand gevormd uit de zilverkleurige omslag van de Alfa-kalender 2005. Deze heb ik gebogen vastgeklemd in de doos. En verder dit keer: daglicht. Geen flits. Met kunstlicht is de kleur vaak het probleem, de foto wordt snel te blauw of te geel. Sleutelen aan de witbalans van digitale camera helpt overigens een heleboel. Bij het instellen richt ik op de witte vloer van de opstelling en leg op de camera vast dat dat wit is. Je ziet de kleuren in het schermpje meteen veranderen.
Ik ga nog wel verder experimenteren en zal daar nog wel eens wat van laten zien. Terug naar de
RZ van LSJ en de
SZ van Spark die vandaag bij mij arriveerde: superkoopje uit Hongkong.
Hm ja, die scherpte mankeert nog wel wat aan. Maar toch valt al op dat de wielen van de Spark lang niet slecht zijn, maar toch veel te glimmend. De LSJ wieltjes hebben een wat matter finish en zo hoort het ook.
Kijk hier maar.
De achterzijden. Hoewel de Spark toch erg netjes gedetailleerd is hebben ze zich er met de achterlichten iets te makkelijk vanaf gemaakt: een zilverkleurige strip met een te heldere transparant rode laag er overheen. Het staat wel mooi, maar het klopt niet helemaal.
Zie hier de echte. De LSJ is dan veel natuurgetrouwer en zelfs de verschillend gekleurde vlakjes zie je er in terug.
Interieurs vergelijken is een beetje lastig. Het grootste minpunt van de Spark is dat de zwarte rand van de raamomlijsting, op het 'glas' gedrukt, te vet is. De raampjes lijken daardoor te klein. Ik vind dit een merkwaardige fout, want het heeft niets met kosten of technische beperkingen te maken, maar doet wel afbreuk aan een verder op zich goed model. Verder is het interieur van de zwarte SZ... zwart. Het is dus echt donker binnen en met moeite kan je wat tellers en knopjes onderscheiden. Ze zijn wat minder verfijnd dan de LSJ. Grappig dat je wel de rode ontgrendelingsknopjes van de gordels kan zien.
Carlo gaat vast wel een fotootje van het interieur maken als hij zijn Spark RZ te pakken heeft .
Mooi detail op zowel de Spark als de LSJ: de type-aanduiding is ragfijn in reliëf aangebracht. Helaas heeft de bouw(st)er van mijn Spark er een beetje een smeerboel van gemaakt; de kont is gedeeltelijk dof door de slecht weggepoetste lijmresten
De koplampjes van de LSJ zijn super. Elk kun eigen miniscule lensprofieltjes, waar de Spark zes dezelfde lampjes heeft. Opvallend is dan weer dat LSJ de luchtinlaat onderin de voorbumper zo knullig weergeeft. De Spark heeft daar wel een gaas-patroon.
Bij beide modellen zijn de logo's op de neus wat minder netjes: de LSJ heeft een 'waterslider' (afweek-plakker, decal) met een te brede rand, de Spark heeft een soort stickertje dat er wat grof uitziet. Uiteraard valt het door de macro-opname nu extra op, met het model in de hand zie je het nauwelijks. Toch: ik heb betere gezien, zelfs op de goedkope kioskmodellen.
Eindoordeel: de Spark is een goed model met de juiste proporties en een mooie detaillering waarin een paar kleine missers. Jammer van al dat zwart op die ramen (valt bij de rode nog meer op). De LSJ is nog beter gedetailleerd, een echt topmodel, maar hij zit dan ook in een heel andere prijsklasse. Geen model wat de meesten van ons zomaar even kopen. Ik ga ervan uit dat de RZ van Spark weinig in detaillering zal verschillen van de SZ. Qua value for money is wat mij betreft Spark de winnaar.