Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dekselse index

wo okt 21, 2009 22:46

respect Dink ! 8)
Daar sluit ik me graag bij aan. Wat een mega-klus moet die index zijn. :thumbs:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Alfaclub Corse 146

wo okt 21, 2009 22:53

@Koen

Ja, eerst wist ik van 3 kleuren, rood, blauw en zilver maar Ik heb via een andere forummer nog de donkerrode overgenomen die toch heel duidelijk een andere kleur is als mijn ander rode.

@ Michiel,

Dankje 8) vond hem zelf ook wel geslaagd. En dat met een kleine handcamera (Kodak easyshare)

Mooie verzameling 90s Mark,de donkerrode heb ik zelf ook gehad,maar de lak die op de mijne zat was dermate slecht en dun gespoten,dat deze lang geleden al zwart is gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dekselse index

wo okt 21, 2009 22:56

Blijf leuk Frank, vooral met die carabo velgen eronder 8) Hij zou nog wel wat details kunnen gebruiken zoals wat chroomlijstjes hier en daar, aangezien hij toch al overgespoten is :wink: zwart staat hem goed iig. Als ik ooit nog een betere blauwe vind word de mijne wit 8)
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dekselse index

wo okt 21, 2009 23:00

respect Dink ! 8)
Daar sluit ik me graag bij aan. Wat een mega-klus moet die index zijn. :thumbs:
Dank U heren.

Behalve dat het topic zo een handig naslagwerk is geworden is het ook leuk om te doen. Al 'indexend' kom je steeds weer leuke verhalen, aankopen, heel aparte modellen en interessante vergelijkingen tegen.

Ik ben met de index begonnen toen het topic ergens rond de 30 pagina's had, geloof ik. Van te voren nooit geweten dat het zo zou uitgroeien. Had ik dat wel gedaan dan had ik waarschijnlijk een heel andere vorm gekozen, zoals een weblog of een specifiek opgezette site. Waarbij het maar weer de vraag zou zijn geweest of die net zo interactief was geworden. Het zijn namelijk wel de bijdragen van de vele verzamelaars en geïnteresseerden die het topic maken tot wat het is.

@MarcoAzzurro: de 1:18 Monti stond (in het oranje) ook al op Neurenberg. Een tijd terug vermeldde de AUTOart site het model, zonder foto, maar met de productiecodes voor alle vier de kleuren. Dat is al weer geruime tijd weg. Het ding zal ongetwijfeld een keer komen, lijkt me onwaarschijnlijk dat het zo ver wordt ontwikkeld om er vervolgens niets mee te doen.

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dekselse index

wo okt 21, 2009 23:02

Blijf leuk Frank, vooral met die carabo velgen eronder 8) Hij zou nog wel wat details kunnen gebruiken zoals wat chroomlijstjes hier en daar, aangezien hij toch al overgespoten is :wink: zwart staat hem goed iig. Als ik ooit nog een betere blauwe vind word de mijne wit 8)
Misschien doe ik dat nog wel Mark,en wit is ook een goede kleur voor een 90 8)

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dekselse index

wo okt 21, 2009 23:06



@MarcoAzzurro: de 1:18 Monti stond (in het oranje) ook al op Neurenberg. Een tijd terug vermeldde de AUTOart site het model, zonder foto, maar met de productiecodes voor alle vier de kleuren. Dat is al weer geruime tijd weg. Het ding zal ongetwijfeld een keer komen, lijkt me onwaarschijnlijk dat het zo ver wordt ontwikkeld om er vervolgens niets mee te doen.
Dat weet ik, maar de rode had ik nog niet eerder voorbij zien komen, enkel de oranje versie.
Ik ben benieuwd wanneer ze ermee gaan komen want het huidige gamma aan modellen van AA ziet er geweldig uit. (voor een poos terug nog de Lamborghini Espada in handen gehad, geweldig mooi!).
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dekselse index

wo okt 21, 2009 23:07

Hij zou nog wel wat details kunnen gebruiken zoals wat chroomlijstjes hier en daar, aangezien hij toch al overgespoten is :wink: zwart staat hem goed iig.
Het ding schreeuwt om getinte ruiten... :D


Overigens was Frank gisteren even in the picture, of moet ik zeggen im Bild:

Afbeelding

:P

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dekselse index

wo okt 21, 2009 23:11

Leuk! :D blijft een geweldige collectie :wink:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dekselse index

wo okt 21, 2009 23:11

Hij zou nog wel wat details kunnen gebruiken zoals wat chroomlijstjes hier en daar, aangezien hij toch al overgespoten is :wink: zwart staat hem goed iig.
Het ding schreeuwt om getinte ruiten... :D


Overigens was Frank gisteren even in the picture, of moet ik zeggen im Bild:

Afbeelding

:P

Ja getinte ruiten horen er eigenlijk wel op :D


Mijn verzameling heb ik er vorig jaar een keer opgezet,was het al weer bijna vergeten :oops: ,maar hij blijkt nog voorbij te komen :)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dekselse index

wo okt 21, 2009 23:53

Afbeelding

Uit Fer's Alfa Romeo Miniatura Nieuwsbrief: de 6c 2500 uit 1947, met berlina carrosserie van Boneschi. Behalve in goudkleurig metallic ook in rood en blauw metallic. Prijs van deze Klaxon-modellen: €180.

Afbeelding

Afbeelding


Ook de open versie uit hetzelfde jaar is door Klaxon gemodelleerd, in wit en zwart:

Afbeelding

Afbeelding


Klaxon is een submerk van Gamma, net als Simple Gamma. Daarvan is er een Villa d'Este uitgekomen, maar niet de ranke coupé die we onder die naam kennen.

Afbeelding

Een grote limousine met zes, zeven? zitplaatsen. Met dezelfde 6c 2500 motor en eveneens van een metalen huid voorzien door Touring. Meer zitplaatsen dan de Boneschi's dus, maar tegen een fors lagere prijs: €65. Hij is er in zwart en blauw.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . return of the jet car

do okt 22, 2009 12:51

Return of the jet car

Nee, niks geen futuristisch gedoe met auto's met straalaandrijving. Integendeel, we gaan retro. Of beter gezegd: Norev gaat retro door de oude seriebenaming 'jet car' weer uit de motteballen te halen:

Afbeelding


Een stukje histoire de Norev:

Speelgoedfabriek Norev werd in 1946 opgericht door de broers Paul, Joseph en Émile Véron. De familienaam achterstevoren geschreven werd de bedrijfsnaam. Émile zou later het merk Majorette starten. Norev maakte simpel plastic speelgoed. Aangestoken door het succes van Dinky Toys begon Norev in 1953 met de fabricage van plastic modelauto's in de schaal 1:43. (Die schaal vindt overigens zijn oorsprong in de modeltreinwereld: spoor 0, vandaar dat schaal H0, of half-0, 1:87 is.)

Kinderen van nu rond de 50 jaar herinneren zich ongetwijfeld de plastic Norevs wel: behoorlijk geproportioneerd en gedetailleerd, voorzien van 'verchroomde' bumpers en verpakt in een doosje met daarop de technische specs van het 1:1 voorbeeld. Reuze interessant natuurlijk voor de trotse bezittertjes van de plastic wagentjes die niet gelakt waren maar door en door gekleurd.
De Norevs kenden een groot manco: als ze wat ouder werden kon de carrosserie soms geheel vervormen. De oorzaak lag in het gebruik van het soort plastic: rhodialite, ontwikkeld door de chemie-bedrijven Rhône-Poulenc en Rhodiaceta.

Norev wilde van het imago van goedkoop speelgoed af. In 1971 werd de Jet Car serie geïntroduceerd. Onder deze naam verschenen drie series:
- M, of 600, ook "Cométal" genoemd, met een plastic carrosserie op een metalen bodemplaat.
- N, of 700, met zamac carrosserie
- P, of 800, eveneens met zamac carrosserie, dit was de meest verkochte serie.

Meerdere modellen die eerst in plastic werden vervaardigd kwamen later als metalen model terug, zoals de Montreal: in plastic nummer 179, in metaal nummer 816 (foto's zie Gijs Jordans' MARC rubriek in Klaverblaadje 126, p. 155 e.v.).

In 1989 verdween Jet Car als serie aanduiding. Norev ging uiteraard door met fabricage van miljoenen kleine vierwielertjes (en meer) maar ging eind jaren '90 tot twee keer toe failliet. Doorgestart onder de huidige eigenaar Axel Fischer werd de nadruk meer en meer gelegd of modellen voor verzamelaars. Norev maakte geen 'speelgoedautootjes' meer. De productielijn verhuisde van Frankrijk naar China (Guangzhou en omgeving), zoals dat bij vele modelmerken gebeurde. De nadruk lag vooral op Franse automerken die via de betreffende dealers werden verkocht. De kwaliteit kwam steeds meer in de buurt van die van trendsetter Minichamps te liggen.

(Bron: wikipedia.fr en forum-auto.fr)


Ik heb Norev wel eens het merk met twee gezichten genoemd: er werd enorm veel voor de in opkomst zijnde kiosk-reeksen (Hachette) geproduceerd, waarbij de verhoudingen soms flink te wensen overlieten (Giulia met 'raar' dak, Alfetta hoog op de poten) terwijl er daarnaast heel nette modellen via de winkel verkocht werden, zoals de 916 Spider en GTV. Hierbij deed zich het verschijnsel voor dat de duurdere winkel modellen later als goedkoop kioskmodel verschenen maar soms ook andersom! Of eerst als spotgoedkope dealer-promo (zoals de 159) die later met een lik verf en een 'display-case' doosje voor de volle mep in de verkoop ging.

Hetzelfde deed zich voor met de MiTo. En nu Norev dit voorjaar de serie aanduiding Jet Car weer van stal gehaald heeft krijgen we de goedkope MiTo opnieuw: in een simpeler doosje en met een mindere detaillering, zoals die van het promotiemodel.

Afbeelding

Prijs rond de zes euro en daarmee heb je een eenvoudig maar qua vorm leuk modelletje.

Wat ik mij daarbij steeds afvraag is of die verschillende series elkaar niet kannibaliseren. Klaarblijkelijk niet, anders zou Norev het niet doen. En dan te bedenken dat er ook nog een extra-opgeleukte Provence Moulage versie is voor tegen de 50 euro... Die is wel serieus mooi, daarover later meer.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . return of the jet car

do okt 22, 2009 18:21

Mooi verhaal Hans, lang niet alle geschiedenis die je hier brengt was me bekend. Dat een van de broers Majorette stichtte was nieuw voor me.

Ik ben zo'n ouder kind dat opgroeide met die eerste Norevs. Sterker nog, het waren, samen met een aantal Politoys (Lancia Flaminia's, een Alfa Romeo Dauphine en een Fiat bus bijvoorbeeld) mijn eerste autotjes als jongetje van 2-3 jaar en ouder.

De vakantie was steevast 4 weken in de Dordogne en mijn vader kocht met veel plezier net even vaker dan de gemiddelde vader een autotje voor me (ook een beetje voor zichzelf den ik) en dat waren eigenlijk altijd Norev's (want zeer betaalbaar en goed lijkend) van het eerste uur: plastic modellen zonder interieur en ruiten, met een blikken(!) bodemplaat, witte bandjes en een doosje dat er uit zag als een houten kist. (Norev maakt die eerste serie tegenwoordig weer). En het mooiste was, die kocht je in van die winkeltjes die stil waren blijven staan in de tijd. zo'n heerlijk stoffige Bazar (huishoudwinkel), waar een oud vrouwtje of mannetje dan ergens achter of boven een doos pakte die vol zat met stoffige Norevs. Ik denk dat ze toen ook al niet helemaal fris meer waren want we hebben het dan over midden jaren '60 en de auto's waren allemaal van voor die tijd: Peugeot 203 en 403, Renault 4 (motor achterin), een Simca Aronde of een Panhard Dyna. Helaas trokken ze later zonder uitzondering krom (bij de Peugeot 203 werd het dak nog boller dan het al was), ondanks die blikken bodem. De latere Norev's (jaren 60-70), in de transparante plastic doosjes met geel-zwarte kartonnen bodem, heb ik natuurlijk ook veel gehad. Omdat er vaak delen open konden werd het kromtrekken een optisch drama. De metalen Norev's leken destijds de oplossing maar de lak was lang niet altijd geweldig (errug doorschijnend) en de lelijke standaard zwart met chroom wielen op de dunne asjes kon ik ook niet zo waarderen want ze stonden er soms maar wat vreemd onder.

Gek: als kind likte ik altijd even aan een nieuwe Norev want het prikkelde dan zo aan je tong... (zullen de weekmakers wel zijn geweest)

Die eerste Norev's hadden voor die tijd bijzondere details zoals bumpers en ingezette gril van verchroomd kunststof, koplampen ingezet van geel transparant kunststof, rood geschilderde achterlichten en waren eigenlijk allemaal erg goed lijkend. Dat toch wel in tegenstelling tot bijvoorbeeld veel Politoy's.

Koen

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . return of the jet car

do okt 22, 2009 22:26

Leuk, zo'n stukje historie. En een even leuke aanvulling van Koen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . return of the jet car

do okt 22, 2009 23:47

Leuk inderdaad! :D
Hier nog een oude folder van de Jet Car serie uit de jaren 80 toen Norev nog echt speelgoed was. (klik voor grote afbeelding)
Met als alfa content de Alfa 6 in 1:43 en 1:66 (minijet) De "Monti" was hier al uit het gamma.
Let ook op de sleutelhanger Minijets, ben ik nog nooit tegengekomen..erg leuk :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . return of the jet car

vr okt 23, 2009 09:51

Leuk Mark!

Koen

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”