Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . fiamme blu diversi

do jun 28, 2012 10:13

Op de Engelse site van Grand Prix models staat het nieuws dat ABC met 2 nieuwe 1:43 Alfa's komt. referentienummer 291 de Alfa Romeo 1900 Coupe Colli en referentienummer 292 de 6C 3000 Boano (de beroemde Peron auto?). Jammer voor de kleine fabrikant Gulp dat ABC nu met de Peron auto komt. Gulp heeft het master model al jaren klaar, maar door de economische crisis van 2008 (en nog steeds) is het nooit tot een kleine serie gekomen.
Je kunt een hoop kritiek hebben op ABC, maar met hun keuzes is in ieder geval niets mis! Geweldig dat die 6C 3000 er eindelijk eens komt! Ik neem aan dat dit inderdaad de Peron moet zijn. Het is rot voor Gulp, maar ik ben er zelf niet rouwig om. Komt er tenminste ook een nog enigszins betaalbare kit.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . fiamme blu diversi

do jun 28, 2012 15:28

En de YOW MODELLINI Alfa Romeo Brezza concept car uit 2008 is weer een stukje dichter bij het eindresultaat. Mooie interpretatie van Alfa Romeo's eigen Centro Stile van de klassieke door Touring ontworpen C52 Disco Volante.

Afbeelding
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Unieke elektrische CIJ P2

za jun 30, 2012 15:02

De Pullman Gallery in London doet in dure dingen. Objecten uit de categorie 'wie naar de prijs vraagt kan het waarschijnlijk niet betalen'. Prijzen vermelden ze dan ook niet op de website, wel een indicatie, in pond-tekens.

Pullman heeft meerdere P2 modellen van CIJ achteloos op voorraad. Meer over dit model lees je hier.

En ze hebben nog een wel heel bijzondere: één die niet door een uurwerkmotor maar door een elektromotor wordt aangedreven.

Afbeelding

Beschrijving:
Electric Alfa Romeo P2 by C.I.J, c. 1935

C.I.J. Paris (Compagnie Internationale des Jouets): a unique and important electric-powered Alfa Romeo P2 tinplate toy manufactured (presumably) as a prototype, circa 1935, the hand-held control connecting to the toy via the rear filler cap behind the driver, operating the headlights and moving the car forward and reverse. The toy has all-original paint in a ‘Redwood’ colour, completely unknown on other P2 versions. French circa 1935.

Length 22 inches (55 cms).

Additional Notes: This exact version features in the new masterwork book on P2 tinplate toys by Fabrice Mestrot, published in 2010, limited to twenty copies only and each priced at Euro 2,500.00.
Price Code: ££££
Reference: 4835
Die ££££ geven aan dat de prijs 'ergens' tussen de 12.000 en 25.000 GBP ligt.
En de additional note is ook wel interessant: een boek over een miniatuur van 2.500 pond? Dat doet Simon Moore's 'The Immortal 2.9' bijna verbleken tot een weggevertje...

Afbeelding


Pullman Gallery heeft nog veel meer:

Afbeelding

Klik voor de aardigheid eens op Issue 41 voor meer Alfa-lekkers. Met die zilveren modellen heb ik trouwens niets, voor mijn gevoel zijn dat modellen die bedoeld zijn om andere te imponeren in plaats van dat je het zelf mooi vindt. Maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Unieke elektrische CIJ

ma jul 02, 2012 09:33

Nog een (unieke) Alfa miniatuur racer met anders dan andere aandrijving:

Afbeelding

Met een koord aan de arm aan de flank van het model wordt voorkomen dat hij richting horizon vertrekt. Want hij heeft wel eigen aandrijving maar geen afstandsbediening. Met het koord kan je hem aan een pen in de grond vastzetten zodat de tipo 158/159 'Alfetta' in circkels rijdt. En meelopen is misschien ook mogelijk. Even je racewagen uitlaten, dat is nog eens wat anders dan een hond.

Merk onbekend, het lijkt bijna zelf(ver)bouw gezien de slordige afwerking. Maar als het verbouw is, wat was de basis dan? Het model is ongeveer 30 cm lang en heeft een verbrandingsmotor. Ik heb helemaal geen verstand van die dingen, maar het lijkt er op dat de drijfstang rechtstreeks de achteras aandrijft en dat lijkt me nogal bijzonder?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Unieke elektrische CIJ

ma jul 02, 2012 10:01

Zal het vanavond eens checken in het grote Mercuryboek thuis, maar dit zou denk ik zomaar een grote Mercury kunnen zijn in basis. Mercury maakte namelijk meer schalen dan het bekende 1:48 en 1:43.

Koen

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Unieke elektrische CIJ

ma jul 02, 2012 12:37

Aan dat uitsteeksel hoort een koord naar een ring die vrij om een paaltje beweegt, zodat hij rondjes kan, lijkt mij. Motortje is denk ik iets van een 2cc motor met directdrive op de as. Mooie spot Dink 8)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Alfa's aan het lijntje

ma jul 02, 2012 13:49

Hier een ouderwets ogende maar zeer interessante site over Henri Baigent. Wie? Tja, ik moet toegeven dat ik zijn naam nog niet eerder had gehoord of gezien. En dat terwijl hij wel van het kaliber Gerald Wingrove is.

Ik kwam daar terecht op zoek naar meer info over zogeheten 'tether cars': zie het hoofdstuk Round the pole. Op 3/5 van de pagina nog een 158/159 die zich aan het lijntje laat houden, veel beter gedetailleerd.

Maar Baigent bouwde ook deze miniatuur tipo 158 8-in-lijn. Helaas is het project nooit voltooid.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Alfa's aan het lijntje

ma jul 02, 2012 23:35

Afbeelding

Ik dacht dat de 159 met benzinemotor van Dinkyboy een Mercury was, zie bijgaande foto uit het prachtige boek 'Mercury' Tutta la produtione, van Edizione Libreria Cortina Torino.
Een voor de meesten onder ons waarschijnlijk totaal onbekend groot model wat niet als Alfa Romeo beschreven staat maar als 'Autoguizzo grande da corsa'.

Het is dus niet dit model dat gebruikt is. De Mercury is wat minder zuiver van model, al heeft het wel alle kenmerken van de Alfa. In het boek staat naast deze rode ook een Britisch racing-green vesie zonder Mercury log en nummer. De besturing wordt aangesloten op het hart van het stuur.

Mercury maakte meer grote modellen, een erg leuke Fiat 1400 bijvoorbeeld, een geweldig mooie Lancia D24 racewagen, een Fiat 682/N vrachtwagen, een Fiorentini graafmachine en een wat mindere Lancia Aprilia. allemaal vrij onbetaalbaar inmiddels. In het boek staat ook een prototype van een prachtige grote Lancia Flaminia berlina. Om van te watertanden zo mooi maar nooit uitgebracht.

Maar.. ontopic:: de vraag blijft dus staan: welk model is hier gebruikt. Het lijkt daarbij trouwens om een 158 te gaan, gezien de iets andere achterzijde van het model.

Koen

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Alfa's aan het lijntje

zo jul 08, 2012 04:43

Die alfa met benzine motor is voor 930pond van eigenaar gewisseld. :shock:

Zeg maar zo'n 1170 euro ex verzenden......

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Alfa's aan het lijntje

zo jul 08, 2012 14:29

Verzamelaars en in het bijzonder Kitaro, ik heb zojuist de gereedgekomen Alfa Romeo Brezza van YOW MODELLINI gezien. Persoonlijk vind ik hem erg mooi en moet ik zeggen dat de onderstaande foto's het mooie geheel niet helemaal tot zijn recht laten komen. Vanaf heden dus leverbaar bij YOW MODELLINI

Afbeelding
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Alfa's aan het lijntje

zo jul 08, 2012 15:23

Mooi hoor, *gaat alvast bij de brievenbus zitten* :wink:

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Alfa's aan het lijntje

zo jul 15, 2012 16:37

Leuk 1:43 Alfa modellennieuws uit Japan. De welbekende YOW MODELLINI heeft met referentienummer 169 de 2012 Alfa Romeo Disco Volante van carrozzeria Touring in zijn programma op genomen. Hoe lang het gaat duren voordat het model er daadwerkelijk is, is bij deze fabrikant altijd zeer moeilijk in te schatten. Kan volgende week zijn, maar ook volgend jaar. In ieder geval leuk nieuws.

Afbeelding
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . oud spul

do jul 19, 2012 08:48

Recentelijk wat nieuwe aanwinsten aan mijn collectie toegevoegd, waarbij 'nieuw' betrekkelijk is. 'New Old Stock' is een betere term.

Afbeelding

De eerste is een Playart P33, op zich niet heel bijzonder. Ik kwam het karretje tegen op eBay, de verkoper verzond echter alleen binnen de VS. Met mijn transatlantische connectie heb ik gelukkig een afleveradres in New York. En na slechts een week of wat extra wachten werd het kleine pakketje door vakantie vierende Three-men-and-a-Giulia-kameraad Fred persoonlijk bezorgd.

Alles bij elkaar kostte het modelletje mij slechts een dollar of tien. Het leuke er aan is dat het nog in de originele blister zit. 'Unpunched' stond er in de advertentie tekst, het stukje karton van het gat waarmee de kaart in het rek of aan de molen kon worden gehangen zit na pakweg een jaar of 35 nog altijd op zijn plek.

Afbeelding

Niet heel lang meer vrees ik. Al is een dergelijk teken van originaliteit voor sommige verzamelaars heel belangrijk, ik vind het leuker het ding tussen de andere modellen in blisters aan de wand te hangen.

De blister is op zich ook wel bijzonder. De naam Playart is alleen op de bodem van het P33'je terug te vinden. 'Road Mates' was de merknaam waaronder het Amerikaanse warenhuisconcern Sears (- Roebuck) de modelletjes verkocht. Vergelijkbaar met de Litteltoys modellen van de Hema van vele jaren geleden, dat waren Norev modellen.

Afbeelding

Later vandaag: 'nieuwe' Penny's.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . oud spul

do jul 19, 2012 11:36

De eerste nieuwe Penny-aanwinst:

Afbeelding

Bij dit exemplaar is de naam Penny maar gedeeltelijk juist, Politoys hernoemde de zakformaat modellen (ongeveer 1:66) later tot J-series en RJ-series en daar is dit exemplaar een voorbeeld van. Op het doosje komt de naam Penny, geïntroduceerd in 1967, niet meer voor, wel nog op de bodemplaat van deze Tipo 33 coda corta. Het lijkt er op dat daar oorspronkelijk zelfs nog een andere merknaam heeft gestaan (Politoys?), de naam Penny staat op een verhoginkje, de mal is dus iets verder uitgefreesd. Verder werden de serie aanduidingen J en Y door elkaar gebruikt, zie nogmaals de bodemplaat en ook de onderkant van het doosje...

Afbeelding

Afbeelding

Met de Penny/J/RJ modellen probeerde Politoys te concurreren met onder andere Matchbox.

Dit exemplaar komt via eBay van Malta en is 'mint and boxed'. 'Mint' mag je in dit geval opvatten als 'zoals hij de fabriek verliet' in plaats van 'onberispelijk' want de afwerking en lakkwaliteit liggen toch wel een stuk onder het niveau van bijvoorbeeld Matchbox. Neemt niet weg dat ik er blij mee ben ;-)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . nog meer oud spul

do jul 19, 2012 19:23

Afbeelding

Van dezelfde verkoper op Malta: twee kleine Carabo's. Afgaande op de doosjes is de rode een Penny, de gele een Politoys J-series. Of Y-series, als je aan de onderzijde kijkt.

Het doosje van de gele put zich uit in superlatieven: Flash Wheels, Ruote Zero, Super Blitz. En Mozzafiato Politoys: 'adembenemend'. Nou, dat is de kwaliteit niet, die is nog minder dan die van de eerder getoonde Tipo 33. Cellulitis waar je U tegen zegt... een dikke vinyl plakker met lijmresten... de wieltjes doen niet wat de enthousiaste kreten beloven; binnen 10 cm staat het ding stil. Flash Wheels? Geflest zullen ze bedoelen. De verhoudingen zijn maar zozo, toch herken je er nog steeds een Carabo in. En ik vind ook deze o zo leuk...

De rode vertrekt binnenkort naar 'de Lieke', naar een echte 'Pennista' :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”