Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Valentino

vr jun 08, 2012 17:01

Uit een ander topic op dit forum
Valentino is een bekende Italiaanse mode ontwerper ( http://www.valentino.it ). De Alfasud Valentino is een door Valentino aangeklede/ontworpen Alfasud. Deze Sud's zijn bruin metallic, hebben een speciaal zwart velours interieur met rode piping, verder hebben ze een zwart gespoen 'nep vinyl' dak en speciale Valentino Striping en goud gespoten velgen, alles bij elkaar een tamelijk bont geheel waar je van moet houden, apart is het in ieder geval wel. De kopers van een Alfasud Valentino kregen er een Valentino sleutelhanger bij..
Maar al voor internet opkwam heb ik ooit ergens gelezen in tijdschrift of boek dat een Valentino een zwart gespoten dak heeft.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Valentino

vr jun 08, 2012 17:02

De kleur lijkt mij ook niet o.k. En er hoort idd een zwart interieur met bronzen stiksels in te zitten. Dak is satijnzwart gespoten. Geen vinyl.
Wel knap gedaan maar je ziet toch het amateurwerk er vanaf.

Afbeelding

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Valentino

vr jun 08, 2012 17:06

De discussie is 6 jaar geleden al gevoerd op pagina 2 van dit topic, en ik zie dat ik me er toen ook al mee bemoeit heb :)
http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic.php?t=18442

edit: en op het laatst van dat topic bied iemand een Valentino ter overname aan die toen reeds 20 jaar gerestaureerd op stal stond, en de beste man/zijn vrouw moet ´m nog steeds hebben volgens de RDW! Grijp uw kans. Voor noord Nederlanders, tegen geringe vergoeding van benzine kosten ga ik wel een aankoop inspectie doen.

eh, nogmaals edit, dat is dus de Valentino op de foto in voorgaande post. Italo power zijn de mannen achter de zeer grondig omgebouwde 116 Giulietta´s geel en paars vroeger en inderdaad uit Kerkrade.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Valentino

vr jun 08, 2012 17:39

Wel knap gedaan maar je ziet toch het amateurwerk er vanaf.
Ach, ik doe 't hem niet na. Dat wil zeggen; als ik 't hem wel nadoe ziet het resultaat er toch heel anders uit. En daarmee bedoel ik niet: 'professioneler' :D

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Valentino

za jun 09, 2012 08:54

Voor de liefhebbers van een wat grotere schaal en een zeer sterke gelijkenis tot de 1:1 auto is de wereldbekende Engelsman Gerald Wingrove bezig aan een 1938 Alfa Romeo 8C 2.9 met Touring carrosserie. Zoals gewoonlijk bij zijn modellen werkelijk verbluffend hoe het eraantoe gaat.

http://www.wworkshop.net/L._M._Coupe_Bu ... ery-1.html
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Gerald Wingrove

za jun 09, 2012 14:18

Wingrove is (althans wat mij betreft) een ikoon in de miniatuurwereld. Ik las al over hem in Rolf ten Kate's rubriek 'Autogekken op Zijwegen' in Autovisie, eind jaren '70. De foto's laten zien dat je vele disciplines moet beheersen om tot zo'n resultaat te komen. Metaalbewerken, houtbewerken en dat allemaal tot een heel hoog niveau. En je moet over eindeloos veel geduld beschikken.


Nog een recente aankoop:

Afbeelding

Een Alfa 179 Formule 1 racer, samen met een Renault in een blisterverpakking van Giodi. Schaal zal iets van 1:50 zijn. Ik had het nog nooit eerder gezien.

Afbeelding

Afbeelding


De laatste tijd heb ik een beetje een zwak voor oude speelgoed-Alfaatjes in een originele blister, het 'bord' op de hobbykamer waar er al enkele hangen wordt binnenkort twee keer zo groot. En over enkele weken neemt kameraad Fred uit de USA weer iets mee (handig zo'n afleveradres aan de andere kant van de plas, de laatste verkoper deed niet aan internationaal verzenden).

De Giodi's kostten mij inclusief verzenden vanuit Griekenland 16 euro, geen koopje maar best acceptabel. Onderstaande Dinky-op-blister, ook nog nooit eerder in deze verpakking tegengekomen, laat ik maar even schieten. De verkoper vraagt er 250 Britse ponden voor...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Valentino

za jun 09, 2012 14:33

Voor de liefhebbers van een wat grotere schaal en een zeer sterke gelijkenis tot de 1:1 auto is de wereldbekende Engelsman Gerald Wingrove bezig aan een 1938 Alfa Romeo 8C 2.9 met Touring carrosserie. Zoals gewoonlijk bij zijn modellen werkelijk verbluffend hoe het eraantoe gaat.

http://www.wworkshop.net/L._M._Coupe_Bu ... ery-1.html
Staat me bij dat Gerald Wingrove een aantal jaren geleden gestopt is om ergens anders op de wereld met pensioen te gaan. Zijn eigen collectie is toen ook geveild, ik heb de veilingsite verlekkerd zitten bekijken. Daar zaten ook andere zaken tussen dan deze onwerelds gebouwde klassiekers trouwens, zoals kleinere zilveren modellen bijvoorbeeld.
En nu dus toch weer aan het bouwen... Kwestie van het niet kunnen laten of gewoon de crisis?

Koen

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . zeldzaam Carabootje

vr jun 15, 2012 00:17

Afbeelding

Tot nu toe kende ik Orfey Toys alleen als Turkse producent die gebruik maakte van oude Edil Toys mallen. Afgelopen week stond er iets op eBay van een heel andere schaal: 1:52, een Carabo.
Beetje saaie kleur voor een speelgoedautootje. Is het ook een hergebruikte mal? Matchbox maakte een 1:55 Carabo, maar die had een metalen bodem. Deze is plastic.

Afbeelding

Tijdenlang stond de actuele biedprijs op 7,50 euro. De verzendkosten bedroegen 20 euro, nogal veel, maar een tientje wilde ik nog wel bieden. Niet omdat hij zo mooi is, maar 30 euro totaal voor zo'n (extreem?) zeldzaam modelletje vond ik nog te doen. Het is 'm niet geworden, de prijs kwam uiteindelijk op 60 euro uit, dus de 'winnaar' is in totaal 80 euro kwijt voor het ding.

Afbeelding

Productcode 5201, schaal 1:52, volgnummer 01? Misschien wel de enige kleine Orfey die er is gemaakt? En in welke oplage? Ik heb op internet hier verder niets over kunnen vinden. Misschien is die 80 euro voor het modelletje mét doosje wel een koopje...

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . zeldzaam Carabootje

vr jun 15, 2012 14:52

Leuk! lijkt qua verhoudingen wel erg op de Lesney.
Maar om dit zeker te weten zou je hem er naast moeten zetten..
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . zeldzaam Carabootje

ma jun 18, 2012 17:26

Om maar even in te haken op alle curiosa en zeldzaamheden die er de afgelopen tijd passeren, hier mijn laatste aanwinst:

Afbeelding

Afbeelding

Een kleine Giulietta Spider (ongeveer 1:64, misschien iets groter) van plastic. gemaakt in West Duitsland zoals de bodemplaat vermeld.
Enig onderzoek op Internet toont aan dat het merk Hammer is. Meer informatie kon ik niet vinden, dus wie wel meer weet, ik houd mij aanbevolen :wink:
In hoeverre dit zeldzaam is weet ik niet, maar ik was hem zelf nog niet eerder tegengekomen.

Afbeelding
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . zeldzaam Carabootje

ma jun 18, 2012 17:30

Ik weet niet hoe groot deze Hammer is, Mark. Maar ik heb er een vroege VW T1 bestelauto in de kleuren van Nivea (begin jaren '60), ooit gekregen in de winkel als klein jochie. Ik ken er wel wat andere modellen van maar dat zijn duitse vrachtwagens, en allemaal qua formaat vergelijkkbaar met de oude plastic Siku's.
Net als deze Alfa heel aardig van model trouwens en de assen/wielen zijn identiek aan deze.

Koen

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . zeldzaam Caraboot

ma jun 18, 2012 18:01

Ik weet niet hoe groot deze Hammer is, Mark. Maar ik heb er een vroege VW T1 bestelauto in de kleuren van Nivea (begin jaren '60), ooit gekregen in de winkel als klein jochie. Ik ken er wel wat andere modellen van maar dat zijn duitse vrachtwagens, en allemaal qua formaat vergelijkkbaar met de oude plastic Siku's.
Net als deze Alfa heel aardig van model trouwens en de assen/wielen zijn identiek aan deze.

Koen
hey Koen,

Hij is ongeveer 1:64, misschien zelfs wel een slagje groter.
Wat ook opvallend is is de 4 onderop wat er vermoedelijk op duid dat het nr 4 uit een reeks is?
Het zou dus maar zo kunnen dat jou VW T1 ook een Hammer was.

Edit: was dat deze?

Afbeelding
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . zeldzaam Carabootje

ma jun 18, 2012 18:06

Wat een leuke vondst! Ik ken Hammer alleen van deze site. (Het Giulietta-linkje toont een fotootje, ook een groene).

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . zeldzaam Carabootje

ma jun 18, 2012 18:13

Zie de foto, Mark. En ik heb 'm nog steeds. Het blikje komt uit een jaren '60 setje voor een (kinder-speel)winkeltje.

Leuke link, Hans. Lekker Duits allemaal.

Afbeelding

Koen

Gebruikersavatar
AR110AF
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di sep 12, 2006 12:40
Locatie: Liege - Belgium

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . zeldzaam Carabootje

ma jun 18, 2012 18:23

While we are dealing with oddities, here's a classic oddity: the LIMA Alfetta 159.

Afbeelding

Nice old toy, but if you look closer, it has the typical 159 grille, mixed with features from its rival, the Ferrari 375: upper air intake, exhaust on both sides and rounded tail!

A few more pictures here

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”