Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Giulia Spider

vr mar 02, 2012 13:14

Afbeelding

Voor het eerst sinds lange tijd weer eens Alfa-nieuws van Minichamps: vanaf 1008 keer vandaag leverbaar; de Giulia Spider van 1962 in het zwart.
Eerder verscheen het model al in het lichtblauw.
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op ma mar 05, 2012 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Giulietta Spider

za mar 03, 2012 01:58

Eindelijk, eindelijk weer eens een beetje aan bouwen toegekomen. Een vroeg kitje van Gamma in elkaar geknutseld. Wacht, nee... van Tron: een hele stoere GTV Turbo. Of nee, het is een Alfetta Turbodelta. Hè???
Waarom weet ik niet eens wat ik bouw, vraagt u? Kwestie van vroeg opgekomen dementie? Gelukkig niet. Volgens het doosje is dit een GTV Turbo van Gamma, kit GMK16. Volgens de bijgesloten instructies is het een Alfetta Turbodelta van Tron, kit TK44. Nou ja, over één ding zijn doosje en instructies het gelukkig wel eens: hij reed mee in de Rally San Remo van 1980.

Een vroege kit dus en dat was te merken. Het heeft af en toe behoorlijke hoofdbrekens gekost. En dan heb ik het nog niet eens over de op het randje van uitdroging verkerende decals. Er zijn er diverse in meerdere stukjes gebroken bij het aanbrengen. Gelukkig nooit al te kleine stukjes, ik heb ze in alle gevallen zo kunnen aanbrengen dat er van de breuk niets meer te zien is. En stug waren ze daardoor ook. Ik was bijzonder in m'n nopjes met het flesje decal-softener dat ik heb, want zonder dat goedje was het een redelijk verloren zaak geweest.

Waar ik het wél over heb zijn bijvoorbeeld de instructies: een kleurenfoto van een matig gebouwd exemplaar, twee zwart-wit foto's van een ander gebouwd exemplaar en twee zwart-wit foto's van de real thing en dat is het. Jammer vooral dat nergens de achterkant goed te zien is. Ook jammer van de instructies voor het interieur. Die laten zich wat Gamma/Tron betreft in twee woorden vangen: nero opaco. Matzwart? Ook de mooi in de stoelen mee gegoten gordels? Op de enkele kleurenfoto's die ik van deze wagen op internet heb weten te vinden, lijkt het erop dat ze waarschijnlijk geel waren. Goed, geel dan maar.

Ook heb ik het over de vier extra lampen. Die zitten er keurig bij, in één stuk gegoten aan de rail waar ze op staan. Maar hoe krijg je die nou aan het model vast? Nou, als het aan Gamma/Tron ligt is het antwoord simpel: niet. Er zit geen steuntje in de kit of ander bevestigingsmateriaal. Op de kleurenfoto is hij dan ook niet op het model aangebracht. Al hangt er daar dan wel een ondefinieerbare zwarte balk, zonder lampen, voor de grill. Maar op de echte wagen zaten de extra lampen wel, zoals duidelijk te zien is op de door henzelf meegeleverde zwart-witfoto's. Dan dus maar zelf een bevestiging in elkaar flansen, in de vorm van een steun die de lampenbalk in het midden aan de onderkant van de neus verbind en dunne staafjes die de bovenkant van de lampen met de grill verbinden. Zoals het in het echt ook was. Over lampen gesproken, de gewone koplampen die erbij zaten waren een maatje te klein. Gelukkig heb ik een redelijk assortiment aftermarket koplampjes, waarin ik niet alleen de juiste maat heb gevonden, maar ook nog eens veel fraaiere exemplaren.

Het aller-lastigst van deze kit was het verven van de wielkasten. Die lopen vloeiend over in de body, geen enkel randje of naadje dat je aan kunt houden bij het verven. En dan loopt het natuurlijk ook nog rond. Hoe maak je dat nou echt netjes? Ik heb behoorlijk lang nagedacht over hoe ik daar een hulpmiddeltje voor zou kunnen maken in de vorm van een maskertje of wat anders, maar uiteindelijk heb ik niets gevonden dat werkte. Uiteindelijk dus maar gewoon met de hand gedaan. Zoals te verwachten was, is het verre van perfect geworden. De enige troost is dat het in ieder geval ietsje minder ver van perfect is als op hun eigen kleurenfoto.

Ik zal verder niet uitweiden over de antenne die de echte auto had, maar die niet in de kit zat, over de te korte basis van de kit die aan de achterkant los hing wanneer ik hem aan de voorkant met het schroefje vast zette op de aangegeven plaats en over het vacuform achterruitje dat een mm te groot was en hoe je die er dan weer netjes in geplakt moet krijgen. Nee, ik doe het niet.

Maar goed, niemand heeft ooit beweerd dat een hobby ook makkelijk moet zijn en uiteindelijk heb ik er wel een toch nog fraai geworden en vrij bijzonder model bij in de vitrinekast. Helemaal happy dus. Op naar de volgende!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Giulietta Spider

za mar 03, 2012 05:26

@Dink, ik weet dat het geneuzel is, maar de Minichamps is uiteraard geen Giulietta Spider maar een Giulia Spider (1600 motor en bult op motorkap).
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Giulietta Spider

za mar 03, 2012 07:58

Erg strak gebouwd Michiel! En ik weet hoe moeilijk dat is met vroege kitjes...
Foto's geven vaak elke onregelmatigheid prijs die je zo niet zijn opgevallen, maar hier is dat duidelijk niet het geval :wink:

Heb je over de decals nog een laag blanke lak aangebracht of niet? Polijst je ook? En gebruik je sol voor de decals?

Koen

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Giulietta Spider

za mar 03, 2012 10:05

Dank je Koen :D

Blanke lak over de decals heb ik vroeger wel enkele keren gedaan, tot het een keer mis ging bij een test. De decals zaten niet vast genoeg en begonnen te bobbelen/verschrompelen, hoe je het wilt noemen. Daarnaast, ja ik polijst inderdaad wel. Wanneer je gaat polijsten komt daar risico twee bij, want dat moet je dan doen met de decals onder de lak. Dus ga één keer te ver en de kans is groot dat je een decal beschadigt en dat je je model niet of nauwelijks meer goed krijgt. En tenslotte krijg je hoogglans-decals wanneer er blanke lak overheen zit en dat is niet mooi. Ja, dan kun je ze natuurlijk weer met matte coating overschilderen, dat is waar. Maar goed, vanwege de eerste twee redenen heb ik het gewoon niet aangedurfd en vertrouw ik op het vitrinedoosje voor de bescherming.

Set en Sol heb ik wel staan, maar Sol heb ik alleen gebruikt waar het nodig was, dus wanneer de decal op een niet geheel vlakke ondergrond zat. Ik ben om heel eerlijk te zijn te lui en te ongeduldig geweest om dat overal te doen. Dit model heeft meer dan 70 decals, waar ik nu al drie avonden zoet mee ben geweest. Zoals je denk ik weet, moet je Sol enkele minuten (!) laten inwerken voor het definitieve aandrukken van de decal en daarmee was de totale tijd zo ongeveer verdubbeld. De decals zitten wel mooi strak, maar met de Sol zou ik vermoedelijk wel een betere hechting hebben gehad. We zien wel, mogelijk krijg ik er later nog spijt van.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
bluegtv
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: do okt 13, 2011 12:48
Locatie: Taiwan
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Giulietta Spider

ma mar 05, 2012 03:18

Eindelijk, eindelijk weer eens een beetje aan bouwen toegekomen. Een vroeg kitje van Gamma in elkaar geknutseld. Wacht, nee... van Tron: een hele stoere GTV Turbo. Of nee, het is een Alfetta Turbodelta. Hè???
Waarom weet ik niet eens wat ik bouw, vraagt u? Kwestie van vroeg opgekomen dementie? Gelukkig niet. Volgens het doosje is dit een GTV Turbo van Gamma, kit GMK16. Volgens de bijgesloten instructies is het een Alfetta Turbodelta van Tron, kit TK44. Nou ja, over één ding zijn doosje en instructies het gelukkig wel eens: hij reed mee in de Rally San Remo van 1980.

Maar goed, niemand heeft ooit beweerd dat een hobby ook makkelijk moet zijn en uiteindelijk heb ik er wel een toch nog fraai geworden en vrij bijzonder model bij in de vitrinekast. Helemaal happy dus. Op naar de volgende!
So Happy to see this model

I just finished one last week!!

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Gamma Alfetta GTV turbo

ma mar 05, 2012 11:00

And this is mine...

Afbeelding

Yes, strange color scheme. Don't ask me why, I bought the model for 10 euros at the Houten swap meet. Maybe the previous owner didn't like red :roll:

Afbeelding

Gebruikersavatar
AR110AF
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di sep 12, 2006 12:40
Locatie: Liege - Belgium

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Gamma Alfetta GTV turb

ma mar 05, 2012 13:14

While we are here, I can add the model I built myself 30 years ago, on a Solido base and with the help of a Robustelli decal sheet.

It was not the "big airscope" transkit, only the decals for a standard bonnet Turbodelta, version 1979, that I converted into a San Remo 1980 model. This included painting the missing decals directly on the body, with a (thin!) brush.

I had some magazine pictures at my disposal, and had seen teh car in the metal at the Brussels auto show in december 1980. Alas, my own pictures of it were very poor.

Afbeelding

My pictures showed that, at least at some stage of the race, the car had square extra lights, so did I reproduce them that way (from scratch). One fell in the bottom of a box during a house move, and I have yet to glue it back...

Afbeelding

I have no picure of the rear side at hand, but I recall for sure that the hatchback was black plastic.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Gamma Alfetta GTV turb

ma mar 05, 2012 20:10

Well, they're not as rare as I thought. Even Dinky Boy has one :mrgreen: :wink:
Cool, to see these different interpretations of the same car here!

AR110AF, I've seen pictures of this car both with round extra lights and with square extra lights. I've also been wondering about the colour of the hatchback. I did see photo's where it was black, but these were pretty recent photos, with different (less) advertizing on it. Not even sure if it's the actual same car. I haven't found a single photo of the rear of this car from back then. So there were two possibilities. Either it had always been black and I'd go wrong if I'd leave it red, or it was changed to black later on and I'd go wrong if I'd make ik black. I then decided, that if I would go wrong, I'd best be wrong together with Gamma/Tron, and I left it red :lol:

It's only after I read that you handpainted some of the decals, that I noticed it on the photos! Wow, I'm truely impressed!
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
AR110AF
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di sep 12, 2006 12:40
Locatie: Liege - Belgium

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Gamma Alfetta GTV turb

di mar 06, 2012 14:00

Here are pictures of the actual car in the actual race, San Remo 1980:

Afbeelding

Afbeelding

About the lights, you are right: during the race, stargenly enough, you can see it with 2 round lights, or 4 square...

Some more details pictures here

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Gamma Alfetta GTV turb

di mar 06, 2012 19:14

Hmm... looks like I'll have to redo some my model :?

But thanks for the photos! Super!

You know what's even funnier about those extra lights? I do have a couple of photos where the car has two round extra lights, but with the kit came a photo of this car, which is obviously also from this race (it's racing, it's carrying the startnumer 10 and the "Rallye Sanremo" sticker), where it has FOUR round extra lights. So now we have three different configuations for these lights in the same race... ?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Gamma Alfetta GTV turb

do mar 08, 2012 11:41

Tijdje later, maar het model is geprint. Vind het zelf echt supertof ;)) . Heb op sommige foto's het progretto-model ernaast staan, maar qua strakheid komt dat toch niet in de buurt van mijn model hoor:).

Foto's maken is lastig omdat het materiaal translucent is. Desalniettemin: het detail in de wielen is echt bizar. Uitlaatje, bumper, alles perfect meegeprint. Dit weekend zal ik alles even primeren, dan volgen vast betere foto's. Overigens moet ik nog wat materiaal weghalen uit het interieur, dan past het ook in het exterieur (leermomentje :) )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ah, en het model is hier verkrijgbaar. Mocht er vraag zijn, dan ga ik de standaard stalen velgen modelleren.

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Gamma Alfetta GTV turb

do mar 08, 2012 11:50

En in aanzicht met wielen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 1:43 Giulia in 3D gepr

do mar 08, 2012 13:15

Mooi werk, hoor! Leuk project om te volgen.

Hoeveel uur heb je er inmiddels in zitten? Of heb je dat (veiligheidshalve ;) ) niet bijgehouden?

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 1:43 Giulia in 3D gepr

do mar 08, 2012 13:29

Tsjoechov respekt voor het bereikte resultaat :thumbs: In de vergelijkingsfoto met de Progetto ziet jouw Giulia er groot uit. Welke het dichtste bij de werkelijkheid komt kan ik wel raden :-) Zoals Dinky al zegt zal het aantal uren wat hier in zit een duizilingwekkend aantal zijn, maar je kunt in ieder geval trots zijn op het bereikte resultaat. Ik ben benieuwd naar de foto's van het model in de grondlak, dan kan je nog beter zien hoe het model eruit komt te zien. Ik en meerdere mede forummers wachten met spanning op je volgende berichten.
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”