Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

di nov 22, 2011 08:19

Leuk idee, ben nieuwsgierig hoe dat technisch werkt.

Er bestaat trouwens ook een Giulia Nuova bouwkitje van Provence Moulage:

Afbeelding
Afbeelding

En ook een transkit om een 1:24 Giulia om te bouwen tot Nuova:
http://www.automodellando.it/forum/topi ... C_ID=17060

.
bekend model :wink: :lol: *is van mij*

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

di nov 22, 2011 08:31

Dat model inderdaad al een stuk beter. Is deze makkelijk te vinden? Toch vind ik de koplampen nog niet zò. Wel een mooie kit!
Ik vind dat persoonlijk heel erg meevallen.
Afbeelding
Alleen het randje om de grille moet ik nog eens zwart maken. Dat heeft de bouwer blauw gelaten maar dat is natuurlijk de rand van de kunststof grille dus hoort het zwart.
Helaas niet zo makkelijk te vinden, deze kit, aangezien deze niet meer nieuw verkrijgbaar is.

Gebruikersavatar
Marijan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: wo nov 18, 2009 13:21
Locatie: Zagreb, Croatia

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

di nov 22, 2011 09:58

Hello to all!

Few additions in my cabinet..

Finally, Piexinho's (or Santos Peras's) Alfa T33.2 (actually 2.5 :wink: ) by Best

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Top Model Alfa 6C 2500, Rol -Richiero, Mille Miglia '49

Afbeelding

Afbeelding


and one small addition -rarer and prettier green Siku Montreal

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

di nov 22, 2011 11:14

@Tsjoechov, je idee voor het 3D printen bij Shapeways is uiteraard een goed/leuk idee. Binnen de modeltreinwereld is dit al enkele jaren een bekend en veelgerbruikte methode om niet bestaande modellen aan de collectie toe te voegen. In de modelautowereld is dit niet zo en dat heeft meerdere redenen.

-Het 3D printen van een 1:43 model is niet bepaald goedkoop.
-Het modelleren van een goed gelijkend 3D model dat door Shapeways probleemloos gebruikt kan worden is minder makkelijk dan dat het klinkt.
-De oppervlaktekwaliteit van de 3D prints is meestal niet goed genoeg voor direkte verwerking. Schuren/polijsten is noodzakelijk met het gevaar van breken van het geprinte model.

Schijnbaar is Shapeways wel een bedrijf dat meedenkt met klanten en assisteert bij de materiaalkeuze enzovoorts om het gewenste resultaat te bereiken. Ik ben benieuwd of je het voor elkaar krijgt om een goed gelijkend 3D model te modelleren. Leuk initiatief in ieder geval. Slim modelleren (minimum wanddikte en niet solide gedeeltes op plaatsen met grotere wanddiktes) helpen om de printkosten lager te maken.

Het Progetto Nuova model is zoals je aangeeft niet het best gelijkende model. Misschien een wat lompe vraag, maar waarom neem je niet 1 van de vele betaalbare en behoorlijk goede kioskreeks Giulia's en modificeer die dan in een Nuova? Lijkt me sneller, goedkoper en wie weet uiteindelijker dichter bij het 1:1 origineel.

In ieder geval succes met je projekt, ik ben benieuwd wat eruit komt
Ik ben me ervan bewust dat printen niet heel goedkoop is en ben wel op de hoogte van de prijzen in de modeltreinwereld. Omstreeks 30, 40 euro voor een rijtuigbak in H0 vind ik acceptabel, ik hoop ook op een dergelijke prijs uit te komen. Vooral de oppervlakte kwaliteit is inderdaad veel minder, maar met wat nabewerking is dit best op te lossen. De prijs geloof ik berekend op basis van het volume van je model, dus hier is wel mee om te gaan.

Wat betreft modificeren van kiosk-model: dit is ook een optie, maar ik zie vooral problemen in het maken van een goed gelijkende grille.

@ Marco: Dat valt mee inderdaad. Zit er een soort glas in de koplampen? (misschien Kristal Klear?)

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

di nov 22, 2011 11:27

Gebeurt het 3-D printen op basis van een 3-D tekening of op basis van het scannen van een moedermodel?

Koen

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

di nov 22, 2011 11:41

Scannen van het moedermodel zou wel ideaal zijn maar helaas, het wordt op basis van tekeningen

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

wo nov 23, 2011 05:04

Tsjoechov, ik ben benieuwd naar je vorderingen in de toekomst, hopelijk blijf je ons hier op de hoogte houden. Leuk om te zien dat een methode die in de treinenwereld al enkele jaren enthousiast gebruikt wordt nu ook in de 1:43 autowereld zijn intrede gaat doen.

Even nog wat detaillistisch geneuzel. Een 3D tekening wordt niet gebruikt voor het maken een model bij Shapeways. Een 3D model wordt gebruikt. De machines van Shapeways kunnen niks aanvangen met een tekening (maten incl. toleranties, vorm en plaats toleranties, etcetera) ze werken met een 3D model.
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

wo nov 23, 2011 14:33

De reden dat ik op zoek was naar goede tekeningen kan ik hieronder mooi uitleggen: The blueprints die ik vond komen niet overeen met de werkelijkheid.

De tekening waarvan ik werk:

Afbeelding

Werkelijkheid

Afbeelding

Die loopt duidelijk anders. Ook hangt-ie op de tekening behoorlijk achterover. Dit kan ik natuurlijk zelf wel aanpassen, maar ik maak het me liever makkelijk. Mocht iemand dus betere tekeningen hebben: graag!

Overigens wordt de werkwijze zo dus ook wel duidelijk. Alle aanzichten zijn in alias geplaatst en aan de hand hiervan kan kan het ik het model opbouwen. De wielen heb ik al - die was ik niet van plan te printen, maar wel handig ter referentie!

Groet,

Michiel

Gebruikersavatar
Maarten van Lith
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do mar 02, 2006 21:39
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

do nov 24, 2011 22:00

Hier het eindresultaat van de Giulia Sprint GTA met velgen by Shapeways. De afwerking is best grof dus ik ben benieuwd hoe dat op een compleet model gaat zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=SbB2_CmHmM4
Maarten

MGB 1966 - Alfa Romeo Giulia Super 1971 - Volvo 245 1979

http://www.modelcarworkshop.nl Gepersonaliseerde schaalmodellen
http://www.rally-cursus.nl Kaartlees- & navigatiecursussen

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

do nov 24, 2011 22:16

Waarin heb je geprint? Heb vandaag nog voorbeelden in mijn handen gehad van geprinte producten bij shapeways en de oppervlaktekwaliteit is best indrukwekkend. En tegenwoordig kun je zelfs in keramiek printen. Da's dan wel niet mooi, maar wel tof 8)

Gebruikersavatar
Maarten van Lith
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do mar 02, 2006 21:39
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

do nov 24, 2011 22:25

In het basis materiaal. Een velg in de topkwaliteit kost iets van € 25,- ps. Dat wordt echt te gek.
Maarten

MGB 1966 - Alfa Romeo Giulia Super 1971 - Volvo 245 1979

http://www.modelcarworkshop.nl Gepersonaliseerde schaalmodellen
http://www.rally-cursus.nl Kaartlees- & navigatiecursussen

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

do nov 24, 2011 23:56

Dat model inderdaad al een stuk beter. Is deze makkelijk te vinden? Toch vind ik de koplampen nog niet zò. Wel een mooie kit!
Ik vind dat persoonlijk heel erg meevallen.
Afbeelding
Alleen het randje om de grille moet ik nog eens zwart maken. Dat heeft de bouwer blauw gelaten maar dat is natuurlijk de rand van de kunststof grille dus hoort het zwart.
Helaas niet zo makkelijk te vinden, deze kit, aangezien deze niet meer nieuw verkrijgbaar is.
Ik vind haar zelfs erg fraai!
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

vr nov 25, 2011 10:00

Dankje Yvo! ik ben er ook erg blij mee :wink:
Helemaal omdat dit de auto is waar bij mij t virus is begonnen.
Namelijk de 78er Nuova van mijn vader in precies deze kleur.

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

ma nov 28, 2011 11:41

Goed, nog weinig indrukwekkende plaatjes maar we gaan vrolijk verder:

Front:
Afbeelding

Rear:
Afbeelding

Zoals gezegd weinig details. Zo bij 't modelleren kom je er wel achter dat een juultje toch een stuk geraffineerder is dan andere three-box-designs (zoals bv een lada) :wink:

Gebruikersavatar
bluegtv
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: do okt 13, 2011 12:48
Locatie: Taiwan
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Abarth 1000 GT

do dec 01, 2011 15:23

[ 1967 ] 1750 Giardinetta Veloce – Station Wagon – Carrozzeria Pavesi ( 1/43 ) by Linguabifida

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”