Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

za jul 18, 2015 23:31

Dinky Boy, weet niet hoe lang je in het museum wil blijven en hoe lang de Expo leuk is, maar volgens mij moet dat te doen zijn. Museum is prima, maar persoonlijk had ik het met een uurtje wel gezien. Houd twee uur aan en dan is er best nog flink wat dag over.
SCARB 7618
Giulia Super 1,3 1974
Ex-159 jtdm 16v
Ex-147 jtd

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

zo jul 19, 2015 08:23

Wie gaat er binnenkort naar het vernieuwde Museo en wil voor mij een museumcatalogus meenemen uit de bookshop? De kosten worden uiteraard vergoed. Stuur dan maar een berichtje via PB s.v.p.

Zelf wil ik er zeker weer een keer naartoe, alleen nog geen idee wanneer.
Geregeld. :D
Bedankt voor de snelle reactie.

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

do jul 23, 2015 17:58

Dinky Boy, weet niet hoe lang je in het museum wil blijven en hoe lang de Expo leuk is, maar volgens mij moet dat te doen zijn. Museum is prima, maar persoonlijk had ik het met een uurtje wel gezien. Houd twee uur aan en dan is er best nog flink wat dag over.

Twee uur heb je wel nodig, om het Museo Storico Alfa Romeo rustig te bekijken. Daarna naar de Expo kan, parkeren op de heilige grond.
Alleen dat is al een belevenis! Hieronder een foto van de Expo parking, waarbij een deel van de oude Arese Alfa Romeo fabriek nog is gebruikt voor de faciliteiten van het parkeer terrein. Heel bijzonder om daar te staan met mijn 156, die daar.....euhhh, :? niet is gebouwd. Mijn voormalige Bertone en mijn Spider V6 zijn daar wel geboren.....

De Expo is een aanrader, maar ik zou daar wel eens paar dagen kunnen rondlopen. Gezien de hitte (wel gratis water, naturale en met bubbels, dat dan weer wel) en de kinderen die het wel gezie hadden zijn we naar een paar uur vertrokken. Nogmaals, echt de moeite waard!

En: parkeren in Arese, de historie opsnuiven en dan met de pendelbus (12 euro per auto) naar de Expo.

Vormgeving, dat is waar het in het museum en bij de Expo om gaat. En dat alles binnen een paar kilometer.... :

Fraai, van binnen en buiten:

Afbeelding

De restanten van de sheddak constructie:

Afbeelding

Parkeren op heilige grond, historische gebouwen op de achtergrond:

Afbeelding
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
0170Spider
Full Member
Full Member
Berichten: 490
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 17:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

vr jul 24, 2015 22:42

Vorige week ook geweest. En net wel op tijd voor de Giulia! Bij de entree werden we al gewaarschuwd: "The Giulia will go away at 4 pm".
Er waren inderdaad overal nog klusjesmannen bezig met kleine afwerkingsdingetjes. Maar wat een metamorfose. De meesten zullen zich nog wel kunnen herinneren hoe dit eruit zag:
Afbeelding

Heldere opbouw: na de entree met de vliegtuigmotoren een mooie tijdlijn, waarin echter veel "moderne" auto's zijn overgeslagen. De rest staat niet on display. Wij spraken hierover een medewerker, die vertelde dat degene die de tentoonstelling had ingericht hier bewust een keuze in had gemaakt. Dus of de rest nog een keer te zien is? Ze zijn in ieder geval niet weg, maar ergens anders gestald.
Afbeelding
Daarna een verdieping met de ontwerpers en voor elke ontwerper een prototype. AfbeeldingHeel erg mooi gedaan. Deze opstelling zorgt er wel voor dat de rest van de prototypes niet meer staan opgesteld.
Daarna een hoek met de La Bellezza Necessaria met een eigen filmhoek voor de Spiders. Daar ook een aantal schermen met heel veel advertenties in alle talen en uit alle tijden. Erg leuk, hier kan je een hele tijd zitten!
Afbeelding

Afbeelding
Vervolgens zijn de racers aan de beurt. Met een film op de achtergrond Afbeelding en het was er erg rood (sorry, niet de beste fotokwaliteit)
Afbeelding
Er volgen nog een aantal cocons waar je met een 3D-bril op mee kan rijden met de 4C over een circuit en de 3D-film met special effects. Tsja, mooi, maar of deze zaal vaak vol zal zitten?
De tocht eindigt in de showroom, met daarin het hele actuele gamma van Alfa. En tot vorige week dus de Giulia.
Afbeelding het was er druk om de auto heen... Afbeeldingen helaas mocht ze niet open, dus door de ramen heen:
Afbeelding.
Al met al een hele verbetering. Meer licht, meer ruimte. Maar toch jammer dat het fornuis de tentoonstelling niet meer heeft gehaald en dat er buiten iets anders staat opgesteld...
Afbeelding
Pas bij het wegrijden zagen we de buitenspiegel aan het gebouw!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

za jul 25, 2015 14:50

Een fornuis staat zoals je nog wel weet elders in Milaan. Bij BlueTeam....
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

ma jul 27, 2015 11:41

Die nieuwe Alfa's die straks ook allemaal in Amerika rond moeten gaan rijden zullen kwalitatief en technisch toch wel heel erg goed in elkaar moeten gaan steken, anders spat die droom van een wederopstanding van Alfa weer heel snel uit elkaar als dit soort boetes en terugkoop acties zich blijven opstapelen. :roll:

http://www.autoweek.nl/nieuws/33699/fia ... groepactie" onclick="window.open(this.href);return false;
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

ma jul 27, 2015 17:49

Die nieuwe Alfa's die straks ook allemaal in Amerika rond moeten gaan rijden zullen kwalitatief en technisch toch wel heel erg goed in elkaar moeten gaan steken, anders spat die droom van een wederopstanding van Alfa weer heel snel uit elkaar als dit soort boetes en terugkoop acties zich blijven opstapelen. :roll:

http://www.autoweek.nl/nieuws/33699/fia ... groepactie" onclick="window.open(this.href);return false;
Betreft dit niet voornamelijk jaren en auto's ontwikkeld onder het voormalige Chrysler?

Gebruikersavatar
fly-by
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 22, 2010 17:44
Locatie: Waregem (BE)

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

za aug 01, 2015 20:44

Wie kruiste ik met zijn bruin supertje op de parking van het museo deze middag 1 augustus :D
gelieve niet op mijn bella te zeveren!

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

di aug 04, 2015 11:35

Afgelopen vrijdag het museum bezocht. Er is een nieuwe grote parkeerplaats, vanwaar een rode muur/rood 'lint' de bezoeker naar de nieuwe hoofdingang leidt. Aan dat lint wordt nog gewerkt. Leuk ontworpen maar de afwerking is nogal knullig. Her en der zitten delen scheef. Auw, geen beste eerste kennismaking. Ook de toegangspoortjes na de kassa zijn nog niet klaar, enkele techneuten zijn bezig ze op- en in te stellen. De nieuwe roltrap piept en kraakt.

Maar dan... Een opstelling met vliegtuigmotoren, een overzicht van het logo door de jaren heen. Ook het nieuwste is natuurlijk aanwezig. Een hoek om en dan de eerste zaal; geweldig! Ruim opgesteld, schitterend aangelicht, de auto's zelf in schitterende staat. Geen irritante hekjes of kettingen, je kunt ze gewoon aanraken. Niet doen natuurlijk, er lopen bovendien genoeg suppoosten rond om je te verzoeken niet met je handen te kijken.

De zaal waar onder andere de P2, RL Targa Florio en de 8C 2900 LM staan opgesteld verandert elke paar minuten in een klein theater met dramatisch aandoende licht- en geluidshow, gecompleteerd met zaalbrede videoprojectie op de wand.

Ik schiet de ene na de andere foto, bijna zelden staan er andere bezoekers op want het is tot mijn verbazing heel erg stil. In het restaurant zal ik later zelfs de enige klant zijn.

Ik vraag me af of de collectie miniaturen er nog zal zijn. Inderdaad, aan het einde. Maar wat een knullige opstelling... Een metershoge glazen wand. De modellen bovenin jan je alleen goed bekijken vanaf de roltrap aan de andere zijde. Als je bereid bent continu op die trap terug te lopen... Het ergst van al; er ligt een dikke laag stof op de modellen... Heel erg jammer, want in het oude directiegebouw zijn naar mijn idee nog genoeg ruimtes beschikbaar voor een opstelling die de vaak zeldzame miniaturen recht doet.

Op weg naar het café nodigt een suppoost me uit voor de voorstelling in het 5D theater. Voor kinderen leuk misschien, maar ik vind het eerlijk gezegd tijdverspilling. Terwijl het een lieve duit gekost zal hebben.

Alles bij elkaar een prachtig museum waar de auto's goed tot hun recht komen. Uiteraard mis je er altijd een paar (de Eagle zal ik echter niet missen, volgens mij de lelijkste Alfa aller tijden) maar ook al voeg je nog 30 auto's toe, het probleem blijft dan toch nog bestaan. Wel zijn er de nodige afwerkingsfoutjes, als die nog worden opgelost is het helemaal een topmuseum. Zoals het nu is in ieder geval een forse omweg waard.

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

di aug 04, 2015 11:58

Afgelopen vrijdag het museum bezocht. Er is een nieuwe grote parkeerplaats, vanwaar een rode muur/rood 'lint' de bezoeker naar de nieuwe hoofdingang leidt. Aan dat lint wordt nog gewerkt. Leuk ontworpen maar de afwerking is nogal knullig. Her en der zitten delen scheef. Auw, geen beste eerste kennismaking. Ook de toegangspoortjes na de kassa zijn nog niet klaar, enkele techneuten zijn bezig ze op- en in te stellen. De nieuwe roltrap piept en kraakt.
.
Niks veranderd in 3 weken dus..... toen probeerden ze de hekjes ook al werkend te krijgen... wat me opviel is dat het personeel wat er rondliep niet vooruit te branden was, weinig gemotiveerd overkwam.
Daarnaast kocht ik een boek, dat mocht in een supermarkttassje, op mijn vraag of het in de Alfa-tasjes mocht die er ook lagen was de opmerking dat ik daar apart voor moest betalen, tjonge tjonge zeg. Armoedig hoor.

Verder topstukken en wat je zegt, je krijgt alle auto's op de plaat zonder andere bezoekers erop.
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Gebruikersavatar
fly-by
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 22, 2010 17:44
Locatie: Waregem (BE)

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

do aug 06, 2015 19:16

4 euro voor een alfa romeo tasje :lol:
gelieve niet op mijn bella te zeveren!

gtv1750
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 13:49
Locatie: Lent

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

vr aug 07, 2015 20:04

Dat van die tasjes vond ik ook wel een beetje zuinig (misschien omdat ze in de gaten hadden dat we Hollanders waren); zelfs bij besteding van meer dan € 100 in de shop nog voor een Alfa-tasje moeten betalen riekt wel een beetje naar geldklopperij. Maar ja, het prachtige museum en al die gladde Italianen en strakke Italiaansen die er rondliepen moeten ergens van betaald worden, en van de entreegelden van het handjevol bezoekers zal dat niet gaan.

Op het parkeerterrein zagen we vooral gele kentekens, en een enkele Zwitser. Weinig Italiaanse Alfa's, behalve een 166 waar ik de mijne maar achter geparkeerd heb voor de eerste foto.

We vonden het museum er een stuk op vooruit gegaan sinds ons laatste bezoek met de buitenlandrit van 1997 - al was de rondleiding toen door Cees Verweij natuurlijk een unieke ervaring. Het kan zich meten met de musea van de Duitse merken, en dat is tegenwoordig toch de maatstaf. Alleen jammer inderdaad dat de Giulia al weg was, want daar hadden we ons toch een beetje op verheugd. Maar al met al beslist een aanrader.

Gebruikersavatar
frankie
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: do okt 16, 2008 10:12
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

zo aug 16, 2015 21:26

De poortjes werken! Het rode lint is nog steeds niet klaar. Ben er gisteren geweest. De parkeerplaats is dezelfde waar we in 2010 bij het Centenario stonden, alleen opnieuw geasfalteerd en de vakken wat anders ingedeeld.

Ik vond de 4D film dan wel weer aardig, maar dat kwam misschien omdat mijn zoontjes gierend van de lach in de bewegende stoelen naast me zaten :mrgreen:

Het weinig gemotiveerde personeel herken ik wel, na afloop wilden we ook nog even bij de nieuwe modellen kijken maar dat was kortweg "chiuso!", zelfs even daar simpelweg rondkijken kon niet.

Verder is alles wel gezegd, minder auto's, veel beter opgesteld en niet druk.
Nu: Giulietta QV
Gehad: 33 1.7 IE, 33 16v, 145 QV, 147 JTD, 156 2.4 JTD, 147 GTA, 156 V6

www.clubalfaromeo.nl

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

zo aug 16, 2015 22:06

Ben er zelf niet geweest maar vond deze foto op facebook, ze hebben de remklauwen links/rechts verwisseld! De vaste verbindingsleidingen tussen de klauwen zullen gelijk plat gedrukt worden in een daadwerkelijke Sud applicatie. De stompjes van de afgesneden remslangen keurig opnieuw verzinkt samen met de rest.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Voortbestaan Alfa Romeo Museum Arese: heropening 30 juni

di sep 08, 2015 10:57

wij waren er 10 augustus en ik moet zeggen dat het erg netjes is allemaal.
onze oudste zoon van 3 rende rond met het fototoestel heeft alles vanuit zijn perspectief vastgelegd, incl de bewakers, die het ook wel grappig vonden.

de afdeling met de bimotore etc vonden de kids wat te spannend (vanwege de zaalbrede filmvoorspelling die best indrukwekkend/luid/donker is)

Het oude en nieuwe museo moet je eigenlijk niet vergelijken.
nu is het een strak modern museum van een merk dat trots is op haar historie.
toen was het een vergaarbak van vrijwel alles wat het museo heeft verzameld. Ramvol. Maar dat heeft ook zijn charme!
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”