Is Alfa Romeo beter af als onderdeel van de VAG?

Zeker weten van wel!
17%
17
Ben niet zeker maar denk van wel
27%
27
Geen idee, ik ken (nog) niet alle details
9%
9
Ben niet zeker maar denk van niet
17%
17
Absoluut niet!
23%
23
Het interesseert me niet
6%
6
 
Totaal aantal stemmen: 99
Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

wo jan 19, 2011 11:03

VAG mijden omdat het "het product is van een massamoordenaar" is het zelfde als een lamborghini weigeren met de tekst "ik rij niet in tractoren", totaal irrelevant

En ja, misschien dat een mito een paar centimeter verder van de grande punto af ligt als de leon ten opzichte van een golf, maar om nu te stellen dat fiat alfa eer aan doet, nou nee. Persoonlijk voel ik ook meer voor alfa in italiaanse handen, maar als je bedenkt dat FGA het al jaren niet voor elkaar krijgt een consequent en interessant gamma neer te zetten, moet het toch wel stukken beter kunnen. En zolang alfa's voorwielaangedreven zijn en (weliswaar opgevoerde) Fiat blokjes hebben kan je ook niet zeggen dat alfa echt een eigen merk is.

Of er nu een 1.4 TSI of 1.4 MA in ligt, het is geen alfa-blok

Deedrieen

Re: RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

wo jan 19, 2011 13:20

Ik begrijp toch niet dat iedereen meent dat vw voor kwaliteit staat. Je gemiddelde VW van 15+ jaar oud gaat ook gewoon stuk, rammelt ook aan alle kanten en roest ook als een malle.

Een normaal behandeld golfje (dus niet zo'n afgejakkert apparaat) is roestiger en minder betrouwbaar dan mijn oudere "opgeleukte fiat" 164! (die mij overigens nog nooit heeft laten staan en waar geen roest aan zit!)
m.a.w.: VW is ook gewoon rommel, net zo goed als fiat/alfa/mercedes/BMW/enz./enz. Ik zie het er kwalitatief geen steek beter op worden onder VW. Als het beter word, is het op marketing vlak. En het dealernetwerk van VW zit volgens mij wat beter in elkaar.

Ben er eigenlijk wel een voorstander van dat het italiaans blijft, ookal kan ik het niet echt onderbouwen. Verstandig? Misschien niet, maar het is "gevoelsmatig" wel het beste m.i.
Jij en ik weten dit, maar zolang de gewone mens de reclame ziet van oude omaatjes die golfjes afraggen en ze nog als nieuw verkopen geloven, zal jou verhaal alleen maar gefronste gezichten opleveren en geen begrip.
Mijn mening is dan ook gewoon dat de hele afgang van het fiat emporium (dan bedoel ik alfa, lancia en in mindere mate ook fiat zelf) komt door reteslechte reclame.

VAG reclame zie je overal verschijnen, terwijl alleen fiat reclame maakt over babykleine schattige autootjes waar bijna geen winst op zit.
Als ze nu eens goede reclame maken voor alfa die goed in elkaar zit, ipv een mito die op een dak benzinevaatjes kapot schiet oid, raak je kant noch wal.

Toch kijk ik liever naar Uma Thurman in een prachtige Giulietta dan naar een oud omaatje in een lelijk groen koektrommeltje :lol:

Deze 2 commercials laten precies zien voor welk type volk de auto 's gemaakt zijn, de eerste (VW) voor ouwe lullen in een sfeerloos vierkant doosje en diegene die eens iets moois en apparts wil de 2de. (Alfa)
Hier geef ik je helemaal gelijk in, maar het wordt door het volk anders geintrepreteerd als wat jij hier nu zegt.
De VAG reclame is een leuke spontane reclame die degelijkheid uitstraalt.
En de Uma Thurman reclame is inderdaad van een andere dimensie als de mito reclames, maar nemen de woorden "roest al in de folder" niet weg, en dat hele imago zit het probleem in.

Als ik mensen rond om mij heen hoor over alfa is het altijd, kost veel meer in onderhoud, staat er meer mee stil als dat je rijdt en dat soort dingen.
Terwijl ik toch van mening ben dat een een nieuwe VW minder betrouwbaar is, na aankoop veel garantie aanvragen en andere dingen stuk (mag je nog duimen dat je het terug krijgt van PON). Maar dit wordt dan als normaal beschouwt want dat kan altijd gebeuren, gebeurt het een alfa dan gaat het altijd maar stuk en noem het maar op.

Daarom denk ik dat Alfa onder VAG wel goed kan slagen, mits goed gemarketeerd (of hoe noem je het). Alleen zal het dan zonder ziel op een golf of Passat platform door hobbelen. En RWD zal denk ik binnen VAG helemaal niet bestaan, gezien het goede quattro systeem wat ze hebben *kuch*.

Enige voordeel is dan wel dat Alfa beschikking zal hebben over super snelle motoren, wat zou een Alfa 159 mooi zijn geweest met goed Q4 systeem en een twinturbo v10 uit de RS6 :shock: of de Giulietta met 3.0 tfsi allemaal retesnel maar zonder ziel, geluid, rijervaring, emotie en noem het maar op. Een echte BMW killer met italiaanse looks.

Just my 2 cents hoe ik ernaar kijk...

Gebruikersavatar
Slinger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 567
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 16:36
Locatie: Alkmaar

RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

wo jan 19, 2011 13:34

Wie had het hier over een ge-rebadgde Golf? Ik rijd al een tijdje zo rond.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Slinger op wo jan 19, 2011 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Owning an Alfa Romeo is like having a supermodel as a girlfriend. Yes, she is a bit stupid. Yes, she is expensive but fuck it! She is soo damn HOT !!!
33 16v SW Racer

Andiamo Lesti Fumando Assai
Veni, Vidi, Veloce!

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

wo jan 19, 2011 14:30

Toch is Alfa niet opgericht door een massamoordenaar.
Even los van of dit nou zo een gepaste opmerking is in dit kader, is ook Volkswagen niet door een "massamoordenaar" opgericht. De naam Volkswagen dateert pas na WOII (in oorsprong na WOII door gealliieerden opgericht). Toen was AH, als je die bedoelt tenminste al niet meer onder de levenden. De ontwerper van de niet geheel onsuccesvolle Kever, was toch een man die tot op heden zijn naam verleent aan niet de minste sportwagens. Om die nou massa-moordenaar te noemen :shock:
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
La macchina
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 13:34
Locatie: Regio Gent

Re: RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

wo jan 19, 2011 16:42

Enige voordeel is dan wel dat Alfa beschikking zal hebben over super snelle motoren, wat zou een Alfa 159 mooi zijn geweest met goed Q4 systeem en een twinturbo v10 uit de RS6 :shock: of de Giulietta met 3.0 tfsi allemaal retesnel maar zonder ziel, geluid, rijervaring, emotie en noem het maar op. Een echte BMW killer met italiaanse looks.

Just my 2 cents hoe ik ernaar kijk...
Door mijn parttime job in de autowereld heb ik elk van de de huidige lichting Alfa's al eens kunnen rijden, inclusief QV's (GTA's dan weer niet, maar die zijn een stuk ouder). En ik kan je bevestigen dat het die (voornamelijk geblazen) motoren ook aan ziel, geluid, rijervaring en emotie ontbreekt. Geen enkele rijdt zo goed als bvb RenaultSportproducten dat doen en wat betreft geluid hollen ze die ook al achterna. Dus of het zoveel slechter zou zijn onder VAG-vlag weet ik niet...

Ik zou Alfa absoluut niet graag in Duitse handen zien vallen, maar zoals ze nu bezig zijn is het voornamelijk 'show' en een pak minder 'go'. :(
GT 1300 Junior ('74)
scarb n°: 5812

Gebruikersavatar
Tomolino
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:49
Locatie: Overijssel

RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

wo jan 19, 2011 16:54

Alfa Romeo Spider 916 2.0 Twin Spark

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

wo jan 19, 2011 20:45

Vind jij Alfa op het moment werkelijk meer dan een badge, dan? Echt? Is een MiTo zo veel anders dan een Grande Punto Abarth bijvoorbeeld?
JA! Ik weet dat het sneu klinkt, maar toch wel. Liever gebaseerd op een Grande Punto dan op een Polo. Het gaat mij erom dat de basis Italiaans is...dat stuurt per definitie toch wat strakker dan das Auto. Net zoals dat een pizza beter smaakt in een pizzeria waar Italianen in de keuken staan...Trouwens wel eens een Duitse pizza gegeten, dan weet je wat ik bedoel!.

Het zou inderdaad een idee zijn om een PR machine als die van VW los te laten op AR om het imago van het "roesten in de folder" eens de nek om te draaien. Als die negatieve beeldvorming op houdt zal dat vast ook een positief effect hebben op de economische restwaarde en leaseprijzen (al heeft dat beeld mijns inziens ook te maken met de kneuterigheid van de gemiddelde Nederlander die nog altijd gelooft dat de Opel Astra de beste auto ooit gemaakt is).

Ik denk dat de manier waarop VW met Lamborghini om gaat niet vergelijkbaar is met de manier waarop ze met Seat en Skoda om gaan. In het geval van Lamborghini lijkt het erop dat VW vooral ondersteunt (zowel financieel als organisatorisch) maar de Italianen daar verder zo veel mogelijk hun gang laten gaan waardoor het merk nog steeds een Italiaanse sfeer ademt. Ik heb laatste een recente documentaire over de productie en ontwikkeling van de Murcielago gezien en daar kwam echt geen letter Duits in voor. Dit siert VW (wel weer jammer dat ze de Lambo V12 in de A8 moeten lepelen), maar ik denk niet dat ze zo met Alfa om zullen gaan. Dat zal dan toch meer in het keurslijf van de VW platforms en aandrijving gewrongen moeten worden want ik geloof nooit dat VW nieuwe motoren of platforms speciaal voor Alfa gaat ontwikkelen....

Alfa is niet meer Portello en ook niet meer Arese, maar wel nog steeds Italia en daar ontleent het nog altijd een bestaansrecht aan.
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

wo jan 19, 2011 20:57

Ik heb in een verleden ooit in een nagelnieuwe Golf VR6 van de Kamsteeg directeur een lange proefrit kunnen maken.
Was weer blij dat ik in mijn 155 V6 kon stappen. Wat een emotieloze perenkist was dat.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

wo jan 19, 2011 22:03

En dan vind ik een 155 ook al emotieloos.... Net als een 145/146/156. En een 159 heeft al helemaal geen emotie meer in mijn ogen.

Ik dacht ook een tijd dat ik in de nieuwere Alfa's (FIAT auto's) moest rijden, totdat ik vorig jaar de 90 kocht. Sindsdien 2 33's erbij gekocht en 1 146 de deur uit. De 146 JTD is de auto van mijn vrouw; rijdt goed, maar kan voor mij net zo goed een Ford Focus zijn...

Ik denk dus idd ook niet dat er weer echt emotie bij Alfa Romeo boven komt drijven. Niet onder FIAT en niet onder VW. Ik zou niet weten waarom per sé in Italiaanse handen blijven als bijv de 159 al voorzien is van een Duits/Amerikaans platform :roll: En ga er maar rustig van uit dat voor al de grotere Alfa's straks ook op een Amerikaans platform staan (Chrysler) Daar wordt je dan wel weer echt vrolijk van als Alfa liefhebber. Is pure emotie :roll:
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

wo jan 19, 2011 22:09

En dan vind ik een 155 ook al emotieloos.... Net als een 145/146/156. En een 159 heeft al helemaal geen emotie meer in mijn ogen.
Duidelijk niet met jou eens. Een V6 in een 155 of 156 geeft behoorlijk emotie bij mij.
Maar goed ieder zijn keuze.
(ik zie in jou lijstje heel wat emotieloze motoren :wink: )

Tjerry
Laatst gewijzigd door Tjerry op wo jan 19, 2011 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

wo jan 19, 2011 22:09

Ik zou het jammer vinden als de Alfa niet meer uit Italië komt.

Maar eerlijk gezegd is er al heel veel onderhuids in Duitse handen.
Blaupunkt , Bosch en piersburg om maar even wat kleine namen te noemen vind je in veelvoud terug in de hedendaagse Alfa.
Dezelfde kwaliteit als ook de VAG groep gebruikt.

Ik zag ook een opmerking voorbij komen dat Alfa in techniek altijd achterloopt? :evil:
Wie heeft het commonrail systeem (wat nu ook in handen is van Bosch) ontwikkeld / bedacht?
Het multi air systeem ziet er ook veelbelovend uit en een stuk (goedkoper) en betrouwbaarder als al die prachtige systemen van de oer duitsers.
Ik weet het niet zeker maar in de volksmond heeft iedereen het over Honda met zijn Vtec systeem, Alfa had volgens mij in 1983 al een variabele kleptiming op de IE Nord blokken. (ik ken geen andere productie auto die dat toen al had)

Misschien is een overname de redding van Alfa maar het zou wel zonde zijn.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

wo jan 19, 2011 22:23

Laat maar gebeuren, heb voor een tijdje terug al VAG com aangeschaft om met de electronica te stoeien in de VAG auto's, kan ik straks ook mooi mijn nieuwe Giulia doen :wink:

Nu serieus, De mening wat de meeste hier hebben, dat het onder Fiat ook niet alles is, was eerder misschien wel zo.

Persoonlijk vindt ik het verse heden en nabije toekomst Giulia) niet verkeerd, ook doen ze (Mito, Giulietta) het nu goed in de testen en komen toch met leuke "rapportcijffers" uit de testen.
Dit dan wel onder de vlag van Fiat.

Rijdt zelf een dagelijks met 2 Volkswagens, een Passat variant en een Caddy, denk dat dat gelijk het huidige probleem aangeeft waar Alfa mee te kampen heeft.
De Alfa's zijn in vergelijk met de concurentie niet praktisch genoeg, de 159 en 166 te krap, geen bestellertje, SUV of wat dan ook in het programma, schiet Moeder Fiat hierin dan te kort en VW niet ?

Voor mijn vrouw momenteel aan het oriënteren voor wat nieuws met een A label, valt de Mito al weer af, want zegt ze wat moet ik met die lellen van deuren in de stad?
Blijft een Punto over, of de nieuwe Polo.

Voor mij dan maar iets minder passie en meer gemak, Passie stoppen we rijkelijk in mijn Oldies.

Voor wat betreft betrouwbaarheid Alfa vs VW, maakt geen biet uit, tegenwoordig wil de electronica van de VW ook wel kapot.
Zoals bijvoorbeeld de 2.0 TDI , Tandempomp bovengemiddeld vaak kapot, Verstuivers idem, krakende dashboards. (huidige generatie commonrails schijnt dan wel weer beter te zijn)
Hoor van een 159 eigenlijk minder klachten over de techniek.

Dat baart me met elkaar meer zorgen :cry:
VW en Alfa hebben beide een reputatie op gebied van techniek, VW mag wel eens met zijn kwaliteit aan het werk om het ook waar te maken (autoweek tevredenheid trofee), Alfa mag de waardering wel eens krijgen wat het verdiend.
Onder de VAG vlag heb je natuurlijk het Dealernetwerk wel gelijk op orde.
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

do jan 20, 2011 01:48

Auto's zijn sowieso wegwerp producten, zo gauw de garantie termijn voorbij is mogen de auto's van iedere fabrikant ter plekke uit elkaar vallen want dan verkopen ze tenminste weer een nieuwe die nog goedkoper in elkaar geschroeft is, dus dat het kwalitatief niet veel beter zal worden als VAG het overneemt, is te verwachten in de huidige wegwerp maatschappij.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Pescina
Full Member
Full Member
Berichten: 364
Lid geworden op: zo okt 16, 2005 22:29
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

Re: RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

do jan 20, 2011 12:34


Alfa is niet meer Portello en ook niet meer Arese, maar wel nog steeds Italia en daar ontleent het nog altijd een bestaansrecht aan.
=D>
Huidig geen Alfa

Alfa 33 1.3 S Blue (1989)
Alfa 146 1.4 TS
Alfa 145 1.4 TS

ErwinV6

RE: Duitsers weten het zeker: VW koopt Alfa binnenkort

do jan 20, 2011 12:42

Bestaansrecht heb je zakelijk gezien als je winst maakt, of als je over een kortere periode geen winst maakt is er ook nog hoop!
Niet als er sinds mensenheugenis geld bijmoet, hoe pijnlijk ook........

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”