Pagina 1 van 1

alfa 166 gekocht,enkele vraagjes

Geplaatst: ma jan 10, 2005 19:57
door javan
hallo;
na lange tijd op een mx5 forum gezeten (gereden)te hebben , daarna de slk gereden te hebben(teleurstellend) heb ik nu een wondermooie 166
een alfa 2.4 jtd ;2.5 jaar oud,120.000 km.in nieuwstaat.
nu ,hoe zie je of dit een progressive is? :?:
en is de distributieriem een riem of ketting?
ben wel zeer tevreden van de power;mag al een aardige benzine zijn die meegeraakt... :wink:

RE: alfa 166 gekocht,enkele vraagjes

Geplaatst: ma jan 10, 2005 20:34
door Rens 1.7QV
of je kunt zien wanneer het een progresive uitvoering is weet ik niet, maar ik weet wel dat de nokkenassen door een riem aangedreven worden. Ze moeten geloof ik iets in de richting van 60.000/80.000 km vervangen worden, dus ik denk dat het dan bij jou wel aan de beurt is. Het is namelijk ook erg lullig als je net te laat bent.

Rens

RE: alfa 166 gekocht,enkele vraagjes

Geplaatst: ma jan 10, 2005 23:42
door van G
Veel plezier met je toch nog enigzins zeldzame verschijning.:thumbs:

Of het een Progression is zit 'm in de details en in het bouwjaar. Kijk maar eens op :arrow: http://www.autoweek.nl

Een Progression is een uitgeklede Distinctive, en kun je de opties met verschillende pakketten bijkopen. Maar zo'n 2,5 jaar geleden zaten ze net in de overgang naar het Distinctive en Progression gebeuren. En zoals het met de meeste Italiaanse fabrikanten gaat.........Hee wat heb ik nu nog op het rek liggen>> ok prop het er maar in...of.... oei op, nou ja dan maar niet..........Ook een bekende .......Nieuwe serie 166 maar wel het oude model navigatie erin..........moet toch ook op!

Misschien kun je de eerste eigenaar achterhalen......die weet vast nog wel wat ie heeft moeten storten voor zijn autotje, en dan kun je het makkelijk terugzoeken op :arrow: http://www.autoweek.nl

RE: alfa 166 gekocht,enkele vraagjes

Geplaatst: di jan 11, 2005 07:44
door Freek
Gefeliciteerd Javan! Uitstekende keus. Kan niet anders zeggen. :D
Zoals Rens al wist te vertellen wordt de nokkenas inderdaad aangedreven door een distributieriem. Deze moet iedere 120.000 km vervangen worden. Het is dus wel belangrijk dat je weet te achterhalen of deze al vervangen is of niet. Wacht er anders niet mee! Als het nog niet gedaan is vervang dan ook meteen de spanrol. Kost een paar tientjes extra maar scheelt mogelijk een hoop ellende.

Voor wat betreft de 'power' heb je standaard inderdaad niet te klagen. Zelf heb ik bij Squadra Tuning andere software laten inlezen en kan je dat van harte aanbevelen. Kijk maar eens op www.squadra-tuning.com

RE: alfa 166 gekocht,enkele vraagjes

Geplaatst: ma jan 31, 2005 01:21
door van G
@ Freek, Kost een paar tientjes extra :?:

Voor de

Afbeelding

Distributieriem V6 € 60,89 :blue_confused:
Spanner € 90,90 :angry:
Loopwiel distributieriem € 35,26 :blue_shocked:
Multiriem € 29,48 :schrik:

ik heb nog niet durven rekenen of het nu in of ex BTW was :!:

RE: alfa 166 gekocht,enkele vraagjes

Geplaatst: ma jan 31, 2005 07:27
door Freek
Ik had het uiteraard over de 2.4 JTD :D

RE: alfa 166 gekocht,enkele vraagjes

Geplaatst: ma jan 31, 2005 12:50
door Remmie
@ Freek:

Distri en multiriem moeten bij een 6 cilinder om de 60000 km vervangen worden.Ik weet niet hoe jij er bij komt dat dit 120000 km is. Of is het voor een diesel anders ??

En Javan. neem geen risico en laat controleren wanneer dit gebeurd is.Dan zul je nog veel rijplezier van je 166 hebben. :driving:

RE: alfa 166 gekocht,enkele vraagjes

Geplaatst: ma jan 31, 2005 13:20
door Freek
Ik had/heb het inderdaad nog steeds over een 166 2.4 JTD. Overigens is het vervangingsinterval voor een 6-cilinder (volgens Fiat Auto Nederland) ook 120.000 km of 72 maanden.
Dat hier bij dealers nogal eens onduidelijkheid over bestaat komt omdat het voor de meeste 4 cilinder benzinemotoren teruggezet is naar 60.000 km of 36 maanden.
Ooit was voor alle modellen een interval van 120.000 km van toepassing. Toen deze met de regelmaat van de klok braken heeft men in 1999 (in Nederland!) besloten het interval te vervroegen naar 80.000 km. Ook daarna brak bij 4-cilinder benzinemoteren de riem vaak nog steeds voor het vervangingsinterval. In augustus 2000 heeft men (wederom alleen in Nederland) dit interval voor alle 4- en toen ook 5-cilinders verder teruggezet naar 60.000 km. De overige motoren, lees diesels en 6-cilinders, werden weer in hun originele schema van 120.000 km gezet met een visuele controle op 80.000 km.
Natuurlijk kun je de riem beter te vroeg dan te laat vervangen. :D