Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

ma jul 26, 2010 21:07

Als je dit verhaal mag geloven heeft VW Behoorlijke intresse in Alfa Romeo, en hebben ze zelfs al plannen voor het merk klaar liggen.

http://www.autoedizione.nl/2010/07/26/a ... -autoblad/




Alfa Romeo; Volkswagen plaatst lachwekkende provocatie in Italiaans autoblad
26 juli 2010 12:42 21 reacties


Het steekspel tussen Wolfsburg en Turijn gaat door.

Met name van de kant van de megalomane Duitsers uiteraard, die op bijna komische wijze nu inspelen op het sentiment van de ‘teleurgestelde Alfist’ via het blad Quattroruote. De wilde fantasie is qua inhoud één brok sentiment waar je normaal gesproken een serieuze Duitser niet voor aanziet.

Via openlijke liefdeverklaringen voor het merk zegt de bouwer van de C segment Golf, waarvan Alfa Romeo CEO Harald Wester nog recent heeft gezegd er graag mee te willen concurreren middels de Giulietta, dat er allang fantasievolle plannen op de keukentafel liggen in Duitsland. De tekeningen zijn al klaar!

Werkelijk alles is gericht op de Alfa liefhebber wat hier gezegd wordt en werkelijk niets is men vergeten… Zo is dit getrek aan het Italiaanse merk zogenaamd verwoord door niemand minder dan Walter da Silva, die in dit stuk zegt dat CEO Martin Winterkorn wat dit idee betreft al lang om is, en minstens een miljard wil investeren in Alfa Romeo. Bovendien zal het Alfa Romeo van VAG achterwielaandrijving krijgen en openlijk gaan concurreren met BMW, krijgt het geen SUV’s zoals FGA wel van plan is (BMW heeft toch ook SUV’s?), zullen er opvolgers van de MiTo en Giulietta komen op basis van de A1 en A3 (liever niet..), zal er een D segment model komen in sedan, stationwagon, coupé en cabrio (Giulia is onderweg en doe ons maar liever een echte Spider), komt er een E segment model (die identiek is zeker aan de A6 en andere grotere VW’s…) en zal de 8C een opvolger krijgen op basis van de R8 (oh helpie..) waarvan per jaar maar liefst 5000 exemplaren gebouwd zullen worden… (getver) En als bonus zou Fiat maar al te graag van bepaalde fabrieken in Italië af willen en dus wel wat in een overeenkomst zien…. (ja en wij vinden alle auto’s leuk…)

Het lijkt wel een Duitse Commedia dell’ Arte waar we in verzeild zijn geraakt. We kunnen niet wachten op een reactie uit Turijn, al is het misschien verstandiger om aan dit toneelstuk maar niet deel te nemen. Of men doet gewoon een aankondiging dat FGA Lamborghini wil overnemen… Dat kan natuurlijk ook. :






.Disclaimer | Huisregels | © 2009 - 2010 Auto Edizione .


Zou het Voor Alfa nou beter zijn om deel te worden van het V.A.G. concern?
Of kunnen ze beter bij Fiat blijven?
Laatst gewijzigd door indy op ma nov 15, 2010 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
frankie
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: do okt 16, 2008 10:12
Locatie: Alphen a/d Rijn

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

ma jul 26, 2010 21:11

Fiat heeft er de laatste tijd toch ook niet veel van gebakken....De strategie van VW begrijp ik wel, eerst hebben ze met Seat geprobeerd een Alfa concurrent in huis te halen, nu dat niet gelukt is gaan ze maar voor Alfa Romeo zelf.... :roll: :lol:
Nu: Giulietta QV
Gehad: 33 1.7 IE, 33 16v, 145 QV, 147 JTD, 156 2.4 JTD, 147 GTA, 156 V6

www.clubalfaromeo.nl

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

ma jul 26, 2010 22:45

Qua techniek zie ik Alfa liever iets delen met VW dan met GM.

Maar wie heeft de common rail en multiair bedacht? :wink:
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2229
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

ma jul 26, 2010 22:53

Met VAG als moeder ben ik zoo bang dat een Alfa binnen de korste keren ook zo'n VAG-13-in-een-dozijn-model wordt. Misschien ligt het aan mij, maar ik hou een VW passat, Audi A4 en Skoda Superb niet uit elkaar...

En idd, Fiat heeft leuke techniek op de plank liggen. En een gebrek aan funding...Alfa heeft juist de mooiste juweeltjes op de weg gezet in tijden van geld gebrek, zeg, de afgelopen 100 jaar.
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

di jul 27, 2010 00:10

Wordt dan wel VAAG :lol:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

di jul 27, 2010 08:34

Fiat investeerd weinig in Alfa, maar ook Lancia is aan het doodbloeden... Zonde, want wagens als de Mito, Giulietta en de Delta zijn verschrikkelijk mooie wagens maar hebben ook het gehalte: "net niet"...

echter haal je grote aantallen niet door een echte alfa te bouwen (veel vermogen, laag gewicht en mooi design)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

di jul 27, 2010 09:56

Fiat is al tijden bezig met badge-engineering. Dat, wat de USA automarkt compleet op z'n gat heeft gekregen. Bij VAG hebben ze tenminste nog zoveel badges en spulletjes dat ze nog een klein beetje onderscheidend kunnen zijn. Of het gaat gebeuren en of het goed voor Alfa gaat zijn? Ik zou het niet weten....

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8822
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

di jul 27, 2010 10:16

Fiat is al tijden bezig met badge-engineering. Dat, wat de USA automarkt compleet op z'n gat heeft gekregen.
Nou, daar zat (en zit) wel meer scheef hoor. De industrie stort voornamelijk in door de scheve verhouding tussen kosten (pensioenen bijvoorbeeld) en inkomsten, die weer onder druk staan door matige producten.

Feit is wel dat badge-engineering sommige merken roemloos heeft doen verdwijnen. Gek genoeg maakt dat geen einde aan het fenomeen, GM is nu al een gerebadgede Insignia aan het uitventen, een Astra en misschien zelfs Corsa gaan volgen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

di jul 27, 2010 10:20

Aangezien Fiat geen drol geeft om Alfa (Zie centennial) mogen ze wat mij betreft heel snel over naar VAG.

Oh ja en even wat statistiek qua autoverkoop:

De autoverkopen van 2009
1) (1) Toyota 3.564m -26%
2) (2) General Motors 3.553m -22%
3) (3) VAG 3.265m -5%
4) (5) Hyundai 2.153m -2%
5) (4) Ford 2.145m -33%
6) (8 ) Peugeot Citroen 1.587m -14%
7) (6) Honda 1.586m -22%
8 ) (7) Nissan 1.546m -23%
9) (10) Suzuki 1.15m -10%
10) (9) Renault 1.107m -16.5%

Lijkt me duidelijk waar Alfa in betere handen is. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2229
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

di jul 27, 2010 10:39

Aangezien Fiat geen drol geeft om Alfa (Zie centennial) mogen ze wat mij betreft heel snel over naar VAG.

Oh ja en even wat statistiek qua autoverkoop:

De autoverkopen van 2009
1) (1) Toyota 3.564m -26%
2) (2) General Motors 3.553m -22%
3) (3) VAG 3.265m -5%
4) (5) Hyundai 2.153m -2%
5) (4) Ford 2.145m -33%
6) (8 ) Peugeot Citroen 1.587m -14%
7) (6) Honda 1.586m -22%
8 ) (7) Nissan 1.546m -23%
9) (10) Suzuki 1.15m -10%
10) (9) Renault 1.107m -16.5%

Lijkt me duidelijk waar Alfa in betere handen is. :)
Veel = goed??

Ik denk dat je vooral moet kijken naar andere zaken als cultuur, synergievoordelen, aanvulling of concurentie met elkaars producten...en ik weet niet of VAG en Alfa Romeo elkaar dan echt kunnen vinden. Mijn idee/gevoel bij VAG is een xerox gevoel. Zo veel mogelijk van elkaar kopieren, duidelijk laten zien dat het uit hetzelfde concern komt en vooral veel, zoveel mogelijk aantallen wegzetten.

Ook Lamborgini bijvoorbeeld is veel van de oorspronkelijke charme kwijt geraakt. Ik kan alleen een oordeel geven over het uiterlijk, aangezien ik er nooit in gereden heb, maar kijk naar de Countach...en zet daar de Gallardo naast. Veel minder extreem, en daarmee veel minder leuk.
En als ik de heren van TopGear mag geloven is ook de "insanity" weg. Wat blijft er dan over? VAG techniek in een mooi italiaans maatpak dat in de verte herinnert aan het extreme Lamborgini...een dertien in een dozijn superauto (voorzover er een dozijn superauto's zijn)

Tja, of dat de juiste richting is voor Alfa (een VW in een italiaans maatpak) weet ik niet.
Dan liever een bedrijf dat de juiste techniek in huis heeft. Helaas is dat in mijn opinie in Europa alleen BMW. En dan heb je twee overlappende merken in een huis. Dat wil je ook niet.

Ik heb dus ook de oplossing niet...anders dan dat Fiat eindelijk wakker moet worden en op de juiste plaats moet investeren. Of misschien doen ze dat wel en houden wij alleen vast aan een nostalgisch merk dat in de huidige markt geen levensvatbaarheid heeft.

Dan liever stoppen. Een Alfa Romeo is meer dan de badge op de neus en de kont, en als dat meer er niet meer kan zijn, wat is dan de reden om Alfa te rijden.
Mocht ik in de gelukkige omstandigheid komen een auto voor tussen de 30 en 40.000 kunnen/mogen uitzoeken ga ik ook echt bij BMW een vergelijk maken. Ik zou ook liever een Alfa Romeo rijden, maar dat is dus niet een doorsnee auto met een mooie badge. Juist de passie en emotie is belangrijk voor Alfa...en dat mis ik bij alle Duitse auto's. Zonder uitzondering. En ik vrees dat als Alfa ingelijft (!) wordt door VAG dat ook het eind van de emotie is. Dan blijft er alleen degelijkheid over.
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Bialbero1962
Member
Member
Berichten: 104
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Amsterdam

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

di jul 27, 2010 10:50

@Rainier; ik heb nog minder redenen om te denken dat VAG meer om Alfa zou geven dan FIAT. Het is naief om te denken dat ze Alfa bijv. wel achterwielaandrijving zouden geven. Dat hadden ze ook met Seat kunnen doen als ze daar echt een BMW rivaal van willde maken. VAG zou van Alfa de Italiaanse Skoda maken (prima auto's) maar daar zouden wij (ik) ook niet blij van worden.
Scarbnr:04609
Alfa Romeo Spider 2.0., 1993, rosso proteo
Alfa Romeo 155 1.8 TS 8v WB 1996, nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS Distinctive, 2009, grigio sterling
Eerste Alfa: Giulietta 2.0 Lusso, 1984

Gebruikersavatar
frankie
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: do okt 16, 2008 10:12
Locatie: Alphen a/d Rijn

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

di jul 27, 2010 11:06

Ik denk niet dat VAG nog een Skoda achtig iets nodig heeft, SEAT is het nooit gelukt om echt sportief imago te krijgen, blijft altijd een beetje budget sportief. In dat opzicht is er misschien binnen VAG wel ruimte voor premium sportief, al zou Audi dan wat meer richting Mercedes op moeten schuiven, dus meer comfortabel.
Nu: Giulietta QV
Gehad: 33 1.7 IE, 33 16v, 145 QV, 147 JTD, 156 2.4 JTD, 147 GTA, 156 V6

www.clubalfaromeo.nl

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

di jul 27, 2010 11:33

Ik denk niet dat VAG nog een Skoda achtig iets nodig heeft, SEAT is het nooit gelukt om echt sportief imago te krijgen, blijft altijd een beetje budget sportief. In dat opzicht is er misschien binnen VAG wel ruimte voor premium sportief, al zou Audi dan wat meer richting Mercedes op moeten schuiven, dus meer comfortabel.
En dan krijg je dus het probleem hoe je binnen je groep een seat en een alfa van elkaar onderscheidt. Een leon is nu in de basis een andere auto dan de juul, maar als je beide op hetzelfde onderstel zet (waar weinig mis mee is, heb voor de huidige mito 6 maanden een leon sport gereden), de zelfde motor/bak geeft heb je hooguit wat styling als verschil, en ook hier zal er snel genoeg weinig overblijven, een audi A3 heeft immers een aantal bedieningselementen die 1:1 ook in de leon te vinden zijn (net als de grande punto en mito overigens)

Ik betrap mezelf er al op dat ik bij het kiezen van een leasert al niet genoeg om status geef om een audi boven de veel goedkopere seat te kiezen (en dan is het verschil voornamelijk cataloguswaarde/leasebedrag, bijtellingspercentage is gelijk), als de nieuwe alfa-C-hatch dan gewoon een golf met een sportief italiaans sausje wordt voor dezelfde prijs als de audi, kies ik toch al snel voor diezelfde golf met een seat-sausje en dezelfde rij-eigenschappen, voor een stuk minder aan kosten..

Seat heeft bij VAG nog de budget-angle, het is misschien geen verkooptopper, maar de ibiza/leon hebben een duidelijke doelgroep, en vinden bij jonge lease-klanten gretig aftrek vanwege betaalbare sportiviteit, Alfa zou head-to-head staan met Audi, en zich dan puur op styling moeten onderscheiden, ik denk niet dat daar veel te halen is, vooral aangezien in dat geval de status van een audi op de oprit het waarschijnlijk wint van het design (wat bij alfa toch vaak genoeg love-it or hate-it blijkt, en dus een riskante keus is, tegenover een veilige audi.)

Alfa kan een mooi en goed merk zijn, maar binnen VAG is de plaats er niet, binnen FGA naar mijn idee wel, maar dan moet men er wel de moeite in steken om daadwerkelijk de concurrentie met BMW/Audi aan te gaan, waarbij Lancia de luxere modellen voor de rekening moet nemen, en eventueel mercedes een beetje kan afdekken. Fiat zelf kan dan zich richten op VW en in beperkte mate Seat

EDIT: Mag ik trouwens iedereen die het over betrouwbaarheid heeft er even op wijzen dat lambo's tegenwoordig nog steeds goed spontaan affikken, en die trend is overgeslagen op audi (R8)Binnenkort dus Golfjes die "al wegroesten in de folder" :lol:

Gebruikersavatar
zegveld
Full Member
Full Member
Berichten: 447
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 16:48
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

di jul 27, 2010 15:12

Volgens mij is het echte probleem dat het FIat concern Alfa helemaal nooit heeft willen hebben, maar het in ieder geval Ford niet gunden. En zo gunnen ze het nu ook VAG niet. Het is alleen een beetje een magere strategie om een merk niet aan een ander te gunnen. Want dan rommel je er zelf dus alleen maar mee verder. En ondanks dat weet Alfa dan toch zo nu en dan een mooi model neer te zetten, maar daar hebben alle slechte financiële jaren voor Fiat hen ook nooit van kunnen weerhouden.
Rijdt met een glimlach in:
Brera 1750 - Italia Independent
1750 GTV - Rosso Alfa

Denkt met plezier terug aan:
Mi.To 0.9 - Giallo Corsa
GT 2.0 JTS - Rosso Alfa
156 1.8 TS SW - Blu Vela
156 1.8 TS - Grigio Chiaro

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

di jul 27, 2010 15:53


Veel = goed??

Ik denk dat je vooral moet kijken naar andere zaken als cultuur, synergievoordelen, aanvulling of concurentie met elkaars producten...en ik weet niet of VAG en Alfa Romeo elkaar dan echt kunnen vinden. Mijn idee/gevoel bij VAG is een xerox gevoel. Zo veel mogelijk van elkaar kopieren, duidelijk laten zien dat het uit hetzelfde concern komt en vooral veel, zoveel mogelijk aantallen wegzetten.

Ook Lamborgini bijvoorbeeld is veel van de oorspronkelijke charme kwijt geraakt. Ik kan alleen een oordeel geven over het uiterlijk, aangezien ik er nooit in gereden heb, maar kijk naar de Countach...en zet daar de Gallardo naast. Veel minder extreem, en daarmee veel minder leuk.
En als ik de heren van TopGear mag geloven is ook de "insanity" weg. Wat blijft er dan over? VAG techniek in een mooi italiaans maatpak dat in de verte herinnert aan het extreme Lamborgini...een dertien in een dozijn superauto (voorzover er een dozijn superauto's zijn)

Tja, of dat de juiste richting is voor Alfa (een VW in een italiaans maatpak) weet ik niet.
Dan liever een bedrijf dat de juiste techniek in huis heeft. Helaas is dat in mijn opinie in Europa alleen BMW. En dan heb je twee overlappende merken in een huis. Dat wil je ook niet.

Ik heb dus ook de oplossing niet...anders dan dat Fiat eindelijk wakker moet worden en op de juiste plaats moet investeren. Of misschien doen ze dat wel en houden wij alleen vast aan een nostalgisch merk dat in de huidige markt geen levensvatbaarheid heeft.

Dan liever stoppen. Een Alfa Romeo is meer dan de badge op de neus en de kont, en als dat meer er niet meer kan zijn, wat is dan de reden om Alfa te rijden.
Mocht ik in de gelukkige omstandigheid komen een auto voor tussen de 30 en 40.000 kunnen/mogen uitzoeken ga ik ook echt bij BMW een vergelijk maken. Ik zou ook liever een Alfa Romeo rijden, maar dat is dus niet een doorsnee auto met een mooie badge. Juist de passie en emotie is belangrijk voor Alfa...en dat mis ik bij alle Duitse auto's. Zonder uitzondering. En ik vrees dat als Alfa ingelijft (!) wordt door VAG dat ook het eind van de emotie is. Dan blijft er alleen degelijkheid over.

Veel verkopen is goed ja, kijk maar naar al die versies van de golf, de hoeveelheid verschillende type audi's. VAG verkoopt het en dat levert ze weer genoeg geld op om nieuwe modellen erbij te ontwikkelen, die vervolgens ook weer gewoon verkocht worden.
Daarnaast is het gewoon een slimme marketing truc, Seat en Skoda zitten vaak in hetzelfde pand, net als VW en Audi. Iemand die Skoda rijd kan dus zomaar een keer overstappen naar Seat, en daarna naar VW of Audi.
En als je Alfa moet vergelijken met BMW of Audi, die duitsers hebben veel meer modellen en uitvoeringen, krachtigere motoren, van klein tot groot en van sportief tot SUV. En het verkoopt allemaal, het ene model beter als de ander, maar dan nog. Alfa kan daar alleen maar heel erg jaloers op zijn.
Feit is gewoon dat de duitse merken, betere markteting hebben, daardoor een betere naam hebben, statusverhogend en populair zijn, en simpelweg vele malen slimmer zijn qua bedrijfsvoering dan italianen. :)

Alfa heeft nu 5 modellen, waarvan de GT al oud is en amper nog verkoopt, de Brera/Spider te duur en exclusief om aantallen te maken, de 159 bevind zich in een markt waarin concurentie moordend is en bovendien zijn ze te duur in de lease ivm restwaarde.
De MiTo en de nieuwe Giulietta moeten zich nog (steeds) bewijzen als het gaat om aantallen. Mito verkoopt voor geen meter vergeleken met de Mini, Fiat 500, Ford Fiesta/Ka. En nu is daar recent nog de Audi A1 bijgekomen...
Blijft het feit over dat de Mito en Giulietta gewoon technisch gezien grotendeels een fiat punto/bravo is, dus wat is er op tegen dat de VAG groep hetzelfde doet danwel zal doen als Alfa naar VAG gaat? Ik zie het probleem niet.
Ik zie Alfa liever voortebestaan, desnoods met duitse techniek onder de kap, en goede verkopen. Al dat geneuzel over emotie, passie, cultuur, historie is leuk voor de klassieke alfa maar verder gewoon pure onzin.
Dat blijkt wel uit het feit dat Fiat het 100 jarig bestaan niet interessant vond, behalve dan natuurlijk om de nieuwe Giulietta te promoten waar feitelijk niemand serieuze interesse in had.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”