Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

di jan 15, 2013 16:25

Maar er moet wel nu toch echt een keer wat gebeuren. De Mito en Giulietta zijn al aan het verouderen en er komt niets nieuws aan...

Volgens mij is er ondertussen tijd genoeg geweest om een auto te ontwikkelen en op de markt te zetten sinds bijv de 166/Spider/159 enz
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

di jan 15, 2013 17:59

Altijd leuk om weer is gelijk te krijgen. :lol:

Alle persberichtjes met nieuwe plannen worden altijd met groot enthousiasme ontvangen en de die hards geloven het ook blindelings, maar Fiat doet dit nu al 2 jaar lang en er gebeurt niks, en dat roep ik ook al 2 jaar. :roll:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

di jan 15, 2013 18:28

Ik vind het helemaal niet leuk dat je gelijk krijgt! :evil: :evil:

Gelijk krijgen is meestal leuk, maar niet in dit geval. Het einde van Alfa Romeo is gewoon nabij, mits er een overname komt door bijv VAG. Als het nog 2 jaar duurt zijn er geen nieuwe Alfa's meer leverbaar... De Mito en Giulietta zijn dan gewoon al verouderd en helemaal niet meer te slijten...

Kijk simpelweg hier op het forum ook maar om je heen. De meesten die nog een klassieker hebben, rijden dagelijks niet meer in een Alfa Romeo. Gewoon omdat er niets meer is... Vaak wordt dan Audi of BMW als vervanger genomen... En ik kan me er zeker iets bij voorstellen. Na de 146 twijfel ik of er bij ons ook nog wel een dagelijkse Alfa komt...

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

di jan 15, 2013 19:49

Nog nooit een nieuwe kunnen/willen kopen, maar wel al vanaf mijn 19e (nu 35) wel altijd een "moderne" Alfa voor dagelijks gereden. Sinds vorig jaar niet meer en ik baal er erg van dat er geen meer is, maar bij VW waar we nu in rijden is alles naar wens. Erg ruim en rijdt redelijk voordelig. Zit dan wel totaal geen beleving in, maar het gezin wil ook wat. Een ruime SW is er gewoon niet en laat ik het maar niet hebben over de ruimte voor de mensen die achterin willen/moeten zitten. Erg jammer, maar zoals vaker is vermeld stappen nu steeds meer liefhebbers voor dagelijks over naar een ander merk en probeer hen maar weer eens in een Alfa te krijgen.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

di jan 15, 2013 20:00

Nog nooit een nieuwe kunnen/willen kopen, maar wel al vanaf mijn 19e (nu 35) wel altijd een "moderne" Alfa voor dagelijks gereden. Sinds vorig jaar niet meer en ik baal er erg van dat er geen meer is, maar bij VW waar we nu in rijden is alles naar wens. Erg ruim en rijdt redelijk voordelig. Zit dan wel totaal geen beleving in, maar het gezin wil ook wat. Een ruime SW is er gewoon niet en laat ik het maar niet hebben over de ruimte voor de mensen die achterin willen/moeten zitten. Erg jammer, maar zoals vaker is vermeld stappen nu steeds meer liefhebbers voor dagelijks over naar een ander merk en probeer hen maar weer eens in een Alfa te krijgen.
159 sw niet groot genoeg? :lol:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

di jan 15, 2013 20:09

Kijk maar eens als je achterin moet zitten Frank, en de kofferruimte is ook niet echt groot hoor in vergelijking met een aantal andere merken in dit sigment.
Ze slaan de plank echt mis. Kijk maar eens naar de Kamal. Daar willen ze mee komen wanneer de markt er niet meer warm voor loopt, en ja hoor Alfa denkt
nu ook van hé laten we een dike SUV op de markt zetten. Dit hadden ze dan een 5 jaar geleden moeten doen.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

di jan 15, 2013 20:31

Het is om heel triest van te worden. Nog niet eens zo zeer het 4C nieuws. Het is een geweldig gaaf ding, maar uiteindelijk niet meer als een imagobooster. Net als de 8C dat eerder was. Hartstikke leuk als er elementen van terugkomen zoals de achterlichten in de Mito, maar verder niet de auto die een merk gaat redden.

Daarvoor heb je nu een geweldige hatchback nodig plus een 159 opvolger in twee koetswerkvarianten. Als ik alleen zie wat Fiat de afgelopen jaren heeft geproduceerd zie ik niet echt een geweldige basis voor een prachtalfa. En uiteindelijk moet het toch uit die blokkendoos komen. Wat ik zie is een concern geleid door een man die wellicht best kan rekenen, maar absoluut geen productman is. Een analyse ook die onlangs de zeer gerespecteerde Wim Oude Weernink in Autovisie trok.

En dat is misschien meer nog dan wat ook waarover ik me zorgen maak. Hoe moet iemand die serieus Chryslers hier verkoopt met een Lancia badge - ik krijg er rillingen van over mijn rug - ooit ons merk gaan redden? Je hoopt er het beste van, maar als ik de spionagebeelden zie van de nieuwe Giulia word ik opnieuw niet blij. Te groot, te log en dus gewoon geen Alfa. Alfa's moeten licht zijn, met een dijk van een motor en een uiterlijk waarvan je direct enthousiast wordt. Ik heb zo'n auto eerlijk gezegd na de GT niet meer gezien.

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

di jan 15, 2013 22:43

Tja, als je al niet in staat bent een 5 deurs Mito en/of een Giulietta SW te brengen in aanloop naar de Giulia, dan zakt de moed bij mij ook in de schoenen.
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1175
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo jan 16, 2013 17:56

Ben van plan een kleine voorraad aan Alfa's voor de toekomst aan te leggen. Een Mito of een Giulietta is niet aan mij besteed en ik heb ook niet veel vertrouwen in de toekomstplannen van Chrysler/Alfa Romeo/Fiat/VAG.... :? .

Heb net een 166 2,4 gekocht met 140.000 km waar ik nog enkele jaren mee verder kan. Ben verder nog van plan een 159 SW TI met weinig km aan te schaffen voor in de toekomst en nog een Brera als extraatje.


Als reserve nog een 164 3,0 V6 die ik in orde ga brengen en misschien nog een GTV 2,0 Turbo met weinig km. Hiermee zal ik hopelijk nog een 20'tal jaartjes verder ALFA ROMEO kunnen rijden :wink:
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo jan 16, 2013 19:00

En dat is misschien meer nog dan wat ook waarover ik me zorgen maak. Hoe moet iemand die serieus Chryslers hier verkoopt met een Lancia badge - ik krijg er rillingen van over mijn rug - ooit ons merk gaan redden?
Denk dat daarin een deel van het "probleem" schuilt... want wie zegt dat het zijn missie is om "Alfa te redden"?

Dat zouden de meeste liefhebbers misschien wel graag willen... maar laten we eens eerlijk zijn... wie heeft er hier nou daadwerkelijk Fiat Aandelen?

Wie zegt dat "Alfa redden" een voor de aandeelhouders verstandige keuze is?

De meeste "liefhebbers" zijn niet eens bereid hun eigen Alfa te redden (gezien het dramatisch afnemend aantal Alfa's in het verkeer) dus laat staan het hele merk...

Het is natuurlijk altijd leuk om over andermans poeplap te willen beschikken... maar als iedereen die het "anders" zou willen nou eens begint met gewoon Fiat aandelen te kopen en gaat stemmen op de aandeelhoudersvergadering... dan is het nog wat... maar "niet nieuwe-Alfa-koper" zijn en geen aandelen hebben en toch willen beslissen "hoe het moet"... tsja...

Als Alfa een regelrechte moneymaker zou zijn binnen het Fiat portfolio... heb ik zo'n vaag vermoeden dat het echt wel in leven gehouden zou worden... als het alleen maar een zorgenkindje is dat bakken geld kost... wat mot je er dan mee? Daar kun je echt je arbeiters niet van betalen... die kunnen echt geen brood kopen van "ja maar dit merk moet voortbestaan vinden wij als liefhebbers"... vreemd genoeg willen die arbeiders toch gewoon knaken... net zoals de toeleveranciers etc.

En wat kan het nou werkelijk bommen als nu de stekker uit Alfa gaat? Gaat er echt wat aan verloren?

Ligt er werkelijk iemand elke nacht weer wakker omdat de Giulia niet meer in productie is? Of de 75? Of de 156? Of de noem maar op?

Daar kunnen de MiTo en Giulietta ook wel bij hoor... en dan is er ipv een productenpalet van slechts 2 modellen... een productenpalet van 0 modellen... Soit...

De omgebadgede Lancia / Chryslers worden hier nu met de nek aangekeken... maar zonder die actie ware er ws helemaal geen Lancia's... beter? Misschien wel... maar dan ook afscheid nemen van Alfa...

Gewoon spuitje geven... "Is beter zo".

Ik vind het trouwens wel knap dat het Onzen Sergio lukt om die tot Lancia gebombardeerde Chryslers daadwerkelijk te verkopen... dus helemaaaaaaaaaaaaal achterlijk is ie niet... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo jan 16, 2013 22:37

Interessant interview met Sergio in Detroit, vanaf minuut 30 voor wie wil luisteren:

http://www.autoedizione.nl/sergio-march ... t-detroit/

Alfa Romeo komt naast vooral Amerikaanse projecten ook ter sprake. Daarover is Marchionne klip en klaar; Het Milanese merk noemt hij in één adem met Maserati en vormt zelfs de basis van Fiat’s ‘premium’ bedrijfstak voor de komende jaren. Over één nacht ijs gaan is daarbij volgens Marchionne absoluut geen optie. Het merk moet een lange adem krijgen en de modellen moeten van A-Z kloppen. Het ontwikkelen van de juiste motoren en platformtechniek en de lancering op het juiste moment is een intensieve onderneming. Bovendien heeft een merk als Alfa Romeo maar één kans om het goed te doen onder de huidige omstandigheden. De lanceringsdatum van de 4C is dan ook vanwege het totale verhaal nog niet door de CEO vrijgegeven. De ontwikkeling van deze vlaggendrager is in volle gang, maar de auto is volgens Marchionne nog niet productierijp.

In een ander gesprek:

Then there was the wop thing: somebody asked Marchionne about the planned revival of Alfa Romeo, one of two underutilized luxury brands Fiat still owns, the other being Maserati.

Marchionne says Alfa can only be revived if the line is brought back with new Italian-sourced engines and ideally, transmissions too. Attempting to resurrect Alfa Romeo with Chrysler-sourced American drivetrains would be an abomination, although he carefully avoids that word. He goes for a worse one:

“Let’s be absolutely honest: it needs to be a wop engine.” Nervous titters filled the room: did he really say that?

Italian engines “sit at the heart of the brand. There are things that are well done in the Italian environment. We know how to make high performance engines and we make them really well.”

A female reporter tried conveying her unhappiness with Marchionne’s use of the “W” word, but an amused Sergio was unrepentant. “What – you’re offended?” he challenged, chin out. Stuttering, she backed down. The room sat in awed silence.

Marchionne is completely right. If an Alfa Romeo is going to be worth a damn it HAS to have . . . an Italian engine.
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Gebruikersavatar
AR110AF
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di sep 12, 2006 12:40
Locatie: Liege - Belgium

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

vr jan 18, 2013 10:16

While I cannot figure out how anybody can believe a single word of Marchionne after the incredible number of 180-turns over the years - i.e. for me that statement about bashing the 159 and aying that Alfa needs its own engines has as much a value as the tales where the 159 was a misunderstood car and that Alfisti were to blame for not appreciating it - the Italian press reports today that the agreement has been signed with Mazda for the MX5/Spider.

The title reads "Alfa Lomeo" :jumping:

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

vr jan 18, 2013 13:44

Zaag... Ik kan een stukje in je redenatie meegaan. Wat ik alleen dan niet vat, is waarom Fiat de boel dan niet verkoopt. Als er toch geen potentie in zit, dan maar te gelde maken toch? Ik ben het met je eens dat er aan het huidige modellenaanbod niet zoveel te verliezen is. Tegelijkertijd blijft Alfa, de badge en de historie voor een flink publiek een waarde hebben. Er zit denk ik echt nog wel potentieel in. Wat dat betreft is de MX Spider volgens mij een goede eerste zet. Geen volumemodel, maar een mix van dat goede onderstel en Italiaanse styling zou toch moeten werken? Voeg er nog een goede hatchback en 3-serie concurrent aan toe en ik denk dat er voor Alfa nog steeds een (niche)markt is. Sportief, maar geen BMW. En iets betaalbaarder. Want laten we alsjeblieft niet op het platgetreden premiumpad gaan. Geloof dat zo´n beetje elk merk premium wil zijn. Alleen Dacia nog niet.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

vr jan 18, 2013 14:14

Wat ik alleen dan niet vat, is waarom Fiat de boel dan niet verkoopt. Als er toch geen potentie in zit, dan maar te gelde maken toch?
Ik denk dat er daar al twee denklijntjes door elkaar lopen... de "corporate denkwereld" zit heel anders in elkaar dan dat wij "liefhebbers" denken (en ja, heb daar wel, op een ander gebied, ervaring mee dus helemaal uit de lucht vallen doet het niet.

Ik denk dat zowel "wij" als Onzen Sergio ervan overtuigd zijn dat er wel degelijk potentie in het merk AR zit maar "potentie" ligt in de toekomst, niet in het "nu" ander swas het geen potentie.

Als je overtuigd bent van de potentie in de toekomst zou het natuurlijk strategisch geen goede zet zijn om dat merk in handen van een concurrent te laten vallen. Niet voor niets hebben Duitse merken de laatste 2 decennie behoorlijk wat merken aangekocht die momenteel gewoon op de plank liggen totdat het moment daar is om de in te zetten (Mini is een mooi voorbeeld daarvan).

Ik zie het dus eigenlijk als een stem van vertrouwen van O.S. dat Alfa nog niet verkocht is en het is simpel zat om "nu" de stekker uit AR te trekken om die er op elk willekeurig moment in de toekomst, als de fondsen, strategie en wil er zijn, er weer in te steken.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

vr jan 18, 2013 15:40

Alfa op een laag pitje door de crisis heen loodsen om het vervolgens weer tot leven te wekken, zoiets?

Klinkt niet onlogisch en Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik zou persoonlijk het wel degelijk dramatisch vinden als Alfa Romeo helemaal stopte. Een hobbyauto zit er voorlopig niet in en ik wil toch Alfa blijven rijden. Tien keer liever een moderne Alfa dan wat anders moderns in die prijsklasse.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”