Pagina 1 van 2

tipo 103 prototype

Geplaatst: wo dec 09, 2009 16:09
door hans2600
Weet iemand hoeveel er gemaakt zijn en of ze ook in omloop zijn ik ken er twee een groene en de blauwe in het museum van Alfa.

Ik vind deze Alfa dus echt GEWELDIG en dan is er wel de versie van Renault maar die mist weer net dat beetje Italiaans aan de voorkant.

Wie heeft er info??


Hans

RE: tipo 103 prototype

Geplaatst: wo dec 09, 2009 16:30
door MarcoAzzurro
Heb je een foto van die groene want ik ken er slechts een en ik lees ook overal dat dat het enige overgebleven prototype is.
In de omloop zijn ze met 99% zekerheid niet omdat het slechts bij een prototype gebleven is. Overigens heeft de R8 slechts wat design elementen van deze auto. Verder heeft de Renault weinig te maken met deze auto.

deze info kwam ik op een ander forum tegen:

Towards the end of the 1950’s Alfa Romeo was looking for a replacement of the Giulietta Sedan and even searched for a smaller car that could compete with the small Fiats like the immensely popular 1100.

Alfa was looking for something completely different and created a four door 3.60 meter long sedan, which technically was a long way ahead of the current bread and butter car. Underneath the car had a transversely positioned 900 cc DOHC engine under the front bonnet, which produced a healthy 52 BHP. It was designed with front wheel drive, using a full synchro four speed box and mimicking the drivetrain layout as first shown in the just introduced Austin and Morris Minis.

Outwardly it is immediately obvious that the later Giulia borrowed a few traits from this car, especially the front section, but also the glass house. Eventually it was decided not to continue with the development and to fully concentrate on the more upward market sections, although in 1967 the company took another look at the existing prototype. Eventually the first production FWD Alfa became the Alfasud, and this innovative car was left behind.

Only one prototype still exists, and it is on permanently display in the Alfa Romeo museum, where we shot the car in April 2006. Interestingly the identifying plate in the museum shows the car as originating from 1954, but real development only started in 1959.

Afbeelding

Afbeelding

En hier nog een heel verhaal in het Italiaans;
http://www.virtualcar.it/alfa-romeo-tip ... 1954-1962/

RE: tipo 103 prototype

Geplaatst: wo dec 09, 2009 17:11
door Dinky Boy
Topic verplaatst naar 'Heden, verleden en toekomst', daar is het beter op zijn plaats.


Eén van de redenen dat deze auto het produktiestadium niet haalde was dat Alfa Romeo op dat moment de Renault Dauphine in licentie bouwde. Die was voor hetzelfde koperspubliek bedoeld. Iets meer hierover in het eerstvolgende KB. In KB 80 (1997) staat uitgebreidere informatie, inclusief prachtige tekening van Rens Biesma.

RE: tipo 103 prototype

Geplaatst: wo dec 09, 2009 18:12
door hans2600
Ik denk ook dat ik er naast zit met de 2e en dus de andere kleur, het is gewoon een vaag fotootje :D
Er is er dus maar maar 1
Even bellen naar Arese wat die moet kosten ha ha

Hij is wel erg leuk en had ook gewoon even de voorloper van de Giulia moeten zijn voordat deze in productie kwam.

Renault Dauphine zelfde koperspubliek dat is toch wel een inschattingsfout van de bovenste plank achteraf. Lijkt me

RE: tipo 103 prototype

Geplaatst: wo dec 09, 2009 21:11
door JoorZ105
foto van de kont ontbrak nog (al is dit ook geen geweldige foto)
Afbeelding

RE: tipo 103 prototype

Geplaatst: wo dec 09, 2009 21:46
door Corrado
Nog een beetje info van internet geplukt:

The Berlina Tipo (Type) 103 was a car ahead of it’s time. Only one was ever built, though they built 3 motors. (Funny that sounds like many of the Alfas we have in our garages.)
In 1959, as the world saw Austin Mini’s selling along side many small Fiats, Renaults, and others. Alfa Ro-meo wanted to test the waters for a small economy car.
Their idea was to use a 4 cylinder in-line, 900 cc transverse motor. This would be the smallest displacement motor Alfa had ever made. It used a Solex single-barrel carburetor. They used a 4 speed transmission and built the first front wheel drive car produced by Alfa Romeo.
Though aimed at the economy car market, it was designed with 4 wheel independent suspension, hydraulic shocks, and 4 wheel disk brakes. It had 135x13 Pirelli tires.
The overall body size was small, about 12% smaller than what we see around on a Giulia Super or standard Berlina, and weighed about 25% less than either car.
They had just built the Arese factory north of Milan and this car could have been produced there, but it was not to be. Instead the Giulia started pro-duction and only the one Tipo 103 was built in early 1960 with two spare motors… one on display next to the car. Two years later a rear engine Renault 8 was released that looked very much like the Alfa Tipo 103.
Finally, in 1967, Alfa Romeo went back to the concept of a front wheel drive, small, sporty economy car and then in 1971, launched the Alfasud (Alfa South) line produced near Naples, Italy.

koen

RE: tipo 103 prototype

Geplaatst: wo dec 09, 2009 21:49
door MarcoAzzurro
Er is overigens wel een kit van geweest door Brianza voor de miniatuurliefhebbers:

Afbeelding

Of die nu nog makkelijk te vinden is weet ik niet. Ik vrees van niet..

RE: tipo 103 prototype

Geplaatst: vr dec 11, 2009 23:14
door Corrado
Er klopt iets niet met dit prototype (niet het 1:43 model maar het prototype zoals het nu in het museum staat). Er zitten details op van de (latere) Giulia die daar niet op horen: de achterlichten, de knipperlichten en stadslichten voor. Ik ben nu even niet in de gelegenheid maar zal van de week foto's scannen uit het boek ALFA ROMEO GIULIA van NADA. Daarop zien we duidelijk grote blokkerige knipperlichten op de hoeken naast de koplampen, bij zowel een kleimodel als bij een zww foto van het prototype. Bovendien heeft dat prototype een heel hoekig alfahart in de gril, en niet de vrij traditionele vorm die er nu op zit.

Blijkbaar is er tijdens de restauratie weinig werk gemaakt om het model helemaal weer terug te brengen in de oorspronkelijke vorm. Heeft er nog iemand een foto van de oorspronkelijke achterlichten? Die zullen vast beter gepast hebben bij de iets overstekende vormen van de achterzijde dan de Giulia achterlichten die er nu ergens middenin zitten...

Het motorblok:

Afbeelding

En een tweetal verschillende concepten:

Afbeelding

Afbeelding


Koen

RE: tipo 103 prototype

Geplaatst: vr dec 11, 2009 23:53
door Dinky Boy
Op www.alfa-prototypes.be staat nog een aantal foto's, o.a. van een houten(?) model.

En daar staat, enigszins verstopt, ook dit pdf-linkje. (Let vooral op de openingszin 8) )

Re: RE: tipo 103 prototype

Geplaatst: za dec 12, 2009 00:01
door dibro
Op www.alfa-prototypes.be staat nog een aantal foto's, o.a. van een houten(?) model.

En daar staat, enigszins verstopt, ook dit pdf-linkje. (Let vooral op de openingszin 8) )
Die openingszin met "the advanced Tipo 103~"?
Dan had de hele discussie FWD-RWD e.d. zich 40 jaar eerder gevormd, en dan natuurlijk niet via fora maar via uitgebreide briefwisselingen :lol: .

RE: tipo 103 prototype

Geplaatst: za dec 12, 2009 00:55
door Dinky Boy
Nee, ik bedoelde "Every once in a while, Alfa Romeo seem to find themselves into deep trouble". Dit in het kader van het Wankelt Alfa Romeo?-topic.

Uit dat artikel kan je overigens afleiden dat het afschieten van de 103 een serieus gemiste kans is geweest. De vraag is of de RWD/FWD discussie in die tijd niet een volkomen andere was dan die over wat een 'echte' Alfa Romeo was. Wie weet had men het juist als een pre gezien: vooruitstrevend.

Re: RE: tipo 103 prototype

Geplaatst: za dec 12, 2009 01:31
door dibro
Wie weet had men het juist als een pre gezien: vooruitstrevend.
=D>

Wie weet... Ach als je alles eens van te voren wist was het leven maar saai. Desalniettemin denk ik dat de bedoelde discussie tòch zou zijn gekomen, destijds. RWD is nu eenmaal veel simpeler plezier hebben: stamp het rechter pedaal maar op de grond en... :evil:
Ik ga hiermee voorbij aan het topic, allerlei technische uiteenzettingen waarom RWD beter is, allerlei technische uiteenzettingen waarom FWD slechter is en wat dies meer zij, sorry daarvoor :oops:

Als Alfa Romeo de 103 had gefabriceerd, waren ze de Mini 5 hele jaren voor geweest, en het apparaat had ook nog beter gepresteerd, maar het zou een breuk met het verleden zijn. Hadden we dat erg gevonden, als -zelfverklaard- Alfisten :?: En waar zouden we nu met z'n allen staan :?: Koffiedik..

Ick hoop dat het Alfa Romeo-VW-verhaal waar is, dat Alfa Romeo haar identiteit behoudt, en dat alles uiteindelijk goed komt. Inclusief de merk-identiteit die zo moeilijk is.

De 103 vindt ik gewoon in z'n klasse een zeldzaam mooie en technisch zeer vooruitstrevende auto. Jammer dat -ie niet gewoon in productie is gegaan.

RE: tipo 103 prototype

Geplaatst: za dec 12, 2009 11:58
door thomfr
Wat betreft de details denk ik dat het deze niet veel beter gegaan is dan veel andere prototypes, eerst vergeten in een hoek van het fabrieksterrein (of nog erger, bij de sloper van vertrouwen terecht gekomen die vakkundig alle prototypes om zeep hielp). Ergens teruggevonden. In de grote restauratiehoos voor de opening van het fabrieksmuseum in Arese gerestaureerd waarbij een aantal zaken wat vlot afgewerkt zijn (er stonden waarschijnlijk nog een hoop auto's te wachten op restauratie).
Verklaart wel de Giulia delen (valt mee dat ze niet delen van een vroege Alfetta genomen hebben :-) ).

Thom

RE: tipo 103 prototype

Geplaatst: za dec 12, 2009 12:01
door Corrado
Ik denk dat je gelijk hebt.

Koen

RE: tipo 103 prototype

Geplaatst: ma dec 14, 2009 20:35
door Corrado
Een kleimodel (let op de pootjes onder de auto) met een iets andere gril én de knipperlichten op de hoeken van de neus. De hoekige vormgeving is tot in alle details doorgevoerd.

Afbeelding

Koen

(scan uit het boek: Alfa Romeo Giulia van uitgever Nada)