Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Foto's van (afgekeurd) Kamal prototype bij Pomiglian

vr dec 04, 2009 16:29

...had de Matta van destijds, tôôôk tôk tôk, ook helemaal niets te maken met waar Alfa Romeo toen voor stond...
( :biggrin: )

Da's niet helemaal waar, Alfa stond deels voor luxe automobielen zoals de Freccia d'Oro, ging zich toen meer richten op auto's voor de massa met de 1900 (en dus een behoorlijke cultuuromslag) maar stond net zo goed voor militair en zwaar transport. Denk maar aan de 430 en 800 trucks waarvan er talloze in het Italiaanse leger dienden. Dat na de oorlog een 4x4 met 1900 motor werd ontwikkeld is helemaal niet zo'n vreemde stap geweest.

Gebruikersavatar
La macchina
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 13:34
Locatie: Regio Gent

RE: Foto's van (afgekeurd) Kamal prototype bij Pomigliano d'

vr dec 04, 2009 17:08

Er hoeft helemaal geen Alfa Nep-SUV te komen, een echte al evenmin. Er rijden al genoeg nepperds rond, en de SUV (was en) is een achterhaald concept.

Het ding van de openingspost mag in het grote blunderboek.
GT 1300 Junior ('74)
scarb n°: 5812

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Foto's van (afgekeurd) Kamal prototype bij Pomiglian

vr dec 04, 2009 17:25

...had de Matta van destijds, tôôôk tôk tôk, ook helemaal niets te maken met waar Alfa Romeo toen voor stond...
( :biggrin: )

Da's niet helemaal waar, Alfa stond deels voor luxe automobielen zoals de Freccia d'Oro, ging zich toen meer richten op auto's voor de massa met de 1900 (en dus een behoorlijke cultuuromslag) maar stond net zo goed voor militair en zwaar transport. Denk maar aan de 430 en 800 trucks waarvan er talloze in het Italiaanse leger dienden. Dat na de oorlog een 4x4 met 1900 motor werd ontwikkeld is helemaal niet zo'n vreemde stap geweest.
Dat kan wel zo zijn, maar je moet onderscheid maken tussen nutsauto's en auto's voor de particuliere markt. De vrachtwagens waren een ander onderdeel van Alfa Romeo, die naast de badge weinig te maken hadden met de personenwagens en de filosofie daarop. Inderdaad, de Matta is wel in het kader van die nutsauto's gemaakt, maar wordt hier nu gewaardeerd en in de discussie gebracht als een coole personenwagen. Ik trek die lijn slechts door :wink:

Ik kan trouwens de wijzigingen van en aanvullingen op mijn quotes door meerdere mensen hier niet anders zien, dan een bevestiging dat ik kennelijk sterk sta in mijn argumenten :mrgreen:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Foto's van (afgekeurd) Kamal prototype bij Pomigliano d'

vr dec 04, 2009 17:37

Nutsvoertuigen waarmee geracet én gewonnen werd zijn cool 8)
Beelden van de Matta's die in 1952 aan de Mille Miglia deelnamen,

de 3M:

Afbeelding

en de teamgenoot, 4M:

Afbeelding

Als ik het goed zie hadden de auto's een gesloten opbouw achter en een softtop constructie boven de voorstoelen.
Eén van de (op de banden na) volledig standaard Matta's viel uit door van de weg te raken. De andere liet de concurrerende Fiat Campagnolo's uit de militaire klasse van de Mille stevig in het stof bijten.

(Uit het Matta-topic)

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Foto's van (afgekeurd) Kamal prototype bij Pomigliano d'

vr dec 04, 2009 17:57

Je hebt mij niet horen zeggen dat een Matta niet cool is, toch? :D

Gave foto's trouwens. Wie brengt deze race-Matta's in 1/43?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Foto's van (afgekeurd) Kamal prototype bij Pomigliano d'

vr dec 04, 2009 18:26

Afbeelding

Progetto K (nr 475).
Ik betwijfel of de huif klopt. En de bovenste delen van de portieren ontbreken.

Gila heeft de 3M gemaakt, nr 17f (geen foto)

En Christie Schutte CES heeft twee unieke exemplaren gebouwd.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: Foto's van (afgekeurd) Kamal prototype bij Pomigliano d'

vr dec 04, 2009 19:43

Een hele interessante auto die Matta. Maar als ik dan toch die knuppel een zwiep mag geven: Fiat was al aardig op weg met de ontwikkeling van de Campagnolo toen bleek dat het Italiaanse ministerie aan zo'n auto zat te denken. Vervolgens werden de richtlijnen opgesteld a.d.h.v de Fiat en dat was de basis waarop de Matta is ontwikkeld. Kijk maar eens naar de gelijkenis en de duidelijke overeenkomsten van veel details: de 180 graden draaibare deuren bijvoorbeeld, de lengte, de onafhankelijke voorwielvering, de 1900 cc motoren, de wielen..
Geen toeval lijkt me, of heb ik het mis? (introductiejaar Fiat en Alfa: beiden 1951)

Afbeelding Afbeelding *

Dinkyboy: het lijkt toch of ik het kapframe in het achterste dakdeel zie zitten. Misschien een combinatie van doek en hout?

On topic: Dat dit nieuwe gedrocht niet komt bewijst maar weer eens dat ze het lang niet altijd verkeerd zien daar in Turijn en Milaan... :wink:

Koen

* foto's van internet geplukt.

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Foto's van (afgekeurd) Kamal prototype bij Pomigliano d'

zo dec 27, 2009 19:22

Ik heb nog wat nieuwe info gevonden op een italiaanse site.
De auto schijnt een mule te zijn op basis van de 159 en zou een ouder ontwerp zijn dat nog steeds gebruikt wordt om componenten te testen. Het ontwerp lijkt ook inderdaad ouder dan de ontwerplijn die voor oa de 8c, Mito en Giulietta is ingezet. Ook heb ik op diverse plaatsen de 'codenaam' CXover zien staan.

Grappiger is dat de eerste foto die ik geplaatst heb van de voorkant van deze mule bijgesneden blijkt te zijn, zie de niet bijgesneden foto hieronder, waarop aan de rechterkant een stukje van de toen nog gecamoufleerde Giulietta staat. Deze foto is dus een behoorlijk recente foto, wat er op zou kunnen wijzen dat er bij AR nog steeds wordt nagedacht over een SUV achtig model.

Afbeelding
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: Foto's van Kamal-achtige mule bij Pomigliano d'Arco

di jan 05, 2010 22:54

Als zijn specs goed zijn (voldoende koppel, veel trekgewicht en veel binnenruimte) laat maar komen.
Het liefst een beetje bijschaven naar de modernere Giulietta / MiTo lijn.
Wil er best wel me rijden :wink: , moet me nu behelpen met een BMW omdat Alfa stomweg niets heeft waar ik mee uit de voeten kan.
Zou hem wel willen inruilen of het nu mooi wordt gevonden of niet.
Hij kan in het eggie wel mooier zijn als dat hij op de foto lijkt, vond dat met de MiTo ook sterk verschillen.
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Foto's van Kamal-achtige mule bij Pomigliano d'Arco

di jan 05, 2010 23:09

er bestaat maar 1 suv en dat is de oer-range rover!



zo. punt uit :!:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
flyingstar
Junior Member
Junior Member
Berichten: 96
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 01:28

RE: Foto's van Kamal-achtige mule bij Pomigliano d'Arco

wo jan 06, 2010 00:22

Fiat was al bezig met het testen van een SUV zelfs voordat de 159 werd onthult. Verhoogde 4x4 prototypen van de Alfa 147 waren aan het testen in 2004.

De Kamal project, Progetto 921, kende verschillende ontwikkelingsfases met divese onderstellen. De eerste zogenaamde muletto's die aan het testen waren bij Balocco waren op basis van de Fiat Stilo Multiwagon op de Compact onderstel. Prototypen werden bij Stola gebouwd. Dit exemplaar is verder ontwikkeld met soft tooling en gebruik van nieuwere onderdelen om de lijn dichterbij de Kamal te houden. Deze Stola prototype is ook gebaseerd op de Stilo Multiwagon met een C-EVO onderstel. Dit is ook nog zichtbaar door de daklijn en deuren die gebruik maken van de Stilo deur frames (kijk naar de hendel, slot onderaan en zelfs het gebruik van de Stilo spiegels). Dit muletto heeft 4x4.

Elasis was verantwordelijk voor feasibility testing. Toch werd de CX-over in de toekomstplannen van FGA verder getrokken voor een geplande lancering in begin 2010. De voormalige CEO Luca de Meo vond dit een belangrijke tegenstander voor modellen van VW, Audi, BMW en Volvo. Gelijk had hij. Dit was ook een belangrijke onderdeel voor de plannen voor het terugkeer van Alfa naar de VS. Nu dat FGA de techniek van Jeep heeft zou dit project een andere draai hebben gekregen. Een Alfa SUV op basis van een Jeep zou eventueel in de VS gemaakt kunnen worden.

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: Foto's van Kamal-achtige mule bij Pomigliano d'Arco

wo jan 06, 2010 08:15

Als zijn specs goed zijn (voldoende koppel, veel trekgewicht en veel binnenruimte) laat maar komen.
Het liefst een beetje bijschaven naar de modernere Giulietta / MiTo lijn.
Wil er best wel me rijden :wink: , moet me nu behelpen met een BMW omdat Alfa stomweg niets heeft waar ik mee uit de voeten kan.
Zou hem wel willen inruilen of het nu mooi wordt gevonden of niet.
Hij kan in het eggie wel mooier zijn als dat hij op de foto lijkt, vond dat met de MiTo ook sterk verschillen.
Tja, of een SUV bij Alfa Romeo past of niet, er is gewoon vraag naar. Ook wij rijden 'vreemd' omdat Alfa geen fatsoenlijke trekauto heeft en (in ons geval) de Japanse concurrenten wel...
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: Foto's van Kamal-achtige mule bij Pomigliano d'Arco

wo jan 06, 2010 09:48

De vraag naar suvs is inmiddels over z'n hoogtepunt heen dus het is maar de vraag of er zo'n auto komt van Alfa Romeo.

Gebruikersavatar
Harrie
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: za jan 07, 2006 23:19
Locatie: 's-Gravenzande

Re: RE: Foto's van Kamal-achtige mule bij Pomigliano d'Arco

wo jan 06, 2010 14:15


Tja, of een SUV bij Alfa Romeo past of niet, er is gewoon vraag naar. Ook wij rijden 'vreemd' omdat Alfa geen fatsoenlijke trekauto heeft en (in ons geval) de Japanse concurrenten wel...

Alfa geen fatsoenlijke trekauto? Dat ligt er maar aan hoeveel je moet trekken. De 156 JTD is nb trekauto van het jaar geweest en ik heb zelf veel plezier gehad van zowel de Alfa 6 als de 164 V6 als trekauto voor mijn caravan. De 164 TS was inderdaad een ander verhaal ... :shock:
Ik heb de 164 V6 net ingeruild op een 166 JTD dus dat wordt weer fluitend over de Alpen komende zomer.

Maar als je meer dan 1500 kg moet trekken, wordt het inderdaad moeilijk bij Alfa.
Groet,

Harrie

Mijn Alfa's:
156 2.5 V6 1998, Spider QV 1988
eerder 2 x 75, 2 x 156, 4 x 164, 2 x Alfa 6, Giulietta, 147, 166

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Foto's van Kamal-achtige mule bij Pomigliano d'Arco

wo jan 06, 2010 14:59

Als je nagaat dat de "concurrentie" uit VW-stal SUV's aanbiedt die tot 3.000 kilo kunnen trekken, mag je wel stellen dat Alfa wat tekort schiet.
Al vraag ik mij wel af of een eventuele Kamal ooit dat zal gaan halen, maar minimaal 2.000 kilo moet het toch wel worden.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”