Gebruikersavatar
pietrobq4
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: zo jul 09, 2006 19:56
Locatie: Kalenberg.

Wankelt Alfa Romeo ? Nieuwe Giulia vertraagd

di dec 01, 2009 23:10

Tuesday, 1 December 2009 om 22:44.

Alfa Romeo draait momenteel niet zo lekker (lees: al jaren zwaar klote) en dat is topman Sergio Marchionne van moederbedrijf Fiat ook opgevallen. Hij overweegt momenteel twee maatregelen. De eerste maatregel kan beteken dat er op korte termijn geen euro meer wordt geïnvesteerd in nieuwe ontwikkelingen bij Alfa Romeo. Dit totdat het merk uitgebreid onder loep is genomen en een geheel nieuwe strategie is bepaald.
De tweede maatregel zou kunnen betekenen dat de modellenlijn van Alfa Romeo in aller ijl wordt opgefrist met nieuwe modellen die relatief snel kunnen worden ontwikkeld op bestaande platforms van Chrysler. Denk hierbij aan een opvolger voor de 159 en de 166, gebouwd in Noord Amerika.
Alfa Romeo zag z’n verkopen van nieuwe auto’s de afgelopen jaren sterk afnemen. Volgens mij kijkt niemand daar van op, aangezien Alfa erg weinig modellen heeft en nieuwe modellen steeds weer worden uitgesteld. Dan tel je als merk op een gegeven moment niet echt meer mee.
Vorig jaar verkocht Alfa Romeo 103.000 auto’s vergeleken met 203.000 in 2000, een halvering in nog geen decennium. De afgelopen 10 jaar maakte het merk volgens bronnen tussen de 200 en 400 miljoen euro verlies per jaar. Fiat specificeert zijn resultaten niet per merk.
Sergio Marchionne realiseert zich dat hij flink wat stront aan zijn Alfa knikkers heeft.
We need to work a lot harder on Alfa to make an intelligent decision that effectively preserves the highest possible value to Fiat. Alfa had undergone too many reinventions. We need to stop doing it. You cannot be a newborn Christian every four years. It’s the same religion, eventually you need to own a religion and carry it to conclusion.
Marchionne verwacht ergens begin volgend jaar zijn plannen voor Alfa Romeo bekend te maken bij de presentatie van het businessplan voor 2010 tot 2014. Dan moet ook meer duidelijk zijn over wat Chrysler mogelijk voor Alfa Romeo kan betekenen. Speculaties over integratie met Dodge wijst hij van de hand. Daarvoor zijn de verschillen tussen de merken te groot.
Ondanks dat Marchionne aan Alfa een behoorlijk zorgenkind heeft, is hij wel tevreden over de Mito die vorig jaar werd geïntroduceerd en de Giulietta die voor maart volgend jaar op de agenda staat. (via: automotive news)

Er staat dus veel te veranderen, uit het cicuit komen allerlei berichten hierover ! Wordt het een afscheidsfeest in Juni 2010 ?
Bron: Autoblog.nl
Versnellen = Versmallen. Verbreden = Vertragen.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6696
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Wankelt Alfa Romeo ?

di dec 01, 2009 23:18

Ondanks dat Marchionne aan Alfa een behoorlijk zorgenkind heeft, is hij wel tevreden over de Mito die vorig jaar werd geïntroduceerd en de Giulietta die voor maart volgend jaar op de agenda staat. (via: automotive news)

Er staat dus veel te veranderen, uit het cicuit komen allerlei berichten hierover ! Wordt het een afscheidsfeest in Juni 2010 ?
Bron: Autoblog.nl
Naam wordt nu toch wel vaak genoemd :roll:

Wie weet alsnog?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di dec 01, 2009 23:41

Hebben de italianen aan zichzelf te danken.

Binnen de organisatie bij zowel Fiat, Alfa als bijv Iveco (waar mijn pa gewerkt heeft) lopen ze zoveel te kloten en mensen eruit te schoppen dat het een puinzooi is, wat overslaat op de verkoop.
Het meest duidelijke voorbeeld van het begin van deze situatie was op het moment dat bij Ferrari, Jean Todt en Ross Brawn (en Schumacher) weggingen na enorm succesvolle jaren.
Binnen de hele Fiat organisatie zijn er op hoge functies "internationale" mensen weggestuurd en italianen voor in de plaats gekomen, en dat werkt simpelweg niet.
Italianen kunnen niet internationaal werken en handelen zoals Duitsers, Engelsen en Nederlanders dat wel kunnen. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di dec 01, 2009 23:55

Italianen kunnen niet internationaal werken en handelen zoals Duitsers, Engelsen en Nederlanders dat wel kunnen. :)
Dat is een boude bewering :shock:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

wo dec 02, 2009 00:03

Italianen kunnen niet internationaal werken en handelen zoals Duitsers, Engelsen en Nederlanders dat wel kunnen. :)
Dat is een boude bewering :shock:
Valt wel mee..... op de internationale markt zijn er op Fiat na maar bar weinig italiaanse bedrijven volgens mij.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _bedrijven

Zegt genoeg dacht ik zo. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

wo dec 02, 2009 00:13


Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

wo dec 02, 2009 00:15

In dat lijstje staat een flink aantal weliswaar grote en internationaal opererende bedrijven, maar om nou te zeggen dat het management de zaken daar allemaal op orde heeft (GM, iemand?)... Zoals Marco Azzurro al terecht opmerkt: de maffia is het bewijs dat Italianen wel degelijk een internationale organisatie op poten kunnen zetten.

Meer on topic: ik denk dat Alfa al jaren een identiteitscrisis heeft. Men heeft niet scherp gedefinieerd wat een Alfa altijd tot een Alfa heeft gemaakt, of in ieder geval de vertaalslag van dat verleden niet naar het heden kunnen maken. Het resultaat is dat de auto's al jarenlang duidelijk afgeleiden zijn van andere producten en dat ze een sterke eigen identiteit missen. Anders dan het Audi-publiek ziet de traditionele Alfa-koper identiteit niet als een andere schil en wat extra feature content op eenzelfde platform als een bastaardneefje. Wat een Alfa uniek maakte was de technische eigenheid. Of je nou een Giulia, een Alfetta of een Sud kocht: de auto onderscheidde zich van zijn concurrenten door fraaie techniek die de concurrentie domweg niet kon bieden; techniek die ook nog eens fraai verpakt zat. Nu de techniek grotendeels gedeeld wordt en vaak hoogstens per merk wordt afgestemd op de merkidentiteit [sic] blijft alleen de verpakking nog over en dat is te mager.

Na de 75 werd afscheid genomen van de achterwielaandrijving en de inmiddels 20 jaar tot het Alfa-erfgoed behorende transaxle en DeDion. De 155 behield nog wel een tijdje de echte Alfa-motoren maar die moesten het veld ruimen voor Fiat-derivaten. Bij de laatste evolutie van de 156 verdween ook de kenmerkende TS, de 159 maakte het nog erger door GM-derivaten in het vooronder te dragen. De boxers zijn ook ten grave gedragen. Natuurlijk kan een klein merk als Alfa het nu niet meer opbrengen om een eigen range motoren te ontwikkelen, maar marketingtechnisch had men het bijvoorbeeld veel slimmer aan kunnen pakken door alle nieuwe motortechnieken in een alfa te presenteren, en ze dan na een jaartje of wat pas in een Fiat te monteren. Dan kon tenminste de schijn nog op worden gehouden dat Alfa technisch vaandeldrager van het concern was. Nu, na 15 jaar bloedarmoede, het merk weer zo sterk maken als het ooit was, is een aardige uitdaging.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

wo dec 02, 2009 00:48

Ja de maffia...... misschien dat alle kerels met de juiste handelsmentaliteit en "skills" inderdaad die kant op zijn gegaan in italie. :P
En als je verder terug gaat kijken in de geschiedenis dan waren het de Romeinen die als eerste een "wereldrijk" hadden en dat vrij lang hebben volgehouden...
Maar ook toen werden anders denkenden al vrij snel aan de kant gezet cq geliquideerd, aan het kruis gehangen, of voor de leeuwen gegooid.
Wat dat betreft blijft het een apart volk. :P

Ik denk dat het op zich niet onmogelijk is om van Alfa weer een goedlopend merk te maken en naast BMW te positioneren, maar dan moet er wel flink geinvesteerd worden, zowel in organisatie, techniek als marketing.
Je moet ervoor zorgen dat mensen weer een Alfa willen en status geeft, net als bij BMW of Audi.
Grote nadeel is nu wel de huidige milieuhype, waardoor het lastiger wordt om sportieve auto's te slijten die zoals de duitse merken erg gewild zijn.

[edit] Merken als GM en Chryser zijn feitelijk nooit echt internationaal geweest, hun "grootte" hebben ze grotendeels te danken aan Amerika, en dat is nu ook de reden dat ze in de problemen zitten, want in de rest van de wereld verkochten ze al weinig.
Feitelijk zitten ze in dezelfde situatie als Fiat, want die verkopen ook alleen "goed" in italie, en de rest van de wereld valt dat flink tegen.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

wo dec 02, 2009 08:30

Plus dat Alfa in de volksmond nog eens het stempel SLECHTE Auto heeft,is na de SUD nooit meer goed gekomen en komt ook nooit meer goed..

Dat een Vectra of een Astra minstens even hard roest (voorzichtig uitgedrukt) daar hoor je niemand over op verjaardagen,maar zeg je dat je een Alfa hebt word je gelijk voor melaats aangezien.

En zo lang ze bij Top gear nog blijft brullen dat een Alfa uit elkaar flikkert zodra je erin stapt zal dit het merk ook geen goed doen.
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

wo dec 02, 2009 08:49

Plus dat Alfa in de volksmond nog eens het stempel SLECHTE Auto heeft,is na de SUD nooit meer goed gekomen en komt ook nooit meer goed..
+
En zo lang ze bij Top gear nog blijft brullen dat een Alfa uit elkaar flikkert zodra je erin stapt zal dit het merk ook geen goed doen.
Ach, de beste stuurlui staan immer aan wal was het niet..... :roll:

Het zou jammer zijn als Alfa om zou vallen, gaat er een hoop geschiedenis verloren. Maar dat geld natuurlijk voor meerdere merken met een rijke historie. ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

wo dec 02, 2009 09:25

komt ook mede door de TE trage houding, waarom is de mito QV er nog niet? (nu zie je ineens andere kleinere sportieve wagens met 20% bijtelling)
ze hebben een technologische voorsrpong met multi air maar maken er veel te weinig gebruik van naar mijn idee....

als ik nu alleen naar mezelf kijk, me een beetje pech ga ik toch verder kijken dan alleen alfa (omdat ik gewoon te lang moet wachten op ze)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Pescina
Full Member
Full Member
Berichten: 364
Lid geworden op: zo okt 16, 2005 22:29
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

wo dec 02, 2009 10:24

@ Rainier

Kijk maar eens welke landen de kredietcrisis hebben veroorzaakt. De landen die jij noemt 'die het wel kunnen'...allemaal gebakken lucht, NL incluis.
En als Italie het zo slecht doet........zijn het 6e rijkste land ter wereld, en ja ook rijker dan NL. Beetje misplaatste arrogantie weer, maar dat is de algemene mening hier in het noorden.

En over de F1....wat ik niet snap, ze hebben zeker in de tijd dat met iedereen de vloer werd aangeveegd op elke hoek in de fabriek een UK- NL-GER man neergezet om te zeggen hoe ze de motor in elkaar moeten schroeven.........pffff aub zeg.
Ik noem ENI, ENEL, Telecom Italia, Unicredit, Generali, Fiat op wereldniveau.

ciao,
Vincenzo
Huidig geen Alfa

Alfa 33 1.3 S Blue (1989)
Alfa 146 1.4 TS
Alfa 145 1.4 TS

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

wo dec 02, 2009 10:49

Italië heeft een aantal jaar geleden een deel van haar schatten verkocht om het begrotingstekort op te vullen.... Rijk land?

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

wo dec 02, 2009 11:08

@ Rainier

Kijk maar eens welke landen de kredietcrisis hebben veroorzaakt. De landen die jij noemt 'die het wel kunnen'...allemaal gebakken lucht, NL incluis.
En als Italie het zo slecht doet........zijn het 6e rijkste land ter wereld, en ja ook rijker dan NL. Beetje misplaatste arrogantie weer, maar dat is de algemene mening hier in het noorden.

En over de F1....wat ik niet snap, ze hebben zeker in de tijd dat met iedereen de vloer werd aangeveegd op elke hoek in de fabriek een UK- NL-GER man neergezet om te zeggen hoe ze de motor in elkaar moeten schroeven.........pffff aub zeg.
Ik noem ENI, ENEL, Telecom Italia, Unicredit, Generali, Fiat op wereldniveau.

ciao,
Vincenzo
Die lijst van rijkste landen zegt ook niet alles, is ook deels afhankelijk van de hoeveelheid inwoners en de lonen die in dat land gelden.
Kleine en middelgrote ondernemingen vormen de "motor" van de Italiaanse economie. Veelal gaat het om familiebedrijven, die met name in de jaren 80 zijn opgericht. In deze periode maakte de Italiaanse economie een moeilijke tijd door. Deze verschuiving in de Italiaanse bedrijfscultuur kwam er vooral door het veranderende consumptiegedrag en het gebrek aan flexibiliteit van de Italiaanse multinationals, net te wijten was aan het familisme.

Italië kent dan ook relatief weinig grote bedrijven die mondiaal actief zijn. Italiaanse bedrijven (vooral de grotere onder hen) spreiden de risico's die deze cultuur met zich meebrengt door op diversificatie binnen hun activiteiten over te gaan. Zo kan een bedrijf bijvoorbeeld zowel actief zijn in de mobiele telefonie, de autoindustrie en de kledingmarkt.
Doordat men de touwtjes niet uit handen wil geven, maar binnen de familie wenst te houden, blijven de bedrijven klein of worden gedwongen te krimpen, vandaar dat men het familisme vooral tegenkomt in het midden- en kleinbedrijf.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Familisme

Die houding geld nog steeds bij veel italiaanse managers, en ik heb het uit eerste hand.
Dat heeft niks met misplaatste arrogantie te maken, het IS gewoon een feit. :)
En wat betreft Ferrari F1, er hoeft niet op elke hoek een "niet italiaan" te staan, dat zeg ik ook niet, maar feit is wel dat destijds Jean Todt en Ross Brawn de touwtjes stevig in handen haddden en het hele team draaiend hielden, vanaf het moment dat zij dat niet meer hadden was Ferrari geen schim meer van de periode ervoor.
Ook dat is een feit.... tenzij jij natuurlijk in een andere dimensie leeft ofzo.

Wat ik ook raar vind is dat Alfa Romeo al 10 jaar slecht draait, en dat Sergio Marchionnnenu nu pas opeens begint te zeuren en maatregelen gaat nemen.
Blijkt toch duidelijk uit dat er bij Alfa de laatste jaren maar wat aangerommeld is, en voor zover ik weet heeft er de laatste 10 jaar voor het grootste deel meerdere Italianen aan het roer van Alfa gestaan (Sergio Cravero, Luca de Meo, Antonio Baravalle), waarvan de niet italiaan Karl Heinz Kalbfell binnen een jaar eruit is gewerkt. :)
Terwijl dat toch een grote en ervaren jongen was bij BMW/Rolls Royce...

Kortom ik zit hier geen onzin uit te kramen.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Pescina
Full Member
Full Member
Berichten: 364
Lid geworden op: zo okt 16, 2005 22:29
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

wo dec 02, 2009 11:30

Kijk eens bij de OESO zou ik zeggen Markfa.
Ik verwijt je niks hoor, is de standaard manier van reageren, NL denkt vaak dat ze het rijkste land van de wereld zijn en het zuiden nog arm is net als in de jaren 50.

En in deze tijden weten we dat het 'rijke noorden' allemaal gebakken lucht is. USA en UK als mooiste voorbeeld natuurlijk.
Het is de levensfilosofie die anders is, Italianen waarderen anderen dingen meer en dat zie je terug in de bedrijfsvoering en maatschappij.
Dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen.

@ Rainier.............nee je hebt gelijk hoor ik leef in een andere dimensie. Voor Todt en Brawn heeft Ferrari nooit wat gewonnen.
En Lancia ook niet, en Alfa en Ducati ook niet.
Dit doet niks af aan het feit dat Todt en Brawn genieaal zijn ! :)
Huidig geen Alfa

Alfa 33 1.3 S Blue (1989)
Alfa 146 1.4 TS
Alfa 145 1.4 TS

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”