Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

vr jan 22, 2010 08:42

Op Italiaspeed staat weer een verhaaltje over een management reshuffle bij Alfa Romeo.
Volgens het bericht moet Sergio Cravero weer weggepromoveerd worden en zal Alfa worden samengevoegd met Abarth en Maserati.

Management over Alfa Romeo blijft een duiventil. Kennelijk heeft Sergio Marchionne nog steeds niet de juiste man gevonden voor ons merk.
Wordt eens tijd dat hij handson met Alfa aan de slag gaat nu Chrysler redelijk op de rit staat en de overige merken.

Abarth is op dit moment alleen maar het tuningmerk van Fiat met een paar aangeklede Fiats.
De onderstel guru van Alfa Romeo vond ze niet zo goed afgesteld want te hard hetgeen niet nodig zou zijn in zijn ogen.
Beetje inbreng bij Abarth kan dus geen kwaad.
Alfa als merk onder het gamma van Maserati zou wel een aardige optie zijn. Met de 8C is al een soort synergie ontstaan.

Hoop dat Alfa Romeo de ruimte krijgt om even adem te halen , plannen te maken en de juiste man aan het roer te krijgen die de backing van Sergio Marchionne krijgt
om ook op iets langere termijn het merk juist op de markt te zetten.
Is de laatste jaren veel teveel paniek geweest met teveel wisselingen en koerswijzigingen.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3952
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

vr jan 22, 2010 12:28

En Cravero wordt inderdaad weggepromoveerd, weliswaar binnen het merk, maar Harald Wester neem het stokje over waarmee AR waarschijnlijk inderdaad meer richting Maserati en Abarth gepositioneerd gaat worden.

Zier hier: Autoweek
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

vr jan 22, 2010 12:59

Ik was van mening dat Abarth totaal los opereerde van FIAT in tegenstelling tot vroeger, dat ze daar uitsluitend FIAT's prepareren is een ieder wel bekend. :wink:
Als het goed stond er in 1 van de La Strada's van vorig jaar een artikel over Abarth waar ik dat gelezen had.
Ach, en een samenwerking kan misschien alleen maar leiden tot iets beter, maar laat ze dan een andere "tunigstitel" verzinnen, en niet Abarth.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

vr jan 22, 2010 13:04

Abarth is wel meer los gekomen van Fiat want ze maken nu min of meer zelf die 500 en Grande Punto Abarths.
Ook aparte dealers maar wel onder de hoede van Fiat.
Er is sprake van een aparte Abarth model buiten de Fiat range maar of dat echt zo is weet ik niet.

Kennelijk heeft de ene Sergio wel vertrouwen in de andere Sergio omdat die de productplanning gaat doen.
Dus op een iets hoger niveau meer strategisch bezig zijn is een goede zaak denk ik.

Sergio , we zullen in Geneve wel even gaan kennismaken met de nieuwe Alfa baas :lol:
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

vr jan 22, 2010 13:14

En hier het altijd puntige verhaal van Autointernational :

klik
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

vr jan 22, 2010 13:42

Ik ontving via Patrick Italiano onderstaande tekst, die ik even snel vanuit het Italiaans vertaald heb (vergeef me dus type- en stijlfouten):

Als je wilt, teken de petitie door de email te sturen (zoals beschreven in punt 2), en publiceer de brief ook op andere Alfa forums waar je actief bent.
Milaan, 22 januari 2010

Beste Alfa vrienden en anderen,
Donderdag 21 januari, is ten huize van het Alfa Blue Team, door de aanwezigen unaniem besloten onderstaande open brief op te stellen en te verzenden aan La Corriere della Sera, als reactie op de verklaringen in dezelfde krant in de afgelopen dagen, van Dottore Marchionne en reacties daar op van de kant van gezaghebbende journalisten.

Als u zich, naar wij hopen, kunt vinden in de geest van deze open brief, dan vragen wij het volgende:
1) Verspreid dit bericht onder bevriende liefhebbers
2) Stuur per direct een email naar salvetti[at]enniosei[punt]it met in de titel simpel:

“SI’ CONDIVIDO, [voornaam],[achternaam],[plaats], PAESI BASSI”

(Si’condivido = ik steun, tussen de rechte haken de betreffende gegevens invullen)

3) De namen van de ondertekenaars worden toegevoegd onder de open brief die binnen enkele dagen verzonden wordt.

Ik dank u voor de aandacht en voor het verspreiden. Wetende dat het een druppel op een gloeiende plaat is, we moet toch een keer onze stem laten horen.

Con cordialità.

Gippo Salvetti
(presidente Alfa Blue Team, Milano)



Open brief aan de Corriere della Sera.
Milaan 25 januari 2010.

“Alfa Romeo is niet zo maar een merk. Haar auto’s zijn wat meer dan conventioneel gebouwde auto. Het is een soort ziekte, het enthousiasme voor een vervoermiddel. Het is een manier van leven, een bijzondere manier om een motorvoertuig te ontwikkelen. Iets dat verder gaat dan de standaard definities. Het behoort tot die irrationele menselijke neigingen die zich aan een logische omschrijving onttrekken. Het draait om gevoelens, passie, zaken die meer te maken hebben met het hart dan met het brein.”.
Zo verklaarde in 1970 Ing. Orazio Satta, verantwoordelijk voor de afdeling Ontwikkeling van Alfa Romeo in de jaren dat Giuseppe Luraghi de leiding over het bedrijf had.
Om te verduidelijken, de jaren dat Arese werd opgebouwd en dat de balans in evenwicht was; de jaren van de Giulietta, de Giulia, de 1750 en van de mytische Spider en GT.
Hierin weerspiegelt zich het beste antwoord op de recente uitlatingen van Dr. Marchionne, eindverantwoordelijke van de Gruppo Fiat, en volhardend in de manier van denken van l’Avvocato Agnelli op het moment dat Alfa werd ingelijfd: “Ci siamo annessi una provincia debole”, we hebben een zwak gebied/zwakkeling veroverd.
Fiat en Alfa hebben verschillende manieren om auto’s te ontwikkelen die totaal niet te vergelijken zijn.
Vandaar dat Alfa, vanaf het moment dat het door Fiat werd ‘veroverd’ is vernederd en tegenwoordig is gereduceerd tot een kapstok waaraan verkoopvolume wordt gehangen. (zie artikel in de Corriere della Sera door Tedeschini van 19 januari).
Dat is de reden dat we ons aansluiten bij de oproep aan Fiat om Alfa Romeo te verkopen, van M. Mucchetti in de Corriere van 17 januari.
Dr. Marchionne, verkoop Alfa Romeo! Wordt niet de verantwoordelijke voor de vernietiging van een mythe die op 24 juni 2010 duizenden liefhebbers vanuit de hele wereld naar Milaan doet komen om het eeuwfeest te vieren dat door Fiat liever vergeten wordt.
Dr. Marchionne, verkoop Alfa Romeo, want het is niet zoals u beweert, “een kind om te wiegen” maar een glorieus stuk geschiedenis om in de toekomst voort te zetten met dezelfde passie als die van Orazio Satta.
Dr. Marchionne, verkoop Alfa Romeo, want ook ondernemingen hebben een DNA en die van Alfa en Fiat laten zich niet verenigen.
Dr. Marchionne, verkoop Alfa Romeo en wij liefhebbers zullen het waarderen… misschien kopen we zelfs een 500 als tweede auto.

Een grote schare Alfisti.

Gippo Salvetti is voorzitter van de groep verzamelaars Alfa Blue Team dat o.a. de Alfetta SW aan de SCARB uitleende voor de Zagato special van het afgelopen Spettacolo.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Wankelt Alfa Romeo ? >> Petitie op pag. 9!

vr jan 22, 2010 14:14

Die laatste zin.
Een Fiat 500 als 2e auto... dan toch liever een klassieke alfa. ;)

Overigens vind ik de verkoop van Alfa nog steeds een uitstekend idee, maar ik zie het nut niet van die open brief.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Wankelt Alfa Romeo ? >> Petitie op pag. 9!

vr jan 22, 2010 14:49

Wankelt Alfa Romeo? Weet ik niet. Hoe dan ook, als er geen stuiver wordt verkocht, houdt het op. "Geen verkoop = geen bestaansrecht. Daar is niks moeilijks aan, dat heet handel", schreef een andere Patrick (don bubbles) al eerder.

In plaats van te schrijven, zouden die petitionisten (woord bestaat niet) bij wijze van liefdesverklaring gewoon een nieuwe Alfa Romeo moeten gaan kopen. En/of hun onderdelen en diensten van Alfa Romeo moeten betrekken, zoal ze dat niet reeds doen. Noem mij een bedrijf dat bestaansrecht heeft door een petitie. Brood en spelen. Ken uw klassieken denk ik ook ineens bij sommige opmerkingen over Abarth.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
AR110AF
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di sep 12, 2006 12:40
Locatie: Liege - Belgium

RE: Wankelt Alfa Romeo ? >> Petitie op pag. 9!

vr jan 22, 2010 16:23

OK, I step in.

You are telling Alfisti they should buy cars they don't like just because they bear the Alfa badge, right? You are telling Alfisti they just should buy anything they are offered, with the right to plainly shut up?

You then are happy with the constant and consistent behaviour of the Fiat management of being inconsistent (Marchionne himself recognized what we are saying for 20 years now). You prove them right when they not only say they have annexed a weak province, but also when the say, privately, that they can build any car, anyway Alfisti will buy it if it bears an Alfa badge. That only image matters as no one undestands anything about cars, no one cares about how they are made. The same who have got upset when criticism arose about current cars "how do you dare to criticize our cars which are the best in the world", only to describe them as crap as soon as a model was replaced with a new one. Cases for psychiatry, IMHO, or ultimate arrogance mixed with insult to anyone's intelligence.

You take the point the wrong way round. If all this is just about bean counting, as your quote implies, then I ask what you, me and all the others are doing here, in this club, on this forum? One-way loyalty, is it what you find the proper way of handling the Alfa question, i.e. we are tied by our passion to a company arrogantly run by bean counters, we owe them fidelity and they can do whatever they want? If our passion is an asset for the marque, then we also have the right to protest against what they are doing with it. Marchionne reckons their responsability is deeply engaged in the poor sales figures, as they have no idea about what to do with Alfa. Dramatic management failure, I call that.

I don't know about you, but I have felt as being targetted in the ass by those people, a painful feeling. I've felt so when seeing the type of cars they offer with illegitimate reference to Alfa's past and glory, confirmed by the words that went with those products. I will NOT buy cars I don't like from people who despise us. That's what the letter says, as this opinion of mine is shared by a growing number of Alfisti who are fed up with false hopes. Stop pulling legs, stop selling "fried air", pull the plug.

My opinion is that indeed the petition will be useless. Not because it's the responsability of Alfisti to buy Alfas for keeping the company alive, but because there's no longer such a thing as Alfa Romeo for a couple of decades now, thus there's nothing to sell. No factory, no product range nor cars projects, no technical office nor culture, no styling staff. And that didn't happen last night.

Sorry Rudolph, you are entitled to have your views, but reversing responsabilities on Alfisti not buying anymore is, to say the least, misconceived grief, IMHO, and the bean couter argument is at the opposite of Satta's quote introducing the letter, which is, indeed what fed passion for Alfas and justufy why we are spending so much time about them, including writing here or in Het KB.

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 389
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

RE: Wankelt Alfa Romeo ? >> Petitie op pag. 9!

vr jan 22, 2010 23:16

Bump!

Een badge maakt geen Alfa. Een badge is het laatste ding wat je op een gerestaureerde of gespoten Alfa aanbrengt. Het is een hilarisch moment want de machine die voor je staat schreeuwt, ruikt, ademt en straalt zo hard "Alfa Romeo", dat een badge kompleet over the top is. Het is alsof je een stickertje met "beer" op een enorme aanstormende ijsbeer zou plakken.

Moest ik één ding afstaan van mijn Alfa om hem te kunnen houden, is het de badge.

En nu terug naar de Mito... :roll:

Mail verzonden, petitie getekend. Least I could do.
I nostri sogni sono sempre presenti.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Wankelt Alfa Romeo ? >> Petitie op pag. 9!

vr jan 22, 2010 23:35

en verzonden! je mag best zeggen wat je ervan vindt toch? zijn we toch wel gewend hier in ons landje...
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Koenraad
Junior Member
Junior Member
Berichten: 73
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 17:55
Locatie: Hasselt - België

RE: Wankelt Alfa Romeo ? >> Petitie op pag. 9!

za jan 23, 2010 13:20

Petitie op zich heeft weinig zin, het is wel leuk om te laten merken dat er nog mensen zijn die zich zeer betrokken voelen bij het merk Alfa Romeo.
Als je wil aansturen op een verkoop van het merk, zeg er dan meteen bij aan wie of aan wie niet ... anders komen daar weer nieuwe petities van ;)

De huidige situatie is idd zoals AR110F zegt "a Dramatic management failure".

But remember, history repeats itself, also in automotive-land!

In 1992 was Porsche bijna bankroet - volgens sommigen moest VW ze maar komen redden - wegens ongelukkige modellenpolitiek en een opkomende crisis, in 2007 waren ze 'alive & kicking' dankzij de 911 (their roots!) en gingen ze zelf VW opkopen!! (Een jaar of twee later heeft VW ze toch moeten kopen, omdat ze de financiering ervan niet rondkregen).

Die Marchionne moet wel eerlijk blijven, ten tijde van de 156 - qua verkoopscijfers toch een succesverhaal - waren de Fiat Marea of Lancia Lybra geen valabele evenknieën. Enkel de 156 heeft een opvolger gekregen in de vorm van de 159, Fiat 'probeerde' daar wat van te recupereren door de Croma opnieuw de lanceren ... die Croma kom ik niet vaak tegen op de weg ...

Zonder Alfa verkocht Fiat enkel nog wat Punto's en Panda's en sinds kort wat 500's... De Bravo is een mooie auto, maar geen succes in deze contreien... Croma? Tsss


Het onderbrengen van Alfa bij Maserati kan wat opleveren, zeker indien deze geleid gaan worden door Harald Wester, toch iemand met een technische achtergrond.
Bij Maserati is men liefhebber van het transaxle concept ... net als Alfa vroeger ... kan dus vuurwerk geven : Maseratie Quattroporte als sportieve luxe-limo (grootte van de BMW 7-reeks), met daaronder Alfa's (grootte van de BMW 5, 3 & 1 reeks). Klaar !!

Gewoon een goede transaxle-bak met Dubbele (automatische) koppeling ontwerpen, turbo Multi-Air motoren erin en ze zijn weer vertrokken! Back tot the roots !!! ... net als Porsche in '92 ;)

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ? >> Petitie op pag. 9!

za jan 23, 2010 13:52

Als je wil aansturen op een verkoop van het merk, zeg er dan meteen bij aan wie of aan wie niet ... anders komen daar weer nieuwe petities van ;)
Helemaal mee eens. Met de petitie draag je uit dat je Fiat de allerslechtste optie vindt. Ik weet wel een paar slechtere opties.
Straks wordt Alfa nog een Chinees merk, dat is bij verkoop tegenwoordig een reële mogelijkheid. Dan hebben we opeens over Alfa Womeo. :wink:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3952
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Wankelt Alfa Romeo ? >> Petitie op pag. 9!

za jan 23, 2010 14:02

Geen proza van mijn kant (die waardeer ik van de anderen overigens wel), maar wel een paar punten:

- FIAT steunt Alfa Romeo nog steeds (had al lang de stekker er uit kunnen trekken dus zien nog toegevoegde waarde in het merk)
- Ziet FIAT er geen toegevoegde waarde meer in AR dan moet ze het merk zeker verkopen aan een partij die er wel energie in wil steken
- Het laatste decennium heeft men bij AR, onder leiding van oa. duitsers, hard gewerkt aan kwaliteit. Vergelijk de kwaliteit (-sbelevenis) van de Alfa's uit de jaren 70 en 80 eens met de huidige Alfa's. Wel een gevolg; de moderne Alfa's zijn (lood-(zwaar) geworden.
- Sportiviteit is (mede door het gewicht) drastisch afgenomen, maar er is de laatse jaren (met oa. de 8C) een pad ingezet naar sportiviteit. Dit dóór laten werken in nieuwe modellen kost tijd. Gewichtsreductie lijkt een vereiste.
- In de interviews wordt aandacht gegeven aan het sportieve imago van AR, hier moet een strategie en doelstelling achter zitten, dit is dus een bewuste keuze.
- Transaxle. De opvolger van de 166 wordt een achterwielaandrijver. De nieuwe Giulia zou ook achterwiel-aangedreven worden, laten we dat eens afwachten.
- Alfa wordt nu gepositioneerd tussen Abarth en Maserati, een sportief imago dus. Als de kwaliteit gehandhaafd kan worden en een sportief imago toegevoegd kan worden zijn er mogelijkheden.

Kortom; ik maak mij geen zorgen. Ik teken ook geen petitie, ben van mening dat een merk niet kan leven van liefhebbers maar denk dat het juiste pad al ingeslagen wordt. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd maar er worden momenteel mooie bouwstenen aangevoerd.
Wel ben ik van mening dat een sportief imago zeer sterk ondersteund zou moeten worden door een harde kern Alfisti die achter hun merk staan. AR zou hier meer gebruik van moeten maken en kan dit doen door meer te organiseren voor de Alfisti. Klantenbinding..... Persoonlijke aanpak... Familiegevoel... Zorg er als importeur bv. voor dat er bij de introductie van de nieuwe Giulietta enkele oude Giulietta's aanweizg zijn, inclusief enkele Alfisti die enthousiasme meebrengen. Warmte, emotie, enthousiasme, daarmee kan je een goed product verkopen. De Alfist in spé merkt pas daarna in de praktijk of hij/zij een goed product heeft gekocht. Als alle bouwsteentjes goed in elkaar passen wordt de huidige klant ook een Alfist en klant voor het leven.

Onze 'nieuwe' importeur, FGAN, lijkt de goede weg in te slaan met steun aan de SCARB, sponsoring van evenementen (denk aan Top Gear NL, sponsoring van een trip naar de Giulietta op de autosalon van Geneve), reclame etc.
Een harde kern Alfisti die haar merk indirect verkoopt is het mooiste instrument dat AR zich kan wensen, aan AR de taak om ons enthousiast te krijgen; met modellen, kwaliteit, service.

Ik ben er klaar voor.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
AR110AF
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di sep 12, 2006 12:40
Locatie: Liege - Belgium

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ? >> Petitie op pag. 9!

za jan 23, 2010 14:54

Straks wordt Alfa nog een Chinees merk, dat is bij verkoop tegenwoordig een reële mogelijkheid. Dan hebben we opeens over Alfa Womeo. :wink:
While under Fiat management, you will (maybe) get Chryslers rebadged as "Alpha Romero" :mrgreen:

Otherwise, I would be surprised if, except for local dealers initiative, they ever display genuine Giuliettas along the new Alfiat to be presented.

When they have done that in the past (I know of examples in Italy), they found out that visitors were like magnets around the real, old thing and paid less if any attention to what they would want to sell. :blue_lol:

The bottom line is that I wonder how one can still trust those who have been constantly deceiving us, moreover with autistic attitude and displaying despise, over the last 20 years.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”