Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

Verschillende uitvoeringen van de GT 1300 Junior Bertone

vr jan 07, 2005 15:37

Ik start even een nieuwe topic om eens te achterhalen wat origineel is en welke verschillende uitvoeringen er bestaan van de GT 1300 Junior. Ik heb het dan over de motor (soort luchtfilter, hangend of geschroefd oliefilter, welke thermostaat, alternator of dynamo, welke gasfabrieken (solex, dell'orto, weber), merk van ontsteking. Het kan ook gaan over de verschillende mogelijke afwerkingen (welke grill, dubbele of enkele koplamp, bumpers (met of zonder koehoorntjes), grote achterlichten of kleine achterlichten, welke zetels, middenconsole of niet, dashboard. Ook de verschillende soorten kleuren (welke zijn origineel) Dan heb je ook nog het grote verschil in de neus (brievenbus of niet). Ik denk dus dat er genoeg stof is om over na te denken.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

vr jan 07, 2005 15:48

Even een beschrijving van mijn exemplaar:
GT 1300 Junior van 1971
kleur: AR 509 Rosso Amarento (oorspronkelijk wit)
2 liter grill met dubbele koplamp
bumpers met de koehoorntjes
motor met het ronde luchtfilter (die dus niet over het kleppendeksel loopt), hangend oliefilter, schroefthermostaat, bosch alternator, marelli ontsteking, Webers.
Zeteltjes zonder de hoofdsteunen.
middenconsole
kleine achterlichten (is blijkbaar altijd zo geweest bij een 1300, maar wie weet :? )
versnellingsbak met korte 5.
geen getint glas
vierkantige spiegel
vooraan witte pinkers
geen achterste torsiebaar. maar heeft er ooit wel opgezeten omdat ik nog de sporen kan zien. Zal dus wel standaard op een 1300 gezeten hebben (maar ook hier: wie weet :? )

Dat is het zo wat
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

vr jan 07, 2005 15:57

De middenconsole is op zich al een apart verhaal. Ik heb al horen zeggen dat een 1300 nooit een middenconsole heeft gehad. Maar de mijne heeft er dus wel een. De plaatsing van de meters, de bedieningsschuif van de verwarming en de plaatsing van de schakelaars en knopjes heb ik nog nooit eerder gezien.
Helemaal links op het dashboard heb ik de knop voor de achterruitverwarming en het lampje voor de remolie (gaat branden als ik er op druk, is dat altijd zo :? ). De sigarettenaansteker zit op het dashboard langs het contactslot. De schakelaars voor de ruitenwissers, ventilator en binnenverlichting staat op de middenconsole (op het schuine plaatje boven het kleine bakje). De bedieningsschuif voor de verwarming staat langs de versnellingspook op de middenconsole en de meters voor het water en benzine hangen in het midden van het dashboard . Als ik de asbak uit de middenconsole haal zie ik de bedrading van de schakelaars zitten en de bedrading ziet er mij volledig origineel uit. Mijn auto is ingevoerd uit Italië, misschien dat daar wel uitvoeringen verkocht werden met middenconsole. Het ziet er mij in ieder geval allemaal origineel uit. Nergens zie ik sporen op het dashboard waar ooit onderdelen hebben gezeten.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

kroehlur

vr jan 07, 2005 16:21

Misschien hierbij ook de GT 1600 Junior bijtrekken? Heb ik namelijk en er wordt nauwelijks over gesproken of geschreven. Die model wordt vaker niet eens vermeld in lijsten over de verschillende uitvoeringen - misschien omdat hij nooit in de VS te koop was.

De mijne: Bumpers met hoorntjes (waarvan twee ontbreken), kleine achterlichten, 2000 front met 4 koplampen, 2000 interieur maar vlgs mij met andere stoelen (orig. stof) incl. middenkonsole, cylindrisch luchtfilter, schroef oliefilter, geen sper, lange 5, stalen velgen met kleine doppen, Biscione op C-stijl (misschien niet origineel), geen getint glas, kleur: 501.

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

vr jan 07, 2005 16:27

Uiteraard mag de 1600 er ook bij betrokken worden. Qua uitvoering denk ik dat er niet veel verschil is tussen de 1300 en 1600. De 1600 had wel zetels met hoofdsteunen, maar de 1300 nadien ook. Hoe noemt dat, unificato?

Hoe is bij jouw de plaatsing van de klokjes, schakelaars, en bedieningsschuif van de verwarming?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

vr jan 07, 2005 16:32

Heb geen verstand van Bertones maar even in het algemeen.

Wat origineel is of niet is altijd een lastig verhaal. Ten eerste werden er soms fabrieks af andere onderdelen opgezet dan de gebruikelijke, bijvoorbeeld als er een staking of tekort was bij een bepaalde toeleverancier. Of er een overschot was van een bepaald onderdeel.

Alfa gebruikt meerder toeleveranciers voor dezelfde onderdelen, deze verschillen soms onderling.

Dan heb je nog uitloop modellen waar onderdelen van een nieuwer type op zijn gebruikt of juist nieuwe typen waar nog wat oude onderdelen op zijn geschroefd.

Ik heb ook meer dan eens gehoord dat bijvoorbeeld het kunstleer door de dealer bij verkoop werd vervangen door een stoffen interieur omdat de klant dat wilde. Wat is dan origineel? Zoals hij uit de fabriek kwam of zoals hij is afgeleverd en er altijd mee is gereden?

Er wordt te vaak van uit gegaan dat als het niet precies is zoals in de folder is, het niet origineel is. Vaak staat er op de onderdelen ook een datum , dat is soms handig om te zien of het inderdaad een origineel onderdeel is.

Ook een vorige eigenaar op zijn woord geloven is geen aanrader als je bijvoorbeeld twijfelt bij een niet origineel onderdeel. Te vaak meegemaakt dat er wordt gezegt dat er nooit iets aan is vervangen, als je dan oude rekeningen bekijkt blijkt dat een auto bijvoorbeeld 3 keer schade heeft gehad waarbij plaatdelen zijn vervangen. Vertel je dat aan de vorige eigenaar dan schiet het 'm opeens weer binnen omdat ze dat gewoon vergeten zijn. Je onthoud echt niet wat je in bijvoorbeeld in 25 jaar allemaal met je auto gebeurd is.

Let er op dat bij auto's die vroeg in het jaar gebouwd zijn er soms onderdelen op kunnen zitten van het jaar ervoor.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

vr jan 07, 2005 17:01

Wat mij opvalt (@ Dre !!) is dat er bij mijn "gewone" Scalino -dus niet Veloce- in de plastic stukjes naast de koplampen gaatjes zitten voor de 2 andere spijltjes over de grill. Bij Dre's okergele trots zittene die spijltjes er zelfs nog in.

Hoe zit dat bij andere Scalino's, dus onder jullie ????

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

vr jan 07, 2005 17:05

Ik heb geen brievenbus model. Waarschijnlijk zijn de spijltjes bij uw Scalino in de loop der jaren verdwenen
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

vr jan 07, 2005 17:06

Nee want er hoort maar 1 spijltje over de grill te lopen. Zie ook mijn avatar

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

vr jan 07, 2005 17:09

Bij Dre's brievenbus zitten die spijlen daar toch ook niet? Alleen tussen de pinker en de koplamp zitten bij Dre nog spijltjes. Ik dacht dat het om die spijltjes zou gaan
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

vr jan 07, 2005 17:13

Die horen er niet in vlgs. mij

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

vr jan 07, 2005 17:21

Tja daar kan ik ook niet direct op antwoorden.
Kan zijn dat deze onderdelen ooit vervangen zijn door onderdelen die van een Veloce komen
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

vr jan 07, 2005 17:49

Check hier voor het uiterlijk van een 1300/1600 Junior vanaf 1974

http://home.wanadoo.nl/egbert-z/diverse/folder_1.jpg

http://home.wanadoo.nl/egbert-z/diverse/folder_2.jpg

http://home.wanadoo.nl/egbert-z/diverse/folder_3.jpg

http://home.wanadoo.nl/egbert-z/diverse/folder_4.jpg


@ Duke: zoals jij het omschrijft, lijkt het dat je 1300 Junior ooit is omgebouwd naar 1750 GTV.

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

vr jan 07, 2005 18:38

@egbertone,

nee ik denk het niet, want ik heb niet de middenconsole van een 1750 die doorloopt tot aan het dashboard. Ik heb ook niet de kuipzetels met hoofdsteunen en ik heb een 2 liter grill met 4 koplampen (hoewel er ook 1750 zijn met een 2000 look). Ik heb trouwens de schakelaars op de middenconsole staan. Normaal staan die bij een 1300 links op het dashboard. In mijn geval zou ik dan 3 gaatjes hebben in het kleine houten paneeltje, maar dat is niet het geval. De bedrading van de achterruitverwarming en het lampje voor de remolie is trouwens origineel. Veel 1300 Juniors hebben de knop voor de achterruitverwarming in het midden. Bij de mijne staat die links. Als ik de asbak verwijder in de middenconsole dan kan ik de bedrading zien zitten van de schakelaars. Deze bedrading ziet er mij origineel uit. Rond de versnellingspook is de middenconsole opgevuld en geplakt met stukken " zetelvulling " ( :oops: kon geen betere benaming vinden). Als de middenconsole er nadien zou ingeplaatst zijn, dan was heel waarschijnlijk die vulling niet aanwezig geweest. Volgens mij is die van fabriek af zo geleverd op vraag van een klant.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

vr jan 07, 2005 19:42

Heel grofweg zijn er 3 types GT 1300 junior geweest:
1. 1966 de brievenbus tot:
2. 1971 versie met 2 koplampen tot:
3. 1974 versie met 4 koplampen tot 1976

Als ik jou verhaal zo lees Duke, dan is die naderhand tot een versie 3 omgebouwd.
Vanaf 1972 zijn er GT 1600 juniors gemaakt.
Ik zal de verschillende technische details nog even opzoeken, voor zover niet al door anderen vermeld.
Het is vooral grappig om te zien hoe de tijdslijnen van de 1750 en de 2000 elkaar en die van de 1300 overlappen.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”