Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

di feb 15, 2011 15:23

Ik vind het toch wel een significant verschil, ook omdat ze "intern" als Turinga te boek staan en niet als Touring. Kun je mooi op vastlopen...

Anders zou je eigenlijk ook alle Farina's op een hoop moeten gooien want op de keper beschouwd is dat ook allemaal 1 familie... Stablimenti Farina, Pinin Farina en Pininfarina.
De Farina's is een heel ander verhaal. Eén familie ja, maar het zijn wel twee verschillende bedrijven. En Pinin Farina vs. Pininfarina is in zoverre een ander verhaal dat het daar om een definitieve naamswijziging gaat.
Er op vastlopen zal wel meevallen denk ik. Toen ik de eerste Turinga zag wist ik niet wat het was, maar viel het me tegelijk op dat het zo op Touring leek, zowel in naam als in design. Eén Google op "Touring Turinga" verder wist ik hoe het zat. Maar ik zal er m'n gedachten nog over laten gaan.

Overigens valt het me op dat op de auto in kwestie gewoon Touring staat. Maar als de naamswijziging in 1942 is ingegaan, kunnen er dus ook Tourings van 1942 bestaan lijkt me.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

di feb 15, 2011 15:33

Overigens valt het me op dat op de auto in kwestie gewoon Touring staat. Maar als de naamswijziging in 1942 is ingegaan, kunnen er dus ook Tourings van 1942 bestaan lijkt me.
Lang leve de rapestorations? :wink:

In 1942 was het zeer zeker al Turinga (het typeplaatje in m'n vorige post zit op een 1942 6C 2500 SS Turinga) en dan draagt die andere auto dus absoluut incorrecte logo's... (die je gewoon van Ebay plukt...). Voorspelt niet veel goeds voor de rest... Komt ie toevallig uit Belgie? 8)

Anselmi is niet onfeilbaar... want ook hij kan niks boven water krijgen over de Turinga van het typeplaatje...

Ik ga maar eens proberen te achterhalen wanneer dat decreet precies ingegaan is.

Ik denk overigens dat juist als je probeert te documenteren en kennis te bewaren voor de toekomst je de zaken zeer precies bij hun naam moet noemen. Had een leuke discussie over het gebruik van de term "TZ-1" vs "TZ" en tsja... het blijft gewoon zo dat hoe je het ook wendt of keert, er bestaat geen "TZ-1" (in dit geval was ik de verdediger van TZ-1..)... idem met "Touring" tijdens de fascistische periode in Italie, die zijn domweg niet geproduceerd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

di feb 15, 2011 16:40

Ik begrijp je redenering niet. Als in 1942 de naam veranderd is (wat voor zover ik uit je woorden begrijp niet is uitgesloten), valt er toch een gedeelte van 1942 na de naamswijziging en een gedeelte ervoor?

Bekend verhaal van de TZ1. De P3 bestaat ook niet.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

di feb 15, 2011 16:44

We hebben een 1942 nagezocht en toen was het in ieder geval al Turinga. De exacte ingang van het decreet is (nog) niet bekend maar ligt daar voor. Kan zelfs al in de jaren 30 liggen.
Als het voor 1 Januari 1942 ligt (en dat is behoorlijk aannemelijk), bestaan er geen 1942 Tourings...
Dat is de redenatie.
Maar het kan heel goed zijn dat het decreet van medio 1942 stamt en dan kunnen ze wel bestaan.

ik zie op 6c2500.org zo al een aantal staan die qua datum nooit een Touring kunnen zijn (913281, 913302 etc).

Het eind van het gebruik van Turinga staat wel min of meer vast op medio 1947.

EDIT:
On the Fascist era (I believe 1922 – end of the war).
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

di feb 15, 2011 18:37

Het had met het fascistische regime te maken, dat klopt. Touring klonk te Engels en dat kon natuurlijk niet. Maar dat betekent niet dat het vanaf het begin van het fascistisch regime aan zo is geweest. Een naamswijziging in 1922 lijkt me bijzonder sterk, want toen bestond Touring nog helemaal niet. Bovendien zijn er zo veel Tourings van voor de oorlog en valt de term Turinga zo weinig, dat ik niet geloof dat de naamswijziging al voor WWII ingevoerd kan zijn, maar dat is een persoonlijke inschatting. Een inschatting die dan wel weer wordt ondersteund, door het feit dat alle drie de gevallen van zo aangeduide Turinga auto's die ik ken uit 1942 lijken te komen. Jouw voorbeeld, en ik heb er zelf ook twee in de fotoverzameling. En andersom heb ik foto's bekeken van jaren 30 Touring modellen, en op alle foto's met een leesbare badge of reg.plaatje erop (7 stuks) staat gewoon Touring.

Misschien moet Rob zich eens in de discussie mengen, die heeft volgens mij het Touringboek in z'n verzameling. Als het érgens terug te vinden moet zijn dan is het daar wel in lijkt me.

ROOOOOOOOOOOOOOB!!!
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

di feb 15, 2011 18:53

1922 ging ook over het decreet en de aanloop daar naartoe.. :wink:

Ik schat zo in dat toen-nog-niet-bestaande bedrijven hun naam niet hoefden te wijzigen... :lol:

Ik kan wel eens bij de huidige eigenaren van Touring informeren wat daar nog in de archieven circuleert over de naamsverandering.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

di mar 01, 2011 18:43

die heeft volgens mij het Touringboek in z'n verzameling. Als het érgens terug te vinden moet zijn dan is het daar wel in lijkt me.
Staat vanaf vandaag ook hier in de boekenkast. Vluchtig doorgebladerd en als ik het goed begrijp is vanaf 1940 Turinga gebruikt. Het had zelfs een aanzienlijke naamsverandering ten gevolge die ook weer samenhing met de oorlogsproductie die niet direct autogerelateerd was.

Er wordt wel een leuke term gebruikt voor wat er aan die "verItalianisering" van namen ten grondslag lag... "Anglofobie"... :lol:

Voorlopig is de periode waarin Turinga gebruikt is 1940 - 1947.

Heb hem nu niet bij de hand maar zal kijken of ik het vanavond kan samenvatten maar ben nog een beetje gammel van de vele kilometers....

Iemand bekend met de (prototypes) Alfa Romeo koelkasten uit de late jaren 40?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

alfetta75
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 21:42
Locatie: Alblasserdam

Re: RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

wo mar 02, 2011 10:04

die heeft volgens mij het Touringboek in z'n verzameling. Als het érgens terug te vinden moet zijn dan is het daar wel in lijkt me.
Staat vanaf vandaag ook hier in de boekenkast. Vluchtig doorgebladerd en als ik het goed begrijp is vanaf 1940 Turinga gebruikt. Het had zelfs een aanzienlijke naamsverandering ten gevolge die ook weer samenhing met de oorlogsproductie die niet direct autogerelateerd was.

Er wordt wel een leuke term gebruikt voor wat er aan die "verItalianisering" van namen ten grondslag lag... "Anglofobie"... :lol:

Voorlopig is de periode waarin Turinga gebruikt is 1940 - 1947.

Heb hem nu niet bij de hand maar zal kijken of ik het vanavond kan samenvatten maar ben nog een beetje gammel van de vele kilometers....

Iemand bekend met de (prototypes) Alfa Romeo koelkasten uit de late jaren 40?
Ik dacht al, die gaat niet alleen naar Monza om te rijden, maar vooral voor die meneer met de papierwaren.
Ik heb de franstalige versie van Carrozzeria Touring en op pagina 222 wordt alleen maar vermeld dat ze al vrij ver voor het grote meningsverschil bij de Aerotak overgingen op de naam Turinga. Ik heb verder geen begin en eindjaar kunnen vinden voor de automobielen.

Overigens is Anglofobie een normaal nederlands woord, evenals Francofobie en dat laatste slaat ook niet op de man die Guernica heeft laten bombarderen.

Zal vanavond even zoeken naar afbeeldingen van koelkasten. Staat volgens mij in het plaatjesboek dat met het zeventig jarig bestaan is verschenen.

Rust goed uit,

Rob

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

za mar 26, 2011 18:14

een echte 8c, uitgebreid besproken

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

zo jun 23, 2013 02:58

k kwam van de week achter een leuk feitje dat ik nooit geweten heb: er is (was?) een 6C 2500 met Nederlands koetswerk, van de firma Roos:

http://www.conam.info/carrosseriebouwer ... -1927-1955

Afbeelding

Met dank aan Peter Marschall voor de tip.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

zo jun 23, 2013 09:43

@Alfaganza er is nog een Nederlandse 6C 2500 geweest, ik kan me momenteel even de carrosseriebouwer even niet herinneren, mocht het me weer te binnen schieten dan meld ik me weer. Bij mijn weten zijn er 2 6C 2500's met Nederlandse carrosserie gemaakt.
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

zo jun 23, 2013 12:49

@Alfaganza er is nog een Nederlandse 6C 2500 geweest, ik kan me momenteel even de carrosseriebouwer even niet herinneren, mocht het me weer te binnen schieten dan meld ik me weer. Bij mijn weten zijn er 2 6C 2500's met Nederlandse carrosserie gemaakt.
Grappig dat je dat zegt, Peter had het daar ook al over. Hij noemde in dat verband Drews, maar dat blijkt een Duitse carrosseriebouwer te zijn uit Wuppertal. Mocht het je nog te binnen schieten dan hoor ik dat erg graag.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

zo jun 23, 2013 14:21

Hoi Alfaganza, het irriteerde me mateloos dat ik het me niet keer herinneren welke carrosseriebouwer het was. Ik ben dus aan het zoeken aan het gaan op mijn computer en uiteindelijk gevonden. Het was de Haagse carrosseriebouwer Pennock die in 1951 op basis van het 6C 2500 chassis een wat rechthoekige maar naar mijn zeer aparte en mooie carrosserie. De auto zal wel helaas op de sloop zijn verdwenen. Het zou machtig mooi zijn als deze Nederlandse 6C 2500 ooit eens uit een schuur getrokken zou worden.

Afbeelding
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

zo jun 23, 2013 15:40

Aha! Ik kende die auto wel, maar ik weet helemaal niets van Pennock, laat staan dat ik wist dat het Nederlands was.
Even snel wat over opgezocht. Pennock was ook al Haags, net als Roos.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
eau--rouge
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 822
Lid geworden op: zo feb 28, 2010 19:34

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

wo aug 28, 2013 16:32

Afbeelding

Het Turinga logo. Is tot na de oorlog gebruikt, ongetwijfeld moesten de oude logootjes eerst op of konden ze nog geen nieuwe krijgen zo kort na de oorlog. Afijn, de 6C2500 van Trossi die na de oorlog werd geleverd had Turinga op de koets.
Once you've raced, you never forget it...
and you never get over it.
(Richard Childress)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”