Pagina 1 van 1

Fiat MultiAir

Geplaatst: vr mar 13, 2009 15:55
door Kurp

RE: Fiat MultiAir

Geplaatst: vr mar 13, 2009 16:11
door Robkg
Zeer geile techniek. Als dit op de markt is, ga ik er meteen mee rijden, dit zou wel eens een aparte belevenis kunnen zijn, hoogst waarschijnlijk met een herkenbaar geluid.

RE: Fiat MultiAir

Geplaatst: vr mar 13, 2009 16:24
door Rob75
Ehm niet als domper op een mooi stukje ontwikkelvreugde, maar volgens mij heeft BMW dit al gehad met VANOS en Valvetronic. Het eerste variabele nokkenastiming het tweede variabele lichthoogte en het ontbreken van een gasklep.

Als ik het stukje lees en de video bekijk is de implementatie iets anders maar de technische oplossing hetzelfde.

Verder niets dan lof dat ze weer een nieuwe generatie motoren gaan ontwikkelen. Hopelijk dat Alfa daar ook nog een lekker sausje over kan gooien....

Groet,

Rob

Re: RE: Fiat MultiAir

Geplaatst: vr mar 13, 2009 16:47
door WhizzMan
Ehm niet als domper op een mooi stukje ontwikkelvreugde, maar volgens mij heeft BMW dit al gehad met VANOS en Valvetronic. Het eerste variabele nokkenastiming het tweede variabele lichthoogte en het ontbreken van een gasklep.

Als ik het stukje lees en de video bekijk is de implementatie iets anders maar de technische oplossing hetzelfde.

Verder niets dan lof dat ze weer een nieuwe generatie motoren gaan ontwikkelen. Hopelijk dat Alfa daar ook nog een lekker sausje over kan gooien....

Groet,

Rob
Bij BMW worden de kleppen nog steeds mechanisch door de nokkenas geopend en gesloten. De "vernieuwing" is juist dat er nu een produktieautomotor is die hydrolisch gestuurde kleppen heeft op de inlaatkleppen, die volledig door electronica getimed worden.

RE: Fiat MultiAir

Geplaatst: vr mar 13, 2009 17:02
door Robkg
Overigens zou dit ook nog wel eens snel op de uitlaatkleppen kunnen komen (een motorrem op vrachtwagens werkt ook op deze manier). De kleppen volledig gestuurd door olie druk of zelfs een accurator.

Re: RE: Fiat MultiAir

Geplaatst: vr mar 13, 2009 17:42
door BugAlfa
Ehm niet als domper op een mooi stukje ontwikkelvreugde, maar volgens mij heeft BMW dit al gehad met VANOS en Valvetronic. Het eerste variabele nokkenastiming het tweede variabele lichthoogte en het ontbreken van een gasklep.

Als ik het stukje lees en de video bekijk is de implementatie iets anders maar de technische oplossing hetzelfde.

Verder niets dan lof dat ze weer een nieuwe generatie motoren gaan ontwikkelen. Hopelijk dat Alfa daar ook nog een lekker sausje over kan gooien....

Groet,

Rob
Variabele nokkenastiming zat in '82 al op de Alfetta ! Hoezo Vtec revolutie ? Vanos evolutie : Lichtjaren achterop op Alfa :wink: Als uw 75 een TwinSpark is heeft hij ook variabele nokkenastiming :idea:

Re: RE: Fiat MultiAir

Geplaatst: vr mar 13, 2009 17:46
door Robkg
Ehm niet als domper op een mooi stukje ontwikkelvreugde, maar volgens mij heeft BMW dit al gehad met VANOS en Valvetronic. Het eerste variabele nokkenastiming het tweede variabele lichthoogte en het ontbreken van een gasklep.

Als ik het stukje lees en de video bekijk is de implementatie iets anders maar de technische oplossing hetzelfde.

Verder niets dan lof dat ze weer een nieuwe generatie motoren gaan ontwikkelen. Hopelijk dat Alfa daar ook nog een lekker sausje over kan gooien....

Groet,

Rob
Variabele nokkenastiming zat in '82 al op de Alfetta ! Hoezo Vtec revolutie ? Vanos evolutie : Lichtjaren achterop op Alfa :wink: Als uw 75 een TwinSpark is heeft hij ook variabele nokkenastiming :idea:
Eeuh, VTEC is iets héél anders, eerst ff inlezen voordat je vergelijkingen gaat maken.

Bij VTEC heeft elke klep 2 nokken, bij een bepaald toerental worden de nokken opzij geschoven, waardoor de klep door de 2e nok aangedreven wordt. Volgens Honda is er nog NOOIT(!) een VTEC systeem kapot gegaan (in tegenstelling tot nokkenas vertellers).

Re: RE: Fiat MultiAir

Geplaatst: vr mar 13, 2009 18:10
door TechnoStig
Zeer geile techniek.
Weer zo'n "marketing" opmerking... :roll:


kots kots kots

Re: RE: Fiat MultiAir

Geplaatst: vr mar 13, 2009 18:13
door Robkg
Zeer geile techniek.
Weer zo'n "marketing" opmerking... :roll:


\
Ik vind het verhaal op de AMT site zo glibberig en druipend van de onwetende domme marketingpraat dat ik nu al een aversie tegen multi-Air begin te krijgen... multi??? Wat is single air dan??

Ooit vertelde een groot ingenieur mij: zodra er in de techniek iets meer dan twee keer wordt toegapast dan wordt het door marketing-jongens al snel "multi" genoemd, verder tellen dan 2 is meer iets voor techneuten nl. :lol: :lol: :wink:
Ik voel me niet aangesproken, maar misschien moet je de betekenis van de woorden "multi" en "single" eens opzoeken, dan snap je het misschien.

RE: Fiat MultiAir

Geplaatst: vr mar 13, 2009 18:28
door TechnoStig
lama

RE: Fiat MultiAir

Geplaatst: vr mar 13, 2009 19:39
door michaelbaken
=D>

RE: Fiat MultiAir

Geplaatst: za mar 14, 2009 00:03
door Performa
Idd lijkt me ook stug dat ze dit betaalbaar geschikt gaan krijgen voor sportieve motoren.

Dat ze het voor kleine pandatjes enzo goedkoper kunnen maken en ongeveer even milieuvriendelijk als directe injectie zou wel kunnen.

Re: RE: Fiat MultiAir

Geplaatst: za mar 14, 2009 08:19
door Rob75
Variabele nokkenastiming zat in '82 al op de Alfetta ! Hoezo Vtec revolutie ? Vanos evolutie : Lichtjaren achterop op Alfa :wink: Als uw 75 een TwinSpark is heeft hij ook variabele nokkenastiming :idea:
Ik heb verder nergens gezegd dat ze eerder zijn geweest. Daarnaast heeft mijn 75 1.8ie ook nokkenasverstelling.

Beetje jammer zo'n reactie.

Groet,

Rob