Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van ge

vr mar 06, 2009 12:00

nu weer door met verzamelen van gegevens van deze kansarme blokjes :lol:
:wink:

De 430 uit 1948 (volgens het instructieboekje):
4-cylinder lijnmotor OHV
Spica pomp type PC4 C80 T29/0
Boring x slag: 115 x 140 mm = 5816 cc
Compressieverhouding: 16:1
Max toerental: 2.000 RPM
Max vermogen: 80 PK (Geen aanduiding van meetmethode)
Verbruik:
2e CUNA norm: 14.5 L / 100 KM
Praktijk: 18 L / 100 KM
Met aanhanger 2e CUNA norm: 19.2 L / 100 KM
Praktijk: 24 L / 100 KM
Olieverbruik: 0.35 KG / 100 KM
Topsnelheid op vlakke weg: 65.8 KM/H (met asreductie 51.8 KM/H)
Saillant detail: uitsluitend geleverd als RHD
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

vr mar 06, 2009 12:43

* Opgeruimd *
(Zie Zaag's grote Pomtiepom.... topic.)
Laatst gewijzigd door Alfavaganza op vr mar 06, 2009 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Andretti Molletti

Re: RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van ge

vr mar 06, 2009 12:45

Mooi overzicht. Zojuist toegevoegd aan de Index.
Laten we daarom de discussie in een nw topic aanmaken...please???

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van ge

vr mar 06, 2009 12:50

Mooi overzicht. Zojuist toegevoegd aan de Index.
Laten we daarom de discussie in een nw topic aanmaken...please???
Hmm.... actie lokt reactie uit, maar je hebt eigenlijk wel gelijk (misschien wel daarom juist).
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

vr mar 06, 2009 12:52

Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

Re: RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van ge

za mar 07, 2009 09:04

nu weer door met verzamelen van gegevens van deze kansarme blokjes :lol:
:wink:

De 430 uit 1948 (volgens het instructieboekje):
4-cylinder lijnmotor OHV
Spica pomp type PC4 C80 T29/0
Boring x slag: 115 x 140 mm = 5816 cc
Compressieverhouding: 16:1
Max toerental: 2.000 RPM
Max vermogen: 80 PK (Geen aanduiding van meetmethode)
Verbruik:
2e CUNA norm: 14.5 L / 100 KM
Praktijk: 18 L / 100 KM
Met aanhanger 2e CUNA norm: 19.2 L / 100 KM
Praktijk: 24 L / 100 KM
Olieverbruik: 0.35 KG / 100 KM
Topsnelheid op vlakke weg: 65.8 KM/H (met asreductie 51.8 KM/H)
Saillant detail: uitsluitend geleverd als RHD
Nu zegt mij de 430 helemaal niets. Is dit een truck? 5816cc, max 2000rpm, top 65,8km/h?

Goed punt om de discussie ergens anders voor te zetten. Maar als altijd, zowel het benzine kamp als het diesel kamp hebben goede en geldige argumenten.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van ge

za mar 07, 2009 09:16

Nu zegt mij de 430 helemaal niets. Is dit een truck? 5816cc, max 2000rpm, top 65,8km/h?

Goed punt om de discussie ergens anders voor te zetten. Maar als altijd, zowel het benzine kamp als het diesel kamp hebben goede en geldige argumenten.
Truck is een bijna een te groot woord, de 430 was de lichtste uit het assortiment. Daarnaast waren er de 450, 800-serie en 900-serie en later nog de Mille.

De 430:
Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

za mar 07, 2009 09:45

En de 430A (met verder dezelfde specificaties) was de bus-uitvoering.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

ma mar 09, 2009 18:32

En nu gaat het (zelfs voor mij!) leuk worden... dit heb ik namelijk nooit geweten....

De Romeo 2e.... instructieboekje uit 1960... daar komt ie...

2-cylinder, 2-takt diesel met compressor!

IK WIL ER EENTJE! :lol: :lol: :lol:

2 cylinders in lijn
boring x slag: 82 x 102 mm
1158 cc
31 pk (onbekende meetmethode) bij 2800 rpm
Topsnelheid: 75 km/h bij 2800 rpm
Verbruik per CUNA norm: 7,2 liter / 100 km
Olieverbruik (bij een tweetakt???????????) ca. 150 gram per 100 km.

Verder weinig specificaties die in dit topic ter zake doen.

Toch maar even een paar plaatjes gescanned...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het doet me een beetje denken aan het Lohmann Diesel tweetakt hulpmotortje... kranten er onder en aansteken bwv voorgloeien en dan maar trappen...
Afbeelding
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

wo mar 11, 2009 12:13

Mooie vondst. Het is net zo'n jaren 70/80 Detroit Diesel 2-takt, maar dan heel klein (zaten in de FTF hier in europa, rijden nu alleen nog in zwaar transport).

In welk model alfa werdt dit blokje geleverd? Ik herkende het niet aan het chassis (ver voor mijn bouwjaar)
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

wo mar 11, 2009 12:15

De "Romeo 2" of "Romeo 2e".

Ik vind hem ECHT gaaf!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

wo mar 11, 2009 12:33

Gevonden! Een Light Commercial Vehicle aldus wikipedia
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

wo mar 11, 2009 12:35

In de volksmond een busje.... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

wo mar 11, 2009 20:13

Na wat verder uitzoekwerk, hier wat meer details over de motoren die door VM Motori zijn geleverd:

"Production of engines for Alfa Romeo began in 1979 with the Alfetta and concluded in 1997 with the 164: an excellent testimony to the attributes of VM and its products, considering that Alfa Romeo was acquired by FIAT in 1987."

"The 1979 Frankfurt Motor Show saw the launch of the first series production car to be fitted with an engine produced in Cento, the Alfa Romeo Alfetta produced in Arese. By the mid 1980s the automotive sector had become very important for VM. It was in fact the production of automotive engines that enabled the Company to overcome the crisis which hit the sector leading, in the following years, to numerous mergers between various groups of car manufacturers with a subsequent reduction in the number of brands on the market. "

"In January of 1990 the Company presented a completely new and revolutionary automotive engine - Turbotronic® - which not only used after-cooling but also made use of electronics to complete the combustion process. Turbotronic® was considered one of the cleanest diesel engines in the world and was produced in VM for over a decade. Some of the most prestigious car manufacturers were among those to fit the Turbotronic® engine in their vehicles (among others Ford, Chrysler, General Motors, Rover and Alfa Romeo). " -> motorgeneratie van de 155 en 164, niet zeker of het ook is voor 145 en 146.

"Sommige merken kochten simpelweg een motor bij deze onderneming, maar Alfa vond het te gemakkelijk om zomaar een motor in te kopen. VM en Alfa hadden al vaker samengwerkt in het verlenden, dus gingen beide bedrijven samen aan de slag om een nieuwe motor te bouwen. Het gevolg was, dat er een moderne, snelle dieselmotor ontstond, die alleen in Alfa's geleverd werd. Het blok van deze 2.0 TD was de basis voor alle diesels die Alfa de komende jaren ging voeren, zoals de 2.4 TD's en de 2.5 vijfcilinder uit de Alfa6."

Verder een mooi detail; VM motori is onderdeel van Detroit Diesel, wat enkele jaren geleden gekocht is door..... DaimlerChrysler! En tegenwoordig ontwikkelen ze veel voor GM (een van de meest revolutionaire diesel motoren van 2007), VM is een van de contacten die GM overhield aan het FIAT/GM Powertrain avontuur. En zo is het cirkeltje weer rond.
Ook is VM lang eigenaar geweest van Ducati, en Ducati heeft zelfs productie van de diesel motoren verzorgt zoals ze in de Alfa modellen terecht kwamen.

De geruchten zijn nu dat de 169 (en zijn Maserati zusje ook) voorzien wordt van een V8 die VM motori en Alfa samen ontwikkeld hebben op basis van die revolutiaire diesel van GM zoals hierboven al staat. Meest revolutionaire is onzichtbaar, regeling op basis van verbrandingsdrukken. De V8 zou daarbij ook multiair krijgen, een nog nauwkeurigere variabele kleptiming en lifthoogte.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

wo mar 11, 2009 22:57

Mooi stuk en dito topic met veel nieuwigheden.

Vooropgesteld: 169 = jarenlang gerucht. Schrijf je nu dat jarenlang gerucht en het zusje van jarenlang gerucht een V8 dieselmotor krijgen?

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”