Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegevens

di mar 03, 2009 12:36

Ja ze zijn er, en ik ben er 1 van. En er zijn er op dit forum nog wel meer. Alfa is nu eenmaal een merk dat zich behalve op erg fijne benzine motoren ook al vroeg heeft gestort op diesel motoren en die geschikt te maken voor sportief gebruik. De JTD motoren zijn natuurlijk de grootste stap geweest, maar ook de TD's waren fijne en onverwoestbare motoren.
Dat is ook, in ieder geval voor mij, DE aantrekkingskracht van een diesel motor; het robuuste, de zuinigheid en de "het maakt niet uit in welke versnelling je staat, ik trek op en geef niet op" mentaliteit. Verder kunnen diesels in bepaalde situaties best een mooi geluid hebben (bij alfa dan).

Dit topic gestart met in het achterhoofd het verzamelen van gegevens over de alfa diesels, dus hier de aftrap.

Modellen geleverd met dieselmotoren:

D modellen

Giulia 1976-????
Diesel
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1760cc (79,4mm boring bij 88,9mm slag)
max vermogen: 37kW(50pk)
max koppel: ....
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHV
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, lijn pomp
motorfabrikant: Perkins (nu Caterpillar)
turbo systeem: geen
topsnelheid: 138km/h
0-100 acceleratie: ???s
gem. verbruik: ???
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: topsnelheid enigzins afhankelijkheid van gekozen achteras

TD modellen

Alfetta 1979-1981
2.0Turbo Diesel
HR488 OHV / VM80A / VM4 HT
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1995cc (88,0mm boring bij 82,0mm slag)
max vermogen: 60kW(82pk)/4300rpm
max koppel: 162Nm/2300rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK16
topsnelheid: 155 km/h
0-100 acceleratie: ??,0 s
gem. verbruik: 7,9 l/100km (1 op 12,7 )
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: Speciaal ontwikkeld voor Alfa Romeo, VM Motori's eerste "auto" diesel motor, later ook toegepast bij FSO.

Alfetta 1981-1984
2.0Turbo Diesel
HR488 OHV / VM80A / VM4 HT
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1995cc (88,0mm boring bij 82,0mm slag)
max vermogen: 60kW(82pk)/4300rpm
max koppel: 162Nm/2300rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK16
topsnelheid: 155 km/h
0-100 acceleratie: ??,0 s
gem. verbruik: 7,9 l/100km (1 op 12,7 )
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: Speciaal ontwikkeld voor Alfa Romeo, VM Motori's eerste "auto" diesel motor, later ook toegepast bij FSO.

Alfetta 1983-1984
2.4Turbo Diesel
HR492OHV / VM81A / VM4 HT 2.4
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2393cc (92,0mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 70kW(95pk)/4200rpm
max koppel: 186Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch VE4/10 en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK16, op vroege modellen KKK24
topsnelheid: 165 km/h
0-100 acceleratie: ??,0 s
gem. verbruik: 7,8 l/100km (1 op 12,8 )
compressieverhouding: 23,0:1
bijzonderheden: ook (en zelfs al eerder) gebruikt in Range Rover en Rover SD1

90 1984-1987
2.4Turbo D
HR492OHV / VM81A / VM4 HT 2.4
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2393cc (92,0mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 81kW(110pk)/4200rpm
max koppel: 235Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch VE4/10 en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK16, op vroege modellen KKK24
topsnelheid: 178 km/h
0-100 acceleratie: ??
gem. verbruik: 7,6l/100km (1 op 13,2)
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: ook (en zelfs al eerder) gebruikt in Range Rover en Rover SD1

6/Sei 1983-1986
Turbo Diesel
HR 588 OHV
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2494cc (88,0mm boring bij 82,0mm slag)
max vermogen: 82kW(112pk)/4200rpm
max koppel: 240Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK
topsnelheid:
0-100 acceleratie:
gem. verbruik:
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: afgeleid van HR 488, later ook in Toyota geleverd

33 type2 1986-1988
TD
HR 392 SOHC
motorbouw: 3 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1779cc (92mm boring bij 89,2mm slag)
max vermogen: 54kW(72pk)/4200rpm
max koppel: 178Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, bovenliggende kleppen met stoterstangen?
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp Bosch VE3/10
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK 14
topsnelheid: 165km/h
0-100 acceleratie: 14,0s
gem. verbruik: 6,4l/100km
compressieverhouding: 22:1
bijzonderheden: uitgevoerd met balansas, Blok van gietijzer en kop van lichtmetaal. Motor is alleen gemaakt voor Alfa Romeo.

33 type3 1990-1995
TD i.
HR 392 SOHC
motorbouw: 3 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1779cc (92mm boring bij 89,2mm slag)
max vermogen: 62kW(84pk)/4200rpm
max koppel: 178Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, bovenliggende kleppen met stoterstangen?
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp Bosch VE3/10
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK 14 met intercooler
topsnelheid: ??
0-100 acceleratie: ??
gem. verbruik: ??
compressieverhouding: 22:1
bijzonderheden: uitgevoerd met balansas, Blok van gietijzer en kop van lichtmetaal. Motor is alleen gemaakt voor Alfa Romeo.

75 1985-1992
2.0Turbo Diesel
HR488 OHV / VM80A / VM4 HT
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1995cc (88,0mm boring bij 82,0mm slag)
max vermogen: 70kW(95pk)/4300rpm
max koppel: 192Nm/2300rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK16
topsnelheid: 175 km/h
0-100 acceleratie: 12,4s
gem. verbruik: 7,5l/100km (1 op 13,3)
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: Speciaal ontwikkeld voor Alfa Romeo, VM Motori's eerste "auto" diesel motor, later ook toegepast bij FSO.
2.4Turbo Diesel
HR492OHV / VM81A / VM4 HT 2.4
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2393cc (92,0mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 82kW(112pk)/4300rpm
max koppel: 240Nm/2300rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch VE4/10 en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK16, op vroege modellen KKK24
topsnelheid: ?? km/h
0-100 acceleratie: ??s
gem. verbruik: 7,5l/100km (1 op 13,3)
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: verbruik bij snelweg ligt stukken lager, per 1988, ook (en zelfs al eerder) gebruikt in Range Rover en Rover SD1

90 1984-1987
2.4Turbo D
HR492OHV / VM81A / VM4 HT 2.4
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2393cc (92,0mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 81kW(110pk)/4200rpm
max koppel: 235Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch VE4/10 en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK16, op vroege modellen KKK24
topsnelheid: 178 km/h
0-100 acceleratie: ??
gem. verbruik: 7,6l/100km (1 op 13,2)
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: ook (en zelfs al eerder) gebruikt in Range Rover en Rover SD1

145 1994-1999
2.0TD (ook wel 1.9TD)
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1929cc (82,6mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 66kW(90pk)/4100rpm
max koppel: 186Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp?
motorfabrikant: FIAT powertrain?
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 178 km/h
0-100 acceleratie: 12,0s
gem. verbruik: 6,4l/100km (1 op 15,6)
compressieverhouding: 19,2,0:1
bijzonderheden:

146 1995-1999
2.0TD (ook wel 1.9TD)
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1929cc (82,6mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 66kW(90pk)/4100rpm
max koppel: 186Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp?
motorfabrikant: FIAT powertrain?
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 179 km/h
0-100 acceleratie: 12,5s
gem. verbruik: 6,4l/100km (1 op 15,6)
compressieverhouding: 19,2,0:1
bijzonderheden:

155 (small body) 1993-1995
2.0TD
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1929cc (82,6mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 66kW(90pk)/4100rpm
max koppel: 186Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp
motorfabrikant: FIAT powertrain?
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 180 km/h
0-100 acceleratie: 13,5s
gem. verbruik: 6,4l/100km (1 op 15,6)
compressieverhouding: 19,2,0:1
bijzonderheden:
2.5TD
425 OHV / HS492 / VM32
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2500cc (92,0mm boring bij 94,0mm slag)
max vermogen: 92kW(125pk)/4200rpm
max koppel: 294Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp
motorfabrikant: VM Motori
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 195 km/h
0-100 acceleratie: 10,4s
gem. verbruik: 7,1l/100km (1 op 14,1)
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: per 1994, ook geleverd in Dodge, Chrysler, Jeep, Rover, GAZ, UAZ, Opel, Toyota, in Chrysler modellen ook met distributie ketting, sommigen ook geproduceerd in Brazilie

155 Nuova (wide body) 1995-1997
2.0TD
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1929cc (82,6mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 66kW(90pk)/4100rpm
max koppel: 186Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp
motorfabrikant: FIAT powertrain?
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 180 km/h
0-100 acceleratie: 13,5s
gem. verbruik: 6,4l/100km (1 op 15,6)
compressieverhouding: 19,2,0:1
bijzonderheden:
2.5TD
425 OHV / HS492 / VM32
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2500cc (92,0mm boring bij 94,0mm slag)
max vermogen: 92kW(125pk)/4200rpm
max koppel: 294Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp
motorfabrikant: VM Motori
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 195 km/h
0-100 acceleratie: 10,4s
gem. verbruik: 7,1l/100km (1 op 14,1)
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: ook geleverd in Dodge, Chrysler, Jeep, Rover, GAZ, UAZ, Opel, Toyota, in Chrysler modellen ook met distributie ketting, sommigen ook geproduceerd in Brazilie

164 1988-1993
2.5Turbo Diesel
425 OHV / HR 492 / VM84A / VM08
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2500cc (92,0mm boring bij 94,0mm slag)
max vermogen: 86kW(117pk)/4200rpm
max koppel: 258Nm/2500rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp
motorfabrikant: VM Motori
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 200 km/h
0-100 acceleratie: 10,8s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 22,1:1
bijzonderheden: eerst met 114pk geleverd, ook geleverd in Dodge, Chrysler, Jeep, Rover, GAZ, UAZ, Opel, Toyota, in Chrysler modellen ook met distributie ketting, sommigen ook geproduceerd in Brazilie

164 1993-1998
2.5TD
425 OHV / HS492 / VM32
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2500cc (92,0mm boring bij 94,0mm slag)
max vermogen: 92kW(125pk)/4200rpm
max koppel: 294Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp
motorfabrikant: VM Motori
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 202 km/h
0-100 acceleratie: 10,8s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: ook geleverd in Dodge, Chrysler, Jeep, Rover, GAZ, UAZ, Opel, Toyota, in Chrysler modellen ook met distributie ketting, sommigen ook geproduceerd in Brazilie

JTD modellen

145 1999-2000
1.9JTD
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 77kW(105pk)/4000rpm
max koppel: 255Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: wastegate turbo met intercooler
topsnelheid: 185 km/h
0-100 acceleratie: 10,4s
gem. verbruik: 5,7l/100km (1 op 17,5)
compressieverhouding: 19,2:1
bijzonderheden:

146 1999-2000
1.9JTD
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 77kW(105pk)/4000rpm
max koppel: 255Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: wastegate turbo met intercooler
topsnelheid: 185 km/h
0-100 acceleratie: 10,4s
gem. verbruik: 5,7l/100km (1 op 17,5)
compressieverhouding: 19,2:1
bijzonderheden:

147 type 1 2000-2005
1.9JTD 100pk
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 74kW(100pk)/4000rpm
max koppel: 200Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: wastegate turbo met intercooler
topsnelheid: 183 km/h
0-100 acceleratie: 12,1s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden:
1.9JTD 115pk
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 85kW(115pk)/4000rpm
max koppel: 275Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 191 km/h
0-100 acceleratie: 9,9s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden:
1.9JTD 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 103kW(140pk)/4000rpm
max koppel: 305Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 206 km/h
0-100 acceleratie: 9,1s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden:

147 type 2 2005-2007
1.9JTD 100pk
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 74kW(100pk)/4000rpm
max koppel: 200Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: wastegate turbo met intercooler
topsnelheid: 183 km/h
0-100 acceleratie: 12,1s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden:
1.9JTD 115pk
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 85kW(115pk)/4000rpm
max koppel: 275Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 191 km/h
0-100 acceleratie: 9,9s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden:
1.9JTD 120pk
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 88kW(120pk)/4000rpm
max koppel: 280Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet inspuiting
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 193 km/h
0-100 acceleratie: 9,6s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden:
1.9JTD 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4000rpm
max koppel: 305Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 208 km/h
0-100 acceleratie: 8,8s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden:

156 type 1 1997-2002
1.9JTD
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 77kW(105pk)/4000rpm
max koppel: 255Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: wastegate turbo met intercooler
topsnelheid: 188 km/h
0-100 acceleratie: 10,5s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden: allereerste JTD en allereerste common-rail diesel ooit. (gegevens van sedan)
2.4JTD
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 100kW(136pk)/4200rpm
max koppel: 304Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 203 km/h
0-100 acceleratie: 9,5s
gem. verbruik: 6,7l/100km (1 op 14,9)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden: allereerste 5 cylinder diesel voor alfa (basisblok afkomstig van FIAT) (gegevens van sedan)

156 type 2 2002-2003
1.9JTD
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 85kW(115pk)/4000rpm
max koppel: 275Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT? turbo met intercooler
topsnelheid: 191 km/h
0-100 acceleratie: 10,3s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden: (gegevens van sedan)
1.9JTD 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 103kW(140pk)/4000rpm
max koppel: 305Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT? turbo met intercooler
topsnelheid: 209 km/h
0-100 acceleratie: 9,3s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 18,4:1
bijzonderheden: eerste 16v diesel motor voor alfa (gegevens van sedan)
2.4JTD
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4200rpm
max koppel: 305Nm/1800rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 212 km/h
0-100 acceleratie: 9,4s
gem. verbruik: 6,6l/100km (1 op 15,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden: (gegevens van sedan)

156 type 3 2003-2005
1.9JTD
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 85kW(115pk)/4000rpm
max koppel: 275Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT? turbo met intercooler
topsnelheid: 191 km/h
0-100 acceleratie: 10,3s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden: (gegevens van sedan)
1.9JTD 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 103kW(140pk)/4000rpm
max koppel: 305Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT? turbo met intercooler
topsnelheid: 209 km/h
0-100 acceleratie: 9,3s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 18,4:1
bijzonderheden: eerste 16v diesel motor voor alfa (gegevens van sedan)
2.4JTD 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 129kW(175pk)/4000rpm
max koppel: 385Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 225 km/h
0-100 acceleratie: 8,3s
gem. verbruik: 6,6l/100km (1 op 15,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden: (gegevens van sedan)

166 type 1 1998-2003
2.4JTD
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 100kW(136pk)/4200rpm
max koppel: 304Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 202 km/h
0-100 acceleratie: 9,9s
gem. verbruik: 7,3l/100km (1 op 13,7)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden:

166 type 2 2003-2007
2.4JTD 10V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4200rpm
max koppel: 305Nm/1800rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 210 km/h
0-100 acceleratie: 9,9s
gem. verbruik: 7,2l/100km (1 op 13,9)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden:

JTDm modellen

Brera 2006-2008
2.4JTDm 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 147kW(200pk)/4000rpm
max koppel: 400Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 228 km/h
0-100 acceleratie: 8,1s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 17,0:1
bijzonderheden: met roetfilter

Brera 2008-....
2.4JTDm 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 154kW(210pk)/4000rpm
max koppel: 400Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 231 km/h
0-100 acceleratie: 7,9s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 17,0:1
bijzonderheden: met roetfilter

GT 2004-2007
1.9JTDm 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4000rpm
max koppel: 305Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 209 km/h
0-100 acceleratie: 9,6s
gem. verbruik: 6,7l/100km (1 op 14,9)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden:

GT 2007-....
1.9JTDm 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4000rpm
max koppel: 305Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 209 km/h
0-100 acceleratie: 9,6s
gem. verbruik: 6,7l/100km (1 op 14,9)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden:

MiTO 2008-....
1.3JTDm
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1248cc (69,6mm boring bij 82,0mm slag)
max vermogen: 66kW(90pk)/4000rpm
max koppel: 200Nm/1750rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 178 km/h
0-100 acceleratie: 12,0s
gem. verbruik: 4,3l/100km (1 op 23,3)
compressieverhouding: 17,6:1
bijzonderheden: met roetfilter
1.6JTDm
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1598cc (79,5mm boring bij 80,5mm slag)
max vermogen: 88kW(120pk)/3750rpm
max koppel: 320Nm/1750rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 198 km/h
0-100 acceleratie: 9,9s
gem. verbruik: 4,9l/100km (1 op 20,4)
compressieverhouding: 16,5:1
bijzonderheden: met roetfilter

Spider 2006-2008
2.4JTDm 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 147kW(200pk)/4000rpm
max koppel: 400Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 228 km/h
0-100 acceleratie: 8,4s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 17,0:1
bijzonderheden: met roetfilter

Spider 2008-....
2.4JTDm 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 154kW(210pk)/4000rpm
max koppel: 400Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 231 km/h
0-100 acceleratie: 8,1s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 17,0:1
bijzonderheden: met roetfilter

147 type 3 2007-2009
1.9JTDm
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 88kW(120pk)/4000rpm
max koppel: 280Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 193 km/h
0-100 acceleratie: 9,6s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden: met roetfilter
1.9JTDm 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4000rpm
max koppel: 305Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 208 km/h
0-100 acceleratie: 8,8s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden: met roetfilter

159 type 1 2005-2008
1.9JTDm 8V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 88kW(120pk)/4000rpm
max koppel: 280Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 191 km/h
0-100 acceleratie: 11,0s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden: met roetfilter (gegevens van de sedan)
1.9JTDm 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4000rpm
max koppel: 320Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 210 km/h
0-100 acceleratie: 9,4s
gem. verbruik: 6,0l/100km (1 op 16,7)
compressieverhouding: 17,5:1
bijzonderheden: met roetfilter (gegevens van de sedan)
2.4JTDm 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 147kW(200pk)/4000rpm
max koppel: 400Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 228 km/h
0-100 acceleratie: 8,4s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 17,0:1
bijzonderheden: met roetfilter (gegevens van sedan)

159 type 2 2008-....
1.9JTDm 8V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 88kW(120pk)/4000rpm
max koppel: 280Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 193 km/h
0-100 acceleratie: 10,9s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden: met roetfilter (gegevens van de sedan)
1.9JTDm 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4000rpm
max koppel: 320Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 212 km/h
0-100 acceleratie: 9,2s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 17,5:1
bijzonderheden: met roetfilter (gegevens van de sedan)
2.4JTDm 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 154kW(210pk)/4000rpm
max koppel: 400Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 231 km/h
0-100 acceleratie: 8,1s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 17,0:1
bijzonderheden: met roetfilter (gegevens van sedan)

166 type 2 2003-2007
2.4JTDm 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 129kW(175pk)/4000rpm
max koppel: 385Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 222 km/h
0-100 acceleratie: 8,9s
gem. verbruik: 7,5l/100km (1 op 13,3)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden:

EDIT: lijst compleet gemaakt met de gegevens die ik heb. Oproep blijft staan voor meer gegevens en wetenswaardigheden.
trucks en busjes worden al behandeld in andere topics, dus die doe ik hier niet bij
Laatst gewijzigd door Engine op do jan 31, 2013 16:18, 9 keer totaal gewijzigd.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

di mar 03, 2009 12:49

75 2.4TD
en
33 1.8TD (meen ik, iig 3 cilinder VM)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

di mar 03, 2009 12:55

Als aanvulling:

33 1986 - 1989 (?)
1.8 TD
54,3KW en 74PK bij 4.000tpm 153NM bij 2.400 tpm, 3 cilinder (lijn?) met KKK14 turbo, SOHC (enkel bovenliggende nokkenas) 165km/u max, 0-100 in 14 seconden, gem verbruik (letterlijk gemiddelde genomen) 6,37 liter per 100km.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1087
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

di mar 03, 2009 13:20

De Giulia is ook met een diesel geleverd, dacht ik (een Perkins), en de Alfetta berlina ook (2.0), de Sei ook

pssst, verwissel je bij Giulietta de u en de i even van plaats? :wink:
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

di mar 03, 2009 15:01

Afbeelding
Druknummer 23432 van Juni 1976.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

di mar 03, 2009 15:28

Inderdaad, de Giulia Diesel, met de machtige 1.8 Perkins met 55pk. Toentertijd absoluut belachelijk in een Alfa die normaal gesproken 100pk of meer had, vandaag de dag een bijna niet te vinden collector's item natuurlijk (zeker met instructieboekje ;-).

---
Eric

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

di mar 03, 2009 15:53

Er zijn minstens 2 Giulia Diesels in NL.. waarvan iig eentje met instructieboekje...

Leuk voor de heb zo'n diesel maar het blijven scheepsaggregaten op wielen.... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

Re: RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van ge

di mar 03, 2009 16:15

Inderdaad, de Giulia Diesel, met de machtige 1.8 Perkins met 55pk. ......
---
Eric

1976 Alfa Romeo Giulia Diesel
Bore × stroke 79.40 mm × 88.90 mm
Cylinders 4
Displacement 1760 cc
Type OHV
2 valves per cylinder
Compression ratio 22.00:1
Maximum power (SAE) 55.8 PS (55.0 bhp) (41 kW) @ 4000 rpm
Specific output 31.3 bhp/litre
Maximum torque (SAE) 111.0 Nm (82 ft·lb) (11.3 kgm) @ 2200 rpm
Manufacturer Perkins Code 4-108

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

di mar 03, 2009 16:17

It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

di mar 03, 2009 17:03

Leuk voor de heb zo'n diesel maar het blijven scheepsaggregaten op wielen....
mijn scheepsaggregaat trekt straks wel de nodige benzine-alfa`s eruit.. :wink: (nog een maandje of 2-3 wachten tot ie hopelijk afgeleverd gaat worden.. 2.4 210 Pk, na ingreep bij ST 235pk en 475 NM met de Massimo-tuning. Goed voor 0-100 net boven de 7 seconden, waarmee hij het een Lancia Thema 8.32 bv (kan ik over meepraten) behoorlijk lastig gaat maken...)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

di mar 03, 2009 17:09

Dat was toch een ander topic????? :wink:

Audi wint ook op Le Mans met scheepsdiesels... niet vragen naar het "hoe" en of het daar nou leuker van wordt????
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

di mar 03, 2009 17:27

Nog meer roetpartikelspuwende Alfa's en bijna-Alfa's:

Bestelwagens: Autotutto/Romeo/Romeo 2, F12, A12, Fadisa/Ebro, A15, A19, F20, A38, AR6, AR8, 6611
Trucks: 40, 50, 80, 85, 110, 350, 430, 450, 500, 800, 900, Mille
Tractoren: Romeo, later ook Alfa Romeo
Schepen: o.a. een serie 'Vaporetti' (waterbussen) in Venetië

En er zal vast nog wel meer zijn geweest. Maar ik vermoed dat bovenstaande een beetje buiten de scope van dit artikel ligt.

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

di mar 03, 2009 17:28

Dit topic gestart met in het achterhoofd het verzamelen van gegevens over de alfa diesels, dus hier de aftrap.
Leuk initiatief. Aanvulling Alfa 155 met dieselmotor:

*Indeling Alfa Romeo ("Modello Versione Serie") vs. bovenstaande indeling vs. straattaal (schema):

Alfa Romeo: 155 TURBO BZ-DS (1992-1996): 1.9 TD MEDIA 93*; 1.9 TD BASE MY95**; 2.5 TD SUPER 93*; 2.5 TD CF2 SPORT MY95**.
= Bovenstaande indeling: "155 1993-1995" m.u.v. serie MY95.

Alfa Romeo: 155 GAMMA 96 DS (1996-1997): 1.9 TD**; 2.5 TD SPORT**; 2.5 TD SUPER**.
= Bovenstaande indeling: "155 1995-1997" waaraan toegevoegd serie MY95.

Straattaal: * = Fantasierijk aangeduid met "smallbody", "klein lichaam" (althans, in literaire kringen) of "kleiner Körper" (Duits). Volgens Alfa Romeo: Alfa 155. ** = Aangeduid met "widebody", "wijd lichaam" of "breiter Körper" (Duits). En volgens Alfa Romeo gewoon "Nuova 155".

* Eerste / Laatste "Datum eerste afgifte Nederland": 1993-05 / 1998-08.

Bron: Archivio storico dell’Alfa 155.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van ge

di mar 03, 2009 17:37

Bestelwagens: Autotutto/Romeo/Romeo 2, F12, A12, Fadisa/Ebro, A15, A19, F20, A38, AR6, AR8, 6611
Trucks: 40, 50, 80, 85, 110, 350, 430, 450, 500, 800, 900, Mille
VROAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!

Afbeelding
1948

Afbeelding
1960

Afbeelding
1969
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

di mar 03, 2009 19:39

Dat was toch een ander topic?????
ja dat klop, solly vool weel topicvelvuiling!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”