Ja ze zijn er, en ik ben er 1 van. En er zijn er op dit forum nog wel meer. Alfa is nu eenmaal een merk dat zich behalve op erg fijne benzine motoren ook al vroeg heeft gestort op diesel motoren en die geschikt te maken voor sportief gebruik. De JTD motoren zijn natuurlijk de grootste stap geweest, maar ook de TD's waren fijne en onverwoestbare motoren.
Dat is ook, in ieder geval voor mij, DE aantrekkingskracht van een diesel motor; het robuuste, de zuinigheid en de "het maakt niet uit in welke versnelling je staat, ik trek op en geef niet op" mentaliteit. Verder kunnen diesels in bepaalde situaties best een mooi geluid hebben (bij alfa dan).
Dit topic gestart met in het achterhoofd het verzamelen van gegevens over de alfa diesels, dus hier de aftrap.
Modellen geleverd met dieselmotoren:
D modellen
Giulia 1976-????
Diesel
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1760cc (79,4mm boring bij 88,9mm slag)
max vermogen: 37kW(50pk)
max koppel: ....
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHV
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, lijn pomp
motorfabrikant: Perkins (nu Caterpillar)
turbo systeem: geen
topsnelheid: 138km/h
0-100 acceleratie: ???s
gem. verbruik: ???
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: topsnelheid enigzins afhankelijkheid van gekozen achteras
TD modellen
Alfetta 1979-1981
2.0Turbo Diesel
HR488 OHV / VM80A / VM4 HT
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1995cc (88,0mm boring bij 82,0mm slag)
max vermogen: 60kW(82pk)/4300rpm
max koppel: 162Nm/2300rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK16
topsnelheid: 155 km/h
0-100 acceleratie: ??,0 s
gem. verbruik: 7,9 l/100km (1 op 12,7 )
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: Speciaal ontwikkeld voor Alfa Romeo, VM Motori's eerste "auto" diesel motor, later ook toegepast bij FSO.
Alfetta 1981-1984
2.0Turbo Diesel
HR488 OHV / VM80A / VM4 HT
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1995cc (88,0mm boring bij 82,0mm slag)
max vermogen: 60kW(82pk)/4300rpm
max koppel: 162Nm/2300rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK16
topsnelheid: 155 km/h
0-100 acceleratie: ??,0 s
gem. verbruik: 7,9 l/100km (1 op 12,7 )
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: Speciaal ontwikkeld voor Alfa Romeo, VM Motori's eerste "auto" diesel motor, later ook toegepast bij FSO.
Alfetta 1983-1984
2.4Turbo Diesel
HR492OHV / VM81A / VM4 HT 2.4
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2393cc (92,0mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 70kW(95pk)/4200rpm
max koppel: 186Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch VE4/10 en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK16, op vroege modellen KKK24
topsnelheid: 165 km/h
0-100 acceleratie: ??,0 s
gem. verbruik: 7,8 l/100km (1 op 12,8 )
compressieverhouding: 23,0:1
bijzonderheden: ook (en zelfs al eerder) gebruikt in Range Rover en Rover SD1
90 1984-1987
2.4Turbo D
HR492OHV / VM81A / VM4 HT 2.4
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2393cc (92,0mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 81kW(110pk)/4200rpm
max koppel: 235Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch VE4/10 en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK16, op vroege modellen KKK24
topsnelheid: 178 km/h
0-100 acceleratie: ??
gem. verbruik: 7,6l/100km (1 op 13,2)
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: ook (en zelfs al eerder) gebruikt in Range Rover en Rover SD1
6/Sei 1983-1986
Turbo Diesel
HR 588 OHV
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2494cc (88,0mm boring bij 82,0mm slag)
max vermogen: 82kW(112pk)/4200rpm
max koppel: 240Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK
topsnelheid:
0-100 acceleratie:
gem. verbruik:
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: afgeleid van HR 488, later ook in Toyota geleverd
33 type2 1986-1988
TD
HR 392 SOHC
motorbouw: 3 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1779cc (92mm boring bij 89,2mm slag)
max vermogen: 54kW(72pk)/4200rpm
max koppel: 178Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, bovenliggende kleppen met stoterstangen?
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp Bosch VE3/10
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK 14
topsnelheid: 165km/h
0-100 acceleratie: 14,0s
gem. verbruik: 6,4l/100km
compressieverhouding: 22:1
bijzonderheden: uitgevoerd met balansas, Blok van gietijzer en kop van lichtmetaal. Motor is alleen gemaakt voor Alfa Romeo.
33 type3 1990-1995
TD i.
HR 392 SOHC
motorbouw: 3 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1779cc (92mm boring bij 89,2mm slag)
max vermogen: 62kW(84pk)/4200rpm
max koppel: 178Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, bovenliggende kleppen met stoterstangen?
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp Bosch VE3/10
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK 14 met intercooler
topsnelheid: ??
0-100 acceleratie: ??
gem. verbruik: ??
compressieverhouding: 22:1
bijzonderheden: uitgevoerd met balansas, Blok van gietijzer en kop van lichtmetaal. Motor is alleen gemaakt voor Alfa Romeo.
75 1985-1992
2.0Turbo Diesel
HR488 OHV / VM80A / VM4 HT
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1995cc (88,0mm boring bij 82,0mm slag)
max vermogen: 70kW(95pk)/4300rpm
max koppel: 192Nm/2300rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK16
topsnelheid: 175 km/h
0-100 acceleratie: 12,4s
gem. verbruik: 7,5l/100km (1 op 13,3)
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: Speciaal ontwikkeld voor Alfa Romeo, VM Motori's eerste "auto" diesel motor, later ook toegepast bij FSO.
2.4Turbo Diesel
HR492OHV / VM81A / VM4 HT 2.4
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2393cc (92,0mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 82kW(112pk)/4300rpm
max koppel: 240Nm/2300rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch VE4/10 en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK16, op vroege modellen KKK24
topsnelheid: ?? km/h
0-100 acceleratie: ??s
gem. verbruik: 7,5l/100km (1 op 13,3)
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: verbruik bij snelweg ligt stukken lager, per 1988, ook (en zelfs al eerder) gebruikt in Range Rover en Rover SD1
90 1984-1987
2.4Turbo D
HR492OHV / VM81A / VM4 HT 2.4
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2393cc (92,0mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 81kW(110pk)/4200rpm
max koppel: 235Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp van Bosch VE4/10 en op vroege modellen van SPICA.
motorfabrikant: VM motori
turbo systeem: wastegate turbo KKK16, op vroege modellen KKK24
topsnelheid: 178 km/h
0-100 acceleratie: ??
gem. verbruik: 7,6l/100km (1 op 13,2)
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: ook (en zelfs al eerder) gebruikt in Range Rover en Rover SD1
145 1994-1999
2.0TD (ook wel 1.9TD)
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1929cc (82,6mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 66kW(90pk)/4100rpm
max koppel: 186Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp?
motorfabrikant: FIAT powertrain?
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 178 km/h
0-100 acceleratie: 12,0s
gem. verbruik: 6,4l/100km (1 op 15,6)
compressieverhouding: 19,2,0:1
bijzonderheden:
146 1995-1999
2.0TD (ook wel 1.9TD)
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1929cc (82,6mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 66kW(90pk)/4100rpm
max koppel: 186Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp?
motorfabrikant: FIAT powertrain?
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 179 km/h
0-100 acceleratie: 12,5s
gem. verbruik: 6,4l/100km (1 op 15,6)
compressieverhouding: 19,2,0:1
bijzonderheden:
155 (small body) 1993-1995
2.0TD
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1929cc (82,6mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 66kW(90pk)/4100rpm
max koppel: 186Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp
motorfabrikant: FIAT powertrain?
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 180 km/h
0-100 acceleratie: 13,5s
gem. verbruik: 6,4l/100km (1 op 15,6)
compressieverhouding: 19,2,0:1
bijzonderheden:
2.5TD
425 OHV / HS492 / VM32
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2500cc (92,0mm boring bij 94,0mm slag)
max vermogen: 92kW(125pk)/4200rpm
max koppel: 294Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp
motorfabrikant: VM Motori
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 195 km/h
0-100 acceleratie: 10,4s
gem. verbruik: 7,1l/100km (1 op 14,1)
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: per 1994, ook geleverd in Dodge, Chrysler, Jeep, Rover, GAZ, UAZ, Opel, Toyota, in Chrysler modellen ook met distributie ketting, sommigen ook geproduceerd in Brazilie
155 Nuova (wide body) 1995-1997
2.0TD
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1929cc (82,6mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 66kW(90pk)/4100rpm
max koppel: 186Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp
motorfabrikant: FIAT powertrain?
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 180 km/h
0-100 acceleratie: 13,5s
gem. verbruik: 6,4l/100km (1 op 15,6)
compressieverhouding: 19,2,0:1
bijzonderheden:
2.5TD
425 OHV / HS492 / VM32
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2500cc (92,0mm boring bij 94,0mm slag)
max vermogen: 92kW(125pk)/4200rpm
max koppel: 294Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp
motorfabrikant: VM Motori
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 195 km/h
0-100 acceleratie: 10,4s
gem. verbruik: 7,1l/100km (1 op 14,1)
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: ook geleverd in Dodge, Chrysler, Jeep, Rover, GAZ, UAZ, Opel, Toyota, in Chrysler modellen ook met distributie ketting, sommigen ook geproduceerd in Brazilie
164 1988-1993
2.5Turbo Diesel
425 OHV / HR 492 / VM84A / VM08
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2500cc (92,0mm boring bij 94,0mm slag)
max vermogen: 86kW(117pk)/4200rpm
max koppel: 258Nm/2500rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp
motorfabrikant: VM Motori
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 200 km/h
0-100 acceleratie: 10,8s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 22,1:1
bijzonderheden: eerst met 114pk geleverd, ook geleverd in Dodge, Chrysler, Jeep, Rover, GAZ, UAZ, Opel, Toyota, in Chrysler modellen ook met distributie ketting, sommigen ook geproduceerd in Brazilie
164 1993-1998
2.5TD
425 OHV / HS492 / VM32
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2500cc (92,0mm boring bij 94,0mm slag)
max vermogen: 92kW(125pk)/4200rpm
max koppel: 294Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, , bovenliggende kleppen met stoterstangen
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp
motorfabrikant: VM Motori
turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 202 km/h
0-100 acceleratie: 10,8s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: ook geleverd in Dodge, Chrysler, Jeep, Rover, GAZ, UAZ, Opel, Toyota, in Chrysler modellen ook met distributie ketting, sommigen ook geproduceerd in Brazilie
JTD modellen
145 1999-2000
1.9JTD
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 77kW(105pk)/4000rpm
max koppel: 255Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: wastegate turbo met intercooler
topsnelheid: 185 km/h
0-100 acceleratie: 10,4s
gem. verbruik: 5,7l/100km (1 op 17,5)
compressieverhouding: 19,2:1
bijzonderheden:
146 1999-2000
1.9JTD
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 77kW(105pk)/4000rpm
max koppel: 255Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: wastegate turbo met intercooler
topsnelheid: 185 km/h
0-100 acceleratie: 10,4s
gem. verbruik: 5,7l/100km (1 op 17,5)
compressieverhouding: 19,2:1
bijzonderheden:
147 type 1 2000-2005
1.9JTD 100pk
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 74kW(100pk)/4000rpm
max koppel: 200Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: wastegate turbo met intercooler
topsnelheid: 183 km/h
0-100 acceleratie: 12,1s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden:
1.9JTD 115pk
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 85kW(115pk)/4000rpm
max koppel: 275Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 191 km/h
0-100 acceleratie: 9,9s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden:
1.9JTD 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 103kW(140pk)/4000rpm
max koppel: 305Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 206 km/h
0-100 acceleratie: 9,1s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden:
147 type 2 2005-2007
1.9JTD 100pk
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 74kW(100pk)/4000rpm
max koppel: 200Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: wastegate turbo met intercooler
topsnelheid: 183 km/h
0-100 acceleratie: 12,1s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden:
1.9JTD 115pk
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 85kW(115pk)/4000rpm
max koppel: 275Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 191 km/h
0-100 acceleratie: 9,9s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden:
1.9JTD 120pk
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 88kW(120pk)/4000rpm
max koppel: 280Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet inspuiting
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 193 km/h
0-100 acceleratie: 9,6s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden:
1.9JTD 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4000rpm
max koppel: 305Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 208 km/h
0-100 acceleratie: 8,8s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden:
156 type 1 1997-2002
1.9JTD
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 77kW(105pk)/4000rpm
max koppel: 255Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: wastegate turbo met intercooler
topsnelheid: 188 km/h
0-100 acceleratie: 10,5s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden: allereerste JTD en allereerste common-rail diesel ooit. (gegevens van sedan)
2.4JTD
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 100kW(136pk)/4200rpm
max koppel: 304Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 203 km/h
0-100 acceleratie: 9,5s
gem. verbruik: 6,7l/100km (1 op 14,9)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden: allereerste 5 cylinder diesel voor alfa (basisblok afkomstig van FIAT) (gegevens van sedan)
156 type 2 2002-2003
1.9JTD
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 85kW(115pk)/4000rpm
max koppel: 275Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT? turbo met intercooler
topsnelheid: 191 km/h
0-100 acceleratie: 10,3s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden: (gegevens van sedan)
1.9JTD 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 103kW(140pk)/4000rpm
max koppel: 305Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT? turbo met intercooler
topsnelheid: 209 km/h
0-100 acceleratie: 9,3s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 18,4:1
bijzonderheden: eerste 16v diesel motor voor alfa (gegevens van sedan)
2.4JTD
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4200rpm
max koppel: 305Nm/1800rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 212 km/h
0-100 acceleratie: 9,4s
gem. verbruik: 6,6l/100km (1 op 15,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden: (gegevens van sedan)
156 type 3 2003-2005
1.9JTD
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 85kW(115pk)/4000rpm
max koppel: 275Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT? turbo met intercooler
topsnelheid: 191 km/h
0-100 acceleratie: 10,3s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden: (gegevens van sedan)
1.9JTD 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 103kW(140pk)/4000rpm
max koppel: 305Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT? turbo met intercooler
topsnelheid: 209 km/h
0-100 acceleratie: 9,3s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 18,4:1
bijzonderheden: eerste 16v diesel motor voor alfa (gegevens van sedan)
2.4JTD 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 129kW(175pk)/4000rpm
max koppel: 385Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 225 km/h
0-100 acceleratie: 8,3s
gem. verbruik: 6,6l/100km (1 op 15,2)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden: (gegevens van sedan)
166 type 1 1998-2003
2.4JTD
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 100kW(136pk)/4200rpm
max koppel: 304Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 202 km/h
0-100 acceleratie: 9,9s
gem. verbruik: 7,3l/100km (1 op 13,7)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden:
166 type 2 2003-2007
2.4JTD 10V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4200rpm
max koppel: 305Nm/1800rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 210 km/h
0-100 acceleratie: 9,9s
gem. verbruik: 7,2l/100km (1 op 13,9)
compressieverhouding: 18,5:1
bijzonderheden:
JTDm modellen
Brera 2006-2008
2.4JTDm 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 147kW(200pk)/4000rpm
max koppel: 400Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 228 km/h
0-100 acceleratie: 8,1s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 17,0:1
bijzonderheden: met roetfilter
Brera 2008-....
2.4JTDm 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 154kW(210pk)/4000rpm
max koppel: 400Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 231 km/h
0-100 acceleratie: 7,9s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 17,0:1
bijzonderheden: met roetfilter
GT 2004-2007
1.9JTDm 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4000rpm
max koppel: 305Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 209 km/h
0-100 acceleratie: 9,6s
gem. verbruik: 6,7l/100km (1 op 14,9)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden:
GT 2007-....
1.9JTDm 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4000rpm
max koppel: 305Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 209 km/h
0-100 acceleratie: 9,6s
gem. verbruik: 6,7l/100km (1 op 14,9)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden:
MiTO 2008-....
1.3JTDm
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1248cc (69,6mm boring bij 82,0mm slag)
max vermogen: 66kW(90pk)/4000rpm
max koppel: 200Nm/1750rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 178 km/h
0-100 acceleratie: 12,0s
gem. verbruik: 4,3l/100km (1 op 23,3)
compressieverhouding: 17,6:1
bijzonderheden: met roetfilter
1.6JTDm
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1598cc (79,5mm boring bij 80,5mm slag)
max vermogen: 88kW(120pk)/3750rpm
max koppel: 320Nm/1750rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 198 km/h
0-100 acceleratie: 9,9s
gem. verbruik: 4,9l/100km (1 op 20,4)
compressieverhouding: 16,5:1
bijzonderheden: met roetfilter
Spider 2006-2008
2.4JTDm 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 147kW(200pk)/4000rpm
max koppel: 400Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 228 km/h
0-100 acceleratie: 8,4s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 17,0:1
bijzonderheden: met roetfilter
Spider 2008-....
2.4JTDm 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 154kW(210pk)/4000rpm
max koppel: 400Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 231 km/h
0-100 acceleratie: 8,1s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 17,0:1
bijzonderheden: met roetfilter
147 type 3 2007-2009
1.9JTDm
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 88kW(120pk)/4000rpm
max koppel: 280Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 193 km/h
0-100 acceleratie: 9,6s
gem. verbruik: 5,8l/100km (1 op 17,2)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden: met roetfilter
1.9JTDm 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4000rpm
max koppel: 305Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 208 km/h
0-100 acceleratie: 8,8s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden: met roetfilter
159 type 1 2005-2008
1.9JTDm 8V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 88kW(120pk)/4000rpm
max koppel: 280Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 191 km/h
0-100 acceleratie: 11,0s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden: met roetfilter (gegevens van de sedan)
1.9JTDm 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4000rpm
max koppel: 320Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 210 km/h
0-100 acceleratie: 9,4s
gem. verbruik: 6,0l/100km (1 op 16,7)
compressieverhouding: 17,5:1
bijzonderheden: met roetfilter (gegevens van de sedan)
2.4JTDm 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 147kW(200pk)/4000rpm
max koppel: 400Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 228 km/h
0-100 acceleratie: 8,4s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 17,0:1
bijzonderheden: met roetfilter (gegevens van sedan)
159 type 2 2008-....
1.9JTDm 8V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 88kW(120pk)/4000rpm
max koppel: 280Nm/2000rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 193 km/h
0-100 acceleratie: 10,9s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden: met roetfilter (gegevens van de sedan)
1.9JTDm 16V
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1910cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 110kW(150pk)/4000rpm
max koppel: 320Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 212 km/h
0-100 acceleratie: 9,2s
gem. verbruik: 5,9l/100km (1 op 16,9)
compressieverhouding: 17,5:1
bijzonderheden: met roetfilter (gegevens van de sedan)
2.4JTDm 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,0mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 154kW(210pk)/4000rpm
max koppel: 400Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 231 km/h
0-100 acceleratie: 8,1s
gem. verbruik: 6,8l/100km (1 op 14,7)
compressieverhouding: 17,0:1
bijzonderheden: met roetfilter (gegevens van sedan)
166 type 2 2003-2007
2.4JTDm 20V
motorbouw: 5 cyl in lijn
cylinderinhoud: 2387cc (82,6mm boring bij 90,4mm slag)
max vermogen: 129kW(175pk)/4000rpm
max koppel: 385Nm/2000rpm
kleppentrein: 4 kleppen per cylinder, DOHC
inspuitsysteem: directe inspuiting, common-rail met multijet
motorfabrikant: FIAT powertrain
turbo systeem: VGT turbo met intercooler
topsnelheid: 222 km/h
0-100 acceleratie: 8,9s
gem. verbruik: 7,5l/100km (1 op 13,3)
compressieverhouding: 18,0:1
bijzonderheden:
EDIT: lijst compleet gemaakt met de gegevens die ik heb. Oproep blijft staan voor meer gegevens en wetenswaardigheden.
trucks en busjes worden al behandeld in andere topics, dus die doe ik hier niet bij