Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Re: RE: Alfa 33 in autoweek no 1 2009

zo jan 11, 2009 18:19

Ha die Wim,


Ik vergeet de SW natuurlijk niet. Mensen bepalen zelf wat ze plaatsen. Maar jou SW vind ik wel een hele mooie. Rijdt ie op dit moment?
Groot gelijk Evert!

SW rijdt, heeft zelfs APK, alleen geschorst.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 406
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: Alfa 33 in autoweek no 1 2009

zo jan 11, 2009 18:56

Voor de 33 liefhebbers op dit forum, hierbij een overzichtje van de niet standaardmatige onderhoudswerkzaamheden vanaf het begin, aangezien Autoweek weinig zegt over onderhoud.

Omdat dit een van de eerste type 3 QV's was BJ 1990, zijn er nogal wat aanloop problemen geweest tijdens het eerste jaar:
-achterrem helemaal niet afgesteld, ik kwam niet goed stil (afrit) vanaf 200 kmh (Duitsland), garantie
-lekkende brandstoftank, garantie
-koppelingspedaal gescheurd, garantie
-brandstofmeter nogal gevoelig voor bochtenwerk en accelleratie (tank kun je vol rijden), nog steeds zo.
-lekkende brandstofslang aansluiting bij tank, garantie
-slangenklemen vrijwel allemaal niet goed aangedraaid.
-ruitensproeier reservoir lek, garantie
-stuurbekrachtigingspomp gewisseld, garantie
-vastzittende gordel voor, garantie
-bougies + bougiekabels vernieuwd ivm startproblemen, garantie
-versnellingsbak pook los, garantie
In totaal 13 keer naar de garage, eerste jaar, 1990 dus.
Daarna verwachting dat meeste kinderziektes waren opgelost.

Eh, na ~eerste 50.000 km
-kabelbreuk onder stoel (ik meen van de handrem stroomdraad, tbv signalisatie instumenten paneel).
-veel startproblemen, startmotor gewisseld + bougies
-Dynamo gewisseld
-achterklep bedieningshandel valt steeds terug, kofferbak gaat lastig open

na ~100.000 km
-Thermostaat radiateur defect
-klaxon relais defect
-achteruit lekkage
-deurgreep problemen
-koplamp niet geheel waterdicht

na ~130.000 km
-tikkende kleppen, aldus garage spoedig exit, auto neem ik over van bekende. Nog zitten denken aan motor revisie.
-wonder: nieuwe olie+filter, met warme motor alleen maar hoge toeren gereden (AR pittig blijven rijden dus), tikkende kleppen wordt langzaam minder, nog eens nieuwe olie +filter, geen tikkende kleppen meer (waarschijnlijk oliekanaal vervuiling, ik kan niks anders bedenken)

na ~140.000 km
-roest aan kriksteun bijgewerkt (beetje laswerk), APK item
-benzine dop niet meer afsluitbaar
-benzine slangen poreus (serieuze lekkage boven uitlaat via retourleiding)
-katalysator (buis) doorgeroest, vernieuwd.
-stuurslot gesmeerd met contactspray (startmotor bleef nl meedraaien, ook zonder sleutel :-) )
-benzinelucht in interieur, oorzaak mij nog onduidelijk (tank helemaal vol), niet meer gebeurd.
-koolborstels dynamo gewisseld + accu, ok normaal
-koppelingscylinders vernieuwd, ik kan nu weer schakelen, zonder de v-bak geweld aan te doen.
-speling achterlager gecorrigeerd.


Nu ~145.000 Km.
Rijdt als een zonnetje, tenminste als de deuren niet zijn vastgevroren :-).
Geen roest verder (goed getectyleerd destijds), dus eigenlijk tip-top zover. Ik spaar hem niet, maar begin ivm klassieker item langzaam hieraan te twijfelen, totdat de motor weer warm is.

Een echte Alfa dusj. Ben benieuwd wat me in het voorjaar te wachten staat, APK is ook jaarlijkse onderhoudsbeurt :-)

Ondanks alles, fun gehalte groot (geluid, accelleratie, wegligging, 6500 toeren boxer met zo-worden-ze-niet-meer-gemaakt-koppelkromme boven 4000 toeren en aanstaand klassieker (eh, dat laatste zeg ik tegen mezelf als ik de spaarpot weer eens aanspreek :-)

Standaard Toyo banden geven goede remperformance moet ik zeggen, maar zijn ook snel versleten (zachter rubber, ~ 10.000 km), ehm Brandstofverbuik bij mij ~1:8 (mag voor mijn hobby, dus meestal super 98).

Beperkte ervaring met andere Alfa's:
- 164 Diesel, 156 JTD, 159 JTD 8V

Veel plezier!
Afbeelding
33 16V QV, 1990

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”