Gebruikersavatar
KRIS GT
Member
Member
Berichten: 230
Lid geworden op: di jun 03, 2008 12:28
Locatie: GENT (MARIAKERKE)

invoer oldtimer vanuit Nederland naar België

vr dec 19, 2008 21:28

Voor de Belgische leden,

Iemand ervaring met het verkrijgen van een gelijkvormigheidsattest ? Te volgen procedure ?

Ik heb een spider ingevoerd vanuit Nederland en om een gelijkvormigheidsattest te bekomen, zou ik hem eerst moeten tonen/keuren in Brussel.

Aangezien ik in Gent woon, zou Zwijnaarde toch eenvoudiger zijn...

Ik zou de wagen reeds willen verzekeren aangezien bij invoer vanuit NL de wagen slechts 15 dagen verzekerd is, maar vooraleer verzekerd te kunnen zijn zal ik vermoedlijk eerst het gelijkvormigheidsattetst in orde moeten krijgen? Of niet ?

't Is nu ook geen weer om met een spider rond te toeren.

Ze maken het mij niet gemakkelijk. :(

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4239
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: invoer oldtimer vanuit Nederland naar België

vr dec 19, 2008 21:42

Voor de Belgische leden,

Iemand ervaring met het verkrijgen van een gelijkvormigheidsattest ? Te volgen procedure ?

Ik heb een spider ingevoerd vanuit Nederland en om een gelijkvormigheidsattest te bekomen, zou ik hem eerst moeten tonen/keuren in Brussel.

Aangezien ik in Gent woon, zou Zwijnaarde toch eenvoudiger zijn...

Ik zou de wagen reeds willen verzekeren aangezien bij invoer vanuit NL de wagen slechts 15 dagen verzekerd is, maar vooraleer verzekerd te kunnen zijn zal ik vermoedlijk eerst het gelijkvormigheidsattetst in orde moeten krijgen? Of niet ?

't Is nu ook geen weer om met een spider rond te toeren.

Ze maken het mij niet gemakkelijk. :(
Stuur even een berichtje naar BOR, die heeft vorige zomer een Bertje ingevoerd :-)
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1194
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: invoer oldtimer vanuit Nederland naar België

vr dec 19, 2008 22:12

Als exact het zelfde model ooit in belgië verkocht is of ooit al door een individu gehomologeerd is. Kan het gemakkelijker dan kan er "zo" een belgisch proces verbaal van goedkeuring(pvg) nummer gegeven worden.
ooit in belgie verkocht --> verklaring van de mandataris van alfa romeo, kan soms uitgereikt worden door de dealer
Ooit ingevoerd geweest --> Dan weten ze dit in het keuring station van homologatieprocedure wel
Maar het moet dan wel voor 100% overeenstemmen met dat model dus gelijke cc's, vermogen, remmen, wielbasis, ... noem maar op(kleur ofzo uiteraard niet
Wat heb je nodig vorig kentekenbewijs van Nederland, douane document "705",
en dan je attest van gelijkvormigheid, gelijk geldend of een goedkeuring als enig voertuig.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: invoer oldtimer vanuit Nederland naar België

vr dec 19, 2008 22:14

Een gelijkvormigheids attest heb je nodig voor auto's jonger dan '98 Dus voor een Bertje wss niet nodig geweest.

Wij hebben onze auto ook van Nederland naar België gehaald en hebben gewoon bij de dealer in Nederland een attest kunnen halen. (via de importeur) Was voor een peugeot en de kosten waren ongeveer 100 euro.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1194
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: invoer oldtimer vanuit Nederland naar België

vr dec 19, 2008 22:23

U vergist zich met Certificaat van overeenstemming(europese goedkeuring)
Gelijkvormigheidsattest of gelijk geldend of individuele goedkeuring is verplicht sinds '69.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: invoer oldtimer vanuit Nederland naar België

ma dec 22, 2008 13:58

Er zijn 2 mogelijkheden:

OF je gaat de auto inschrijven op oldtimerkenteken (+ 25 jaar), dan volstaat een gewone oldtimer keuring, en is de ganse homologatieprocedure overbodig.

OF je gaat de auto dagelijks inschrijven: in dat geval moet er OF een homologatie gebeuren in Brussel OF een homologatiekeuring bij een der vestigingen van de technische controle. Beide procedures zijn geldig en kosten ongeveer even veel.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: invoer oldtimer vanuit Nederland naar België

ma dec 22, 2008 15:30

U vergist zich met Certificaat van overeenstemming(europese goedkeuring)
Gelijkvormigheidsattest of gelijk geldend of individuele goedkeuring is verplicht sinds '69.
Dan heeft de douane beambte het verkeerd uitgelegd, hij had het over jonger dan '98.
In ons geval maakte het niet uit omdat de auto van 2000 was, dus zeker een attest halen.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”