Roeltje 164

FIA GT Spa Francorchamps 8/7/2008 & 2 en 3 augustus

di jul 08, 2008 22:30

Gisterenavond belde Mischa mij of ik zin had om mee te gaan naar de traning van de 24 UUR van Spa voor de FIA GT.
Goed plan, zo gezegd zo gedaan, bepakt en bezakt vanochtendvroeg richting Belgie, alwaar we de volgende foto's gemaakt hebben.
Wat een geweld en geluid zeg, ongelofelijk!!! hoezo geluidsdagen???
Gratis entree en je mocht overal doorheen banjeren en foto's van maken.
Geweldige sfeer wat een beetje werd verziekt door de regen maar s'middags was dat ook weer over.
Aston Martin, Maserati, Porsche , veel Ferrari's, beulen van Corvette's, Lamborghini, en nog een paar merken, s'middags gewoon hoofdpijn van het geluid, dus volgend ekeer oordoppen mee en aspirine's.
Topdag gehad, dit is veel leuker als je betaald naar een wedstrijd gaat.
Thanx Mischa,

Hier een indruk kwa foto's

Gr Roel

De Ingang

Afbeelding

Veel truck's leek wel F! :shock:

Afbeelding

Fabriekteam's van Michelin en Pirelli hadden het druk met slick's en regenbanden..

Afbeelding

Gewoon op het einde van de pitstraat staan :shock:

Maserati V12

Afbeelding

Afbeelding

Een Saleen, erg brut masjien \:D/

Afbeelding

Een knallende Ferrari wat een sound!!

Afbeelding

Austin Martin met Side Pips.. :cool:

Afbeelding

De Corvette, een monster!!! :13:

Afbeelding

Chips ik weet het weer niet!!!

Ook een mooie...

Afbeelding

Porsche's

Afbeelding

Afbeelding

Op het einde van de 1e sessei spinde een Aston Martin en die werd weer afgeleverd en zorgvuldig die middag door een fabrieksteam weer opbouwd, je mocht gewoon kijken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Remklauwt(je) :shock: :cool:

Afbeelding

De Maseratimanschappen waren erook...

Afbeelding

Met een mooi pitbox.

Afbeelding

Auto's op tapijt , zo doe je dat.... :cool:

Afbeelding

En goede ondersteuning kwa wagenpark 159 V6...

Afbeelding

Sponsored by :smile:

Afbeelding

De dikke is weer beter!!! :lol: bijna dan...

Afbeelding

Corvette in tha house!!!

Afbeelding

Viper

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat los spul...

Afbeelding

Lambo met zielig geluid.... :oops:

Afbeelding

Stilletjes in een hoekje... :roll:

Afbeelding

Die SKY Ferrai's waren ook brut hoor!!!

Afbeelding

Heftige grote nieuwe racecontrol boven de pits!!

Spa Francorchamps ziet er goed uit, daar kan Zandvoort een puntje aan zuigen, maar das mijn bescheiden mening..

Afbeelding

Super Superdag, mijn oren suizen nu nog , maar de hoofdpijn is weg...
Laatst gewijzigd door Roeltje 164 op di aug 05, 2008 17:50, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: FIA GT Spa Francorchamps Testdag 8/7/2008

di jul 08, 2008 22:39

Een Seleena als ik het goed heb... :oops: :roll:
Een Saleen :wink:

Gaaf he? GT racen is op rally nade in mijn ogen de gaafste tak van autosport!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Roeltje 164

RE: FIA GT Spa Francorchamps Testdag 8/7/2008

di jul 08, 2008 22:42

Okee thanx ik pas het aan, er zit ook nog ergens een Viper tussen.... :wink:

Ja op het einde komen ze gewoon 20 cm bij je vandaan om de pimuur heen gevlogen, echt gek, maar super om eens op zo'n relaxte manier te gaan kijken, oktober ook weer naar Zolder.
Kaartjes waren voor 3 / 4 Augustus maar 10 euro ter plaatse.... 8)


Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: FIA GT Spa Francorchamps Testdag 8/7/2008

wo jul 09, 2008 08:03

Mooie reportage Roel.

Zat me gisteren te verbijten op mijn werk.
Had het druk en kon niet naar Spa toe.

Die Ferrari met gele Pirelli sticker is van het BMS Scuderia Italia team waar Paolo Ruberti meerijdt.
Ben al jaren fan van hem sinds zijn ETCC tijd met Alfa Romeo.
Nu dus aan het testen voor de 24h. Hij staat derde in het kampioenschap en is tweede op Le Mans geworden.
Vorig jaar bijna de hele 24 uur vanuit zijn box meegemaakt [regende toen met pijpestelen].

Zal zeker 24uur weer mee gaan maken dit jaar en wellicht de nachttrainingen op donderdag gaan bekijken.

Bij de Belgische Total tankstation zijn tickets te koop die in de voorverkoop voordeel bieden.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 18:47
Locatie: hellevoetsluis
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: FIA GT Spa Francorchamps Testdag 8/7/2008

wo jul 09, 2008 16:32

klopt! ik sprak toevallig een man bij de wc die er bij de total 1 had gehaald... dus ik nu ook ;) :D

en even een voorproefje, de rest staat nog te uploaden naar die kijkbuis ;)

http://nl.youtube.com/watch?v=G95wTIuUox0
http://nl.youtube.com/watch?v=o-dpxuQd8cg
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Gebruikersavatar
ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 18:47
Locatie: hellevoetsluis
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: FIA GT Spa Francorchamps Testdag 8/7/2008

wo jul 09, 2008 22:50

Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: FIA GT Spa Francorchamps Testdag 8/7/2008

wo jul 09, 2008 22:56

Ja, die GT's zijn zeker gaaf! Ben afgelopen jaar op Zolder gaan kijken en had toen op het einde van de dag ook hoofdpijn van het geluid... :lol:

Qua sound vond ik de Murcielago echt 't gaafste. Tegen zo'n V12 kan echt niks tegenop! Deed die niet mee op Spa?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 18:47
Locatie: hellevoetsluis
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: FIA GT Spa Francorchamps Testdag 8/7/2008

wo jul 09, 2008 23:35

nee reiter was er niet, jammer want ik deel helemaal je mening. echt het meest geile geluid wat er is, das echt een super soud!!!!



maar heb gelezen dat peter (peter kox, 1e rijder reiter engineering lamborghinin murcielago r-gt) een ongeluk heeft gehad tijdens een adac race in de gt3 en dat zn been te erg geblesseerd is dattie voorlopig niet kan racen. in monza liep te al mank dus ik denk dat de crash met de gt3 niet echt bevoordelijk was...

hopelijk zijn ze er bij en of heb reiter een vervanger gevonden voor de 24 uur...


verder miste ik ook nog het jet alliance team (aston martin DBR9) en uiteraard de gillet vertigo... maar ik denk dat het met de centjes te maken hebt dat de kleinere teams er niet waren. maar warom jmb er niet was??? misschien omdat ze de afgelopen race op oschersleben gewonne hebben...
Laatst gewijzigd door ARGTV3V6TB op ma aug 04, 2008 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Roeltje 164

RE: FIA GT Spa Francorchamps Testdag 8/7/2008

do jul 10, 2008 00:07

Mischa weet altijd meer vandaar dat we samen naar Zolder gaan in Oktober dit jaar!!!! happy few... 8) :lol: :wink:

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: FIA GT Spa Francorchamps Race weekend 2/3 aug 2008

ma aug 04, 2008 15:49

Als vervolg van het topic van mijn buurman hier een stukje verslag van het race bezoek tijdens de 24h races.

Zaterdagmorgen vroeg vertrokken om de GT4 met Madeno aan het werk te zien.
Willy Welles reed als enige omdat Miko Heino nog testwerk wilde doen voordat hij van start gaat.
Auto bleek pas week ervoor te zijn opgehaald bij Prodrive zo vertelde Leo van der Maden.
Resultaat viel niet tegen van Willly die vierde werd.
Echte strijd was er nog niet.
Wel leuke klasse met auto's als de BMW Z4 , Ford Mustang, Donkervoort en vreemde eend KTM Xbow.
En dus de Aston Martin waarmee Madeno reed.

Had vooraf al gekeken of bij de Fia GT warm-up het BMS Scuderia Italia team zou rijden maar die sliepen uit en hadden zo werd later verteld
hun testwerk al tijdens de derde qualifying gedaan.
Toen de warm up afgelopen was en de finish vlag uithing crashde een auto bovenaan Eau Rouge of Radillon zoals de Belgen zeggen.
Bleek jawel de pole sitter met de Saleen gecrashd te zijn. Zacchia aan het stuur die met 200 km/h van de weg raakte.
Voorkant in de kreukels en de linkerachterkant bijna vernietigd.
Toevallig liep in de teamgenoot van Zacchia, Pedro Lamy tegen het lijf die net het circuit opkwam. Heb maar niks gezegd tegen hem.
Race was over voordat die begonnen was voor de Saleen mannen.

Later in de morgen bij het BMS Scuderia Team rondgekeken . Professioneel team dat vorig jaar de GT2 klasse won met een Porsche.
Dit jaar doen ze met de Ferrari mee onder nummer 77.
Paolo Ruberti stelde me aan de teammensen voor. De teambaas was nog druk in de weer een sponsor sticker op de auto te plakken.

Begin van de middag op de startgrid rondgekeken bij de Nederlandse deelnemers en daarna in de pitlane voor de start.
Het eerste uur vanuit de BMS box gezien en toen Paolo Ruberti instapte ook verderop langs de baan toen ik de eerste paar ronde tijden had gezien.
Tegen een uur of zes vertrokken om in te checken in het hotel nabij Luik.
Daar bleek gelukkig de race op tv te zien zodat ik twee uur kon bijkomen en toch race volgen.
Had daar tegen de avond met een vriend afgesproken waarna we iets gingen eten bij een restaurant in de buurt.
Na dit diner terug naar het circuit voor de avond/nachtsessie.

Rondgekeken bij Eau Rouge , bus stop en op tribune het pitwerk bekeken.
Tegen 0200 weer naar het hotel om wat te slapen.

Zondagmorgen vroeg wakker door vertrekkende hotelgenoten dus tegen 0900 weer op circuit.
Net op tijd om Paolo tegen het lijf te lopen die vlak daarna ging rijden en me even op de hoogte kon brengen van de stand van zaken tijdens de nacht.
Auto liep heel goed en hij en zijn teamgenoot wisselden elkaar af zoals bij eerdere races dit seizoen.
Reden bijna constant op de eerste plaats tot dan toe maar wel in gevecht met de Porsche van Lieb/Westbrook/Collard en de Ferrari van oa Salo.
Ze hadden inmiddels een ronde voorsprong op de Porsche en drie ronden op de andere Ferrari.

Nadat Paolo was ingestapt nog even een check qua rondentijden gedaan.
Hij reed constant sneller dan Salo die ook ontwikkeling voor de GT2 Ferrari 430 doet. Collard in de Porsche was een grotere kluif die bijna dezelfde tijden reed en soms sneller was.

Daarna naar Blanchimont gelopen waar veel sporen stonden van nachtelijke crashes. Drie auto's die kennelijk links de vangrail in waren gegaan en een rechts wat gezien de snelheden daar een enorme klapper moet zijn geweest.
Toen ik terugliep naar de paddock zag ik ineens een rookpluim bij ingang pitlane.
Bleek de Corvette van oa Hezemans in de brand te zijn gevlogen. Kwam van rechts onder de motorkap kennelijk electrisch.
Auto brandde bijna uit en werd daarna geblust en naar de pit gebracht waar veel nabluswerk nodig was.
Toen alles uitgerookt was nog wat bekeken in de pit en daarna ging Mike doodleuk nog een paar rondes rijden.
Ongelofelijk zo'n Corvette. Echter na een rondje of 5 toch einde oefening.

Rest van de dag nog even af en toe bij het BMS team gekeken en de voeten rust gegund op de nieuwe tribune tegenover de nieuwe pits.
Daar ook de finish gezien die nogal curieus verliep.
Maserati reden met het Vitaphone team met de nummers 1 en 2 ook op die positie's en wilden mooi finishen.
Echter kwamen ze 11 seconden tekort en reden dus te vroeg over de finish zodat ze nog een ronde moesten rijden.
De winnaar in de GT2 jawel het BMS Scuderia Italia team deed nog met vier minuten te gaan een pitstop voor slicks en reden aanvankelijk achter de Maserati's maar reed hun toch voorbij.
De ronde daarna finishten de Maserati maar moest BMS nog een ronde die dus de kennelijk gewensde publiciteit opleverde.
Daarna natuurlijk wachter op het podium en daarna naar het team.
Kon de rijders nog spreken toen ze terugkwamen van de huldiging en persconferentie en tv interviews.
Mooi moment.

Daarna nog Lammers en Kox gesproken die een kapotte versnellingsbak hadden.
Peter grapte dat Jan de bak kapot had gemaakt. Ironisch omdat juist Jan destijds Le Mans met de Jaguar won omdat hij de bak spaarde toen die eigenlijk al kapot was.

Foto's zal ik morgen posten.

Wat verder opviel.
De hele logistiek van een 24h.
Niet alleen het rijden van de auto maar de bandenvoorziening of aanvoer van benzine en velgen met verse banden.
De hele bandenomleg fabriek van een Michelin of in geval van BMS Pirellil. Dat draait ook 24h door.
Net zoals de catering die iedereen ook van eten en drinken moet voorzien naast de gasten die de teams hebben.

Weer was wisselend maar qua temperatuur best goed. Regen was meer miezer dan echte regen. Alleen zondag wat echte regen.
Teams toch afhankelijk van naar buiten kijken en dan soms verkeerde beslissingen nemen.
Dan wordt een GT1 auto al snel ingehaald door een GT2 die wel op de juiste banden staat.

In de GT1 klasse waren 5 auto's die de streep haalden waaronder de Lambo die met Kox op zondagmiddag nog hele snelle tijden reed.
Wel regelmatig voor checks etc binnenkwam dus stukje ontwikkeling deed.
Maserati 1-2 voor de Aston Martin van Gigawave.

In GT2 veel auto's aan de finish waar de strijd Porsche vs Ferrari werd gevoerd. Ferrari niet alleen winnaar maar ook met meer auto's aan de finish.
Blijft een hele goede auto die 430 GT2. Porsche heeft nog niet echt een antwoord.

In G3 werd van Splunteren , Voerman , Duncan Huisman derde in een Porsche.

Opvallend waren het aantal 159's nabij het circuit en op de parkeerplaats waar wij stonden ook een aantal Alfa's te vinden oa iemand die in zijn 166 bleef slapen.
Dat is de ultieme beleving doorgaan totdat je omvalt en dan in je Alfa bijkomen en weer opnieuw beginnen.
De ware 24h spirit.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 18:47
Locatie: hellevoetsluis
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: FIA GT Spa Francorchamps Testdag 8/7/2008

ma aug 04, 2008 15:59

waar wij stonden ook een aantal Alfa's te vinden oa iemand die in zijn 166 bleef slapen.
Dat is de ultieme beleving doorgaan totdat je omvalt en dan in je Alfa bijkomen en weer opnieuw beginnen.
De ware 24h spirit.
hey dat was ik... whaha 8) , maar ik had dus gelijk... de 33 kwam me al zo bekend voor 8) :mrgreen: )

maar jullie hebben nog wat gemist zeg in de nacht 8)

hiero een filmpje van de corvette C6R die brand technisch niet helemaal de goedkeuring krijgt... en een leuke remschijven/uitlaat test in de nacht (de mega crash bij blanchimont was een uitgebrande corvette C6R, zelfde probleem als van de andere van oa mike heezemans later op de dag, zie filmpje)

http://nl.youtube.com/watch?v=NFXf3GQH8PQ
http://nl.youtube.com/watch?v=Z_K8TZjWKpQ


de rest staat te uploaden (wat duurt dat trouwens lang op youtube)

ow en moet zeggen, alleen van de druk van een C6R word je wakker en het heerlijke geluid van de lambo, verder ken je goed slapend zitten rond 1 uur smiddags op de hoofdtribune... en zeg nou zelf, bestaat er een betere wekker dan????????????

\:D/ O:) :-({|= :thumbs:



ps, lijkt de coureur niet een beetje op de stig... staat ook altijd met zn handen over elkaar :roll:
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Gebruikersavatar
ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 18:47
Locatie: hellevoetsluis
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: FIA GT Spa Francorchamps Testdag 8/7/2008

ma aug 04, 2008 16:43

wat wel een leuk detail was snachts.. de SR Ferraries (de sky ferraries) hadden lampjes aan het puntje van hun antennes... leken wel botsautos ;) (als je goed kijkt kan je ze zien bij het laatste filmpje dat ik poste dr net, 1e auto geloof ik die langs komt...
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Roeltje 164

RE: FIA GT Spa Francorchamps Testdag 8/7/2008

ma aug 04, 2008 17:05

Mooie flimpies Mischa...

En een mooi commentaar buurman :thumbs:

Toch maar eens gaan..... :wink:

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: FIA GT Spa Francorchamps Testdag 8/7/2008

ma aug 04, 2008 18:22

Ha ha had ik zowaar de Mischa gesproken waarmee Roel naar de testdag is geweest.
Stom om niet even te vragen of je SCARB lid was etc.
Volgend jaar maar een Alfa kampement bouwen op die parkeerplaats :lol:

Ben de foto´s aan het overzetten en zullen morgen hier gepost worden.

Dus de Corvettes waren aan het BBQ´en raar.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”