Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

do jun 05, 2008 20:15

Beste Alfisti,

Ik volg de verkoopcijfers van ons merk al sinds enige jaren en ik moet zeggen dat de cijfers van dit jaar me toch wel enigzins zorgen baren.
Zo zijn de cijfers van afgelopen maand weer bekend geworden. Daar waar er vorig jaar mei nog 429 Alfa's zijn verkocht, zijn dat er in de maand mei van dit jaar 279. Over het hele jaar zijn er tot nu toe 1730 verkocht tegenover 2349 over dezelfde periode vorig jaar. Kortom, niet iets om echt vrolijk van te worden. De verkoop van de 159 kakt dus alweer sterk in (en is pas in zijn 3e volle verkoopjaar), daar waar de 147 al jaren niet meer voor verkoopomzet zorgt, hoeveel actiepakketen ze ook bedenken. Van de overige modellen (GT, Brera en Spider) hoeven we al helemaal niet veel meer te verwachten, bijvoorbeeld omdat de Brera/Spider zwaar getroffen is door de slurptaks...tevens zijn dit ook geen modellen die veel verkocht moeten worden.

Volgens mij pakken ze het bij Alfa ook niet echt best aan. Als je bekijkt hoe lang de 147 bijvoorbeeld al op de prijslijst staat, dan moet gezegd worden dat dat model vorig jaar al zat te springen om opvolging. Zou de Mito dan uitkomst gaan bieden? Misschien is een andere reden voor de dalende verkopen bij Alfa dat het merk niet echt een groen/zuinig imago heeft? Wat in deze tijden een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Of heeft Alfa ervoor gekozen om het merk hoger in de markt te plaatsen, kortom nog exclusiever en dus minder voor de gewone man? Echter, een merk als BMW draait prima en verkoopt veel meer. Het is ook niet een eenmalig slecht jaar, omdat veel mensen bijvoorbeeld wachten op de Mito, want vanaf 2003 is het eigenlijk al niet zo best.

Kortom, moeten we er maar aan wennen dat verkoopcijfers zoals die eind jaren '90 en begin deze eeuw gehaald werden een eenmalige uitzondering zijn geweest, of is dit beeld inderdaad zorgwekkend? Natuurlijk, vele van jullie zullen zeggen dat hoe minder Alfa's des te exclusiever. Uiteraard is Alfa geen merk dat het van grote hoeveelheden moet hebben, daar zijn de Volkswagens en Slopels voor. Maar als het merk eenzelfde toekomst tegemoet gaat als Lancia, moet ook ons merk dan gaan vrezen voor haar toekomst? En zullen we schoonheden zoals de 8C nooit meer geboren zien worden? Of ben ik aan het doordraaien? 8-[

(Gelukkig doen Fiat en zelfs Maserati het een stuk beter! De verkoopcijfers heb ik van bovag.nl en voor een overzicht in jaren kun je terecht op autoweek.nl)

[MOD-EDIT: topic titel aangepast om dubbelposts te voorkomen]
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

do jun 05, 2008 21:18

Is er niet een algemene terugval van de verkoopcijfers van alle autoconstructeurs dit jaar? Ik meende zo iets te hebben gehoord op het nieuws de voorbije maand 8). Dus denk niet dat alleen alfa met die problemen zit.

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

do jun 05, 2008 22:12

In Januari, Februari heb ik meer verkocht dan alle voorgaande jaren (vanaf 2002 doe ik er de Verkoop volledig bij, voordien enkel opvangen op drukke periodes), maart was pover, April weer goed, mei was weer pover . Tot nu toe heb ik echter zoveel verkocht als vorig jaar in september en ook voor m'n collega's alfa verkoop geldt over't algemeen hetzelfde . 't is wel'n salonjaar (dat helpt) en de akties op 147 Impression en 159 Progression waren tot maart heel sterk en nu'n pak minder dus ik vrees wel 'n dalende lijn voor de rest van't jaar ...
En ik heb het over Belgie uiteraard is er verschil met Nederland .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

vr jun 20, 2008 22:52

Kleine update en best opmerkelijk:

Wat ik eerder vreesde is al uitgekomen, onze vrinden van Lancia hebben in de eerste vier maanden van dit jaar al meer auto's verkocht dan Alfa...Dat terwijl Lancia nog geen voordeel kan putten uit de Delta, omdat die nog niet in productie genomen is :roll:

http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=9127
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3952
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

za jun 21, 2008 00:21

Kleine update en best opmerkelijk:

Wat ik eerder vreesde is al uitgekomen, onze vrinden van Lancia hebben in de eerste vier maanden van dit jaar al meer auto's verkocht dan Alfa...Dat terwijl Lancia nog geen voordeel kan putten uit de Delta, omdat die nog niet in productie genomen is :roll:

http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=9127
Klein nuanceverschil: Lancia heeft wereldwijd meer verkocht, dat komt voornamelijk door Italië. Ga eens naar Italië en je wordt doodgegooid met de Musa's, een echte verkoophit in Spaghettiland.
In Nederland echter zijn meer Alfa's dan Lancia's verkocht (maar nog steeds is de terugval zorgwekkend).
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

za jun 21, 2008 09:56

Ik denk dat het ook meespeelt dat bijna heel Europa een nieuwe 159 heeft en Nederland op een één of andere manier niet. De meeste lease rijders hebben inmiddels hun 159, de kopers voor eigen gebruik oriënteren vaak wat langer en wachten nog even op het nieuwe model. Daarnaast is de 159 een grote auto en is heel onduidelijk of je het beste een diesel of een benzine versie kan kopen met de huidige prijsverhogingen bij diesel en benzine. Dit zijn ongeveer de redenen waarom wij nog 156 rijden net als meer mensen in onze omgeving. Daarnaast is de 159 eigenlijk te groot in onze ogen, dus misschien ook maar even de 149 afwachten(exact dezelfde maten als de 156).

Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

za jun 21, 2008 15:13

Kleine update en best opmerkelijk:

Wat ik eerder vreesde is al uitgekomen, onze vrinden van Lancia hebben in de eerste vier maanden van dit jaar al meer auto's verkocht dan Alfa...Dat terwijl Lancia nog geen voordeel kan putten uit de Delta, omdat die nog niet in productie genomen is :roll:

http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=9127
Klein nuanceverschil: Lancia heeft wereldwijd meer verkocht, dat komt voornamelijk door Italië. Ga eens naar Italië en je wordt doodgegooid met de Musa's, een echte verkoophit in Spaghettiland.
In Nederland echter zijn meer Alfa's dan Lancia's verkocht (maar nog steeds is de terugval zorgwekkend).
Klopt, dat bedoelde ik ook.. :oops: (Uiteindelijk gaat het ook om de wereldwijde verkopen, Nederland is maar een druppel op de gloeiende plaat)
Twee jaar geleden toen ik in Rome was stikte het er inderdaad van de Lancia's, voornamelijk Thesis'en en Lybra SW's (trouwens ook veel 166's).
Best opvallend als je bedenkt dat er in Nederland nauwelijks Lancia's rondrijden. Geeft toch maar weer aan dat die Italianen een boel meer smaak hebben :wink:
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Gebruikersavatar
ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 18:47
Locatie: hellevoetsluis
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

zo jun 22, 2008 00:17

in nl is het altijd erg slecht geweest kwa alfa verkopen, als je italiaspeed moet geloven doet alfa het juist goed. de 159 verkoopt als warme broodjes de 147 is idd beetje op zn laatste ent en men verwacht heel veel van de mito (ik ook trouwens). het gekke is dat in nl er altijd een slechte alfa verkoop is geweest terwijl er hiero een heel erg grote schare aan liefhebbers.
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4694
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

zo jun 22, 2008 00:42

Dit is trouwens ook best een interessante statistiek:

http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.p ... fa%20Romeo
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

zo jun 22, 2008 19:33

Dit is trouwens ook best een interessante statistiek:

http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.p ... fa%20Romeo
Inderdaad, hieruit kun je opmaken dat het met de verkoop van Alfa's altijd 'up and down' is geweest. Zo zie je een piek in '91, een dieptepunt in '97, een piek in '99 en een dieptepunt in '05. Maar de stijging die erna komt zet niet door, is dus maar een heel klein piekje om meteen weer te dalen...Daar zit dus het probleem.
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

ma jun 23, 2008 11:15

They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

ma jun 23, 2008 12:02

Ik vraag me af in hoeverre de tijdelijke productiestop als excuus mag worden aangevoerd voor lagere verkoopcijfers.

Wanneer is in deze tellingen een auto 'verkocht'?

Als het contract is getekend? Of als de auto is afgeleverd?


In het eerste geval zou dat dus betekenen dat potentiële kopers in de krant iets over de productiestop hebben gelezen en 'dus' maar naar de concurrent zijn gegaan. Of bij het bezoek aan de dealer hebben gehoord over een iets langere levertijd (aangenomen dat er totaal geen voorraad was), hebben bedankt voor de koffie en onverrichterzake de showroom hebben verlaten. Lijkt me sterk.

In het tweede geval volgt er een inhaalslag. Weinig aan de hand dus?


Ik denk eerder dat Alfa met een imago probleem kampt. De auto's zijn te zwaar (feit) en te weinig Alfa Romeo (beeldvorming). De liefhebbers van het 'oude' Alfa Romeo haken af, de aanwas van nieuwe liefhebbers blijft achter. Wie op louter rationele gronden koopt heeft zo'n ruime keuze dat het woord 'Alfa' misschien niet eens in hem opkomt.

Daarnaast is de dealer-organisatie (in Nederland) de afgelopen jaren zo vreselijk overhoop gehaald met dealers die net zo snel verdwijnen als dat ze verschenen dat de klant die traditioneel bij z'n eigen dealer shopt ook zo'n beetje is verdwenen.

Gebruikersavatar
Alfa155
Full Member
Full Member
Berichten: 382
Lid geworden op: ma okt 10, 2005 10:32
Locatie: Ljouwert

RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

ma jun 23, 2008 12:09

Als ze alle leuke dingen ( nieuwe modellen, lichtere modellen, RWD) wel mededelen maar niet mogelijk maken op de korte termijn dan zou ik ook even wachten of toch voor een ander merk gaan...
GTV 2.0 16v

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

ma jun 23, 2008 12:33

Daarnaast is de dealer-organisatie (in Nederland) de afgelopen jaren zo vreselijk overhoop gehaald met dealers die net zo snel verdwijnen als dat ze verschenen dat de klant die traditioneel bij z'n eigen dealer shopt ook zo'n beetje is verdwenen.
Klopt, in de omgeving Delft zijn twee van origine alfa dealers (al lange tijd Alfa dealer) het dealerschap van Alfa Romeo kwijt geraakt. De dealerschap is gegaan naar het Motorhuis... Op zich niks mis mee, maar ik denk niet dat het Motorhuis ineens wel veel Alfa's gaat verkopen. Het enige wat ze nu gecreëerd lijken te hebben is dat alle Alfa rijders die er nog zijn onder een subdealer vallen. Maar waar zit er nu meer Alfa kennis, bij een grote onderneming die nu het dealerschap van Alfa Romeo heeft, of bij financieel wat minder krachtige ondernemingen die vele jaren aan werkplaatservaring met Alfa Romeo's hebben rondlopen?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

ma jun 23, 2008 13:14

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat het idee van een grote Opeldealer dat daarnaast Alfa Romeo verkoopt mij sowiezo niet aanspreekt. Het Motorhuis is voor synnoniem met een lawaaierige gele band rondom het pand en al vele jaren treurigheid aan de man brengt.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”