Pagina 116 van 117

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 vehikels ...

Geplaatst: ma apr 04, 2016 10:45
door rutgerdow
Ga je het restant van nederlandse 155'ers redden rainier?

Deze is wel mooi hoor! champagne, u-spoiler en zwarte stellares.

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 vehikels ...

Geplaatst: ma apr 04, 2016 10:56
door Rainier155
Haha nou ja deze kwam voorbij en kon ik niet laten lopen. Redden is een groot woord. ;)
Ik ben nog steeds druk bezig met mijn eigen 155, en GTV916 project.
Dus deze 155 blijft voorlopig even staan. Maar als iemand er interesse in heeft om wat mee te gaan doen (opknappen, circuitracer of slopen) dan hoor ik het wel. 155 is rijdbaar en heeft apk tot augustus.

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 vehikels ...

Geplaatst: di apr 19, 2016 23:52
door Rudolph
In het kader van: je kunt nooit te weinig Alfa's hebben, vandaag een 155 2.0 16v TS erbij gehaald. 8)
:thumbs:

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 vehikels ...

Geplaatst: zo mei 22, 2016 14:19
door Jurian
Afbeelding

De 155 is vorige maand mee geweest op vrijgezellenweekend. Hoewel niet snel, was het koppel erg lekker in de Ardennen. Inmiddels de 370.000 km overschreden.

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 vehikels ...

Geplaatst: ma mei 30, 2016 22:57
door Rudolph
:thumbs:

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 vehikels ...

Geplaatst: wo jun 22, 2016 16:00
door tommaso
Interessant voor de Alfa 155 liefhebber:

Italia a Zandvoort, op zondag 3 juli, blikt terug op de vele autosportsuccessen van de gerenommeerde Italiaanse fabrikanten. Wat te denken van de demo’s met de Alfa Romeo 155 V6 TI Q4 waarmee Nicola Larini in 1993 de DTM-titel won? Na meer dan 20 jaar stilstand komt deze unieke auto weer tot leven. Ook heel bijzonder is de Lancia 037 Rally Evo2 Groep B, in 1984 bestuurd door Henri Toivonen. Deze en andere speciale (race)auto’s komen in actie tijdens de beide demo voor ‘Specials’.

In 1993 zette Alfa Romeo de DTM compleet op zijn kop. Het Italiaanse merk debuteerde met de Alfa Romeo 155 V6 TI Q4 en ging daarmee de strijd aan met onder meer regerend kampioen Mercedes en een bataljon BMW’s. Dat weerhield Nicola Larini er niet van om in het debuutjaar van Alfa Romeo meteen de titel veilig te stellen.

“Na de laatste race gaf Alfa Romeo de kampioensauto aan Larini cadeau”, aldus Lennart Schouwenburg van Strada e Corsa. “Sindsdien heeft de auto stilgestaan. Kortgeleden hebben we de Alfa na ruim 20 jaar weer tot leven gebracht, tijdens een eerste test op Circuit Park Zandvoort.”

Volledig origineel

De DTM-Alfa is volledig origineel. Schouwenburg: “De auto is nooit gerestaureerd. De originele stickers van de technische keuringen uit 1993 zitten er bijvoorbeeld nog op.”

Alfa Romeo heeft de auto officieel gecertificeerd als dé DTM-winnende auto van 1993, aldus Schouwenburg. “Twee specialisten van het Alfa Romeo museum zijn twee dagen bij ons op bezoek geweest om de auto te onderzoeken.”

Alfa Romeo was tot en met 1996 in de DTM actief, maar kon de unieke prestatie uit 1993 niet herhalen. De Alfa Romeo 155 V6 TI Q4 van Strada e Corsa is daarmee de enige Alfa Romeo die de DTM-titel won.

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 vehikels ...

Geplaatst: za okt 08, 2016 19:43
door Rainier155
Hier ook maar even melden, mijn 155 is niet meer.
Is total los verklaard na 2x de vangrail geraakt te hebben in een bocht op de A50.
Wordt dus niet meer gerepareerd maar zal door mij gesloopt worden in onderdelen, die waarschijnlijk op de plank gaan voor een ander toekomstig 155 project. Maar verkoop van onderdelen sluit ik ook niet uit...

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 vehikels ...

Geplaatst: zo okt 09, 2016 15:00
door Floor
Hier ook maar even melden, mijn 155 is niet meer.
Is total los verklaard na 2x de vangrail geraakt te hebben in een bocht op de A50.
Wordt dus niet meer gerepareerd maar zal door mij gesloopt worden in onderdelen, die waarschijnlijk op de plank gaan voor een ander toekomstig 155 project. Maar verkoop van onderdelen sluit ik ook niet uit...
De gekoesterde 155? :cry:

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 vehikels ...

Geplaatst: za dec 10, 2016 21:52
door Jaimy13578
Zijn deze bekend?



155 2.5 v6 '93
Afbeelding

155 1.8 8v '96
Afbeelding

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 vehikels ...

Geplaatst: di dec 27, 2016 15:56
door Rudolph
Zijn deze bekend?
Ja.

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 vehikels ...

Geplaatst: ma jan 30, 2017 18:25
door Rudolph
1992-2017. De Alfa Romeo 155 (tipo 167) viert zijn 25e verjaardag!

Over de 155 is en wordt al zoveel geschreven in de media en op social media. Wie weet, brengt 2017 wat nieuwe wetenswaardigheden aan het licht over de historie van de 155.

Voorlopig beperk ik me tot een korte opsomming van activiteiten rond de presentatie in 1991/92:

3 okt 91 - Alfa Romeo Nederland stuurt een Preview naar de Nederlande pers met de titel "Logische voortzetting van een sportieve traditie". Hoe treffend, voor de originele toerwagens (GTA, V6 TI, D2);
2 nov 91 - Fax Alfa Romeo Nederland met verwijzing naar "fabrieks micro fiches" (..)';
dec 91 - Presentatie van 'een 155 GTA', Monaco (foto);
jan - Eerste kleurengamma in Italie;
12 jan - World Wide Press Meeting Barcelona;
16 jan - Press release (de machtig grote grijze persmap, inclusief 3.5 inch diskette);
21/22 maa - Eerste race van de 155 GTA in de 1992 Campionato Italiano Superturismo, Monza;
24 jan - Eerste vehikels op kenteken in Italie;
27 jan - Presentazione ufficiale Grand Hotel, Roma;
maa 92 - Eerste kleurenbrochure (buiten Italie);
5 maa - 62e Salon international de l'Auto + Accessoires, Geneve (straatwagen en 155 GTA);
22 maa - Eerste vehikels op kenteken in Belgie, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Zwitserland;
13 jun - Prijslijst No. 1, Alfa Romeo Nederland;
30 jun - Eerste vehikels op kenteken in Denemarken, Finland, Japan, Noorwegen, Zweden en de UK.

1991/92: een mooie periode, maar ook een rare; om over te stappen van de standaard sportieve 116 en 161 naar een 155. Het was tevens het begin van het 155 archief (Archivio storico dell'Alfa Romeo 155), inclusief historische registers van de originele toerwagens, van de 10.368 origineel Nederlandse straatwagens (en ca. 100 'grijze' vehikels), later gevolgd door andere landen, van de vehikels van de Republiek en andere landen, van de Japanse Zagato/Spada en andere specials etc. Mooi.

Belangrijker: wat was jouw eerste aanraking met de 155?


Monaco, 1991
Afbeelding

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 vehikels ...

Geplaatst: di jan 31, 2017 08:25
door tommaso
Dat is weer een gedegen overzicht Rudolph :thumbs:

Ik reed in de tijd van de introductie van de 155 nog in een Fiat Uno.
Dat heeft daarna nog een jaar of twee voortgeduurt.

In 1993 bezocht ik de DTM races te Zolder en toen is kennelijk de herinnering aan de 155 in mijn hoofd gepland.
Als opvolger van de Uno kocht ik een 33 waar ik vervolgens een jaar of 17 in heb gereden.

De 155 en vooral de voor mij intrigerende Q4 zijn nooit meer uit mijn hoofd weggeweest en ik kon later een Q4 overnemen.
Deze bezit ik nu enkele jaren en is, hoe toepasselijk dit jaar, hopelijk van een soort restauratie voorzien om het jubileum jaar
te vieren.

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 vehikels ...

Geplaatst: zo apr 02, 2017 21:40
door Alfa-talia
De ledenlijst van het 155 register is geheel up to date dus ook de 93er en de bianco argento van jou Jaimy al deze gegevens zijn en blijven in beheer van het register.

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 vehikels ...

Geplaatst: do apr 13, 2017 20:49
door Rudolph
Over deze foto, die af en toe opduikt op het internet:

Afbeelding

Fotograaf: onbekend.

"Alfa Days" op Monza, 17 oktober 1993; Alfa's 'eigen' race voorafgaand aan de FIA Touring Car World Cup. Zit een heel verhaal achter het waarom van deze race.

Aantal deelnemende auto's: 12; t.w. 5 (van de in totaal 8 gebouwde) SE051 155 GTA 1992; 7 (van de 12) SE052 155 V6 TI 1993.

Winnaar: Nannini (SE052), gevolgd door Larini (idem) en Francia (idem).

Onder de gastrijders: Luca Cadalora (SE052; startno. 10), Wayne Gardner (SE052; startno. 20) en Loris Reggiani (SE052; startno. 30). Laatstgenoemde crashte een SE052 in de Ascari.

Op de auto’s ontbreekt een aantal (voor de DTM’93 verplichte) sponsors, zoals Bäumler en DEKRA. In plaats van Philips Car Systems op de rode, rood-witte, rood-gele, rood-groene of rood-groen/gele raamband, nu Michelin en de naam van de coureur op een geel-witte raamband, m.u.v. de SE051’s van Giudici (Giudici op een zwarte raamband) en Soli (Soli op een witte raamband).

Overigens stond ook de 1998 164 Pro-Car V1035 op deze expositie van Alfa Corse.

Re: Het Nederlandse Alfa 155 Register: 8.608 + 93 'grijze'

Geplaatst: zo apr 16, 2017 11:05
door Rainier155
De mijne kan uit het register. Is geexporteerd en wordt als donor gebruikt voor een Duitse 155. :)

Afbeelding

Afbeelding