Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

di jul 06, 2010 16:03

Nou, heb zojuist eens even in de Giulietta mogen rijden. Een witte 1.4 170pk met Sportpack 3 (bijna identiek aan QV qua uiterlijk)
Bij het wegrijden voelde ik de bui al hangen, weer die vervloekte mechanische stuurbekrachtiging en die gevoelloze koppeling waar ik me in de MiTo zo aan stoorde. Maar eenmaal even op weg merkte ik dat de stuurbekrachtiging zwaarder werd op snelheid. Motor was lekker vlot, maar niet supersnel. Indrukwekkend was wle de trekkracht onderin gezien 't feit dat het maar een 1.4 was. Boven de 5500rpm was de adem wel op. Remmetjes? Perfect! Lekker bijterig zoals ik het graag heb, ABS ma wel nog iets later ingrijpen als het kan. Auto reed verder prima, maar niet heel speciaal dat ik het er warm van kreeg.
Toen de DNA-knop maar eens in D gezet. De gevolgen zijn onderhand wel bekend, maar mij viel ook vooral het verschil met de MiTo weer op. De Mito kon je in D nauwelijks normaal rijden omdat hij simpelweg te nerveus reageerde als je het gas aantikte. In de Giulietta ging dat een stuk soepeler, zonder dat de karakteristiek aan agressiviteit inleverde.
Koers gezet richting Mergellandroute en daar een zijweggetje van genomen. Van die lekkere krappe bochtes tussen de weilanden die ook nog eens behoorlijk stijgen/dalen. Wat een lekkere gooi en smijtwagen. Je merkt wel dat 't geen lichtgewichtje is, maar je kunt er echt snoeihard mee door de bocht. Ik was (zeker voor een FWD) behoorlijk onder de indruk. In vond 'm zelfs fijner dan de 3-serie die ik vorige week ter beschikking had.

De plusjes:
- Heerlijk bochtengedrag (DNA beter afgesteld)
- remmen
- afwerking 20 stappen voorwaarst i.v.m. de 147

minnetjes:
- ietwat gevoelloze koppeling (zoals bijna alle moderne meuk)
- motorgeluid te veel op achtergrond
- stoelen zaten heel fijn, maar iets te weinig zijdelingse steun als je gaat gummen.

Ondanks de 3 kleine minpuntjes toch met vlag en wimpel geslaagd. Als ik de knaken had en moest in deze catagorie shoppen, dan zou dit hem absoluut worden.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

wo jul 07, 2010 16:16

Hierbij het model dat ik mee had gekregen. Zoals al gezegd een 170pk-versie met Sportpack 3. Volgens de showroom-sjaak dus qua uiterlijk bijna identiek aan de QV.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Over de rode kleur kon de dealert nog geen utspraken doen. Mijn vraag werd een beetje afgewimpeld met "binnenkort zal het wel weer leverbaar zijn", dus maak je geen zorgen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

maarten_smid

RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

za jul 17, 2010 18:05

Vandaag gereden in de Giulietta een 1.4 multiair viel me toch wat tegen die 1.4... ben een 1.9 JTDm (8v) gewend en die vind ik toch fijner, bij de 1.4 duurt het toch even voordat hij in het ideale gebied zit..
Verder tevreden over de zit, redelijk over de afwerking, toch nog wat plastic 'schuurpapier' op de deuren.... Ow en dan het onderstel in 1 woord briljant! Na 3 bochten al vertrouwen in het kunnen, toppertje! kan ook te maken hebben met de 18' die eronder liggen!

Ben benieuwd naar één van de diesels denk de 1.6 ivm lease :), deze ga ik komend weekeind proefrijden :)

Later meer dus!
Laatst gewijzigd door maarten_smid op ma jul 19, 2010 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

hulskof

RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

za jul 17, 2010 21:04

Het is dan wel geen rij-impressie, maar niettemin een eerste indruk van de auto waar ik nu al maanden naar uit heb gekeken. Eindelijk eindelijk eindelijk was ik vandaag in de gelegenheid de Giulietta in het echt te gaan bewonderen. Ik heb er twee gezien: een witte 1.4 distinctive met sportpakket en een nero etna met sportpakket. Helaas geen foto's, ik had geen toestel bij me.

Het eerste wat me opviel was dat de Giulietta behoorlijk klein overkomt. Ze toont maar nauwelijks groter dan de Mito, terwijl de maten anders suggereren. De kleur maakt bij deze indruk overigens niets uit: de witte kwam net zo klein over als de nero etna, misschien nog wel wat kleiner. Ook vond ik niet dat het lijnenspel door het zwart gemaskeerd wordt. Een donkere lakkleur komt wat mij betreft nog altijd erg goed tot z'n recht.
Wat betreft de velgen: 16 inch kan naar mijn mening echt niet bij deze wagen. Dat moet gewoon 18 inch zijn.

Zoals velen al gezegd hebben is de auto in het echt mooier dan op plaatjes, maar erg onder de indruk ben ik helaas niet. Het gewaagde ontwerp ziet er helemaal niet zo gewaagd uit, eigenlijk behoorlijk doorsnee, en ik vind de auto al met al niet heel onderscheidend. Veel minder onderscheidend dan wat tot nog toe in de media wordt beweerd. Of komt dat doordat ik het (op foto's) al zo vaak gezien heb? De voorkant blijft voor mij te lief, te zoet, te vrouwelijk. Misschien stel ik te hoge eisen of had ik (te) hooggespannen verwachtingen, maar het gevoel blijft overheersen hier met een 'speelgoedauto' van doen te hebben. Naast de Giu stond een Brera - vergeleken met de Giu is dat drie keer meer auto. En dan heb ik het alleen nog maar over de uitstraling.
Bekijk ik het uiterlijk (van de Giu, niet de Brera ) wat beter, dan zie ik een scheef gemonteerde dakantenne, een kofferdeksel dat links en rechts niet gelijk aansluit met de achterlichten, slecht afgewerkte en slordig aansluitende deurstijlen... Qua afwerking kan het dus echt nog wel wat beter. Dat zet zich door in het interieur, wat ik overigens een rommelige indruk vind maken. Te veel verschillende knopjes: in de deur andere als links op het dashboard die weer anders zijn dan die op het stuur, en dan heb je nog de tuimelschakelaars op de middenconsole... Het is te veel van het goede. De knopjes op het stuur zijn trouwens erg lastig te bedienen. Gebruikte materialen/afwerking is ook hier zeker nog niet op het niveau van VW (Golf). Het dashboardkastje, de deurbekleding, de ronde knoppen van de airco, het hendeltje om de stoelen in hoogte te verstellen: het blijft behoorlijk achter bij de rest. Het slappe afdekrubber boven het stuur vind ik echt geen gezicht en ook de grote klokken hebben een wat goedkope uitstraling, net als de deuren die superlicht aandoen en behoorlijk dun zijn.
De stoelen vond ik vrij hard en geven weinig zijdelingse steun. Wel heb ik ruimte zat (ben 1.92 meter), de stoel kan laag genoeg en ik hou zelfs beenruimte over. Ook de zwarte dakbekleding vind ik niet onaardig.
Kofferruimte had ik groter verwacht. Misschien komt het doordat ik al meer dan 10 jaar in een station rijd, maar ik vond 'm aan de kleine kant. De tildrempel is hoog, maar dat interesseert me dan weer minder.

Tja, wat is dan de conclusie na zo'n halfuur in en rond de Giu te hebben doorgebracht? Eigenlijk dat het best een leuke auto is, maar niet meer dan dat. Een leuke auto, geen 'Yes, die wil ik hebben'-auto, zoals de Brera dat nog altijd wel is (nee, ik ga geen Brera kopen: te duur, te onpraktisch en te onverstandig). Over te duur gesproken... Als je de Giu een beetje leuk aankleedt zit je al gauw op 40 mille en dat vind ik voor wat de auto pretendeert te zijn toch echt te gortig.

Nu ik erover nadenk vind ik de Giu echt iets voor jongeren. Maar ik ben de 40 inmiddels gepasseerd en hoopte meer op de uitstraling van een 159 oid. Ik denk dat ik dus maar wacht op diens opvolger. Jammer, jammer, jammer. Ik had echt gehoopt en stiekem ook wel verwacht weer Alfa te kunnen gaan rijden. Maar voorlopig is het nog even wachten...

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

ma jul 19, 2010 20:06

Of ie echt voor jongeren is dat betwijfel ik gezien de prijs :?
Of je moet er een paar jaar voor gaan afbetalen :?

maarten_smid

RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

vr jul 23, 2010 20:59

Morgen word er gereden in de diesel versie :), heb er zin in!

Weet iemand hoe de lineup van de motor word? Komen er nog tussen versies? (120 pk 1.6D uit de MiTo?)

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

vr jul 23, 2010 21:04

Maar voorlopig wel als beste uit de Test gekomen bij (volgens velen pro Pon) Autoweek in een test tussen de BMW 1 serie, Golf en Audi A3 8)
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

maarten_smid

Re: RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

vr jul 23, 2010 21:13

Maar voorlopig wel als beste uit de Test gekomen bij (volgens velen pro Pon) Autoweek in een test tussen de BMW 1 serie, Golf en Audi A3 8)
Staat dat nog ergens online? of in het huidige nummer?

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

za jul 24, 2010 11:14

Huidige nummer.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Roxxi

RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

zo jul 25, 2010 21:28

Met dank aan Avoid voor de alleszeggende scan t.o.v. de gelouterde concurenten in het C segment.
Als zelfs AutoWeek de 1.4MA 170 pk DJuul gaat prijzen dan zit het vast wel goed :P

http://misc.arjan.webpower.nl/giulietta/autoweek.pdf

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

zo jul 25, 2010 21:50

Mooi om de positieve woorden van Autoweek te lezen.
(alhoewel het hier om een test door 2 ras-Alfisti betreft)

:wink:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Roxxi

Re: RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

ma jul 26, 2010 18:45

Mooi om de positieve woorden van Autoweek te lezen.
(alhoewel het hier om een test door 2 ras-Alfisti betreft)

:wink:
Nee hoor die 2 consumenten Alfisti mochten hun mening geven, maar maken geen onderdeel uit van het test team !!!

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

zo aug 01, 2010 21:02

Ik heb er vanmiddag eentje zien rijden: een zwarte bij Alphen a/d Rijn. Zag er goed uit. En groot, gevoelsmatig een stuk groter dan de Audi 80 die erachter reed. En dat is natuurlijk niet zo ;-)
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

ma aug 09, 2010 00:48

Van de week de Giulietta 2 maal in het wild gezien, beide wit ( jammer, is niet mijn smaak ), waarvan 1 lesauto!!!

Gisteren maar eens gaan voelen, bij de dichtstbijzijnde dealer bij Haarlem. Blijkt het bij het Motorhuis in Velserbroek te zijn. Dat is Opel.... ok geen vooroordeel hebben en naar binnengaan.

De eerste indruk is meteen al matig, een kale kille verkoophal en in de hoek staan 4 Alfa's weggedrukt. 2 Mito's, een 159 en een Giulietta. Ik loop om de auto heen, ga er in zitten en moet zeggen dat het er allemaal erg leuk uitziet. Kofferbakje en motorkap open natuurlijk etc. Ben nu toch echt al een minuut of 10 binnen. Maar mijn aanwezigheid wordt niet beloond met een blik, opmerking of wat dan ook. Niet dat ik er eentje aan wil schaffen, de 147 van mijn vrouw gaat nog even mee, maar je zal toch serieus willen tekenen. De 3 verkoperts hebben het drukker met Corsa's onder de aandacht brengen. Bij het weggaan maar ongevraagd wat folders uit het rek getrokken. Mijn zoontje van 10 zei notabene, ze snappen er hier niet veel van he bij die lelijke Opels. Nee, dit had nooit een Alfa dealer mogen worden. Hiervan gaat het marktaandeel nooit omhoog. En dat terwijl Fiat Koene, waar het autohart WEL op de goede plaats zit, aan de overkant zit... Onbegrijpelijk Fiat/Alfa!!!
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

RE: Alfa Giulietta, 5 sterren in EuroNCAP test

wo aug 25, 2010 21:02

Goed nieuws uit Italië:

Klik
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”