Pagina 1 van 1

Maak en gebruik een Benzine-druk-meter

Geplaatst: za apr 16, 2005 12:06
door kai
Veel problemen met injectie motoren zijn eenvoudig op te sporen door de benzinedruk te meten.
Je hoeft hiervoor geen dure professionele set te kopen. Voor zon 20 euro ben je de man !

Een manometer (drukmeter) werkt doordat een medium waarvan de druk moet worden gemeten in een krom, hol bronzen buisje wordt gelaten. Door de druk vervormt het buisje in meer of mindere mate. Het buisje is natuurlijk gekoppeld aan het anwijsnaaldje zodat je nu tengevolge van de vervorming kunt aflezen wat de druk is.
Om de weergave wat stabieler, eh minder nerveus, te makenbij snel veranderende druk zijn er meters waarin glycerine is gestopt om zo het "trillen" van de naald te dempen.
Hebben wij niet nodig, en zijn ook duurder.

Werkt heel simpel eigenlijk, niet ?

Belangrijk om te weten voor ons is dat messing, het materiaal van het buisje, heel goed tegen benzine kan. Een manometertje van de praxis (of gamma) is dus perfect geschikt voor ons project.
Neem er een die tot 10bar kan en zoek aansluitmateriaal bij elkaar om de meter op een 8mm (injectie) benzine slang te kunnen aansluiten.

Je meet de geregelde benzine druk. Dus sluit de meter aan voor de drukregelaar.
Bij een Jetronic V6 is het eenvoudigst het slangetje van de koude startinjector achterop het inlaathuis los te koppelen en hierop de meter aan te sluiten. De meter zal in dit geval bij draaien de motor ongeveer 2.5 bar aanwijzen (niet draaiend 3 bar).
Een goede indicatie van de staat van de benzine pomp is om de retourleiding dicht te knijpen. De druk zal oplopen naar 5 a 6 bar en de motor begint slechter te lopen en te roken.

Gewoon experimeteren. Je kunt niks stuk maken en zoals altijd: Meten is weten!

RE: Maak en gebruik een Benzine-druk-meter

Geplaatst: za apr 16, 2005 12:17
door kai
Afbeelding

Afbeelding

RE: Maak en gebruik een Benzine-druk-meter

Geplaatst: za apr 16, 2005 13:04
door Dinky Boy
Gaaf, zeg! :thumbs:

RE: Maak en gebruik een Benzine-druk-meter

Geplaatst: za apr 16, 2005 14:21
door 164 Q4
Die van mij was nog even ietsje goedkoper (gratis) omdat ik 'm in een rommelbak op het werk tegenkwam en de hele zooi in de container ging. Nou, voor dit metertje had ik wel een betere bestemming.

Zo ziet die van mij eruit:
Afbeelding

Ik heb er zelf een T-stukje voor gemaakt want ze zijn anders slecht te krijgen. Deze zou je ook vast kunnen inbouwen wat misschien handig is als je een regelbare brandstofdrukregelaar hebt en vaak aan het expirimenteren bent.

Het T-stukje is gesoldeerd van een messing buisje.
Afbeelding

Als je deze meter aansluit en de motor zonder vacuumaansluiting aan de regelaar laat draaien moet de druk bij een V6 24v zo tussen de 2,8-3,2 bar liggen. Als je de vacuum weer aansluit moet de druk stationair ca 0,5bar lager ligger en weer oplopen bij gasgeven.

Leuk neveneffect: Je ziet zo behalve de brandstofdruk ook wat de vacuum in de motor doet. MAW, als je een nokkenas versprongen is door een te slap gemonteerde riem (ik kan er over meepraten, de vorige monteur had 'm namelijk te slap gezet :evil: ) kun je dat zien omdat dan bij het gasgeven en een goede drukregelaar de druk vreemd kan doen zoals teruglopen.

RE: Maak en gebruik een Benzine-druk-meter

Geplaatst: za apr 16, 2005 14:47
door Rob GTV6
Mooi weer wat geleerd, maar wat zegt de manometer als er 1 of 2 injectoren minder werken.(verstopping)
Loopt de druk dan op ??


Rob GTV6.

RE: Maak en gebruik een Benzine-druk-meter

Geplaatst: za apr 16, 2005 15:35
door Alessandro
Denk het niet!! hiermee kun je je pomp en/ of drukregelaars testen, niet je injectoren, toch?! :?

RE: Maak en gebruik een Benzine-druk-meter

Geplaatst: za apr 16, 2005 16:14
door 164 Q4
De enige verstopping die je kunt meten is die van de retourleiding. Dat geeft hetzelfde effect al 'm dichtknijpen en dan loopt de druk flink op omdat de regelaar hem dan natuurlijk niet bijregelen kan.

RE: Maak en gebruik een Benzine-druk-meter

Geplaatst: za apr 16, 2005 18:18
door KAS
Kijk, daar heb je nog es wat aan. :thumbs:
Als de druk te weinig blijkt te zijn wat is dan de oorzaak. De opvoerpomp in de tank? Benzinepomp? En hoeveel moet de meter aangeven bij een correcte druk bij een 2 liter injectie?

RE: Maak en gebruik een Benzine-druk-meter

Geplaatst: za apr 16, 2005 18:38
door 164 Q4
Als de druk gewoon te laag is (dus zonder vacuum) dan zal het waarschijnlijk de regelaar zijn. Als je de retourleiding dan dichtknijpt moet de druk flink oplopen. Niet teveel dichtknijpen want de druk moet niet te hoog worden. Loopt de druk dan niet of nauwelijks op dan kan de pomp z'n beste tijd gehad hebben, de electrische aansluiting niet helemaal fris meer, of zit de toevoerleiding of de brandstoffilter verstopt.
Het is meestal zo'n 3 bar wat zo'n injectie hebben moet (bij turbo's wel eens wat meer).

Re: Maak en gebruik een Benzine-druk-meter

Geplaatst: ma jan 07, 2019 08:45
door JoorZ105

Je meet de geregelde benzine druk. Dus sluit de meter aan voor de drukregelaar.


Even deze oude koe uit de sloot.
Voor de berlina heb ik een andere benzinedrukregelaar geregeld, gebruikt maar goed. Nou wil ik deze gaan afstellen en heb alvast een brandstofdrukmetertje (tot 1 bar) besteld.

Mij lijkt logisch te meten tussen regelaar en carb. Wat is de logica achter bovenstaande opmerking?

Re: Maak en gebruik een Benzine-druk-meter

Geplaatst: ma jan 07, 2019 20:16
door giuliettaevo
Ging over een injectie motor en daar moet je voor de drukregelaar meten.

In jouw geval tussen regelaar en carbs.

Re: Maak en gebruik een Benzine-druk-meter

Geplaatst: ma jan 07, 2019 21:08
door JoorZ105
:thumbs: