Veel problemen met injectie motoren zijn eenvoudig op te sporen door de benzinedruk te meten.
Je hoeft hiervoor geen dure professionele set te kopen. Voor zon 20 euro ben je de man !
Een manometer (drukmeter) werkt doordat een medium waarvan de druk moet worden gemeten in een krom, hol bronzen buisje wordt gelaten. Door de druk vervormt het buisje in meer of mindere mate. Het buisje is natuurlijk gekoppeld aan het anwijsnaaldje zodat je nu tengevolge van de vervorming kunt aflezen wat de druk is.
Om de weergave wat stabieler, eh minder nerveus, te makenbij snel veranderende druk zijn er meters waarin glycerine is gestopt om zo het "trillen" van de naald te dempen.
Hebben wij niet nodig, en zijn ook duurder.
Werkt heel simpel eigenlijk, niet ?
Belangrijk om te weten voor ons is dat messing, het materiaal van het buisje, heel goed tegen benzine kan. Een manometertje van de praxis (of gamma) is dus perfect geschikt voor ons project.
Neem er een die tot 10bar kan en zoek aansluitmateriaal bij elkaar om de meter op een 8mm (injectie) benzine slang te kunnen aansluiten.
Je meet de geregelde benzine druk. Dus sluit de meter aan voor de drukregelaar.
Bij een Jetronic V6 is het eenvoudigst het slangetje van de koude startinjector achterop het inlaathuis los te koppelen en hierop de meter aan te sluiten. De meter zal in dit geval bij draaien de motor ongeveer 2.5 bar aanwijzen (niet draaiend 3 bar).
Een goede indicatie van de staat van de benzine pomp is om de retourleiding dicht te knijpen. De druk zal oplopen naar 5 a 6 bar en de motor begint slechter te lopen en te roken.
Gewoon experimeteren. Je kunt niks stuk maken en zoals altijd: Meten is weten!