Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Togi 1750 Grand sport Mille Miglia

vr apr 27, 2007 10:46

Voor wie 'm nog niet heeft, dit is ronduit goedkoop:

Klik hier

Corrado

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: Togi 1750 Grand sport Mille Miglia

vr apr 27, 2007 11:29

Corrado, hiervoor hebben wij Gespot of gewoon in het modellentopic plaatsen, mits Dink daarmee akkoord gaat :wink:

maar tis wel gaaf :wink: op MP zwerven ook een paar Togi's rond (heb ik al es gepost.. geen reply's) voor 100 per stuk in doos
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: Togi 1750 Grand sport Mille Miglia

vr apr 27, 2007 12:21

Je hebt gelijk Marco,

Mijn onbekendheid met dit forum zorgde ervoor dat dit bericht een nieuw bericht werd en niet terrecht kwam in het modelauto-forum wat mijn bedoeling was.

Die Togi's op MP zijn overigens FongalTogi's. Modellen uit de huidige productie. Ze wijken iets af van de originele Togi's. Het chroomwerk is nu nikkelkleurig (wat geler) terwijl dit voorheen verchroomd was. Deze FongalTogi's worden geproduceerd door de huidige eigenaar Lanzani. Zie www.togi.it
Deze Lanzani heeft midden jaren 90 Togi overgenomen van de oprichter Lorenzini. Hij was voor doe tijd de leveranciervan het metalen spuitgietwerk. Togi doet hij er overigens bij, al een soort uit z'n krachten gegroeide hobby. Vandaar dat je op mails aan hem bijna nooit antwoord krijgt en er nauwelijks nieuwe ontwikkelingen zijn.

Aangezien ik het hier nog helemaal niet gelezen heb: inmiddels hebben ze de Duetto opnieuw uitgebracht. Hier was al sinds 2003 sprake van. Deze Duetto wijkt wel een heel klein beetje af van het origineel: op de kofferklep zit nu een photo-etched embleem, helaas. Persoonlijk vind ik het niet zo passen bij een (eigenlijk veel te groffe) Togi.

Voor deze nieuwe Duetto hebben ze een oude geleend van een itaiaanse verzamelaar en op basis daarvan (deels) nieuwe matrijzen gemaakt. Deze verzamelaar was overigens niet zo happig op het uitbrengen van een nieuwe serie en heeft Lanzani gevraagt om het model vrij duur te maken (nog duurder dus dan de gewone Togi's). Ook is er sprake van geweest om dit model in roze uit te brengen zodat er een duidelijk verschil zou bestaan met de oude Duetto. Die gaan inmiddels voor zo'n 900 euro! weg, als je er al één kunt vinden.

Gelukkig is het model tegen een redelijk bedrag verkrijgbaar en in normale kleuren. Zelf heb ik één van de eerste nieuwe (genummerd met nr 31 van de 100 en met certificaat op naam) productie-modellen. Naast de genummerde serie is er ook een ongenummerde serie.
Bestellen kan via de site maar pas op: ze versturen onder rembours en dat kost erg veel geld: 45 euro extra, wat de prijs op 225 euro doet komen.

Er is sprake van dat ook de Giulia berlina opnieuw wordt uitgebracht, maar gezien de ruim 3 jaar die nodig was om de Duetto opnieuw uit te brengen (heeft alles te maken met de enorm hoge kosten voor het maken van matrijzen) moet ik dat nog eerst zien...

Overigens voor wie dit niet weet: Togi staat voor 'TOnino GIocattoli' wat zoveel betekend als Tonino toys. Tonino was de voornaam van de oprichter Lorenzini.

Corrado

capo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: di jul 26, 2005 12:56

RE: Togi 1750 Grand sport Mille Miglia

vr apr 27, 2007 12:41

Beste corrado,

Ik lees dat je een togi expert bent, maar volgens mij is er geen ongenummerde versie.

togi brengt alleen deze 100 stuks op de markt en daarna stopt het.

Zal thuis even kijken wat mijn nummer is 32 of 33.

groeten,

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: Togi 1750 Grand sport Mille Miglia

vr apr 27, 2007 13:09

Capo,

Je zou gelijk kunnen hebben want om eerlijk te zijn was dit een conclusie die ik zelf getrokken heb gezien het aanbod aan kleuren en de aparte plek van de genummerde modellen ten opzichte van de overige productie-modellen (Inmiddels staat daar ook een speciale genummerde versie van de Carabinieri berlina, naast de productie versie die tussen de andere productie-modellen staat). Maar ik kan het me nauwelijks voorstellen gezien de gemaakte kosten voor de matrijzen.

Ik zal het nog eens vragen bij FongalTogi hoe dat nou zit en wat de plannen zijn. Op mijn laatste mails aan hun heb ik helaas geen antwoord terug gehad.

Overigens is het een hele toer om aan informatie te komen over zowel Togi als over (Fongal)Togi. Ik weet nog lang niet alles en als jij of anderen kunnen aanvullen of corrigeren, dan heel graag. Zelf ben ik het e.e.a. te weten gekomen door contacten met italiaanse verzamelaars, maar de informatie blijft vaak erg sumier.

Ik heb een poging gedaan via MP om in contact te komen met evt. andere nederlandse Togi-verzamelaars maar dat heeft, behalve 1 verzamelaar van Alfa en Lancia, niets opgeleverd. Mochten die hier wel zijn dan zou ik het alsnog leuk vinden om in contact te komen.

Corrado

capo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: di jul 26, 2005 12:56

RE: Togi 1750 Grand sport Mille Miglia

vr apr 27, 2007 13:18

zal binnenkort even de naam van de lieve dame opzoeken die daar werkt, spreekt redelijk engels. :?

ben zelfs eens een keer langs het fabriekje gereden, maar op vrijdag middag gesloten. :oops:

Dus helaas voor niks geweest.

Maar wel toeval dat in de buurt wonen. :roll:

groeten,

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: Togi 1750 Grand sport Mille Miglia

vr apr 27, 2007 14:30

Capo,

Als je Caterina Lanzani bedoelt, de dochter van, daar heb ik 'altijd' mailcontact mee (in het engels). Het probleem zit 'm niet zo in de taal. Mijn zwager is Italiaan en dus is zelfs Italiaans wel te vertalen voor me, maar ik heb begrepen dat zij dit er ook maar bij doet en ze schijnt door de drukte erg achter te lopen met mailreacties. Zo af en toe krijg je ineens binnen een dag een reactie. De volgende keer kan het best zijn dat er 3 weken tussen zitten of dat je helemaal niets hoort.
Overigens zijn ze erg aardig en hebben ze me zelfs we 'ns wat onderdelen voor niets opgestuurd.

Ik was van plan daar langs te gaan deze zomer maar aangezien mijn vakantie in augustus valt is de kans dat er dan iemand aanwezig is wel heel erg klein...

Ik zie mezelf overgens helemaal niet als Togi-expert, hoor. Ik verzamel eigenlijk uitsluitend Togi sinds een aantal jaren en probeer voor mezelf een archiefje aan te leggen met foto's van modellen en met informatie. Daarom zou ik het ook leuk vinden om andere verzamelaars te 'spreken' die ook het e.e.a. hiervan weten en zo de historie-puzzel wat meer compleet te krijgen.

vorig jaar had ik contact met een Italiaanse verzamelaar die geod bevriend was geweest met de oprichter. Hij wilde Togi zelfs ooit overnemen en had een verzameling van zo'n 400 Togi's. Eind vorig jaar heeft hij ze ineens allemaal in één keer verkocht. Het gerucht gaat (uit redelijk betrouwbare bron) dat Lanzani een rol in heeft gespeeld i.v.m. metaalmoehied waar oudere Togi's nog wel eens last van kunnen hebben (ik heb er gelukkig geen). Lanzani weet daar natuurlijk, als voormalig leverancier van het spuitgietwerk, alles van.
Of dit nou waar is of niet, het is wel een mooi verhaal, vind je niet? Deze verzamelaar was trouwens de man die de Duetto heeft geleverd waar de matrijzen van gemaakt zijn voor de nieuwe.

corrado

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: Togi 1750 Grand sport Mille Miglia

vr apr 27, 2007 14:31

Capo,

Ik begrijp nu pas wat je bedoelt met 'toeval' en 'in de buurt' wonen. Wat is in de buurt?

Corrado

capo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: di jul 26, 2005 12:56

RE: Togi 1750 Grand sport Mille Miglia

vr apr 27, 2007 14:34

doe ik even via de pb.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”