Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

WTCC Alfaatjes kijken op Zandvoort

ma okt 09, 2006 16:16

Van www.autovisie.nl:
WTCC in 2007 mogelijk naar Zandvoort

Op 11 oktober reist een delegatie van Circuit Park Zandvoort af naar Parijs. Op het kantoor van de seriepromotor wordt de komst van het World Touring Car Championship naar het duinencircuit besproken.

Op 11 oktober aanstaande wordt in Parijs een mogelijke race in het WTCC op het circuit van Zandvoort besproken. Het evenement zou in 2007 op de kalender van de toerwagenserie moeten verschijnen, aldus een zegsman van Seat-importeur Pon. Stuwende krachten achter de race zijn de importeurs van Seat, BMW en Chevrolet in Nederland. Die hopen met een gezamenlijke inspanning een Nederlandse race van de grond te krijgen.

Als mogelijke datum wordt april / mei of september genoemd. Dat laatste lijkt minder aannemelijk doordat dan ook de DTM het Zandvoortse asfalt aandoet. En mogelijk ook A1, als A1 na het huidige seizoen nog bestaat - er wordt steeds luidruchtiger gespeculeerd over geldproblemen bij die serie. In het WTCC zijn op dit moment de Nederlanders Tom Coronel (Seat) en Duncan Huisman (BMW) actief. Coronel kan morgen in het Spaanse Valencia de privateerstitel in het WTCC op zijn naam schrijven.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: WTCC Alfaatjes kijken op Zandvoort

ma okt 09, 2006 16:25

Als alfa er ook bij is, ben ik er ook :D
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

DENNIS
Guru
Guru

ma okt 09, 2006 16:35

Zeer waarschijnlijk dat Alfa wel erbij is volgend jaar... óf ze gaan terug naar de DTM :)
155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark

EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 155V6 - 156JTD - 159JTDm

AkroBatik

di okt 10, 2006 17:36

Ik hoop op het laatste. Let's kill some germans ! :twisted:

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

di okt 10, 2006 18:27

Dat kan in de WTCC ook...

Afbeelding
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

di okt 10, 2006 21:03

DTM komt ook op Zandvoort ;) In beide gevallen zou ik het leuk vinden :D

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo

vr okt 13, 2006 11:45

Ik vrees voor Zandvoort : De verkeers-flessehals konijnepijp toestanden zijn 'n nadeel om een WK te huisvesten .
Ik hoop stilletjes op Zolder omdat dat vlakbij m'n deur is, anderszijds zijn de vele korte situaties in Zolder niet
Alfa-gunstig maar de 147 in 2007 zal daar al minder last van hebben . Op 159 reken ik niet, 't is nu al veel te
laat om de ontwikkeling te starten en de beproefde 2.0ts is in de 159 niet terug te vinden dus niet toegestaan,
'n 1.9jts of 2.2jts 2.0-derivaat zou wel mogen maar dat is 'n GM produkt en daar nijpt't schoentje .
Spijtig dat ze niet meer in Spa komen owv Fia-Gt (Ratel) en wtcc wrijvingen daar wou ik best de afstand voor
overbruggen, Zandvoort ook trouwens ... om zelf te rijden ('99 in Belcar) kijken is minder interessant dat lukt
dan weer het best in Zolder waar de accomodatie het gebruiksvriendelijkst is .
In ieder geval als ze 2007 maar weer naar de Benelux komen dan hoef ik niet naar Alfa-ongunstig Magny-Cours .
Een reisje naar Monza is anders wel de moeite in elk opzicht ...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za okt 14, 2006 11:28

156=147. Het lijkt mij dat FIAT liever een 156 hatchback inzet dan budget vrijmaakt voor het ontwikkelen van een compleet nieuwe toerwagen. Volgens welingelichte bronnen (autointernationaal.nl) wordt de 147 op redelijk korte termijn voorzien van de GM JTS motoren maar ik verwacht dat voor de WTCC men de FIAT motor trouw blijft. Het schijnt dat een of andere frikandel op het idee is gekomen om dieselmotoren te gebruiken??? Cuore Tractorre!

tommaso
Guru
Guru

ma okt 16, 2006 12:01

Zandvoort is inderdaad in gesprek met de organisatie van het WTCC en zou eventueel reserve kunnen zijn voor 2007.
Met name de race in Mexico is onzeker na de problemen van de afgelopen twee jaar met het circuit aldaar.

Alfa Romeo zal 4 benzine 147's inzetten en 2 diesel 147 jtd's.
Het WTCC reglement bood al enige tijd de mogelijkheid om diesels in te zetten en na de inzet van de Audi diesels op Le Mans is kennelijk de tijd gekomen om dit ook waar te gaan maken voor komend seizoen.
UItgerekend een merk als Alfa Romeo met de jtd's heeft de nodige ervaring met diesel racen in oa de 147 cup in Duitsland en de inzet van jtd motoren tijdens de 24 uurs race van de Nurburgring waar goede resultaten geboekt werden.

Zou wel leuk zijn als de WTCC in Nederland acte de presence kan geven zodat er hopelijk en eindelijk weer eens een leuk Alfa Romeo vak met supporters gemaakt kan worden.
Alleen in Monza voelde ik met wat dat betreft 'thuis' met een tribune vol met Alfa fans.
Op andere circuits als Magny Cours, Brno , Oschersleben of Valencia zijn het een handjevol Alfa fans die elkaar opzoeken.

In oude DTM tijden had je tribunes vol met merk fans.
Als je het circuit opkwam of soms zelfs bij het parkeren van de auto [Wunsdorf] had je al de keuze of je Opel, BMW of Alfa fan was.
Daarna kijken welke tribune rood was en daar met je nieuwe vrienden de Alfa's toejuichen.

Zelfs de ETCC races te Spa die toch dichtbij huis plaatsvonden hadden helaas niet genoemd effect op de Alfa autosport fans.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Aernoudt
Guru
Guru

ma okt 16, 2006 12:12

6 auto's deelname klinkt goed ! Alleen jammer dat er van die oliestokers mee moeten doen... dat klinkt voor geen meter, net een verkouden stofzuiger :evil: Het is een verschijnsel van deze tijd, maar dat wil nog niet zeggen dat daar bleidschap over hoeft te zijn :!:
Het goed nieuws blijft echter de deelname van 6 auto's, da's niet verkeerd :D
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

tommaso
Guru
Guru

ma okt 16, 2006 12:30

Aernoudt , ik heb dezelfde reservering tov de diesels maar moet toegeven dat ik highly impressed was bij de 147 jtd's die twee jaar geleden
bij de 24h Ring meereden. Toch wel indrukwekkend om die auto's naar boven te zien zoeven op bepaalde plekken.
Geluid was overigens ook niet verkeerd bij een Alfa. Die hadden dacht ik wel de 2.4 jtd's aan boord die een lekker geluid maken.
Denk dat de WTCC jtd's het met de 1.9 moeten doen vanwege de reglementen en dus wellicht meer een gelud zullen maken zoals jij omschreef.

Het zou wel eens leuk zijn om een vergelijking te zien tussen benzine auto's en diesel auto's op een race circuit.
Kunnen wellicht een aantal vooroordelen worden weggeruimd.
Alfa 155 Q4 WB 1995

A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Aernoudt
Guru
Guru

ma okt 16, 2006 12:45

Prima: vergelijking turbo diesel versus turbo benzine (veel mensen vergeten dat het turbo D is ;) en vergelijken een atmosferische benzine motor met een geblazen diesel). Is vrij makkelijk: dat wint een (turbo) benzine versie dus altijd.

Nog los van de pure power, een atmosfersiche motor vind ik veel beter klinken dan een turbo. De turbo diesels klinken al helemaal niet fraai. Geluid hoort ook bij de beleving van autosport. Daarnaast, sommige zaken zijn in mijn ogen gewoon 'not-done'; diesel op een circuit is er daar 1 van.

Dat diesels snel kunnen zijn, dat weet ik als geen ander: als je ziet hoeveel BMW 330D etc. (die ook nog eens flink gechip'ed zijn) rond rijden op de Nurburgring (en hard rijden dus ;) ) dat zijn er nogal wat. Als je ziet wat daar voor zwarte wolken achter hangen... bah.
Veel koppel is op een circuit als de Ring erg nuttig, dus kom je met een turbo-D meestal goed uit de verf (ook snelle turbo-D Ibiza en leon modellen... uit het geweldige VAG huis).
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

tommaso
Guru
Guru

ma okt 16, 2006 13:41

De meeste diesels die racen rijden ofwel een eigen cup ofwel een endurance race waarbij hun gunstiger verbruik [relatief] de doorslag moet geven.

Het zou wel eens leuk zijn om uit te vinden hoe een echte race auto [benzine met hoogtoerige motor en iets van 275 pk uit 2 liter] zich verhoudt tot een 2 liter turbodiesel met handicap zodat ze ongeveer even snel zullen racen.

Wil die beleving wel eens meemaken om een oordeel te vormen van de huidige stand van de diesels.

Volgend jaar dus waarschijnlijk uitsluitsel.

Bij de 24h van Zolder reed ook een BMW 120D mee maar die maakte inderdaad totaal geen indruk.
Geen geluid alleen snelheid die je door het ontbreken van enig geluid niet goed kon waarnemen. Tamelijk boring als er alleen van die stille auto's langs zouden komen.

Mooiste waren vroeger in de ETCC die totaal opgevoerde motoren waarbij de BMW's, Audi's en Alfa's bijna allemaal dezelfde metalige klanken kregen. Kippevel opwekkend.

Door reglementsveranderingen en kostenreductie zijn die motoren later wat teruggetuned.
Alfa 155 Q4 WB 1995

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: WTCC Alfaatjes kijken op Zandvoort

di okt 24, 2006 09:12

Ik vrees voor Zandvoort : De verkeers-flessehals konijnepijp toestanden zijn 'n nadeel om een WK te huisvesten .
Ik hoop stilletjes op Zolder omdat dat vlakbij m'n deur is, anderszijds zijn de vele korte situaties in Zolder niet
Alfa-gunstig maar de 147 in 2007 zal daar al minder last van hebben . Op 159 reken ik niet, 't is nu al veel te
laat om de ontwikkeling te starten en de beproefde 2.0ts is in de 159 niet terug te vinden dus niet toegestaan,
'n 1.9jts of 2.2jts 2.0-derivaat zou wel mogen maar dat is 'n GM produkt en daar nijpt't schoentje .
Spijtig dat ze niet meer in Spa komen owv Fia-Gt (Ratel) en wtcc wrijvingen daar wou ik best de afstand voor
overbruggen, Zandvoort ook trouwens ... om zelf te rijden ('99 in Belcar) kijken is minder interessant dat lukt
dan weer het best in Zolder waar de accomodatie het gebruiksvriendelijkst is .
In ieder geval als ze 2007 maar weer naar de Benelux komen dan hoef ik niet naar Alfa-ongunstig Magny-Cours .
Een reisje naar Monza is anders wel de moeite in elk opzicht ...
Ik moet mezelf corrigeren, sinds kort is er de 159 1.8ts ! Toch blijft 159 onwaarschijnlijk en die 1.8ts is nog trager dan de 1.9jts...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di okt 24, 2006 11:12

Diesel power! http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/

Hopelijk schrijft Alfa Romeo de 8C in voor het FIA GT kampioenschap en zien we de 8C op Le Mans.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”