Prima: vergelijking turbo diesel versus turbo benzine (veel mensen vergeten dat het turbo D is

en vergelijken een atmosferische benzine motor met een geblazen diesel). Is vrij makkelijk: dat wint een (turbo) benzine versie dus altijd.
Nog los van de pure power, een atmosfersiche motor vind ik veel beter klinken dan een turbo. De turbo diesels klinken al helemaal niet fraai. Geluid hoort ook bij de beleving van autosport. Daarnaast, sommige zaken zijn in mijn ogen gewoon 'not-done'; diesel op een circuit is er daar 1 van.
Dat diesels snel kunnen zijn, dat weet ik als geen ander: als je ziet hoeveel BMW 330D etc. (die ook nog eens flink gechip'ed zijn) rond rijden op de Nurburgring (en hard rijden dus

) dat zijn er nogal wat. Als je ziet wat daar voor zwarte wolken achter hangen... bah.
Veel koppel is op een circuit als de Ring erg nuttig, dus kom je met een turbo-D meestal goed uit de verf (ook snelle turbo-D Ibiza en leon modellen... uit het geweldige VAG huis).