Pagina 1 van 2
Brera versus......
Geplaatst: do jul 27, 2006 10:18
door Giulia555
Afgelopen dagen voor mijn werk in London en op de Motorshow geweest. Dankzij wat hulp her en der een dag lang kunnen stoeien met de volgende wagens:
Alfa Brera 2.2 JTS en de 3.2 V6
BMW 3.0 Si en de M
Nissan 350 Z
Mazda RX8 PZ (Prodrive edition)
Om maar meteen met de deur in huis te vallen......de Brera moet het van zijn looks hebben al vind ik hem niet de mooiste in dit gezelschap. De Brera is absoluut niet dynamisch, en dat komt (dat weten we allemaal) door het hoge gewicht. Voelt zelfs lomp aan en de 2.2 is wat "lichtvoetiger". Het glazen dak werkt ook niet mee aan de totale massa van de auto. Kwalitiatief steekt het wel goed in elkaar. Dashboard is niet mijn ding met die enorme lap zilver erin. Verder is het geluid niet spannend.
De BMW Z4 Coupé is in het echie echt een mooi vormgegeven auto. de 3.0 is al geweldig maar de M is ontaard snel. Heerlijk cockpit gevoel, achterwielaandrijving en zo dynamisch......
De Nissan 350Z kende ik al maar is in de 300PK versie nog aantrekkelijker geworden. Mooie looks, prima remmen en heerlijk sturend en een hemels geluid.
De RX8 is mwoooaaa niet mijn ding. Ziet er in de PZ uitvoering wel stoer uit maar is door verandering van onderstel door middel van Eibach en Bilstein spul wel erg hard geworden. Geluid is wel leuk maar het is een twijfel auto voor mij.
Het spijt me om te zeggen maar de Brera wordt redelijk (ahum) de oren gewassen door respectievelijk de Z4 Coupé (OK iets andere prijsklasse) en de 350Z. Deze auto's blinken allebei uit door iets waar Alfa vroeger goed in was: echte dynamische rijeigenschappen.
Verder was Alfa met slechts 5 auto's op de stand matig vertegenwoordigt. Klein beursje overduidelijk op de consumer gericht.....
RE: Brera versus......
Geplaatst: do jul 27, 2006 10:58
door vV
je moet natuurlijk wel de Brera 3.2 vergelijken met de Z$, dan nog denk ik andere prijsklasse voor de BMW.
Helaas, als geld geen rol speelt: Z4... Als geld wel een rol speelt (en dat doet et..): geen van beiden..
RE: Brera versus......
Geplaatst: do jul 27, 2006 11:49
door Pietro Originale
Het probleem blijft dat de Brera/Spider een compromis is op het platform van een fwd-sedan. Die andere auto's hebben allemaal een eigen rwd-platform (ok, de 350Z snoept ietsjes van een Infinity-sedan).
RE: Brera versus......
Geplaatst: do jul 27, 2006 11:58
door sudman1500
Zoveel verschillen beide auto's niet in prijs. (de M niet meegerekend, maar die is sowieso van geheel ander kaliber)
De z4 coupe is met afstand de dynamischere wagen, ook hier laat BWM helaas duidelijk zien wat Alfa niet meer kan tegenwoordig

Re: RE: Brera versus......
Geplaatst: do jul 27, 2006 13:59
door Giulia555
je moet natuurlijk wel de Brera 3.2 vergelijken met de Z$, dan nog denk ik andere prijsklasse voor de BMW.
Helaas, als geld geen rol speelt: Z4... Als geld wel een rol speelt (en dat doet et..): geen van beiden..
vV...
Je moet de Brera 3.2 juist vergelijken met de 3.0 van BMW. Dan nog wint de BMW.......
RE: Brera versus......
Geplaatst: do jul 27, 2006 15:37
door giulia-tom
Ja - de huidige sportievere versies van Alfa zijn dat niet meer te noemen....zelfs het geluid van een 3.2 valt ENORM tegen, dat heeft Nissan beter gesnapt...
Het gewicht is betreurenswaardig, Nee bij modern Alfa heb je als autoliefhebber weinig te zoeken behalve proberen de oude nostalgie hoog te houden. Vroeger vond ik "ons" merk eigenwijs - nu een grijze massa - met een enkel detail.
Hoopgevend was het bericht wat hier op het forum passeerde - eigen motoren en misschien weer RWD???
Pas dan gaat het leven! Nadeel is dat de huidige modellen of hun aftrek vinden bij alle rijders die daar niets mee hebben - of drastisch in prijs zullen gaan dalen.
De rollen zijn een omgedraaid - Alfa moet naar BMW kijken.
RE: Brera versus......
Geplaatst: do jul 27, 2006 16:07
door @lfa@lgra
350 Z
Die is het meest "Alfa"

RE: Brera versus......
Geplaatst: do jul 27, 2006 17:34
door Dinky Boy
Re: RE: Brera versus......
Geplaatst: do jul 27, 2006 20:29
door Beezztie
Tja en nu maar hopen dat ze snel genoeg met iets tastbaars op de proppen komen.. Gezien de tegenvallende verkoopcijfers, het nog even uitblijven van de opvolger van de 147 en het nog steeds niet al te positieve resultaat van moeder Fiat hoop ik niet dat men daardoor de (geld) kraan dicht houdt.
RE: Brera versus......
Geplaatst: do jul 27, 2006 21:00
door SQUADRA LEO
Re: RE: Brera versus......
Geplaatst: vr jul 28, 2006 08:06
door Giulia555
Tja en nu maar hopen dat ze snel genoeg met iets tastbaars op de proppen komen.. Gezien de tegenvallende verkoopcijfers, het nog even uitblijven van de opvolger van de 147 en het nog steeds niet al te positieve resultaat van moeder Fiat hoop ik niet dat men daardoor de (geld) kraan dicht houdt.
En die verkoopcijfers worden niet dramatisch beter.
De forecast voor de verkoop (in Europa, rest van de wereld is marginaal )voor de komende jaren voor wat Alfa betreft ziet er als volgt uit:
2006 160.000
2007 177.000
2008 200.000
2009 204.000
2010 184.000
Als je dit afzet tegen de verkoopcijfers van alle auto's in Europa dan heeft Alfa een marktaandeel van ongeveer 1%. Grote concurrent BMW verkoopt (ook in de toekomst) een factor 3-4 keer zoveel units maar ook met een lichte daling in de forecast voor de komende 4 jaar. Hyundai is een van de grote winaars en is zo een beetje de hele wereld aan het opslokken (vooral de Russische markt is booming)
Verder heeft FIAT over het 2e kwartaal een positief bedrijfsreultaat en wil Alfa in 2008 weer op de Amerikaanse markt verschijnen. Dit willen ze doen door eerst een enorme impact te maken met de 8C Competizione en daarna met de "volume" modellen. Probleem blijft de harde concurrentie, het tussentijds verschijnen van modellen van deze concurrentie en het feit dat het kwaliteitsprobleem (en dus imago) dat Alfa had in de VS nog in de geheugens van het publiek gegrift staat.......
Al met al moet er hard gewerkt worden door ons geliefde merk....
Re: RE: Brera versus......
Geplaatst: za jul 29, 2006 15:48
door Alfa33
Al met al moet er hard gewerkt worden door ons geliefde merk....
In oktober zal Alfa Romeo de bestaande benzinemotoren inruilen voor de 105 pk sterke 1.6 en 140 sterke 1.8 van Opel.
Hey waarom zet Alfa niet gewoon een opel teken op de kap...sjonge jonge. Wat zijn dat voor bestuurseikels daar.
Lijkt mij de hoogste tijd dat AR weer op eigen benen gaant staan en niet meer onder de FIAT groep...
Dan maar geen 180.000 auto's verkopen, maar voor mijn apart 20.000 per jaar maar dan wel uitsluiten echte Alfa's !!!!
Er zijn autofabrikanten die gewoon winst kunnen draaien en nieuwe auto's kunnen ontwikkelen met kleine productieaantallen.
Gaat echt helemaal de verkeerde kant op daar bij Alfa.

Re: RE: Brera versus......
Geplaatst: za jul 29, 2006 16:09
door ciclista
Er zijn autofabrikanten die gewoon winst kunnen draaien en nieuwe auto's kunnen ontwikkelen met kleine productieaantallen.
Voorbeelden?
Re: RE: Brera versus......
Geplaatst: za jul 29, 2006 16:10
door Rainier155
Al met al moet er hard gewerkt worden door ons geliefde merk....
In oktober zal Alfa Romeo de bestaande benzinemotoren inruilen voor de 105 pk sterke 1.6 en 140 sterke 1.8 van Opel.
Hey waarom zet Alfa niet gewoon een opel teken op de kap...sjonge jonge. Wat zijn dat voor bestuurseikels daar.
Lijkt mij de hoogste tijd dat AR weer op eigen benen gaant staan en niet meer onder de FIAT groep...
Dan maar geen 180.000 auto's verkopen, maar voor mijn apart 20.000 per jaar maar dan wel uitsluiten echte Alfa's !!!!
Er zijn autofabrikanten die gewoon winst kunnen draaien en nieuwe auto's kunnen ontwikkelen met kleine productieaantallen.
Gaat echt helemaal de verkeerde kant op daar bij Alfa.

Alfa zelfstandig? lol dan zijn ze binnen no time failliet, misschien moeten alle echte alfisten maar is wat vaker een nieuwe alfa kopen.
Want van liefhebbers die alleen maar klassiekers blijven rijden kun je als fabrikant niet blijven bestaan.
Bovendien geld ook hoe minder auto's men maakt/verkoopt, hoe duurder ze worden omdat de ontwikkelingskosten dan gespreid moeten worden over minder auto's.
En de redenen dat alfa weinig verkoopt in vergelijking met bijv. duitse Boeren Mest Wagens is een combinatie van marketing, hoge afschrijving en status.
RE: Brera versus......
Geplaatst: za jul 29, 2006 16:53
door Pietro Originale
Precies, BMW verkoopt 4x zo veel auto's met hogere marge. Dan kan je nogal wat op ontwikkeling wegschrijven.
En al die opel-vervloekers vergeten gemakshalve wel ff dat de TS en JTD-blokken ook gewoon FIAT blokken zijn/waren... Behalve de V6 rijdt iedere Alfa al vanalf de helft van de jaren 90 met 'vreemde' motoren
