Afgelopen dagen voor mijn werk in London en op de Motorshow geweest. Dankzij wat hulp her en der een dag lang kunnen stoeien met de volgende wagens:
Alfa Brera 2.2 JTS en de 3.2 V6
BMW 3.0 Si en de M
Nissan 350 Z
Mazda RX8 PZ (Prodrive edition)
Om maar meteen met de deur in huis te vallen......de Brera moet het van zijn looks hebben al vind ik hem niet de mooiste in dit gezelschap. De Brera is absoluut niet dynamisch, en dat komt (dat weten we allemaal) door het hoge gewicht. Voelt zelfs lomp aan en de 2.2 is wat "lichtvoetiger". Het glazen dak werkt ook niet mee aan de totale massa van de auto. Kwalitiatief steekt het wel goed in elkaar. Dashboard is niet mijn ding met die enorme lap zilver erin. Verder is het geluid niet spannend.
De BMW Z4 Coupé is in het echie echt een mooi vormgegeven auto. de 3.0 is al geweldig maar de M is ontaard snel. Heerlijk cockpit gevoel, achterwielaandrijving en zo dynamisch......
De Nissan 350Z kende ik al maar is in de 300PK versie nog aantrekkelijker geworden. Mooie looks, prima remmen en heerlijk sturend en een hemels geluid.
De RX8 is mwoooaaa niet mijn ding. Ziet er in de PZ uitvoering wel stoer uit maar is door verandering van onderstel door middel van Eibach en Bilstein spul wel erg hard geworden. Geluid is wel leuk maar het is een twijfel auto voor mij.
Het spijt me om te zeggen maar de Brera wordt redelijk (ahum) de oren gewassen door respectievelijk de Z4 Coupé (OK iets andere prijsklasse) en de 350Z. Deze auto's blinken allebei uit door iets waar Alfa vroeger goed in was: echte dynamische rijeigenschappen.
Verder was Alfa met slechts 5 auto's op de stand matig vertegenwoordigt. Klein beursje overduidelijk op de consumer gericht.....