Giulia555

Brera versus......

do jul 27, 2006 10:18

Afgelopen dagen voor mijn werk in London en op de Motorshow geweest. Dankzij wat hulp her en der een dag lang kunnen stoeien met de volgende wagens:

Alfa Brera 2.2 JTS en de 3.2 V6
BMW 3.0 Si en de M
Nissan 350 Z
Mazda RX8 PZ (Prodrive edition)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen......de Brera moet het van zijn looks hebben al vind ik hem niet de mooiste in dit gezelschap. De Brera is absoluut niet dynamisch, en dat komt (dat weten we allemaal) door het hoge gewicht. Voelt zelfs lomp aan en de 2.2 is wat "lichtvoetiger". Het glazen dak werkt ook niet mee aan de totale massa van de auto. Kwalitiatief steekt het wel goed in elkaar. Dashboard is niet mijn ding met die enorme lap zilver erin. Verder is het geluid niet spannend.

De BMW Z4 Coupé is in het echie echt een mooi vormgegeven auto. de 3.0 is al geweldig maar de M is ontaard snel. Heerlijk cockpit gevoel, achterwielaandrijving en zo dynamisch......

De Nissan 350Z kende ik al maar is in de 300PK versie nog aantrekkelijker geworden. Mooie looks, prima remmen en heerlijk sturend en een hemels geluid.

De RX8 is mwoooaaa niet mijn ding. Ziet er in de PZ uitvoering wel stoer uit maar is door verandering van onderstel door middel van Eibach en Bilstein spul wel erg hard geworden. Geluid is wel leuk maar het is een twijfel auto voor mij.

Het spijt me om te zeggen maar de Brera wordt redelijk (ahum) de oren gewassen door respectievelijk de Z4 Coupé (OK iets andere prijsklasse) en de 350Z. Deze auto's blinken allebei uit door iets waar Alfa vroeger goed in was: echte dynamische rijeigenschappen.

Verder was Alfa met slechts 5 auto's op de stand matig vertegenwoordigt. Klein beursje overduidelijk op de consumer gericht.....

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5634
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Brera versus......

do jul 27, 2006 10:58

je moet natuurlijk wel de Brera 3.2 vergelijken met de Z$, dan nog denk ik andere prijsklasse voor de BMW.

Helaas, als geld geen rol speelt: Z4... Als geld wel een rol speelt (en dat doet et..): geen van beiden..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Brera versus......

do jul 27, 2006 11:49

Het probleem blijft dat de Brera/Spider een compromis is op het platform van een fwd-sedan. Die andere auto's hebben allemaal een eigen rwd-platform (ok, de 350Z snoept ietsjes van een Infinity-sedan).
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

RE: Brera versus......

do jul 27, 2006 11:58

Zoveel verschillen beide auto's niet in prijs. (de M niet meegerekend, maar die is sowieso van geheel ander kaliber)

De z4 coupe is met afstand de dynamischere wagen, ook hier laat BWM helaas duidelijk zien wat Alfa niet meer kan tegenwoordig :(
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Giulia555

Re: RE: Brera versus......

do jul 27, 2006 13:59

je moet natuurlijk wel de Brera 3.2 vergelijken met de Z$, dan nog denk ik andere prijsklasse voor de BMW.

Helaas, als geld geen rol speelt: Z4... Als geld wel een rol speelt (en dat doet et..): geen van beiden..
vV...

Je moet de Brera 3.2 juist vergelijken met de 3.0 van BMW. Dan nog wint de BMW.......

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Brera versus......

do jul 27, 2006 15:37

Ja - de huidige sportievere versies van Alfa zijn dat niet meer te noemen....zelfs het geluid van een 3.2 valt ENORM tegen, dat heeft Nissan beter gesnapt...

Het gewicht is betreurenswaardig, Nee bij modern Alfa heb je als autoliefhebber weinig te zoeken behalve proberen de oude nostalgie hoog te houden. Vroeger vond ik "ons" merk eigenwijs - nu een grijze massa - met een enkel detail.

Hoopgevend was het bericht wat hier op het forum passeerde - eigen motoren en misschien weer RWD???
Pas dan gaat het leven! Nadeel is dat de huidige modellen of hun aftrek vinden bij alle rijders die daar niets mee hebben - of drastisch in prijs zullen gaan dalen.

De rollen zijn een omgedraaid - Alfa moet naar BMW kijken.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Brera versus......

do jul 27, 2006 16:07

350 Z :!:

Die is het meest "Alfa" :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Brera versus......

do jul 27, 2006 17:34


Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Brera versus......

do jul 27, 2006 20:29

Tja en nu maar hopen dat ze snel genoeg met iets tastbaars op de proppen komen.. Gezien de tegenvallende verkoopcijfers, het nog even uitblijven van de opvolger van de 147 en het nog steeds niet al te positieve resultaat van moeder Fiat hoop ik niet dat men daardoor de (geld) kraan dicht houdt.
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
SQUADRA LEO
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11

RE: Brera versus......

do jul 27, 2006 21:00

MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

Giulia555

Re: RE: Brera versus......

vr jul 28, 2006 08:06

Tja en nu maar hopen dat ze snel genoeg met iets tastbaars op de proppen komen.. Gezien de tegenvallende verkoopcijfers, het nog even uitblijven van de opvolger van de 147 en het nog steeds niet al te positieve resultaat van moeder Fiat hoop ik niet dat men daardoor de (geld) kraan dicht houdt.
En die verkoopcijfers worden niet dramatisch beter.

De forecast voor de verkoop (in Europa, rest van de wereld is marginaal )voor de komende jaren voor wat Alfa betreft ziet er als volgt uit:

2006 160.000
2007 177.000
2008 200.000
2009 204.000
2010 184.000

Als je dit afzet tegen de verkoopcijfers van alle auto's in Europa dan heeft Alfa een marktaandeel van ongeveer 1%. Grote concurrent BMW verkoopt (ook in de toekomst) een factor 3-4 keer zoveel units maar ook met een lichte daling in de forecast voor de komende 4 jaar. Hyundai is een van de grote winaars en is zo een beetje de hele wereld aan het opslokken (vooral de Russische markt is booming)

Verder heeft FIAT over het 2e kwartaal een positief bedrijfsreultaat en wil Alfa in 2008 weer op de Amerikaanse markt verschijnen. Dit willen ze doen door eerst een enorme impact te maken met de 8C Competizione en daarna met de "volume" modellen. Probleem blijft de harde concurrentie, het tussentijds verschijnen van modellen van deze concurrentie en het feit dat het kwaliteitsprobleem (en dus imago) dat Alfa had in de VS nog in de geheugens van het publiek gegrift staat.......

Al met al moet er hard gewerkt worden door ons geliefde merk....

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Brera versus......

za jul 29, 2006 15:48

Al met al moet er hard gewerkt worden door ons geliefde merk....
In oktober zal Alfa Romeo de bestaande benzinemotoren inruilen voor de 105 pk sterke 1.6 en 140 sterke 1.8 van Opel.


Hey waarom zet Alfa niet gewoon een opel teken op de kap...sjonge jonge. Wat zijn dat voor bestuurseikels daar.
Lijkt mij de hoogste tijd dat AR weer op eigen benen gaant staan en niet meer onder de FIAT groep...

Dan maar geen 180.000 auto's verkopen, maar voor mijn apart 20.000 per jaar maar dan wel uitsluiten echte Alfa's !!!!
Er zijn autofabrikanten die gewoon winst kunnen draaien en nieuwe auto's kunnen ontwikkelen met kleine productieaantallen.

Gaat echt helemaal de verkeerde kant op daar bij Alfa. [-(
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

Re: RE: Brera versus......

za jul 29, 2006 16:09

Er zijn autofabrikanten die gewoon winst kunnen draaien en nieuwe auto's kunnen ontwikkelen met kleine productieaantallen.
Voorbeelden?
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: Brera versus......

za jul 29, 2006 16:10

Al met al moet er hard gewerkt worden door ons geliefde merk....
In oktober zal Alfa Romeo de bestaande benzinemotoren inruilen voor de 105 pk sterke 1.6 en 140 sterke 1.8 van Opel.


Hey waarom zet Alfa niet gewoon een opel teken op de kap...sjonge jonge. Wat zijn dat voor bestuurseikels daar.
Lijkt mij de hoogste tijd dat AR weer op eigen benen gaant staan en niet meer onder de FIAT groep...

Dan maar geen 180.000 auto's verkopen, maar voor mijn apart 20.000 per jaar maar dan wel uitsluiten echte Alfa's !!!!
Er zijn autofabrikanten die gewoon winst kunnen draaien en nieuwe auto's kunnen ontwikkelen met kleine productieaantallen.

Gaat echt helemaal de verkeerde kant op daar bij Alfa. [-(
Alfa zelfstandig? lol dan zijn ze binnen no time failliet, misschien moeten alle echte alfisten maar is wat vaker een nieuwe alfa kopen.
Want van liefhebbers die alleen maar klassiekers blijven rijden kun je als fabrikant niet blijven bestaan.
Bovendien geld ook hoe minder auto's men maakt/verkoopt, hoe duurder ze worden omdat de ontwikkelingskosten dan gespreid moeten worden over minder auto's.

En de redenen dat alfa weinig verkoopt in vergelijking met bijv. duitse Boeren Mest Wagens is een combinatie van marketing, hoge afschrijving en status.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Brera versus......

za jul 29, 2006 16:53

Precies, BMW verkoopt 4x zo veel auto's met hogere marge. Dan kan je nogal wat op ontwikkeling wegschrijven.
En al die opel-vervloekers vergeten gemakshalve wel ff dat de TS en JTD-blokken ook gewoon FIAT blokken zijn/waren... Behalve de V6 rijdt iedere Alfa al vanalf de helft van de jaren 90 met 'vreemde' motoren :(
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”