bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

Fiat, GM bereiken akkoord!!!!

zo feb 13, 2005 20:14

http://www.foxnews.com/story/0,2933,147478,00.html

FIAT krijgt ongeveer 2 billion dollar maar jv en GM/Fiat powertrain worden ontbonden.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Fiat, GM bereiken akkoord!!!!

zo feb 13, 2005 20:21

Hm...

Hoeveel 'lucht' geeft dat Fiat, voor hoe lang? En wie wordt de volgende die een paringsdansje met Fiat wil doen?

help

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: Fiat, GM bereiken akkoord!!!!

zo feb 13, 2005 20:22

Nu maar kijken wat de toekomst brengt.

De Alfa V6 is R.I.P en we krijgen zowiezo geen Opel-blokken meer.
Ergens kan ik daar niet mee zitten, vond het idee toch al niks. :oops:

Maar goed, dus we kunnen een verdere evolutie verwachten v.d bestaande 4-cilinders.
Een V6 zal dan wel ff duren tot er weer een nieuwe is.

Onderstel zelfde verhaal denk ik. :roll:

En hoe lang blijft FIAT nog op eigen benen?
Word ze opgekocht?
De merken opgesplitst in aparte firma's?

Verdwijnd FIAT incl. onze geliefde merk?
I hope not!


We zullen zien.
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Fiat, GM bereiken akkoord!!!!

zo feb 13, 2005 20:32

(...) en we krijgen zowiezo geen Opel-blokken meer.
De diverse eigendomsconstructies staan los van het gemeenschappelijk gebruik van onderdelen/technologie!

Dus dat die put-optie is afgekocht wil alleen maar zeggen dat.... de put-optie is afgekocht..... :roll:

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: Fiat, GM bereiken akkoord!!!!

zo feb 13, 2005 20:37

Is al goed Dink.

Ben alleen benieuwd naar de verdere toekomst van de S.p.A.
En vooral die van ONZE merk.
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Fiat, GM bereiken akkoord!!!!

zo feb 13, 2005 20:37

Hetzelfde bericht in het Nederlands:

GM koopt overnamedispuut met Fiat af
13 februari 2005, 19:21:02

TURIJN (ANP) - Het Italiaanse Fiat-concern en de Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) hebben hun overnameruzie zondag bijgelegd. De Amerikanen kopen voor 1,55 miljard euro de verplichting af om de autodivisie van Fiat volledig in te lijven.

Ook geeft GM zijn huidige belang van 10 procent in de autodivisie terug aan de Italianen, zo maakte de fabrikant bekend. In ruil voor de afkoopsom krijgt GM een belang in het onderdeel van Fiat dat zich bezighoudt met dieselmotoren. Daarbij krijgen de Amerikanen ook belangrijke rechten op de kennis en technologie van dieselmotoren.



Die 1,55 milj. Euro moet Fiat weer een beetje lucht geven om orde op zaken te stellen. Het aankomende jaar staan in ieder geval een heleboel nieuwe modellen op stapel, zowel bij Fiat als Alfa Romeo. O.a. een nieuwe Punto; 157, Brera. Vooral die eerste twee zullen belangrijk zijn in de verkoopaantallen.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Fiat, GM bereiken akkoord!!!!

ma feb 14, 2005 11:20

Het wordt zeer moeilijk voor FIAT om te overleven, hoewel men nu even lucht heeft met
geld van GM van op zak, moet men razendsnel op zoek naar nieuwe partner. Weinig
automotive concerns zijn geinteresseerd. Audi heeft wel interesse in Alfa Romeo maar
niet de rest. In dit artikel wordt het goed verwoord. Zijn bedrijven die zeer goed scoren
als BMW, Toyota, Honda maar heeft een reden en toevoegen groot concern heeft vaak
weinig meerwaarde en zet winst vaak onderdruk. BMW kan je vergeten die afgelopen jaar een record winst hebben geboekt maar aandeelhouders willen nog meer winst zien.
Toevoegen van weinig rendenderende merken als Alfa Romeo, Lancia is dus uitgesloten.
VW kampt met problemen. Japanse merken hebben altijd succes door zich te focussen
op interne bedrijfsvoering en niet overname van vreemde merken.
Voorlopig wordt Alfa Romeo en Maserati meer samen gevoegd en heb daar zeker geen bezwaar tegen.


Fiat cercherà nuovi partner..E' una strada necessaria
 
------------------------------------------------------------------------

 
Una cosa è certa: da oggi Fiat tornerà a cercare un nuovo partner. Dopo il divorzio da General Motors, ora si riaprono i giochi. completamente. Da tempo il Lingotto, schiacciato dall'alto dai big del settore e dal basso esposto alla concorrenza sempre più agguerrita di coreani e, in prospettiva, cinesi, è alla ricerca di una alleanza strategica.
Nessuno, infatti, ha mai nascosto la necessità di stringere alleanze, magari industriali piuttosto che finanziarie, ma alleanze. Lo hanno affermato più volte sia il presidente di Fiat Luca Cordero di Montezemolo, sia l'ad Sergio Marchionne sia l'ad di Fiat Auto, Herbert Demel.

Sul fronte interno, nonostante le nuove entrate correlate all'accordo, resta la sfida dei conti (il gruppo conta di raggiungere il pareggio operativo nel 2004 mentre per l'auto, che nei primi nove mesi dello scorso anno ha bruciato risorse per 744 mln di euro, si parla del 2006) e quella, più tecnicamente industriale, dei nuovi modelli, dalla nuova Punto alla nuova Croma, dall'Alfa 156 all'Alfa Brera, con cui Demel conta di dare nuovo appeal al gruppo torinese.
Sempre sul fronte interno potrebbe infine partire la riorganizzazione di cui tanto si parla del cosiddetto 'polo del lusso'. Come dire lo scorporo della Ferrari, (nei giorni scorsi si era parlato con insistenza di un apposito cda) pronta ormai ad approdare a Piazza Affari, dalla Maserati che approderebbe così nel gruppo pronta per quella "stretta collaborazione" con Alfa Romeo auspicata da tempo.

Ma se parte della grande sfida è tutta interna al gruppo torinese l'altra si gioca sul fronte esterno delle alleanze con le altre grandi case automobilistiche. Due, su questo fronte, le strade percorribili dal Lingotto: quella delle intese parziali, come succede con Peugeot, oppure un accordo a tutto campo con qualche altro costruttore. Europeo, magari giapponese, o perchè no?, coreano. Anche se in questi ultimi giorni si parla con insistenza della Cina, le cui case automobilistiche dopo il grande boom interno non hanno alcun sbocco nè sui mercati Usa nè in quelli europei da cui sono molto attratti.

Del resto, gli accordi sui singoli modelli sono all'ordine del giorno tra tutte le case automobilistiche mondiali e la ricerca di economie di scala passa ormai per le intese con altri costruttori, soprattutto perchè il mercato è ormai frazionato in nicchie, con volumi di vendita dei singoli modelli molto bassi e costi di produzione, invece, altissimi.

La Peugeot, per esempio, produrrà motori a benzina con Bmw e un'auto piccola con la Toyota nella Repubblica Ceca. La Fiat, invece, potrebbe puntare adintese parziali per i singoli marchi, come nel caso dell'Alfa Romeo, che ha già destato l'interesse dell'Audi. In molti, poi, ambiscono al 'piccolo' motore diesel multijet della Fiat. Oggi lo fornisce alla Opel, ma in futuro potrebbe riservarlo ad altri produttori che hanno manifestato il loro interesse, come Suzuky. Proprio con loro Fiat sta sviluppando il suo prossimo 'sbarco' nel settore dei Suv, previsto nel 2006. Con i francesi del gruppo Psa, invece, ha sviluppato da sempre la sua gamma di monovolume di grande formato: Fia Ulisse e Lancia Phedra.

Esclusa decisamente l'ipotesi di cessione completa dell'azienda, sia per l'assenza di volontà in tal senso degli azionisti sia per l'assenza di potenziali acquirenti. La stessa Daimler-Chrysler non è più interessata come qualche anno fa a rilevare Fiat Auto, anche se rimane un'elevata complementarietà di prodotto e di aree geografiche.

Bmw ha le stesse caratteristiche, ma l'esperienza dell'acquisizione della Rover ha già 'pesato' in passato sugli azionisti. I giapponesi, invece, hanno sempre evitato 'matrimoni' misti con gli occidentali. Solo quando l'aria è diventata irrespirabile hanno ceduto parte del capitale, come nel caso di Nissan a Renault e Mitsubishi a DaimlerChrysler. Toyota e Honda, invece, hanno sempre privilegiato la crescita interna. Tornando in Europa, Volkswagen, che ha fatto man bassa di marchi in Europa, ora ha difficoltà a gestirli.

Quanto ai costruttori francesi, le sovrapposizioni sono così evidenti, sia in termini di gamma che di mercati, che le sinergie sarebbero possibili solo con drastici tagli. Quello dell'industria automobilistica è un quadro in cui le realtà che fanno ottimi profitti sono poche e si chiamano Porsche, Mercedes, Bmw, Nissan, Honda e Toyota. La maggior parte delle case automobilistiche, invece, raramente possono contare su ricavi superiori al costo totale del capitale impiegato. Tra queste, anche colossi come Chrysler, Mazda, Mitsubishi, Ford, Gm, Fiat e Renault.

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: Fiat, GM bereiken akkoord!!!!

ma feb 14, 2005 13:22

da's een duidelijk verhaal, Bert! :(
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
1750GTV
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 806
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:18
Locatie: Westland
Contacteer: Website

RE: Fiat, GM bereiken akkoord!!!!

ma feb 14, 2005 14:10

via www.freetranslation.com:

Van italiaans naar Engels, van Engels naar Nederlandsch.

Zal niet helemaal vlekkeloos lopen, maar ja. Je moet toch wat?

Daar gaattie dan:

Een ding is zeker: van vandaag Machtiging zal terugkeren een nieuwe partner te zoeken. Na de scheiding van General motors heropent nu zich de spelen. volledig. Voor een tijdje de Ingot, die van het hoogtepunt verpletterd wordt een van het grote van het gebied en van het dieptepunt een tentoongesteld naar het concurrentie dat van Koreanen geverstrakte wordt en, in perspectief, Chinees, is aan de zoektocht voor een strategisch bondgenootschap. Geen inderdaad ooit verborg het de noodzaak om bond uit te persen, zelfs wanneer industrieel in plaats van financieel, maar bond. Zij bevestigden hem meer tijden die het de president van Machtiging Lichte Cordero van Montezemolo is, zijn het naar Sergio Marchionne is het naar van Machtiging Auto, Herbert Demel.

Op het front binnen worden gegegeegen hoewel het volgende nieuws correleerde naar de overeenkomst, blijft de uitdaging van de rekeningen (de groepstelling te bereiken het bediening evenwicht in 2004 terwijl voor de auto, dat in de negen eerst maand van het voorbij jaar verbrandde gegegeegen opnieuw voor 744 mln van Euro, prat ongeveer 2006) en dat, meer technisch industrieel, van de nieuwe modellen worden gegegeegen van het nieuwe Wijzen naar thenew verzoekt aan het waaromVan Turijn groep. Altijd op het front in ten slotte de reorganisatie zou kunnen verlaten van die zo over de zogenaamde 'stang van de luxe' praat. Hoe te zeggen dat ik van hoofdstad het sommige Ferrari scheid, (is in de voorbije dagen met hardnekkigheid van een geschikte cda gesproken) klaarmaakt nu om Vierkante Zaken, van de Maserati te landen die zo in de klare groep voor dat "strake samenwerking" met Alfaromeo gewenst voor een tijdje landen zou.

Maar indien het verlofen van de grote uitdaging het iedereen binnen naar het van Turijn is groepert u het andere is gespeeld op het front buiten de bond met de andere grote auto huizen. Twee, op dit front, de passable weg van de Ingot: dat van de gedeeltelijke begrippen, hoe met Peugeot gebeurt of een overeenkomst naar alle velden met sommige andere fabrikanten. De europeaan, zelfs wanneer Japanners of omdat geen?, Koreaan. Zelfs wanneer in deze vorige dagen met hardnekkigheid van het China spreekt, hen wiens auto verblijven nadat de grote binnenkant boom niet sommige afzetgebieden noch op de markten Vsa noch in die Europeanen van heeft dat ik heel aangetrokken ben.

Bovendien de overeenkomst op de individuele modellen ben ik aan de bestelling van de dag tussen alles de auto verblijft wereld en het zoekt naar economieën van trap die ik ga nu voor de begrippen met andere fabrikanten, vooral omdat de markt nu op in niches is gespleten, met volumes van verkoop van de individuen heel lage modellen en productiekosten, in plaats van, hoogtepunt.

De Peugeot zal bijvoorbeeld motoren naar benzine met Bmw en een kleine auto met de Toyota in het Tsjechië produceren. De Machtiging, in plaats van, zou kunnen mikken gedeeltelijke adintese voor de individuele merken, zoals met betrekking tot de alfaromeo, dat wekte reeds de rente van de audi. In veel, dan, zij snakken naar naar de 'kleine' motor dieselmultijet van de Machtiging. Vandaag het toebehoren het naar de Opel, maar in toekomst het zou hem naar andere producenten dat kunnen reserveren zij hun rente demonstreerden, houdt van Suzuky. Eigenlijk met hen ontwikkelt Machtiging zijn buur 'ik stap uit' in het gebied van de Suv, verwachte in 2006. Met de Fransen van de groepspsa, in plaats van, ontwikkelde van altijd zijn bereik van monovolume van grote formaat: Doet Ulysses en Speer Phedra.

Uitgesloten stelde de volledige hypothese van overdracht van de zaken vast, is voor de afwezigheid van wens in Tal zin van de aandeelhouders is voor de afwezigheid van potentiële koper. De zelfde Daimler-Chrysler is niet meer geïnteresseerd alsof sommige jaar doet de Machtiging Auto uit te leggen, zelfs wanneer een hoge complementarietà van product en van geografische gebieden blijft.

Bmw heeft de zelfde kenmerken, maar de ervaring van de aanwinst van de Zwerver 'reeds in verleden op de aandeelhouders heeft gewogen'. De Japanners, in plaats van, altijd vermeden 'van huwelijken de met het westen vermengden. Enkel toen de lucht werd leverde onderdrukken deel van de hoofdstad, zoals in een kwestie van Nissan naar Renault en Mitsubishi naar Daimlerchrysler op. Toyota en Honda, in plaats van, altijd bevoorrechte de binnenkant groei. Terugkerend in Europa, Volkswagen, deed dat lage man van merken in Europa, heeft nu moeilijkheid om hen te leiden.

Als voor de Franse fabrikanten, de superimpositions is zo duidelijk, is in limieten van bereik die van markten, die de synergieën zijn geweest mogelijk alleen met drastische sneeën. Dat van de auto-industrie is een schilderij waarin de realiteit die aan uitstekende winst ik doet is klein en roept me Porsche, Mercedes, Bmw, Nissan, Honda en Toyota. De meeste autohuizen, in plaats van, kan ongewoon rekenen waarop u superieur naar het totaal onttrekt, kostte van de hoofdstad tewerkgesteld. Tussen deze ook houden reuzen van Chrysler, Mazda, Mitsubishi, Wad, Gm, Machtiging en Renault.


Hoppa!

;)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Fiat, GM bereiken akkoord!!!!

ma feb 14, 2005 14:37

Montezemolo heeft ook verklaring afgelegd en heeft het over herwonnen vrijheid????
Statements als 'rotsvast vertrouwen in toekomst' zeker door de komst van nieuwe Croma (meest zinloze auto in de industrie als je het mij vraagt) en nieuwe 157 en Brera etc.

Heeft nog niet uitgelegd wat hij bedoelt met "polo del lusso". Ferrari verkoopt Maserati aan
Fiat Auto. Alfa en Maserati gaan nauwer samenwerken en wellicht is er een rol voor Ferrari
weggelegd maar er worden nog geen details gegeven.
Erg onduidelijk. Wat voor samenwerking met Maserati?? Wellicht delen dealernetwerk met
Ferrari/Maserati in USA of gaat het verder?? (niet echt lusso om GM producten in Ferrari/Maserati garages in USA te slijten en kan mij niet voorstellen dat dealers van Ferrari
staan te juichen om Alfa's te verkopen). Of toch technische samenwerking??
Maserati heeft een zeer slecht jaar en Ferrari dumpt Maserati nu het teveel op de winst drukt.
Wat is Maserati eigenlijk zonder Ferrari???

Een cynicus zou opmerken dat een rookgordijn wordt opgeworpen om de aandacht af te leiden. Door samenwerking Alfa Romeo met Maserati te suggereren geef je de hele operatie meer glans en zeker nu de introductie 157/Brera voor de deur staat.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Fiat, GM bereiken akkoord!!!!

ma feb 14, 2005 15:10

HOW WILL THE SETTLEMENT WORK?

-- GM will pay Fiat 1.55 billion euros to end their alliance. One billion euros will be paid immediately and the rest will be paid within 90 days, once the joint ventures have been unwound.

-- GM will return its 10 percent stake in Fiat Auto to Fiat.

-- The Fiat-GM Powertrain and Purchasing joint ventures will be dissolved, with each side regaining control of assets they contributed when the alliance was set up.

-- GM and Fiat will co-own key powertrain intellectual property but GM will not be allowed to manufacture JTD diesel engines outside Europe and import them back in.

-- GM will buy most of its JTD engines from a Fiat plant in Italy that makes four and five cylinder engines from 1.6 litres to 2.4 litres. Fiat will continue to sell engineering support to GM for the development of diesel technology.

-- A diesel engine plant in Poland will be excluded from the settlement dissolving joint ventures, and will be 50-50 owned by Fiat and GM. The plant, which was owned by Fiat before the 2000 deal, makes about 550,000 1.3-litre engines a year. Fiat will keep the operating management of the factory.

-- Fiat and GM will continue to work on platforms they are developing together.

-- Fiat will have access to GM's global purchasing alliance and its economies of scale.

-- After the payment, GM will take an after-tax charge to earnings of around $840 million or $1.49 per share.

-- Fiat-GM Powertrain's 700 million to 750 million euros of debt will be shared equally between the two groups.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”