Pagina 1 van 2

RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: za mei 13, 2006 19:59
door giuliettaevo
Zijn er toevallig ook RDW medewerkers op het forum?

Zelf heb ik een Giulietta van 1978 waar een v6 in moet komen. deze wil ik natuurlijk op kenteken ook graag terugzien. Als ik met de RDW bel wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd en word ik dus niks wijzer, ook mailen leverde geen duidelijk antwoord op. Wie kan mij precies de huidige regels en kosten vertellen van het omkeuren naar een v6???

Alvast bedankt.

Groeten Remco.

RE: RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: zo mei 14, 2006 09:08
door KAS
Volgens mij heeft Kai een Alfetta V6 op kenteken gehad. Die kan je er vanalles over vertellen.

RE: RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: zo mei 14, 2006 09:28
door Dinky Boy
Eeven gegoogled op 'RDW', 'herkeuring', en 'ombouw'. Kwam bij Renault-tuning forum uit met o.a. dit.

Ook daar is niet alles duidelijk, maar één ding wel: herkeuring is verplicht bij wijzigen brandstof of cilinder-aantal. Doe je dat niet, dan kan je een hoop narigheid krijgen na een ongeval.

Re: RE: RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: zo mei 14, 2006 09:40
door KAS
maar één ding wel: herkeuring is verplicht bij wijzigen brandstof of cilinder-aantal. Doe je dat niet, dan kan je een hoop narigheid krijgen na een ongeval.
Ook bij de APK. Wat ik wel weet dat je naar Lelystad moet voor een geluidstest.

Re: RE: RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: zo mei 14, 2006 10:56
door GTV
maar één ding wel: herkeuring is verplicht bij wijzigen brandstof of cilinder-aantal. Doe je dat niet, dan kan je een hoop narigheid krijgen na een ongeval.
Ook bij de APK. Wat ik wel weet dat je naar Lelystad moet voor een geluidstest.
En voor de type goedkeuring, want die is nooit geleverd met n' v6.

RE: RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: zo mei 14, 2006 12:53
door giuliettaevo
Het duidelijkste wat ik tot nu toe gehoord heb is dat omdat de auto nooit geleverd is als 6 cilinder er een rijvaardigheidstest gedaan moet worden op Lelystad en een geluidsmeting. Dit alles na een keuring "wijziging motorcode oid" bij een willekeurig RDW station waar je ook een verklaring moet laten zien van de fabrikant waarin jouw motorcode, het vermogen en het bijbehorende toerental genoemd worden...

Maar dit heb ik dus weer niet officieel van de RDW... :evil:

Ik wil gewoon precies weten wat er moet gebeuren, wat de eisen/ benodigde papieren zijn en wat de kosten zijn. :?:

RE: RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: zo mei 14, 2006 13:03
door Dinky Boy
In dat geval gewoon blijven drammen bij de RDW. Zorg dat je een naam daar te pakken hebt en bel om de dag op om te horen of er een antwoord op je vraag is. Vraag ook om een antwoord op schrift, zodat je als je alles geregeld hebt niet opeens geconfronteerd wordt met andere vereisten, normen en termijnen.

Het is toch van de zotte dat de officiële instantie geen antwoord kan geven op een simpele vraag?
Als het echt lang duurt klagen bij de Nationale Ombudsman.

Re: RE: RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: zo mei 14, 2006 15:04
door frankalfa
In dat geval gewoon blijven drammen bij de RDW. Zorg dat je een naam daar te pakken hebt en bel om de dag op om te horen of er een antwoord op je vraag is. Vraag ook om een antwoord op schrift, zodat je als je alles geregeld hebt niet opeens geconfronteerd wordt met andere vereisten, normen en termijnen.

Het is toch van de zotte dat de officiële instantie geen antwoord kan geven op een simpele vraag?
Als het echt lang duurt klagen bij de Nationale Ombudsman.
Ff off topic; om daadwerkelijk iets geregeld te krijgen bij de RDW moet je van goeden huize komen; heb er vorig jaar tig mails/belletjes aan gespendeerd om 1 simpel vraagstuk beantwoord te krijgen>NOT!! (schijnbaar ligt een infobrochure met de antwoorden op al mijn vragen omtrent deze materie op de plank aldaar)
Tis echt ongehoord!!
Suc6 er mee, ik hoop dat je een langere adem hebt als ik (vond t na 1,5 mnd soebatten wel genoeg... :cry: )
Grtz, fRank

RE: RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: zo mei 14, 2006 15:23
door matramurena
Het laten keuren van een ombouw van Murena 4-cilinder naar Murena V6 schijnt rond de 600 Euro te liggen, dat zal voor andere types niet veel anders zijn denk ik. Enig voordeel voor mij is dat er al met een V6 rondrijden en dus de typegoedkeuring al bestaat. Als dit niet het geval is zal het nog wat ingewikkelder worden denk ik. Dit is trouwens ook wel een leuk vraagstuk om voor te leggen aan de redactie van een van Neerlands autovakbladen. Die moeten wel makkelijk een antwoord los kunnen krijgen! Stuur even een mailtje naar de verschillende "vragen van lezers" rubrieken!

RE: RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: zo mei 14, 2006 17:52
door Bartman
Je kunt gewoon een mail sturen naar info@rdw.nl en je vraag stellen. Binnen een week heb je antwoord. Zijn ook liefhebbers daar. Echt waar.

RE: RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: zo mei 14, 2006 18:21
door giuliettaevo
@ Bartman:

dat had ik dus al gedaan... kreeg geen duidelijk antwoord terug, moest maar bellen met de technische helpdesk... :evil:

@ Matramurena:

Mij is verteld dat het niet uitmaakt of er al iemand mee rondrijdt op kenteken, zijn typegoedkeuring kun je niet gebruiken. Waar zijn die 600 Euro kosten voor? rijvaardigheidstest en geluidsmeting?

RE: RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: zo mei 14, 2006 18:25
door giuliettaevo
Een 75 omkeuren naar v6 kost maar iets van 50 Euro is mij verteld, kunt gewoon typegoedkeuring van 75 v6 overnemen. Hoeft dus ook niet naar een geluidsmeting of rijvaardigheidstest.

Bodemplaat van een Giulietta en een 75 zijn op detailverschillen na identiek... alleen is de Giulietta niet als v6 geleverd en de 75 wel. Zou makkelijker zijn als ik dan ook de typegoedkeuring van een 75 v6 over kon nemen...

RE: RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: zo mei 14, 2006 18:35
door LENZ
Er bestaat gewoon een RDW formulier MOTORWIJZIGING waar alles redelijk duidelijk instaat.

RE: RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: ma mei 15, 2006 00:11
door Leo Veloce
Remco,

Al heeft Lenz je denk ik al op weg geholpen: mijn 116-2000 GTV omkeuren in 1995 kostte NLG 80, - exclusief NLG 12,50 weegbrug.

De keuringsafspraak kon telefonisch gemaakt worden en werd keurig schriftelijk bevestigd. Soort keuring: "kentekenopn. motorv. <3500 kg.". Nu is het wel zo dat toendertijd deze omkeuring nog niet verplicht was, maar dat ik het na een tijdje officieel geregeld wilde hebben. Voor mijn eigen gemoedrust in onverhoopt geval van een ongeval.

De keuring zelf bestond uit een grondige visuele inspectie (3 keurmeesters) waarbij ik moest aanwijzen waar er modificaties waren aangebracht. Gelukkig had ik al het laswerk niet afgekit maar gewoon gelakt. Voor een soort torsietest werd de auto hoek voor hoek opgekrikt totdat hij met "drie" wielen van de grond kwam en werd daarna gecontroleerd of de deuren niet klemden. Verder werd de wielophanging gecontroleerd door hem op bewegende platen te zetten. Vervolgen werd de zaak flink "uit elkaar" getrokken. Ook heb ik toendertijd gevraagd wanneer "Lelystad" nodig was, dit gezien het feit dat een testrit achterwege bleef. Men vertelde mij toen dat dat alleen nodig zo zijn als er twijfels ontstonden tijdens deze keuring. Natuurlijk werd afsluitend nog een remmentest en CO-test gedaan.

Wat ik van te voren was vergeten, was een weegbriefje te verkrijgen (Belastingdienst). Dit moest ik zelf verzorgen en daarbij werd ik de eerste keer niet geholpen omdat ik niet aan de eisen: reservewiel, gereedschap en halve tank brandstof voldeed.

Tevens was ik in de veronderstelling dat er direct ook een APK werd uitgevoerd, dit bleek achteraf niet zo te zijn. Even erg in houden dus.

Punt van afkeur: verkeerde kleur (en dus ander formaat) blauwe platen zaten erop. Gelukkig had ik nog oude gele platen bij de hand die ik direct mocht vervangen.

Na keuring een geheel nieuw kentekenbewijs ontvangen, maar in plaats van een Alfetta 2000 GTV is het "slechts" een Alfetta geworden. Kennelijk, net als met de kleuraanduidingen, is het RDW beperkt in het preciezer aanduiden? Ik heb het maar zo gelaten, al vind ik het achteraf wel jammer. No offense, want ik heb een zwak voor de sedans.
Als enige bijzonderheid op het kentekenbewijs staat nog vermeld: basis tgk-1040 (van de 2000 GTV volgens mij). En uiteraard het gewijzigde cylinderaantal, gewicht en als gevolg van het inleveren van het eerste kentekenbewijs: duplicaatcode 01. De originele afgiftedatum bleef ongewijzigd.

Succes met keuren, bedenk wel dat de auto minder waard wordt. Voor de puristen is dit heiligschennis volgens mij. Al kan het zijn dat ik het mis heb, maar heb ik jouw Giulietta (brons?) ergens rond 1990 tot tweemaal toe met een gebroken centrale nokkenas in Breda gezien bij een tuningsbedrijfje. Als dat klopt: Buick V8 teveel gas guzzler of toch liever Alfa power?

Groet, Leo

Re: RE: RDW medewerkers op het forum???

Geplaatst: ma mei 15, 2006 01:09
door @PM
@ Matramurena:

Mij is verteld dat het niet uitmaakt of er al iemand mee rondrijdt op kenteken, zijn typegoedkeuring kun je niet gebruiken. Waar zijn die 600 Euro kosten voor? rijvaardigheidstest en geluidsmeting?
Dit geldt alleen voor auto's die nooit als zodanig geleverd zijn. Dan krijg je een soort "individuele" typegoedkeuring; alleen voor die ene auto dus. Een V6 in een Alfetta GTV (gewone Alfetta weet ik ff niet, Giulietta ook niet) of een 75 is dus een ander verhaal omdat die auto's gewoon met zo'n motor leverbaar waren.