Pagina 1 van 2
Inschrijvingstax België
Geplaatst: za apr 22, 2006 07:49
door Alfa One 156
Gesteld dat je een tweedehands 166 3.0 V6 van ongeveer 4 jaar zou kopen. Hoe wordt dan de inschrijvingstax bepaald? A.d.h.v. de fiscale pk's (€743,40) of op het aantal kW (€2974,20)?
RE: Inschrijvingstax België
Geplaatst: za apr 22, 2006 08:52
door SPIDERVELOCE1750
Hier staat een overzichtje .
Ik las ook wel ergens als er twijfel is , dus als de fiscale pk's niet overeenkomen met het KW cijfer uit hun tabelletjes , dat ze de hoogste waarde aanrekenen
Kristal
RE: Inschrijvingstax België
Geplaatst: za apr 22, 2006 10:39
door elio
Indeed, citaatje van
www.automagazine.be: Indien het vermogen van eenzelfde motor uitgedrukt in fiscale paardekracht (PK) en in kilowatt (KW) een verschillend bedrag opleveren, wordt steeds het hoogste bedrag aangerekend.

RE: Inschrijvingstax België
Geplaatst: za apr 22, 2006 12:41
door Alfa One 156
Dan is zo'n 3.0 V6 wel een dure grap en dat voor een 4 jaar oude auto
RE: Inschrijvingstax België
Geplaatst: za apr 22, 2006 13:09
door SPIDERVELOCE1750
Inderdaad ...
Anders gewoon een Vzesken kopen ouder dan 15 jaar , net zoals wij . BIV= 61.5 euro , ongeacht hoeveel goe poeier dat er achter zit
Kristal
RE: Inschrijvingstax België
Geplaatst: za apr 22, 2006 13:32
door Alfa One 156
Tja, maar...de wagen zou dienen als dagelijks vervoersmiddel.
Gewoon schandalig. Je betaalt dus een peperdure inschrijvingstax als je hem nieuw koopt. De volgende koper mag dan na 4 jaar nog eens meer dan 100.000 Bfr ophoesten. De auto als spekkast voor de regering.
RE: Inschrijvingstax België
Geplaatst: za apr 22, 2006 15:29
door Furrikain
Ik maak altijd gebruik van dit tabelletje als ik weer eens een vehikel gezien heb waarvan ik moet weten hoelang ik nog moet wachten om er eentje aan te schaffen aan een spotprijs zonder achteraf verkracht te worden door vadertje staat:
KLIK
De jaarlijkse wegentaks - gebaseerd op de fiscale PK-waarde (berekend dmv cilinderinhoud) - vind je hier:
KLIK
Vanaf 14PK begint het toch wel een duur grapje te worden, nu weet je meteen waarom astmatische 0.4L motorblokjes voorzien van een turbo zo groot als een bowlingbal zo populair zijn in ons belgenlandje

Re: RE: Inschrijvingstax België
Geplaatst: za apr 22, 2006 17:02
door SPIDERVELOCE1750
Ik maak altijd gebruik van dit tabelletje als ik weer eens een vehikel gezien heb waarvan ik moet weten hoelang ik nog moet wachten om er eentje aan te schaffen aan een spotprijs zonder achteraf verkracht te worden door vadertje staat:
KLIK
De jaarlijkse wegentaks - gebaseerd op de fiscale PK-waarde (berekend dmv cilinderinhoud) - vind je hier:
KLIK
Vanaf 14PK begint het toch wel een duur grapje te worden, nu weet je meteen waarom astmatische 0.4L motorblokjes voorzien van een turbo zo groot als een bowlingbal zo populair zijn in ons belgenlandje

Adri , weet jij toevallig hoeveel fiscale PK's onzen Novanta zal toebedacht worden ? Zal waarschijnlijk wel hetzelfde als je GTV 6 zijn ?
Merciekes
Kristal
RE: Inschrijvingstax België
Geplaatst: za apr 22, 2006 17:33
door Alfa One 156
Dus als je zo'n 3.0 V6 nieuw koopt betaal je nog eens € 5000 aan inschrijving en jaarlijks €650 rijtaks. Ongestrafte diefstal noem ik dat.
RE: Inschrijvingstax België
Geplaatst: za apr 22, 2006 19:14
door givebuzze
Tja,
is inderdaad nog een kostelijk feest, zeker las je vergelijkt met onze buurlanden, maar dan zijn de nieuwprijzen van wagens wel goedkoper dan bv Nederland (waar de cylinderinhoud/pk dan minder rol speelt fiscaal). En worden we ook nog eens mooi gepakt met dure verzekeringen.
Daarom ook dat die 166 v6'en vrij goedkoop zijn tweedehands (in feite all grote pk machines).
Misschien dan toch een wagen in Polen inschrijven en rustig rondrijden in Belgie .. zie precies meer en meer Poolse en luxemburgse platen rondrijden.
Iemand een idee hoe dat kan? Wat de risico's zijn?
Re: RE: Inschrijvingstax België
Geplaatst: za apr 22, 2006 19:15
door Furrikain
Ik maak altijd gebruik van dit tabelletje als ik weer eens een vehikel gezien heb waarvan ik moet weten hoelang ik nog moet wachten om er eentje aan te schaffen aan een spotprijs zonder achteraf verkracht te worden door vadertje staat:
KLIK
De jaarlijkse wegentaks - gebaseerd op de fiscale PK-waarde (berekend dmv cilinderinhoud) - vind je hier:
KLIK
Vanaf 14PK begint het toch wel een duur grapje te worden, nu weet je meteen waarom astmatische 0.4L motorblokjes voorzien van een turbo zo groot als een bowlingbal zo populair zijn in ons belgenlandje

Adri , weet jij toevallig hoeveel fiscale PK's onzen Novanta zal toebedacht worden ? Zal waarschijnlijk wel hetzelfde als je GTV 6 zijn ?
Merciekes
Kristal
Eerlijk gezegd weet ik zelfs nog niet hoeveel mijn GTV6 zal belast worden, ik gok 14PK. Maar ik had ooit ergens een tabel van de overheid waar je zelf kon zien in welke categorie je wagen valt. Ik zal nog eens zoeken (het was een pdf'je op een overheidssite, als je zoiets 1 keer gevonden hebt, mag je al van geluk spreken, tweede keer is het lot tarten

)
EDIT: de papierwerkgoden hebben mij half gezegend vandaag:
http://www.belgium.be/eportal/applicati ... al.refresh
De tabel is voor inschrijving, maar de linkerkolommen laten een vergelijking zien tussen liter-inhoud en fiscale pk. Eens je weet hoeveel PK het is voor jouw motor, kan je dus gaan kijken in de automagazine tabel (link heb ik hier eerder gepaste). Ik heb ergens nog een veel duidelijkere pdf, mocht ik het ding nog vinden, plaats ik hem hier wel even.
En al even de verrassing verpesten - nog een editje, tenzij er intussen al een 3l in je 90 ligt

- het is dus 13 of 14PK, 490 of 568€ dus.
Re: RE: Inschrijvingstax België
Geplaatst: za apr 22, 2006 19:38
door alfaromeocars
Inderdaad ...
Anders gewoon een Vzesken kopen ouder dan 15 jaar , net zoals wij . BIV= 61.5 euro , ongeacht hoeveel goe poeier dat er achter zit
Kristal
ouder dan 15 jaar of ouder dan 25 jaar ?
Ik wist niet dat ouder dan 15 ook al voordeliger is?
Re: RE: Inschrijvingstax België
Geplaatst: za apr 22, 2006 19:51
door Furrikain
Inderdaad ...
Anders gewoon een Vzesken kopen ouder dan 15 jaar , net zoals wij . BIV= 61.5 euro , ongeacht hoeveel goe poeier dat er achter zit
Kristal
ouder dan 15 jaar of ouder dan 25 jaar ?
Ik wist niet dat ouder dan 15 ook al voordeliger is?
Bij een wagen vanaf 15 jaar wordt de inschrijvingstax forfaitair herleid naar 61.50€, gelijk voor welke motor. Je moet maares kijken hoeveel duizenden euro's je daarmee soms kan uitsparen in vgl met een nieuwere auto.
RE: Inschrijvingstax België
Geplaatst: zo apr 23, 2006 21:11
door BBS
2,5 l is 13 pk = 490 euro/jaar rijtaks.
Maar je kan je auto ook enkel voor de zomer inschrijven en in de winter, na bv een half jaar, terug uitschrijven.
Een herinschrijving het volgende jaar kost maar 25 euro en daarvoor krijg je er een nieuwe kentekenplaat bovenop.
Zo kost een halfjaar dus 490 : 2 = 245 euro +25 = 270 euro. Dat is al betaalbaarder dan 490
Als je auto 25 geworden is betaal je maar ongeveer 30 euro meer/jaar.
Aan het oldtimerschap zijn in theorie nadelen verbonden op gebruiksvlak, maar in de praktijk zijn die nagenoeg onbestaande.
patrick
RE: Inschrijvingstax België
Geplaatst: zo apr 23, 2006 23:03
door alfaromeocars
@Furricain ; thanks, weer wat bijgeleerd. Dan kunnen we dus toch nog eens uitkijken naar een lekkere V6
