Panhard chassis? Panhards hadden in die tijd helemaal geen chassis maar een zelfdragende aluminium carrosserie, jaja Audi! Pas eind jaren '50 werd het onder Citroën weer staal.
Dit is dus een van de vele sportieve varianten geweest op bais van de Dyna X, wellicht een bouwer geweest die er een buizenchassis voor gelast heeft? Maar dan is er ook al geen sprake meer van een Panhard chassis. Bouwjaar 1959 klopt in mijn ogen niet. Er zitten wielen onder van een ouder type Panhard (de Dyna X, twee generaties voor de PL17 die in 1959 geïntroduceerd werd)
De geheel aluminium Panhard Dyna X met dezelfde wielen (alleen zitten hier alu wieldoppen op):
In ieder geval bouwde Panhard alles heel licht en fragiel om zoveel mogelijk gewicht te besparen voor het (te) kleine 2-cylinder boxermotortje. Lijkt me niet zo'n goed idee om daar een veel dikkere 4 cylinder van Alfa Romeo in te hangen. (?)
Dit lijkt me meer een van de vele specials die er in de jaren '50 en '60 door allerlei bedrijfjes gebouwd werden met Panhard techniek in Frankrijk (de bekendsten waren Charles Deutch en René Bonnet). Niets meer en niets minder. En dat er ooit eens een ander blok ingezet is geweest, kan zijn. Maar daarmee is het nog geen Stanguellini of Alfa Romeo special inderdaad.
Wat weet je van het chassis, Jack?
Koen