do feb 03, 2005 19:21
@Matra & Bert,
Ik denk inderdaad dat Alfa zeer levensvatbaar is. De naam is ijzersterk. Er zijn weinig merken die na jarenlang miserabele kwaliteit te hebben geleverd (2e helft 70-er, 1e helft 80-er jaren) nog steeds zoveel trouwe kopers hebben.
Als vergelijking zou ik alleen zo snel eventjes Jaguar kunnen verzinnen. Die waren zelfs nog duurder en minimaal even slecht. Maar dat even terzijde.
Daarom zal Alfa zeker niet verdwijnen. Bovendien is Alfa gemakkelijk in de markt te positioneren, omdat iedereen weet wat ervan verwacht wordt: design; prestaties en wegligging.
Hoewel ze uiteindelijk niet aanwisten wat met Saab te doen, snapt zelfs GM wat het potentieel van Alfa is.
Wij hebben hierin niet te kiezen, maar mocht het niet GM worden, dan zie ik bijzonder goede mogelijkheden bij Toyota of Honda. Qua technische mogelijkheden hoef je deze merken niets meer te leren. Beide merken hebben in Europa echter een probleem.
Toyota: het merk Lexus slaat hier niet echt aan. Wat te denken van IS200 opvolger met RWD, maar dan als Alfa. Succes verzekerd.
En Honda is technisch heel goed, probeert wel eens wat op sportief vlak, maar het komt nooit uit de verf omdat het imago ontbreekt. S2000 als basis voor de nieuwe Spider? NSX als basis voor 8c. Het potentieel is aanwezig en met de Alfa Romeo naam aan dergelijke auto's verbonden, ongetwijfeld een groter succes dan als Honda.
Zo maar wat gedachtenspinsels, maar er zijn genoeg mogelijkheden.
Als Fiat Auto verdwijnt, zie ik Lancia echter eveneens definitief verdwijnen. Er is nog nauwelijks iemand die weet waar Lancia vroeger ooit voor stond, dus die merknaam heeft voor andere autobouwers, buiten Italië, helaas geen waarde meer.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010