Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: FIAT & GM

wo feb 02, 2005 20:16

sorry
Laatst gewijzigd door matra sports op wo feb 02, 2005 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

Re: RE: FIAT & GM

wo feb 02, 2005 20:19

@Cor : en dan leveren ze alleen nog maar in een kleur !
beter was het als deze mannen de centjes hadden :wink:


Afbeelding
dan krijg je zoiets :

Afbeelding

:twisted: :twisted: :twisted:



Nee ik loop te geinen, terwijl het hier over de serieuze toekomst van Alfa Romeo gaat.
Excuses :wink:

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: FIAT & GM

wo feb 02, 2005 21:36

De mafia moet Alfa overnemen. Is in geld gerekend de grootste bedrijfstak van Italië.
Waarom zouden ze dat doen? Ze rijden zelf Merc :twisted:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: FIAT & GM

wo feb 02, 2005 22:29

@Psillen : ze investeren nou eenmaal in rendabele zaken !
En Alfa is zeerrrr levensvatbaar en ligt nu bijna op straat ( sorry ). Daar komen een hoop aasgieren op af. En het doet mij pijn dat het zover gekomen is. Maar laten we het beste hopen !

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: FIAT & GM

do feb 03, 2005 09:16

Het einde van FIAT Auto als zelfstandig onderdeel binnen Italiaanse economie is voorbij.
Financieel gezien kunnen ze niet eens meer bestaan. Verkopen van een deel aandelen
Ferrari heeft te weinig opgeleverd en ook verkopen van financieringsbedrijf Fidis.
De huidige ontslaggolf en verkopen diverse onderdelen (veel FIAT bedrijven staan zelfs online te koop zoals transmissie fabriek in Oostblok) geeft eigenlijk aan dat het bedrijf
wordt gestript en verkoopklaar wordt gemaakt.

Ik zal FIAT zeker niet missen en ik denk dat geen concern brood ziet in overname. Iedereen
kampt al met overcapaciteit in mega competitieve Europese markt.
Lancia en Alfa Romeo zijn geweldige merken maar FIAT heeft te weinig aandeel met deze
merken behaalt. Alfa Romeo verkoopt in 8 jaar tijd 500.000 156's en dat is in tegenstelling wat
wordt gemeld niet sensationeel maar voldoende. Zeker niet voldoende voor FIAT Auto.
Ook 166 is tegenvallend en reden dat Bandiera veld moest ruimen. Grote auto's zijn van enorm belang voor behalen grote marges. Kleine auto=kleine marge. 164 was redder in nood.
Zo ontzettend goed gaat het dus ook niet voor Alfa Romeo die al jarenlang worden geplaagd
met name op hun thuismarkt met sterk afnemend marktaandeel en trend zal zich verder
doorzetten. Feit dat Brera sensationeel is voor een deel ook te danken aan GM. GM is
verantwoordelijk voor totale technishe lay out. Ik mag alleen hopen dat er concerns zijn
die Alfa Romeo en Lancia straks op waarde schatten en niet weer zo'n FIAT verhaal.

Van mij mag GM Alfa Romeo overnemen die onlangs in Amerika een groot deel van de Nordschleife heeft nagebouwd en super RWD chassis heeft gebouwd die met BMW kan wedijveren. Geen gezeur dat Amerikanen geen onderstel kunnen ontwerpen of benzinezuipers verkopen want geen enkel concern levert zo veel en zo'n groot aandeel aan
zuinige auto's dan GM . 157/Brera zijn echt hoopgevend.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: FIAT & GM

do feb 03, 2005 19:21

@Matra & Bert,
Ik denk inderdaad dat Alfa zeer levensvatbaar is. De naam is ijzersterk. Er zijn weinig merken die na jarenlang miserabele kwaliteit te hebben geleverd (2e helft 70-er, 1e helft 80-er jaren) nog steeds zoveel trouwe kopers hebben.
Als vergelijking zou ik alleen zo snel eventjes Jaguar kunnen verzinnen. Die waren zelfs nog duurder en minimaal even slecht. Maar dat even terzijde.

Daarom zal Alfa zeker niet verdwijnen. Bovendien is Alfa gemakkelijk in de markt te positioneren, omdat iedereen weet wat ervan verwacht wordt: design; prestaties en wegligging.
Hoewel ze uiteindelijk niet aanwisten wat met Saab te doen, snapt zelfs GM wat het potentieel van Alfa is.

Wij hebben hierin niet te kiezen, maar mocht het niet GM worden, dan zie ik bijzonder goede mogelijkheden bij Toyota of Honda. Qua technische mogelijkheden hoef je deze merken niets meer te leren. Beide merken hebben in Europa echter een probleem.
Toyota: het merk Lexus slaat hier niet echt aan. Wat te denken van IS200 opvolger met RWD, maar dan als Alfa. Succes verzekerd.
En Honda is technisch heel goed, probeert wel eens wat op sportief vlak, maar het komt nooit uit de verf omdat het imago ontbreekt. S2000 als basis voor de nieuwe Spider? NSX als basis voor 8c. Het potentieel is aanwezig en met de Alfa Romeo naam aan dergelijke auto's verbonden, ongetwijfeld een groter succes dan als Honda.

Zo maar wat gedachtenspinsels, maar er zijn genoeg mogelijkheden.
Als Fiat Auto verdwijnt, zie ik Lancia echter eveneens definitief verdwijnen. Er is nog nauwelijks iemand die weet waar Lancia vroeger ooit voor stond, dus die merknaam heeft voor andere autobouwers, buiten Italië, helaas geen waarde meer.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: FIAT & GM

do feb 03, 2005 21:03

GEEN JAPPEN!

Ik heb recent gelezen dat men mogelijk gaat samenwerken met PSA. BMW heeft laten weten
geen interesse te tonen en ook niet voor Alfa Romeo. Mercedes Benz ook geen interesse
na Mitsubishi debacle. En Maserati gaat hoogst waarschijnlijk terug naar Fiat Auto.
Maserati werkt samen met VW en wellicht heeft VW interesse voor Maserati en Alfa.

Met PSA komt Alfa technisch niet veel verder. VW is onwaarschijnlijk. MB heeft genoeg sores ten eerste met Chrysler en Mitsubishi hoewel MB ik wel een sympathiek bedrijf vindt.
VW heeft te veel merken. BMW zou mogelijkheid zijn maar draaien solo als een tierelier
met ieder jaar recordwinsten, geen noodzaak en dus alleen ballast. Toyota is de angstgegner die in 2020 GM en Ford zal overnemen en dit zijn te kleine merkjes. Toyota richt zich op klein in Europa en groot daarbuiten. Toyota is de grote vis. Hoge efficiency en weinig pensioenkosten. Geen interesse lijkt me in Italie.
Honda, lijkt mij niet omdat zij afspraak hebben met GM voor samenwerking.

GM is een mogelijkheid omdat men in Europa alleen Saab heeft in middensegment en bovensegment. Opel daait slecht en men heeft veel geinvesteerd in bodemplaten en
motoren. Nieuwe V6 is 30% zuiniger dan de ons verlatende Alfa V6.
GM moet auto's verkopen en wel een beetje rap. Hebben erg saai gamma.

Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: RE: FIAT & GM

do feb 03, 2005 23:12

Zullen we met zijn allen eens een bod doen??

Kijken hoever we komen? Wordt alles tenminste weer RWD. :biggrin:
Goed idee, ik doe mee!!!!!!

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: FIAT & GM

vr feb 04, 2005 08:30

Tis wel spannend !

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: FIAT & GM

vr feb 04, 2005 20:12

Bert,
Bedankt voor de info. BMW kan inderdaad geen optie zijn, want indien juist aangepakt zou Alfa nu net dé BMW concurrent moeten zijn (zoals het ooit was).
Dat Honda banden met GM heeft is volledig nieuw voor mij. Is dit op technisch gebied, commercieel, waar moet ik hierbij aan denken?

VW lijkt me ook niet. Hoewel de poging Seat als Alfa concurrent te positioneren is mislukt.
Met PSA is reeds samenwerking: het "busje" (sorry zo denk ik over die vehikels) en bedrijfsauto's.

Alfa naar de beurs brengen en de koper van een Alfa krijgt meteen een aantal aandelen :idea:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”