pinilsfarina

RE: Ik wil graag een Alfa, maar iedereen verklaart me voor g

di dec 06, 2005 05:42

Na meer dan 10 jaar Alfa-ervaring (nieuw en gebruikt, en minimaal 40000km per jaar) kan ik de auto's echt aanbevelen. Er zit een behoorlijk stuk kift in de negatieve reacties. De 156 is een meer dan uitstekende wagen die ik in alle delen van Europa heb uitgetest. Zowel in de bloedhitte, als in de extreme koude. Het was een van de weinige auto's die niet gevoelig bleek te zijn voor welke extremiteit dan ook. Eerlijkheidshalve bleken ook de Toyota's en Honda's heel te blijven, in tegenstelling tot enkele peperdure duitse wagens... In verschillende gevallen worden auto's als Alfa's (maar ook BMWs) door morbide bestuurders afgeragd op een wijze die je voorstellingsvermogen te boven gaat. Als je een testrit uitprobeert, kijk of de pook van de 1->2 versnelling in een rechte lijn gaat. Als dat niet het geval is, dan zou ik deze auto maar niet nemen...Alfa's mogen olie verbruiken, maar de 156s van mij hebben nooit meer dan een liter per per 20000km verbruikt. De 155 gebruikte een liter per 10000km. Het verstand zit in je rechtervoet en -hand. Rijd je de motor correct warm, dan is je olieverbruik nihil. Je brandstofverbruik zal ook lager zijn. En oh ja, mijn 1.8 TS is ooit geklokt op 225km/uur, na correctie bleek dat 215 te zijn...Hard inrijden of warmrijden is dan ook zinloos. Er zijn verschillende goede en beroerde Alfa dealers in NL. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Vergeet de afgunst van anderen, als je van autorijden houdt, dan heb je aan de 156 een trouwe bondgenoot!

SquadraNero
Junior Member
Junior Member

di dec 06, 2005 21:41

Allemaal wat hierboven staat is waar, maar je kiest toch echt een Alfa Romeo met je hart, vanwege z'n design en styling. Kijk bv naar het merk Seat. Echt een merk met mooie styling geworden. Hoezo ? Styling is overgenomen van Alfa Romeo omdat de voormalige ontwerper Walter da Silva overstapt is van Seat naar Alfa Romeo. De 156 was z'n laatse creatie bij AR. Maar let maar op nu dat de Brera uit is en de nieuwe 149 en 166 eraan komen zullen ook die nieuwe stylingselementen bij andere merken gaan terugkomen. AR loopt daar gewoon enorm mee voorop daar zorgt het Centro Stile van Alfa wel voor.

Vanaf medio jaren 90 is de kwaliteit enorm vebeterd en te vergelijken met die van andere europese merken.
Ik rij nu een aantal jaar AR 147 (lease) diesel, nooit problemen mee gehad dan een paar stadslampjes. Daarvoor een Golf 1.9 TDI gereden en de kwaliteit is vergelijkbaar, alleen het rijden is een wereld van verschil, daar zal de AR156 geen uitzondering in zijn omdat de AR147 nagenoeg dezelfde onderstel deelt.
Dat kan je alleen maar zelf beoordelen wanneer je ermee gaat rijden, en afgetrapte auto's kan je in ieder merk vinden dus die moet je gewoon mijden of het nou een Alfa is of niet :wink:

Suc6 met je keuze, EP

Alfa drives great on high speed !

33 1.5QV '85
Alfasud Sprint Veloce '83
Alfa Giulia Sprint GT Veloce '66
AR 145 2.0QV '96
AR 146 1.6 TS '00
AR Sprnt 1.7 QV '88
AR 147 1.9 JTD (lease) '03

SquadraNero
Junior Member
Junior Member

di dec 06, 2005 22:01

Voor onafhankelijke reviews check www.autoweek.nl => direct "Alfa Romeo" (drop-down menu) => selecteer 156 vanuit het CarBase menu => klik op een 156 uitvoering dan zie je alle technische specificaties, etc => klik rechtbovenaan bij "Meer info" zoek naar myreviews waar je +/- 50 reviews van elk type 156 benzine of diesel kan bekijken. Nou veel leesplezier. :)

Ruud33 16V

wo dec 07, 2005 10:30

Kijk bv naar het merk Seat. Echt een merk met mooie styling geworden. Hoezo ? Styling is overgenomen van Alfa Romeo omdat de voormalige ontwerper Walter da Silva overstapt is van Seat naar Alfa Romeo. De 156 was z'n laatse creatie bij AR. Maar let maar op nu dat de Brera uit is en de nieuwe 149 en 166 eraan komen zullen ook die nieuwe stylingselementen bij andere merken gaan terugkomen. AR loopt daar gewoon enorm mee voorop daar zorgt het Centro Stile van Alfa wel voor.
Tja dat klopt natuurlijk helemaal. Alleen je hebt altijd volk die in het begin zitten zeuren dat ze alfa's lelijk vinden en dan komen merken als Seat en Audi met vergelijkbare lijnen en stylingselementen en dan vinden ze het opeens prachtige auto's...

Dat maakt het merk alfa nou juist zo speciaal, of je vind het geweldig of je vind het maar niks!!! en degene die het geweldig vinden zijn dan ook des te enthousiaster en zijn te vinden op meetings en forums... Iedereen die een Alfa rijdt, doet dit beweust omdat hij wat heeft met het merk of model... Veel mensen die een VW oid rijden doen dit omdat ze EEN auto nodig hebben...

Alfa One 156
Member
Member

wo dec 07, 2005 13:28

Met alle respect voor Seat, maar ze komen nog niet in de buurt van Alfa. En het is ook opvallend dat de inbreng van Da Silva best beperkt was, uiteindelijk leidde hij het team van ontwerpers. Hoe creatief kan hij zijn dat hij bepaalde dingen gewoon overzet naar Seat. Een groot gebrek aan respect van zijn kant is dat.

Ik herinner me nog dat die kwibus die bij Subaru zit (als hij er nog zit, tenminste), die Griek. Zijn bijdrage aan de 145 was de hoek onderaan de achterruit, woehoe!

Da Silva is zeer laag in mijn achting gedaald, zeker na zijn jatwerk. En Seat's zijn voor mij nog steeds lelijke bakken.

Mijn inziens hadden ze bij Alfa nu wel alles zelf moeten tekenen en niet uitgeven, wat ze nu gedeeltelijk wel gedaan hebben. Ze hebben zelf de talenten in huis, waarom het dan ook niet zelf doen?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 07, 2005 14:36

Groot verschil is natuurlijk dat VW jarenlang met Spaanse overheid onderhandelingen heeft gevoerd en het in '86
heeft overgenomen. Fiat was in 1981 al vertrokken en VW is tijdlang technisch partner geweest.
VW heeft praktisch alle doelstellingen bereikt die men voor ogen had hoewel men op de thuismarkt eigenlijk beter
zou moeten scoren.

Alfa Romeo is geen concurrent van Seat hoewel de koers die FIAT voor Alfa Romeo heeft uitgestippeld dat wellicht wel aangaf.
Alfa Romeo is deels een paniekaanschaf geweest voor Fiat. In de begin jaren 80 scoorde Alfa behoorlijk met 5% in D/E segment maar in de desastreuze jaren 1992-1996 zakte het weg tot minder dan 2.5% en slechte verkopen. Ik verwacht dat met nieuwe modellen 159/Brera Alfa Romeo veel, veel beter scoort in
het hogere, meer renderende segment en FIAT het menens is met Alfa Romeo. Alfa is een premiummerk dat niet moet knoeien met Seats.

Alfa One 156
Member
Member

wo dec 07, 2005 14:55

Daar geef ik je 100% gelijk in, het is trouwens Seat dat denkt dat ze een concurrent zijn van Alfa, andersom betwijfel ik dat.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 07, 2005 15:28

Alfa Romeo had medio jaren 80 wel erg veel overcapaciteit( twee fabrieken etc.) goed voor 475.000 auto's per
jaar. Dat was toch wel een groot nadeel om Alfa aan te schaffen. Je wilt eigenlijk het merk maar niet de oude fabrieken.

Dit heeft FIAT ook aan moeten kopen en garanderen open te houden. Ik heb toch sterke vermoedens dat FIAT toch echt heeft geprobeerd om van Alfa Romeo meer een volumeproducent te maken. Men had het plan opgevat om 400.000 Alfa's per jaar te maken in 1991. Men wilde verder rationaliseren en besparen
op R&D en stuur jezelf in VW/Seat wateren. Het is mijn persoonlijke mening dat van Alfa Romeo geen volume merk kan worden gemaakt en in redelijk afgestraft in D/E segment en pas in'98 komt het weer redelijk weer in de buurt qua aandeel.

Soulfly
Member
Member
Contacteer: ICQ

Re: RE: Ik wil graag een Alfa, maar iedereen verklaart me vo

wo dec 07, 2005 16:10

Alfa Romeo had medio jaren 80 wel erg veel overcapaciteit( twee fabrieken etc.) goed voor 475.000 auto's per
jaar. Dat was toch wel een groot nadeel om Alfa aan te schaffen. Je wilt eigenlijk het merk maar niet de oude fabrieken.

Dit heeft FIAT ook aan moeten kopen en garanderen open te houden. Ik heb toch sterke vermoedens dat FIAT toch echt heeft geprobeerd om van Alfa Romeo meer een volumeproducent te maken. Men had het plan opgevat om 400.000 Alfa's per jaar te maken in 1991. Men wilde verder rationaliseren en besparen
op R&D en stuur jezelf in VW/Seat wateren. Het is mijn persoonlijke mening dat van Alfa Romeo geen volume merk kan worden gemaakt en in redelijk afgestraft in D/E segment en pas in'98 komt het weer redelijk weer in de buurt qua aandeel.
Mag ik daar nog even aan toevoegen dat vanaf '87 / '88 AR het met de 164 toch bijzonder goed gedaan heeft, niet goed genoeg om de rest ook mee te trekken en ze hebben het model veel te lang laten doorlopen. Maar het is toch zeker een behoorlijk kassucces geweest in 't verleden.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 07, 2005 16:27

Alfa Romeo heeft in de periode 1972-1997 geen winst gemaakt en ik heb weleens mogen lezen dat verlies op $3.000
per verkochte Alfa Romeo in de periode 1986-1996 werd geraamd. Het succes van de 156 was essentieel voor het
voortbestaan en is bij mijn weten de eerste Alfa Romeo gemaakt die ook goed in het buitenland werd verkocht.

psillen
Guru
Guru

wo dec 07, 2005 22:29

Jongens, volgens mij wisselen jullie een aantal zaken om.

Seat wilde met Alfa concurreren en niet andersom.

Fiat heeft Alfa gekocht om Ford buiten de -toen nog- redeljik afgeschermde Italiaanse markt te houden.
Verder moet je er niet veel meer achter zoeken. Het is allemaal onderhands geregeld, want volgens de
toch wel sterke geruchten heeft Ford in eerste instantie meer geboden dan Fiat.

Voor een grote Alfa was de 164 inderdaad redelijk succesvol. De auto was overigens al grotendeels
ontwikkeld vóór de overname door Fiat. Echter Fiat heeft de introductie aanzienlijk uitgesteld om extra
te investeren in productiemiddelen en de kwaliteit op een hoger plan te brengen.
Nadat de 164 redelijk aansloeg heeft men het design van de 33 facelift ook een aantal trekjes van de
164 gegeven. Die laatste serie 33 verkocht verhoudingsgewijs heel goed, ondanks dat de auto al
zeer lang op de markt was.
De 155 werd door velen echter niet als de ware opvolger van de 75 (toch dé laatste echte Alfa)
geaccepteerd. Ik had toen zelf een 75 en eerlijk gezegd vond ik die eerste serie 155 ronduit teleurstellend
qua rijeigenschappen. Gewoon minder goed dan de auto die hij opvolgde. Funest natuurlijk.

De 156 was wel een succes, maar had eigenlijk 1 à 2 jaar geleden al een opvolger moeten hebben,
want toen liepen de verkopen sterk terug en de facelift heeft daar weinig aan kunnen veranderen.
De auto is 8 jaar op de markt geweest en dat is toch wel erg lang. Desondanks, misschien mede door
de eerste common rail diesels, maar dit was sinds lange tijd de eerste Alfa die weer serieus met
auto's in vergelijkingstesten tegenover o.a. BMW en Mercedes werd gesteld. Dat zegt toch al iets
over het potentieel van de auto. Een Alfa zal nooit vergelijkingstesten winnen die op rationele
gronden worden gehouden. Design gaat bijvoorbeeld voor binnenruimte, een grote kofferbak of
andere praktische details.
Dat is prima zo, want die 13 in een dozijn auto's zijn er al voldoende.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 07, 2005 22:52

Hé Psillen, das ook wat :o : ik ben het voor 100% met je eens! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

psillen
Guru
Guru

Re: RE: Ik wil graag een Alfa, maar iedereen verklaart me vo

wo dec 07, 2005 22:58

Hé Psillen, das ook wat :o : ik ben het voor 100% met je eens! :thumbs:
Sta je nu in de serieuze mode, of hou je me voor gek :mrgreen:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”