Van Best, de 33.3 Spider uit de Targa Florio van 1968, gereden door Bianchi en Casoni.
En van Progetto K, kampioen op het gebied van het vinden van variaties:
Die kennen we in deze uitmonstering ook als slotracer van Fly.
Er was al een tweetalige uitvoering van de 75, nu dus ook van de Giulietta. Zo reden ze destijds rond in het gewest Alto Adige, oftewel Süd Tirol.
Klein stukje geschiedenis:
Deelnemers aan de laatste twee Buitenlandritten naar Italië weten nog wel dat in Merano (Meran) Duits gesproken werd.Tot 1918 was dit gebied één geheel samen met de Oostenrijkse provincie Tirol. Het werd deel van Italië na de Eerste Wereldoorlog, toen Oostenrijk en Hongarije door hun verlies gevoelig verkleinden. Daarvoor was Zuid-Tirol dus al altijd Oostenrijks geweest. In het Pact van Londen (1915) werd al aangekondigd dat Italië na afloop van de oorlog het gebied van Trentino en het hele zuiden van Tirol tot aan de 'natuurlijke geografische grens' zou krijgen. De natuurlijke grens waarover werd gesproken was de waterscheiding van de Alpen. Het stroomgebied van de Adige met al zijn zijrivieren zou bij Italië gevoegd worden. Het stroomgebied van de Inn met haar zijrivieren zou bij Oostenrijk blijven. Volgens de bepalingen in het Verdrag van Saint-Germain in 1919 werd dit plan doorgevoerd en kwam, na het trekken van bovengenoemde grens, een grote Duitstalige bevolking ineens in Italië te wonen.
Ik heb hem hierboven al eens in het legergroen laten zien, maar voor degene die Italiaanse "blauwlichten" verzamelt is dit vast een welkome aanvulling. (Edit: oeps, foutje... die legergroene is een F12, en dit is een Romeo2....)
En wat die stortvloed aan Alfa's van Minichamps in december betreft; die releasedata die bij de foto's op hun site staan lijken niet te kloppen, want op de Neuheitenseite worden de 6c 1750 en Giulia Poliza voor week 42 aangekondigd en de P2 voor week 43.