Met het Italiaanse merk Jolly Models weet ik het eigenlijk nooit... de modelkeuze is zonder meer origineel, het betreft vaak modellen die door andere producenten worden vergeten. Voor de relatief kleine productie vallen de prijzen best mee (net geen 40 euro bij carmodel.net). Ik kan me voorstellen dat het zonder de enorme investeringen die merken als bijvoorbeeld Minichamps en Norev doen in de ontwikkeling, het niet altijd lukt een model met perfecte verhoudingen neer te zetten. Maar soms zit Jolly Models er met te schuin aflopende neuzen en te lange of juist te korte motorkappen toch wel erg ver naast. En wat mij dan nog meer stoort is dat de accessoires en onderdelen, vaak op zich erg netjes gemaakt, er soms zo belabberd op zitten. Voorruitjes die voorover hellen bijvoorbeeld.
Het tempo waarin Jolly Models nieuwe modellen (in resin gemaakt) uitbrengt is bewonderingswaardig. Niet minder dan vier nieuwe dit keer:
De 8c 2900 Spider Sperimentale. De auto is thans in bezit van het Nationaal Automobielmuseum van Evert Louwman, alleen niet met deze neus.
De Argentijn Perez de Villa racete er in de vroege jaren '50 mee in zijn vaderland. De grille die er toen op zat toont familietrekjes van de Tipo 158/159 'Alfetta' Grand Prix racers.
De 1900 Zagato Spider Conrero uit 1957:
Hm, dat ruitje ziet er toch wel heel anders uit:
1900 SS Barchetta uit 1954:
Waar is de 'bult' achter de bestuurdersstoel gebleven? Er kunnen natuurlijk meerdere exemplaren zijn geweest, waarbij er onderlinge verschillen waren.
En de 1900 C52 Sport Spider uit 1953:
Deze auto was een zusje van de Disco Volante en werd door de wat normalere rechte zijkanten ook met met 'fianchi stretti' aangeduid.
Het origineel staat in het Musée Nationale de l'Automobile (de Schlumf-collectie) in Mulhouse.
Alle modellen worden in zowel helder als donkerder rood aangeboden, de laatste 'klopt' beter met de werkelijke kleuren.