Nou, ik ben dus net terug en ik moet zeggen dat het toch wel een kleine desillusie was. Misschien is een Grand Prix versie inderdaad echt wel een stuk duurder dan een "gewone" GTV6, maar op het eerste zicht is ie mij geen 5000 euro waard.
Even een samenvatting, laat ik beginnen met de negatieve punten, en dat zijn er toch wel wat.
Nadelen:
- toch wel het belangrijkst voor mij: de tectyllaag op de bodem was helemaal versleten en dringend aan vervanging toe, vertoonde barsten en was aan de voorzijde van de wagen voor het motorblok nagenoeg verdwenen, voor de rest geen grote roestblazen van loslatende tectyl, maar ik ben wat huiverig betreffende wat ik hieronder zou aantreffen
- wagen is een 6tal jaar geleden herspoten geweest in een heel donker antracietkleur, de lak is op bepaalde carrosseriedelen aan de rand afgebladderd (deurranden stukjes van 5 a 10cm en bezet met roestomvormer), aan de motorkap hetzelfde verschijnsel, de lak heeft ook kleine barstjes op een aantal plaatsen, de binnenste deurranden en aan de scharnieren zijn ook kleine stukjes lak weg en bezet met roestomvormer, aan de binnenste deurranden ook kleine oppervlakkige roestvlekjes.
- beige lederen interieur zag er redelijk uit, deurbekleding was in orde, achterbank ook, voorzetels waren hevig gebarsten en het leder was afgesleten rond de barsten, je zag de grijze ondergrond van het leder er duidelijk doorkomen, in ieder geval te verweerd om nog te kunnen herstellen zonder herbekleding.
- motor van het elektrische raam aan de bestuurderskant was nogal versleten waardoor het raam maar heel traag open en dicht ging
- Binnenkant kofferklep had een doorgeroeste plek van een 1x4cm², dit moet duidelijk gelast worden.
- De uitsparing van het reservewiel was redelijk recent duidelijk voorzien van een flinke laag tectyl, een korte inspectie aan de onderkant maakte duidelijk dat er gaten in komen van zodra wat creatief met een schroevendraaier gepookt wordt.
- de plastic beschermkappen in de voorste wielkasten waren op verschillende plaatsen ernstig gebarsten.
- de plastic overzetstukken van de grand prix kit op de wielranden (als die er al zijn, het is de eerste grand prix die ik gezien heb) waren ooit eens beschadigd geraakt, er zijn op basis van de oude nieuwe gemaakt met kleine productiefoutjes, niets ernstig maar toch duidelijk genoeg om op te merken.
- het sleepoog onder de achterbumper was dermate krokant dat ik het allicht had kunnen afbreken, huidige eigenaar zegt dat het gewoon scheef stond en dat het zo gekomen is omdat hij het heeft proberen rechthameren.
- kleppen van de motor hoort men lichtjes tikken, de eigenaar zei dat ze idd eens moesten afgeregeld worden, maar dat het lichte getik wel normaal is.
- een korte inspectie van de onderkant vertoonde duidelijk dat het blok olie lekt, geen idee in welke mate, volgens de eigenaar lekt het blok lichtjes, maar niks zorgwekkend
- geen gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis, ik kan enkel afgaan op het woord van de verkoper
Voordelen:
- banden waren redelijk nieuw, velgen ondanks hun ouderdom vertoonden geen noemenswaardige schade
- remblokken redelijk nieuw
- heb zelf niet met de wagen gereden (deze was namelijk niet meer ingeschreven/verzekerd en ik kan wel begrijpen dat de eigenaar niet happig was dat ik ermee zou gaan rijden nog voor ik serieus zeg dat ik hem op het eerste zicht wel wil kopen), geen rare geluiden bij het schakelen, schakelde mooi soepel, motor klonk goed, trok mooi op en leek te draaien als een zonnetje (buiten de lichtjes ontregelde kleppen)
- zowel voordeel als nadeel voor mij: iemand heeft een setje JBL speakers achteraan in de zijkanten ingebouwd, zien er redelijk kwalitatief uit, maar er daar horen natuurlijk twee mooie gaten bij
- dak is herbekleed in alcantara en zag er heel net uit, hetzelfde geldt voor de deurbekleding
- tapijten mooi vernieuwd
- knalpot vernieuwd
- dashboard in heel nette staat, alles leek op het eerste zicht te werken en zag er nog prima uit.
- in de motorruimte zelf heb ik op het eerste gezicht geen roest kunnen aantreffen
Dat was het zowat, ik ga straks m'n gemaakte foto's es bekijken, misschien plaats ik er hier wel een paar als ze duidelijk zijn. Ik heb er niet echt werk van gemaakt omdat ik op het eerste zicht toch niet zo'n goede indruk had. In mijn ogen is de wagen in ieder geval geen 5000 euro waard, de verkoper zei dan weer dat je voor een mooie gerestaureerde 9000 betaalt. Ergens wel waar, maar ik had voor 5000 gewoon een nettere auto verwacht, misschien ben ik wel fout in die opvatting, misschien ook niet. Wat me vooral wat tegenstak, is dat de eigenaar zelf niet kwam aanzetten met problemen tot ik ze zelf opmerkte. Ik verwacht nou ook niet dat hij z'n eigen auto gaat afbreken, maar dingen als een lichte olielekkage hoor ik wel graag spontaan van de eigenaar zelf.
Ik hoop echt dat wat mensen hier hun mening kunnen geven, hoewel deze post nogal lang is geworden

, ik denk niet dat ik deze wagen ga kopen - in ieder geval niet voor 5000 euro - maar ik heb nu wel meteen een ervaring opgedaan waarmee ik kan vergelijken als ik een andere auto ga bekijken, dus hoor ik graag wat julliet ervan maken.