Volgens mij komt deze hele discussie voornamelijk voort uit het feit dat we er nog aan moeten wennen dat diesels tegenwoordig volwaardige motoren zijn. Diesels hebben decennia lang model gestaan voor alles wat haaks stond op sportiviteit. Maar die tijd is voorbij, de diesel is volwassen geworden. We zullen diesels steeds meer in de racerij gaan zien en over 10 jaar kijken we op deze discussie terug en vragen we ons af waar we in godsnaam zo moeilijk over deden.
Not. Diesel heeft niet het geluid, de emotie etc. Het is dat enkele leveranciers het ons door de strot willen duwen, maar een Diesel in een sport auto is gewoon zoals Jeremy C. al eerder aan gaf: de Mona Lisa met een snor. Dat hoort gewoon niet. Daar hoef je geen discussie over te voeren oid.
Hiermee bewijs je precies mijn punt, dank je. Er wordt geen enkel argument aangevoerd behalve dat het niet hoort en verkeerd aanvoelt. Met geluid en emoties win je geen races. Allemaal dus een kwestie van waaraan je gewend bent. Op precies dezelfde manier zou je kunnen beweren dat een auto niet sportief is als hij geen turbo heeft.
Een turbo benzine motor rijdt in een sportauto altijd beter dan een turbo diesel.
Vandaar dat Audi Le Mans wint met een diesel?
Zelfde met RWD. Ook Alfa gaat er gelukkig weer naar terug. Zodra de accijns op Diesel naar het niveau gaat van benzine, rijden we met turbo benzine ipv turbo diesel. Dan kunnen we het diesel hoofdstuk sluiten. Mooi !
Absoluut niet hetzelfde als RWD. RWD heeft een rechtstreekse invloed op de wegligging. zonder RWD heb je bij voorbaat een achterstand. Dat gaat een stuk verder dan het geluid dat de auto maakt. En als de accijns naar het niveau van benzine gaat en de wegenbelasting ook zou het nog wel eens heel erg mee kunnen vallen met de toekomst van de diesel (of tegenvallen vanuit jouw standpunt gezien).
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos
