Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

RE: Richtprijs GTV6?

do jan 26, 2006 07:09

Ik heb toen ze nog redelijk courant waren diverse GTV6-en gereden als dagelijks vervoer, ik kocht zo'n auto van een jaar of 5 - 6 oud en reed ze dan dagelijks tot ze door de hoeven zakten, de auto is indien goed in orde heel goed te gebruiken voor dagelijks verkeer, d.w.z., zitpositie is prima,
goed zicht rondom, een kachel die voldoet, mechaniek is betrouwbaar, gegarandeerd veel rijplezier en een schitterend motorgeluid, ruim
voldoende prestaties een bruikbare kofferruimte. Wat ik toen storend vond is de wat bruusk aangrijpende koppeling, dit is best vervelend in file situaties en wordt veroorzaakt door de dubbele plaatkoppeling. In de file hadden ze ook allemaal de neiging tot heet lopen, niet te heet maar een V6 produceerd een heleboel warmte, en dan zakte de oliedruk nogal, wat "tokkelen" op de krukas met zich meebracht, dit hadden ze bijna allemaal na wat kilometers
Ik gebruikte dan ook een wat dikkere oliesoort, heb de originele koppeling vervangen door een exemplaar uit een 75 , en bredere lagerschalen van een 4 cilynder blok dacht ik, ben daarna overgestapt op een hele rits 75'ers, o.a. v6,2.4 TD, Ts, ......
De koets van een GTV6 is gemaakt van een slechte kwaliteit plaat, de koets is v.v. van heel veel holle ruimten op de meest onbereikbare en onlogische plaatsen, afwaterkanalen die slecht van constructie zijn e.d., die allemaal zeer gevoelig zijn voor roest, indien je een exemplaar aanschaft met weinig zichtbare roest dan kun je er vergif op innemen dat er in de complexe koetsstructuur op diverse plaatsen toch roest zit, dit krijg je er niet uit en ook niet gestopt, je kan met veel moeite dit proces vertragen door een dure ML behandeling bij b.v. van Egmond. Het stallen van deze auto in een verwarmde garage versneld het roestproces alleen maar, het opgedane vocht verdampt en de condens schiet overal in, ze kunnen
dan rot zijn tot in het dak, een goed afgeschermde carport is dan veel beter voor de auto. Meeste kans van slagen heb je door een quasi roestvrij exemplaar te kopen uit b.v. Zwitserland of Italie, deze volledig te ontdoen van bekleding, skirts, dorpelljsten sierstrippen e.d., deze maniakaal te controleren op beginnende roest en behandelen tegen roest en hem mechanisch helemaal op punt te zetten eventueel met wat aanpassingen
Heb je dit allemaal heel goed voor elkaar dan kun je best een heel aantal jaren veel plezier hebben van deze auto en er op een leuke manier mee rondrijden, auto wordt elk jaar wel slechter maar dat moet je dan maar incalculeren.
Mechanische delen en de gewone onderdelen voor onderhoud zijn niet zo een probleem, nieuw plaatwerk, koplampen e.d zijn wel moeilijk aan te komen en best prijzig.
Ik zou als ik jou was en perse een V6 voor dagelijks verkeer wilde hebben opteren voor een leuke 75 V6 en er een goede GTV6 bijnemen voor
de hobby kilometers
trasforma il meglio in massimo

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

do jan 26, 2006 07:31

Hier is een hele mooie originele te koop
http://www.marktplaats.nl/index.php3?ur ... D%26df%3D1

Nog geen ton gedraaid origineel. Met perfect zwart leren interieur. Pas nieuwe koppeling in gegaan van 75 V6 (enkele plaat) Heb de auto in onderhoud gehad en is helemaal origineel en in perfecte staat, een aanrader.

:D

Giulia555

do jan 26, 2006 07:54

Ik heb een jaar lang met mijn GTV6 als dagelijks vervoerijzer gereden (100 ke per dag) zonder noemenswaardige problemen. De zitposistie is echter wel waardeloos als je zoals ik 1.93 aan lengte zit....maar dat heb ik opgelost door de stuurnaaf te verlengen met 8 cm. Verder geweldig om dagelijks mee te rijden tot ik last van mijn rug kreeg.......Tis wel een auto waar je altijd maar hard mee wil rijden....er zijn lieden alhier op het forum die mij met 160 de Schipholtunnel uit zagen blazen....(wel leuk)...

Zorg inderdaad dat je een knetterhard exemplaar hebt (de mijne kwam uit Zwitserland) zodat het aftakel proces wat langer duurt....want dat ze van je af gaan dat is een feit.....

Enne BBS.....auto's zijn nog altijd bedoeld om mee te rijden.......

RG

do jan 26, 2006 11:02

Ik zou me idd niet teveel aantrekken van die aloude discussie tussen 'rijders' en 'poetsers' :wink:

Als jij er vrede mee hebt dat jouw bella binnen een x-aantal jaar uit elkaar moet (en geloof maar dat ie echt zo hard kan roeste :wink: )... waarom niet? Het is/wordt toch jouw auto dus doe je er lekker mee wat jij wilt. :wink:

Giulia555 heeft wel een goed punt: als je geen volmaakt Italiaans postuur hebt, wil je misschien wel helemaal niet elke dag in een GTV6 rijden. :-k

Furrikain
Full Member
Full Member

do jan 26, 2006 12:42

Kijk, dit zijn reacties waar ik echt iets mee kan :D Dat een Alfa gaat roesten had ik inderdaad al ingecalculeerd (welke alfa eigenaar doet dat niet ;)).
Ik denk overigens dat als ik tot aankoop overga ik nog uitleg ga vragen ivm het verlengen van de stuurnaaf, ik ben immers ergens tussen 1.95 en 2m :roll:

@ Giulia Bianca:

Wat bedoel je juist met een een "dure ML behandeling"? Kan je me hier wat meer informatie over verschaffen? Is dit vergelijkbaar met een dinitrol behandeling? Het mag best wat geld kosten als het gaat resulteren in een wagen die niet onder m'n reet wegroest :wink:

En wat betreft die dubbele plaatkoppeling, ik meende ergens gelezen te hebben dat de koppeling is geupgrade bij de gtv's vanaf eind '86 en de wagen die ik op het oog heb is uit '86, dus zou het kunnen dat deze beschikt over een "nieuwere" koppeling? Of heb ik me dat ingebeeld? Ik heb intussen al redelijk wat gelezen en het begint verwarrend te worden :)

Maar daar maak ik me sowieso geen zorgen over. Als de prijzen schappelijk zijn (en op het eerste zicht zijn ze dat) lijkt het inbouwen van een 3.0L blok me een heel leuk winterproject. Dit staat natuurlijk niet meteen op de planning, maar het is iets wat in de toekomst toch wel moet gebeuren (ik ken mezelf, ik ga het niet kunnen laten :oops:)

Die GTV6 op marktplaats ziet er trouwens ook aanlokkelijk uit, ik had'm al zien staan, maar een antracietgrijze gtv6 met beige lederen interieur is zowat de ideale combinatie voor mij, het enige wat nog ontbreekt is een setje gele Carello's :)

Ik had overigens nog een bijkomend vraagje: uit wat voor materiaal is de dakhemel van de GTV met lederen interieur gemaakt? De huidige eigenaar van de wagen die ik op het oog heb wist me te vertellen dat hij deze had laten vernieuwen en dat de gebruikte stof alcantara was, is dit wat origineel ook gebruikt is?

Nogmaals bedankt voor de reacties, ik heb toch al serieus wat twijfels kunnen wegnemen op deze manier.

Giulia555

do jan 26, 2006 13:03

Is een stofje maar zeker geen Alcantara origineel......Voor 5 mille moet je gewoon een hele mooie en goede GTV6 kunnen vinden. In ieder geval succes!

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 26, 2006 14:44

Die Grand Prix uitvoering van het plaatje is overgespoten.. :cry:
Deze zijn alleen geleverd in bruin metallic en zilvergrijs metallic met gele koplampen.

En ik kan het weten want ik heb zelf twaalf jaar in deze uitvoering gestuurd.. :wink:

Ik heb de mijne eenjaar of vier geleden verkocht voor heel veel geld :blue_cool:

Maar,,,dit was ook een uitzonderlijke mooie... :whistle:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

RG

Re: RE: Richtprijs GTV6?

do jan 26, 2006 15:38

Deze zijn alleen geleverd in bruin metallic en zilvergrijs metallic met gele koplampen.
Weet je dat zeker? 8-[
Volgens mij verschilt de geleverde kleur per land en is de GP in sommige landen ook in andere kleuren dan bruin en grijs geleverd. :-k

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 26, 2006 18:01

@Furrikan: Als jij je houd aan je goede voornemens, gaat het vast goedkomen! :thumbs: Je laat de auto volgens mij niet verwaarlozen en pakt de zaken graag goed aan, dus ik zou zeggen doenen veel rijplezier! het kost dan misschien iets meer, maar je hebt wel veel plezie, je rijdt dan wel DE Gran Turismo Veloce van de jaren '80! :!: En zo gaaf worden ze niet meer gemaakt. :(

Trouwens kijk eens wat een nieuwe auto je kost aan onderhoud en vooral afschrijving :shock: en dan heb je niet het genot van een ehte GTV. :roll:

Doen dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :blue_cool: :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Furrikain
Full Member
Full Member

do jan 26, 2006 18:58

En ik kan het weten want ik heb zelf twaalf jaar in deze uitvoering gestuurd.. :wink:

Ik heb de mijne eenjaar of vier geleden verkocht voor heel veel geld :blue_cool:

Maar,,,dit was ook een uitzonderlijke mooie... :whistle:
De verkoper heeft me meteen verteld dat de wagen effectief donkergrijs is, dit zei hij erbij omdat hij op de foto's zwart lijkt.

Wat de koplampen betreft, geen idee eerlijk gezegd. Ik heb me wel laten vertellen dat de belgische keuring nogal moeilijk durft te doen over gele koplampen sinds een paar jaar (normaal zien ze het door de vingers maar je hebt altijd moeilijke figuren natuurlijk :?). Ik herinner me ook een verhaal van een kennis die ergens begin jaren '80 absoluut een zwarte renault bij de dealer wou bestellen met gele koplampen, maar dit was niet mogelijk, uiteindelijk heeft hij een setje in Frankrijk gehaald. Dus als de wagen origineel belgisch is, kan het natuurlijk wel dat ze wit zijn.

Ik zal het in ieder geval eens duidelijk moeten vragen, ik dacht altijd dat de meeste wagens op onze wegen met gele koplampen Franse import zijn.

Als iemand even kan bevestigen dat deze enkel met gele koplampen geleverd is, zou dat zeer handig zijn. Dan weet ik meteen al dat er toch wel "iets" niet klopt, hoewel de verkoper natuurlijk een te begrijpen uitleg kan hebben.

Blijft wel spannend zo :wink:

Wat betreft de dakhemel: is dit standaard een gladde stof zoals (imitatie)leder of echt een "stof"? De verkoper noemde het alcantara maar kon eigenlijk niet goed het juiste woord verzinnen, dus het kan net zo goed skai ofzo zijn, in ieder geval geen leder.

GT_fan
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Website

do jan 26, 2006 19:17

Ze zijn inderdaad gemaakt om lekker in te rijden! Onze GT wordt ook continue gebruikt, weliswaar meestal door mijn vrouw voor korte ritjes, maar dus ook voor boodschappen etc. Na bijna 3 jaar gebruik zijn er nu weer 2 kleine roestplekjes en een (winkelwagen)deuk die gerepareerd moest worden, dus de schade valt nog te overzien.
Weegt niet op tegen het plezier in gebruik en de aandacht die je krijgt! (wat ons vooral opvalt zijn de jongeren die steeds meer belangstelling hebben voor deze auto's)
Nu: nog Alfa loos... maar Audi A5 2.0 S line cabrio
Verleden: Alfetta GT 1979 / Spider 2000 1980 / Giulietta 1978 / Alfasud Sprint 1977 / 156's / 159 3.2 Q4 / GT 1.9 jtd / 147

Furrikain
Full Member
Full Member

do jan 26, 2006 20:02

Ze zijn inderdaad gemaakt om lekker in te rijden! Onze GT wordt ook continue gebruikt, weliswaar meestal door mijn vrouw voor korte ritjes, maar dus ook voor boodschappen etc. Na bijna 3 jaar gebruik zijn er nu weer 2 kleine roestplekjes en een (winkelwagen)deuk die gerepareerd moest worden, dus de schade valt nog te overzien.
Weegt niet op tegen het plezier in gebruik en de aandacht die je krijgt! (wat ons vooral opvalt zijn de jongeren die steeds meer belangstelling hebben voor deze auto's)
Goed om te horen dat ze toch niet desintegreren in de regen alsof er zuur uit de lucht valt ;)

En ik heb idd ook al gemerkt dat de veel auto's uit eind '70 begin '80 die tot vijf jaar geleden in de ogen van de meeste mensen klaar waren voor de sloop, nu worden gezien als klassiekers. Veel liefhebbers die golf 1's, ford fiesta mk1, audi 80, enz restaureren, en liefst met een rare groene of bruine tint als kleurtje :) Leuk om zien dat de plastic-fantastic aanpak van de jaren '90 wat verdwijnt; voor je het weet rijden we allemaal weer rond in auto's met meer chroom dan een oude amerikaan :D

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 27, 2006 01:14

@ Furrikan: weinig chrome aan een GTV6 hoor, laat staan de Grand prix! :wink:
Maar wel veel 8) er dan een Fiesta natuurlijk, maar dat is een overbodige opmerking. #-o
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Furrikain
Full Member
Full Member

vr jan 27, 2006 07:39

@ Furrikan: weinig chrome aan een GTV6 hoor, laat staan de Grand prix! :wink:
Maar wel veel 8) er dan een Fiesta natuurlijk, maar dat is een overbodige opmerking. #-o
Dat is waar, maar ik ben van alles van plan om de GTV6 zowaar te pimpen Alessandro:

Afbeelding

:wink:... :cry:

jan bert

vr jan 27, 2006 09:22

hallo furrikain,
ik wens je veel succes met de zoektocht, ik zelf heb ook korte tijd de GTV V6 willen aanschaffen, maar werd bang gemaakt door dit soort discussies en de adviesen die ik meekreeg vanuit wat nu mij garage is.
heb in 2 exemplaren testgereden: 1 was redelijk roestvrij maar liep kl*te, de ander liep fantastisch maar was..... niet roestvrij :roll:
op de terugweg naar huis toen besloten een 75v6 te kopen. geen roestproblemen en 500 cc meer. in mijn ogen niet zo mooi als de GTV maar wel een evil bitch op de weg :twisted:
meer dagelijks vervoermiddel dan de GTV denk ik (hoop ik want ik moet hem vanaf volgende week gaan gebruiken als dagelijkse driver)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”