psillen
Guru
Guru

RE: Samenwerking Alfa - Maserati: de geruchten....

wo feb 16, 2005 19:34

Eigenlijk staat er dat Maserti qua techniek (vooral motoren?) met Ferrari samen blijft werken.

En aan het eind staat dat Maserati met Alfa gaat samenwerken (ook qua techniek).

Dus meneer de Fiat manager spreekt heel veel, maar wat heeft hij nu gezegd :?:
Was hij voordien misschien politicus?

Dat Maserati technisch met Ferrari samenwerk was voor mij steeds een logisch verhaal. Beide fabrikanten van sportauto's in de hoogste prijsklasse. Door gebruik te maken van Ferrari techniek kan Maserati relatief goedkoop prachtige motoren gebruiken. En voor Ferrari gunstig: grotere series, dus ook kostengunstiger.

Produktieaantallen van Maserati zijn momenteel 2x zo hoog als ruim 10 jaar geleden, wat niet wil zeggen dat ze nu al winst maken, maar men is m.i. op de goede weg.

Welk voordeel nu, kan een samenwerking AR - Maserati brengen?
Voor Maserati:
- meer verkoop/servicepunten? Waarschijnlijk niet, te weinig kennis bij de gemiddelde Alfa dealer. Tenzij men natuurlijk het kwaliteitsniveau gaat verhogen.
-Motoren van AR: nee, tenzij er een goedkopere Maser komt, maar die concurreert dan met topmodel van de Brera. Tenzij: dieselmotoren in de Maser. In een SUV misschien. Zou kunnen, zelfs Porsche doet dat (zeer succesvol).
- 4WD: mogelijk, bij een SUV
- Electronica: navigatie en communicatie. Kun je echter ook via de toeleveranciers krijgen.

Voordelen voor Alfa Romeo:
- V8 van Maserati (dus van Ferrari). Mogelijk, maar erg duur voor een Alfa
- 166 opvolger op RWD platform van (kleinere) Maserati. Desondanks dure oplossing
- Bij samenvoeging dealers: exclusiviteit Maserti straalt af op AR. Andersom werkt dit voor Maserati eerder minder gunstig?
- 8c op Maser transaxlebasis. Maar is dan concurrent voor de Maserati Coupé!

Kortom, ik zie enkele voordelen, maar al die zaken waren net zo goed realiseerbaar indien AR en Maserati niet tot één bedrijf zouden zijn samengevoegd.

Dus waar gaat het nu echt om:
- Fiat heeft heel hard geld nodig.
- Ferrari heeft veel prestige en draait goed = maakt winst.
- Maserati draait verlies
- Haal Maserati uit Groupo Ferrari-Maserati en je houdt een bedrijfsonderdeel over dat winst maakt.
- Dit winstgevende bedrijfsonderdeel ( Ferrari) breng je naar de beurs --> geld in pocket van Fiat.

Dit is het enige waar het hele verhaal om begonnen is. Soms is het niet zo moeilijk :wink:
Allemaal ingegeven door kortetermijnbelang van Fiat dat niet veel meer opties ter overleving heeft, dan winstgevende bedrijfsonderdelen te verkopen/verzelfstandigen.

Mooie management-term die Fiat hiervoor zou kunnen gebruiken is: "terug naar core business".
Dit zou zijn het maken van kleine, economische en leuke auto's.
Maar helaas, wat gaan ze doen: er komt eerst een nieuwe Croma i.p.v. eerst de Trepiùno.
En op basis van de New Large (Croma) komt ook weer een grote Lancia. Je hoeft geen helderziende te zijn om te weten dat die Croma weer flopt en de Thesis opvolger nóg harder flopt. Al hebben die auto's nog zo'n geweldige kwaliteiten, het publiek wil hier niet aan. Als je dit als managers niet onderkent, heb je een heel groot probleem. En helaas voor de Fiat medewerkers, als deze managers je baas zijn, heb je zelf ook een probleem.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 16, 2005 21:02

Een ander voordeel voor Alfa/Fiat is het succes van Maserati in de USA. Er is daar een dealernetwerk en dat bied mogelijkheden om Alfa daar te herintroduceren.

(zal wel eerst de dollar wat moeten stijgen.....)

Adios, JR

Eric
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 16, 2005 22:13

Als Alfa en Maserati worden samengevoegd zal de 8C er wel niet komen...
Lijkt me een net iets te grote concurrent voor Maserati, en de markt voor dat soort auto's is toch al heel beperkt .
SCARB 00694

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo feb 16, 2005 22:30

Het heeft natuurlijk een grote show waarde en is uplifting voor de modellenrange van Alfa Romeo. Ik geloof natuurlijk geen ene fluit van de fraaie verhalen maar feit is natuurlijk wel dat deze merken ontzettend op hun donder hebben gekregen in eigen land en zelfs op nieuwe markten zoals China, in tegenstelling tot Alfa/Maserati, is de vraag naar BMW, Mercedes onzettend groot. Ik denk dat move bedoeld is om wat Ferrari glans aan Alfa's nieuwsten te geven en verwacht dat Alfa's gamma zal eindigen
waar Maserati zijn kleinste begint.
Fiat zou beter aandacht kunnen schenken aan hun thuismarkt waar Alfa's en masse voor
BMW, Audi zijn ingewisseld. Verkoopcijfers in eigen land zijn echt belabberd.

Ik geloof nog steeds dat een goed imago iets wat van zeer voorbijgaande aard is en continu aangewerkt moet worden om te behouden en te bevestigen. Leuk dat Alfa zo'n fraaie historie heeft maar we leven in het heden. Als FIAT Auto/Ferrari werkelijk serieus is
om van een Alfa BMW waardig te maken, zou men de grootste prioriteit aan dit merk moeten verlenen. Hetzij via autosport of andere kanalen.

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

do feb 17, 2005 12:43

Vond ik vanmorgen in mijn mailbox...(de vrienden weten wat ze me moeten mailen... 8) )

Fiat neemt directe controle Maserati over van Ferrari

De Italiaanse autoconstructeur Fiat heeft woensdag aangekondigd dat het de directe controle over het luxemerk Maserati wil overnemen van Ferrari. Het is ook de bedoeling dat er een nauwere samenwerking komt tussen Maserati en Alfa Romeo.

Volgens Fiat moeten er "technische en commerciële synergieën" groeien tussen Maserati en Alfa Romeo zodat beide merken hun belang op de internationale markten kunnen versterken. Fiat heeft momenteel 56 pct van Ferrari in handen en heeft ook Alfa Romeo onder zijn hoede.

De omschakeling volgt een week na het akkoord over de breuk tussen Fiat en de Amerikaanse partner General Motors. Die minnelijke schikking leverde Fiat 1,5 miljard euro op. Fiat zit al een tijd in slechte papieren met dalende resultaten en een krimpend marktaandeel. Ferrari en Maserati daarentegen draaiden break even in 2003 met een totale verkoop van 10.000 wagens. (belga, lan)

Nou nou, mijn zegen hebben ze...
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

givebuzze
Member
Member

do feb 17, 2005 14:05

@Psillen: volg uw logica goed, en vind het een goeie motivatie om maser uit ferrari te halen, vind het helaas niet zo wijs dat Fiat het verlieslatend Maser aan Alfa wil koppelen, wat na ferrari waarschijnlijk het meest succesvolle merk is in de fiat auto groep ...

Alfa en Maserati : Lijkt me een heel moeilijke combo, gezien beide merken een rijke sport historie hebben ... dit kan zowel heel positief zijn "8C", maar kan evengoed heel slecht uitvallen voor beide merken ... begin al te denken "ARNA" ... (met alle respect aan ARNA chauffeurs ...)
2x Giulia Nuova 1.6 / 1x Giulia Nuova 1.3 / Ex-Squadra 2.0 / Gehad: 75 1.8ie / 33 1.3s www.bravoracing.be

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr feb 18, 2005 12:29

Comunque sarà sempre la stessa minestra riscaldata,non combierà assolutamente niente! SOLO ROBA PER CONTABILI!!!

In Italie wordt door vele Alfisti niet juichend gereageerd op het nieuws van samenwerking met Maserati. Samenwerking op korte termijn zou alleen fabricage van 8C in Maserati fabriek
kunnen inhouden en verder helemaal nada, niets. Een nieuwe V6 in 2012 wellicht.

Ook wordt betreurd dat ondanks beeindigen deal met GM, Alfa Romeo wel GM motoren moet monteren. Montage van een GM motor, ondanks alle mooie verhalen, is voor velen natuurlijk een bewijsstuk van je reinste vandalisme.

Ik ben benieuwd of FIAT Auto weg komt met GM techniek voor de Alfa range, Wordt erg negatief bericht over nieuwe GM motor in Alfa's in o.a. EVO, Autocar, Topgear.

Ik vindt de aankondiging van Alfa met Maserati een farce omdat Alfa alleen een dealernetwerk in Amerika zal aanbieden en, hoogst onzeker, maar mogelijk fabricage van de
8C (dat is dus een fraaie Maser maar geen Alfa) in Modena.
Tevens spreekt men met dit bericht eigenlijk weinig vertrouwen uit in Alfa Romeo en denkt
men dat Alfa op deze wijze publicitair kan (moet) meegolven op Maser/Ferrari succes zonder Alfa Romeo werkelijk iets te bieden.
Ik betreur het dat GM of van mijn part een Japans concern niet Alfa Romeo heeft aangekocht omdat Alfa Romeo nog steeds een ondergeschikte positie heeft binnen dit monsterconcern en zoals Italiaanse Alfist verwoordt "opwarmen van oude soep".
Gebeurt weer eens helemaal niets behalve Italiaanse grootspraak en bravoure.

sudman1500
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 18, 2005 14:02

8c, Maserati enz, dat klinkt allemaal prachtig maar dat is toch niet haalbaar!! Wie moet dat kopen??? Maserati draait nu al niet, Alfa nog duurder, dat werkt al helemaal niet

Alfa is geen BMW, die maar hoge prijzen kunnen blijven vragen voor auto's die dat niet verdienen (bijv 1 serie)

Alfa heeft niet het imago bij het grote koopkrachtig publiek zoals dat een Audi of BMW heeft (helaas, of misschien wel gelukkig!)

Veel leaserijders zijn zo trouw als hun leasecontract lang is, zie 156 liep in het begin geweldig (was natuurlijk helemaal in en hip) maar nu kopen alleen nog liefhebbers de wagen

Persoonlijk denk ik dat Alfa het heel moeilijk heeft om nog acceptabele aantallen te produceren die een bestaansrecht mogelijk maken. Er zullen een paar krachtige modellen moeten komen die het echt maken ( en dat is niet een 8c, zo geweldig dat ook is, maar een 159 (of hoe dan ook) die aantallen maakt met een groot motorenaanbod die in zijn klasse weer een echt alternatief of smaakmaker is. En dat is niet gemakkelijk, want de concurrentie zit extreem dchit bij elkaar.

Alfa gaat het denk ik alleen redden met een goede basis in de compactklasse en middenklasse, waarin vooral design en een aantrekkelijke prijs in combinatie met sportieve motoren toonaangevend zijn.

Kijk maar eens naar het succes van de 33 begin jaren 90. Zeer betaalbaar en al vanaf de instapmotor erg leuk en sportief. Zonder iemand voor het hoofd te stoten, maar een motor als de 2.0 JTS, heeft echt niets meer van de aantrekkelijkheid over die een Alfa (boxer of nord) de laatste 20, 30 jaar zo duidelijk had. Zoiets was er nauwelijks bij concurrenten te vinden.

8c is gaaf, maar volgens mij niet economisch verantwoord. Zelfs de groten als VW en Mercedes hebben financieel aardig te knabbelen aan hun smaakmakers als Phaeton, SLR,Bugatti en noem maar op. Maar daardoor gaat de grote masse echt geen Golf of A-klasse rijden.

Laat duidelijk zijn, ik zal nooit iets anders dan een Alfa kopen, en anders moet de Sud maar iets langer mee :lol: Maar ik hoop toch echt dat Alfa de juiste koers kan gaan vinden!

Groet Sudman
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

ChickenBoy
Member
Member

Re: RE: Samenwerking Alfa - Maserati: de geruchten....

vr feb 18, 2005 14:32

Ik betreur het dat GM of van mijn part een Japans concern niet Alfa Romeo heeft aangekocht omdat Alfa Romeo nog steeds een ondergeschikte positie heeft binnen dit monsterconcern en zoals Italiaanse Alfist verwoordt "opwarmen van oude soep".
Gebeurt weer eens helemaal niets behalve Italiaanse grootspraak en bravoure.
Alfa Romeo is bijna haar hele bestaan al een verliesgevend bedrijf. De overname door Fiat heeft daar weinig verandering in aangebracht. Het merk is eigenlijk gewoon te klein om te bestaan, zelfs als "opgewaardeerde" Fiat.

Overname door een ander groot merk zal waarschijlijk ook leiden tot een Alfa als opgewaardeerde VW (zoals bijv. Seat), opgewaardeerde Toyota (zoals Daihatsu), of whatever.
Overname door een klein merk (of verzelfstandiging) leidt of naar onbetaalbare auto's of naar faillisement (of uiteindelijk weer overname door een monsterconcern).

Ik hou Alfa liever Italiaans, met misschien wat ingekochte onderdelen (motoren, onderstel) van GM of wie maar wat leuks in de aanbieding heeft. Doet BMW ook, de Mini hangt ook van Rover, Chrysler, Toyota en straks Peugeot delen aan elkaar.

Naar mijn idee is de Italiaanse wanorde zowel het sterke als het zwakke punt van Alfa Romeo en de andere Italiaanse merken. Als alles rationeel aangepakt gaat worden, verwordt Alfa tot een Italiaanse Audi. Wat is daar nou de lol aan?

Strategische samenwerking a la Peugeot lijkt me voor Fiat en Alfa de beste optie.
Nu Fiat de handen weer vrij heeft kan er ook daadwerkelijk in die richting gezocht worden.
1995 Alfa 155, 2011 Fiat 500, 2010 Mitsubishi ASX
(Ooit: 1976 X-1/9, 1985 Uno, 1988 Celica, 1990 Uno, 1994 MR2, 1996 Bravo, 1997 V70, 2001 Cherokee, 2001 barchetta, 2003 Alfa 147, 2006 Panda, 2007 Colt, 2008 Grande Punto, 2008 Mazda 5)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr feb 18, 2005 15:29

@Sudman

You are so right. Enige wat ik nog aan toe zou willen voegen, is dat succes van de 156 ook
voor een deel is te danken aan de JTD motoren maar concurrentie heeft zich zeer snel
direct ingespoten techniek eigen te maken. Het gaf de 156 een edge ten opzichte van
drecte concurrenten.

@Chickenboy

Kwestie motoren. Alfa Romeo heeft een zeer rijke historie op het gebied van motorenbouw.
Het is voor een deel de essentie van een Alfa Romeo. Voor mij is het nog steeds onbegrijpelijk dat FIAT de voorkeur gaf aan bouw een vijfcilinder voor gebruik Lancia topmodellen en FIAT Bravo HPE en Alfa Romeo de oude FIAT 16V moest gebruiken.
Ik had mij voorgesteld dat de zeer betrouwbare Alfa Romeo 8V TS werd voorzien van
16 klepstechniek voor toepassing voor Alfa Romeo, Lancia en de echt sportieve Fiat's.
Lancia had i.p.v. 2.4 5- lijn de 2.5 zescilinder van Alfa Romeo kunnen gebruiken en de
V6 turbo. Fiat had banden met Peugot aan kunnen knopen om kleine 4 cilinders goedkoper
te fabriceren. Dat is goede synergie. Niet behouden ouderwetse, onbetrouwbare FIAT 4 cil
8 kleppers en ontwerpen van een niet al te beste 5 cilinder.
Daarnaast had men geld moeten pompen in de Alfa V6 om mee te kunnen met de vermogensrace die zich heeft ingezet sinds medio 95. De Alfa V6 is een garantie voor
sensatie en maakthuidige modellen nog o zo aantrekkelijk.

Ook had men Lancia duidelijk sportiever moeten houden met 4X4 en turbotechniek.
Rallytechniek vormt fundament Lancia en weglaten is net zoiets als Audi het Quattro systeem vaarwel zou zeggen. Fiat stopte deze modellen maar heeft pech gehad dat een paar jaar
dit soort auto's met 4x4 een ware rage zou worden en behoorlijk image booster.

Fiat Auto is geen leuk, gezellig Italiaans bedrijf dat zo graag met Italiaanse autotjes speelt. Haar functie zou aansturend moeten zijn. Als men drie merken onder haar beheer heeft, zou men visie moeten tonen. Het is gewoon business en dat is het manco van FIAT.
Men heeft zolang een monopolie op haar eigen markt gekend dat het allemaal wel vanzelf ging. Alfa Romeo was de laatste toevoeging maar men is niet in staat gebleken om clienten
vast te houden. Ik denk dat een goed product altijd verkoopt. Maar daarnaast is de fun factor
van belang. Fiat had zich moeten richten op verbeteren kwaliteit FIAT en Alfa/Lancia
sterk laten samenwerken om BMW/Audi te beconcurreren. Bij BMW draait alles om evolutie
en steeds is model net iets beter maar toch herkenbaar 3 serie. BMW kenmerken zijn ingebakken. Fiat heeft met de 75/155/156 steeds een andere technische,cosmetische
etc wijze van autobouwen gekozen. Het is erg lastig om een vaste klantengroep aan de
auto te binden als men steeds andere clientele heeft. De 159 zal weer andere kopers
aantrekken. Men biedt geen continuiteit/herkenbaarheid als men iedere 6/8 jaar een andere
Alfa Romeo bouwt. FIAT heeft er een rommel van gemaakt en ik vraag mij af op de 159 op
Amerikaanse leest gebouwd, zal aanslaan.

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

vr feb 18, 2005 16:35

Bij BMW draait alles om evolutie en steeds is model net iets beter maar toch herkenbaar 3 serie. BMW kenmerken zijn ingebakken.
Dan heb je hele argumentatie van Chris Bangle rond de introductie van de nieuwe 7 dus gemist.

Romeo
Full Member
Full Member

vr feb 18, 2005 16:36

Dat de Nord-blokken niet doorontwikkeld konden worden, net zo min als de huidige V6, heeft met milieu te maken. Bij geen enkele fabrikant zien je nog "wet-sleeve" motoren, eenvoudig omdat je met een bak water om je cilinders je verbrandingsruimte niet snel genoeg op temperatuur krijgt voor de milieukeuring. Na een x-aantal seconden moet al een bepaalde emmissiewaarde gehaald worden en dat is al moeilijk genoeg met een aluminium blok met een paar koelkanalen. Dus einde Nord-motor en V6.
Oh, en een blok boren is sneller (lees:goedkoper) dan een onderblok voorzien van losse zuigerbussen. Mag ook een rol spelen.
Losse zuigerbussen hebben alleen een voordeel bij (race)motoren vanwege de goede koeling bij hoge, langdurige belasting en bij het reviseren. Maar als trillingen beperkt moeten worden weegt het voordeel van de watermantel niet op tegen het gebrek aan stevigheid. Een dun, geboord, blok is tegenwoordig state-of-the-art. Zie BMW.
Tja, BMW heeft inderdaad wel een consequente lijn gevolgd, niet steeds een andere doelgroep gezocht en is rustig door de economische crisis gekomen, met als gevolg dat ze geld hebben voor leuke, moderne, onderzoeken. (magnesium onderblok 330 bv)
Ik wil niet weten hoeveel geld er bij Alfa Romeo is weggegooid door reorganisatie op reorganisatie, nieuwe focus en even later al weer een nieuwe focus. Onzekerheid en gebrek aan langetermijn strategie.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Romeo
Full Member
Full Member

vr feb 18, 2005 17:02

Ik hoop dat Alfa en Maserati voordeel kunnen halen uit synergieen.
Dingen die Maserati een sterkere positie geven t.o.v. de leveranciers, maar vooral voorraad en logistieke voordelen.
Op dat punt hebben ze nog veel te winnen: twee voorbeelden:
De remmen van een Lybra en een 156. Precies de zelfde maten (www.brembo.it), behalve het aantal boutgaten. Dus twee keer voorraad(kosten).
JTD´s met zelfde motor en bak, maar verschillende aandrijfassen en kruiskoppelingen.

Alfa te klein? BMW is ook klein en zit in het zelfde marktsegement.
Laat Ferrari maar sportwagen bouwen, Alfa Romeo italiaanse BMW´s, tot de 7-serie en beneden de 1, Maserati auto´s boven de 166 en boven de Brera.
Qua gebruik van onderdelen maakt dat Maserati-techniek betaalbaar en geeft Alfa beschikking over mooie (dure) technieken.
Maar de wens zal wel de vader van de gedachten zijn.

Leuk detail: op de RAI sprak een Opel verkoper me aan (ik weet het, daar hoor je niet te zijn :wink: ), maar toen ik zei dat ik Alfa Romeo reed zei hij: "oh, dan kan ik u toch niet ompraten."
Ik denk niet dat Alfa Romeo ieders smaak zal worden, zoals BMW wel bijna is, dus moet het management zich, volgens mij ook niet richten op grote groei, maar op winstgevend een kleine fabrikant zijn.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

ChickenBoy
Member
Member

vr feb 18, 2005 17:50

Fiat had zich moeten richten op verbeteren kwaliteit FIAT en Alfa/Lancia
sterk laten samenwerken om BMW/Audi te beconcurreren.
Mee eens, daar zit ook een grote bottleneck naar mijn idee. Als je mensen in een Italiaanse auto krijgt, zorg dan dat deze mensen niet teleurgesteld raken in de kwaliteit en de volgende keer Japanse eieren voor hun geld kiezen.
Dus auto's bouwen die tenminste net zo betrouwbaar zijn als de rest. En zolang dat nog niet gelukt is, topservice bieden.

Dat was enkele jaren geleden beide nog niet het geval weet ik uit eigen ervaring. En ook de recente JD Power onderzoeken geven geen al te florrisant beeld van bouwkwaliteit en vooral service. Ben zelf tot op heden overigens niet ontevreden over de 147!

Kostenbesparing is mooi, maar niet ten koste van kwaliteit (Opel). Mensen hebben vaak geen moeite meer te betalen voor goede kwaliteit (Lexus).
Komt ook inruilwaarde en leasetarieven ten goede, is nu ook een zwak punt van Italianen.

Nu biedt de gemiddelde Aziaat meer betrouwbaarheid dan de gemiddelde Italiaan, voor hetzelfde of minder geld.
Design, sportiviteit, imago enzovoort worden na elke storing steeds minder belangrijke eigenschappen voor de meeste mensen.

Waar blijft de Alfa met Lexus kwaliteit?
1995 Alfa 155, 2011 Fiat 500, 2010 Mitsubishi ASX
(Ooit: 1976 X-1/9, 1985 Uno, 1988 Celica, 1990 Uno, 1994 MR2, 1996 Bravo, 1997 V70, 2001 Cherokee, 2001 barchetta, 2003 Alfa 147, 2006 Panda, 2007 Colt, 2008 Grande Punto, 2008 Mazda 5)

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 18, 2005 18:52

Het is voor een deel de essentie van een Alfa Romeo. Voor mij is het nog steeds onbegrijpelijk dat FIAT de voorkeur gaf aan bouw een vijfcilinder voor gebruik Lancia topmodellen en FIAT Bravo HPE en Alfa Romeo de oude FIAT 16V moest gebruiken.
Ik had mij voorgesteld dat de zeer betrouwbare Alfa Romeo 8V TS werd voorzien van
16 klepstechniek voor toepassing voor Alfa Romeo, Lancia en de echt sportieve Fiat's.
Lancia had i.p.v. 2.4 5- lijn de 2.5 zescilinder van Alfa Romeo kunnen gebruiken en de
V6 turbo. Fiat had banden met Peugot aan kunnen knopen om kleine 4 cilinders goedkoper
te fabriceren. Dat is goede synergie. Niet behouden ouderwetse, onbetrouwbare FIAT 4 cil
8 kleppers en ontwerpen van een niet al te beste 5 cilinder.
Bert, de Bravo HPE bestaat niet. Je bedoelt waarschijnlijk de HGT. Hierin zit inderdaad een 5 cylinder, maar dit is feitelijk de Fiat/Alfa 16V met een extra cylinder. Deze motor is ook toegepast in de Coupe, Marea HLX en Lancia Thema (met en zonder Turbo erop). Deze motor is niet beter of slechter dan de 4 cylinders die in een Alfa of Fiat zitten. Het enige nadeel is dat ie dwars voorinzit en bij distributieriemwissel de hele motor eruit moet (ping ping). Onze daily driver is uitgerust met deze motor en ik vind hem persoonlijk fijner dan de 16V twinspark motoren (en heeft ook 150 pk). Met geregelde wisseling van de distibutieriem staat deze motor bekend als een betrouwbare motor. Hij is alleen nogal dorstig.

Verder hebben/hadden de Lancia Topmodellen de Alfa V6, niet een V5. De instappers van de topmodellen zijn uitgerust met de V5. (zowel de Thesis als de Kappa)

Als je weinig geld hebt, moet je roeien met de riemen die je hebt en vind ik de motorenrange zoals die in de Fiat/Alfa's/Lancia's zitten best slim. 1 ontwerp, maar ieder merk kan en heeft toch zijn eigen invulling eraan kunnen geven. Of wilde je net als bij Audi/VW/Skoda/Seat allemaal dezelfde motor en waar het verschil alleen de badges zit ?

Adios, JR

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”