En aan het eind staat dat Maserati met Alfa gaat samenwerken (ook qua techniek).
Dus meneer de Fiat manager spreekt heel veel, maar wat heeft hij nu gezegd

Was hij voordien misschien politicus?
Dat Maserati technisch met Ferrari samenwerk was voor mij steeds een logisch verhaal. Beide fabrikanten van sportauto's in de hoogste prijsklasse. Door gebruik te maken van Ferrari techniek kan Maserati relatief goedkoop prachtige motoren gebruiken. En voor Ferrari gunstig: grotere series, dus ook kostengunstiger.
Produktieaantallen van Maserati zijn momenteel 2x zo hoog als ruim 10 jaar geleden, wat niet wil zeggen dat ze nu al winst maken, maar men is m.i. op de goede weg.
Welk voordeel nu, kan een samenwerking AR - Maserati brengen?
Voor Maserati:
- meer verkoop/servicepunten? Waarschijnlijk niet, te weinig kennis bij de gemiddelde Alfa dealer. Tenzij men natuurlijk het kwaliteitsniveau gaat verhogen.
-Motoren van AR: nee, tenzij er een goedkopere Maser komt, maar die concurreert dan met topmodel van de Brera. Tenzij: dieselmotoren in de Maser. In een SUV misschien. Zou kunnen, zelfs Porsche doet dat (zeer succesvol).
- 4WD: mogelijk, bij een SUV
- Electronica: navigatie en communicatie. Kun je echter ook via de toeleveranciers krijgen.
Voordelen voor Alfa Romeo:
- V8 van Maserati (dus van Ferrari). Mogelijk, maar erg duur voor een Alfa
- 166 opvolger op RWD platform van (kleinere) Maserati. Desondanks dure oplossing
- Bij samenvoeging dealers: exclusiviteit Maserti straalt af op AR. Andersom werkt dit voor Maserati eerder minder gunstig?
- 8c op Maser transaxlebasis. Maar is dan concurrent voor de Maserati Coupé!
Kortom, ik zie enkele voordelen, maar al die zaken waren net zo goed realiseerbaar indien AR en Maserati niet tot één bedrijf zouden zijn samengevoegd.
Dus waar gaat het nu echt om:
- Fiat heeft heel hard geld nodig.
- Ferrari heeft veel prestige en draait goed = maakt winst.
- Maserati draait verlies
- Haal Maserati uit Groupo Ferrari-Maserati en je houdt een bedrijfsonderdeel over dat winst maakt.
- Dit winstgevende bedrijfsonderdeel ( Ferrari) breng je naar de beurs --> geld in pocket van Fiat.
Dit is het enige waar het hele verhaal om begonnen is. Soms is het niet zo moeilijk

Allemaal ingegeven door kortetermijnbelang van Fiat dat niet veel meer opties ter overleving heeft, dan winstgevende bedrijfsonderdelen te verkopen/verzelfstandigen.
Mooie management-term die Fiat hiervoor zou kunnen gebruiken is: "terug naar core business".
Dit zou zijn het maken van kleine, economische en leuke auto's.
Maar helaas, wat gaan ze doen: er komt eerst een nieuwe Croma i.p.v. eerst de Trepiùno.
En op basis van de New Large (Croma) komt ook weer een grote Lancia. Je hoeft geen helderziende te zijn om te weten dat die Croma weer flopt en de Thesis opvolger nóg harder flopt. Al hebben die auto's nog zo'n geweldige kwaliteiten, het publiek wil hier niet aan. Als je dit als managers niet onderkent, heb je een heel groot probleem. En helaas voor de Fiat medewerkers, als deze managers je baas zijn, heb je zelf ook een probleem.