Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Verzekering op welke naam?

do apr 06, 2006 12:45

Ik heb hem op eigen naam, mijn pa was daar heel duidelijk in: Jij hebt een wagen, dus je betaald zelf je eigen verzekering maar :wink: Ben met 4 dagen 24, dan gaat de verzekering met 25% omlaag (aldus de verzekeraar :lol: ) ben ik blij mee :)

Alfa75JC
Advanced Member
Advanced Member

do apr 06, 2006 13:57

Ik heb in mijn werk nog wel eens het 'genoegen' om contact te hebben met verzekeringsmaatschappijen. In die tijd heb ik al vaak genoeg meegemaakt dat het probleem in dit soort situaties vaak pas ontstaat na het melden van een schade.

Om deze kan ik dus uit eigen ervaring melden dat de meeste veilige manier is om de auto op je auto eigen naam te verzekeren.

Als klanten hebben wij bij het aanvragen van een verzekering een 'mededelingsplicht'. Dit komt er in de praktijk op neer dat verwacht wordt dat je alle gegevens op het aanvraagformulier naar waarheid invult (en dus ook de leeftijd van de regelmatige bestuurder). De regel hierbij is dat als een maatschappij informatie wil van een klant, zij hier uitdrukkelijk naar moeten vragen op deze aanvraag (TIP: bewaar ook zelf een kopie van de aanvraag !)

Als een maatschappij kan aantonen dat er niet aan deze plicht is voldaan, is het hen volgens de wet toegestaan hier gevolgen aan te verbinden. Deze gevolgen zijn per 01-01-2006 in Nederland wel minder zwaar geworden, maar kunnen nog steeds verregaand zijn bij een schade. Mocht dan pas blijken dat de bestuurder 18 jaar is (i.t.t. dat wat bewust op de aanvraag is ingevuld), dan zal de maatschappij aangeven: als wij dat hadden geweten bij het aanvragen van deze polis, dan hadden we de verzekering niet (of tegen een hogere premie) geaccepteerd. In dit geval kunnen zij het recht hebben om de verzekering tussentijds op te zeggen. In het ergste geval (als de informatie bewust verkeerd is opgegeven) kan het voorkomen dat zij in hun recht staan als zij een eventuele schadeclaim weigeren, een reeds uitgekeerde schade terugvorderen en de reeds betaalde premies behouden. Niet echt een plezierige situatie in het geval je als schuldige van een aanrijding wordt aangewezen en je eigen auto ook totall-loss is.

Een verzekeringsmaatschappij zal altijd een poging wagen zicht te beroepen op uitsluitingen die beschreven zijn in de kleine lettertjes. De grootste kans die je als klant hebt om te voorkomen dat ze hierin slagen is een eerlijke opgave van de gegevens bij het aanvragen van een verzekering.

Bij het aanvragen van de verzekering op naam van een bedrijf, zullen de op te bouwen schadevrije jaren meestal worden toegekend aan de aanvrager van de verzekering (in dit geval dus het bedrijf) en niet de regelmatige bestuurder.

Er zijn inmiddels wel een klein aantal maatschappijen die bereid zijn om een All-Risk-verzekering af te geven zonder taxatie voor een auto > 10 jaar. Uitkering bij schade vindt dan overigens wel plaats o.b.v. de dagwaarde die door de maatschappij wordt vastgesteld (en helaas niet de emotionele waarde).

Greetz,

Alfa75jc
75 3.0 V6 America
SCARB No. 4780
Eerdere Alfa's: 33 SW 1.5, 75 Indy, 75 Twin Spark

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

do apr 06, 2006 14:33

Ik heb de polis ook altijd op mijn eigen naam gehad. Waarschijnlijk het duurste stukje Nederland om dat als 20-jarige te doen met een auto die een tamelijk astronomische nieuwwaarde had... maar in dit soort zaken duurt eerlijk het langst denk ik.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Verzekering op welke naam?

do apr 06, 2006 15:36

Ik zou haar verzekeren op je eigen naam, je begint dan direct met het opbouwen van je eigen no-claim korting. En als je eens schade rijdt gaat het niet van je vader zijn korting af (maar dat is jou probleem niet maar dat van je vader :twisted: ).
Je zal nu waarschijnlijk beginnen met een W.A. verzekering en de premie zal nog wel te betalen zijn. Ben je straks een jaar of 6 verder (ben je 24 en dan ga je uit de risico groep) en je begint dan pas op je eigen naam te verzekeren en je koopt dan een nieuwere auto die je all risk wilt verzekeren, betaal je dus het volle pond, begin je nu op je eigen naam en je rijdt 6 jaar schadevrij heb je al snel een korting van een 50% opgebouwd.
Helemaal mee eens.
Nog een aanvulling, een vriend van mij heeft alleen klassiekers gereden. Met een klassieker verzekering. Daarom bouwde hij ook geen No claim korting op.
Nu wil hij een mooie Italiaanse moderne sportwagen kopen, maar de verzekeringspremie is enorm.
Aauw..A

Ezin Rossi
Full Member
Full Member

do apr 06, 2006 16:08

In aansluiting op de eerdere adviezen: op eigen naam!

Als je over enkele jaren een auto hebt die "all risks" verzekerd moet worden zul je erg blij zijn dat je no-claim hebt opgebouwd ;) Natuurlijk kun je door de auto op naam van je vader te zetten (en dus ook zodanig te verzekeren) wel wat besparen op de WA-premie nu, maar dat weegt m.i. niet op tegen het mgoelijke risico van niet uitkeren en de voordelen in latere jaren als je van je voor en door jezelf opgebouwde no-claim kan gaan genieten!

Succes en veel wijsheid!

Robert 75 V6

do apr 06, 2006 16:56

Hoi hoi, gewoon lekker op je eigen naam verzekeren natuurlijk, heb ik ook gedaan en ik pluk er nu ook de vruchten van ik ben 28 en heb volgens mij al 70%

Alvast veel plezier van je auto

Peterke
Full Member
Full Member

do apr 06, 2006 17:58

Oke bedankt allemaal ik ga de auto gewoon op me eigen naam zetten :)
Alfa Romeo 75 TS Rosso Numerata 2999
Alfa Romeo Spider Type 4 Nero
Alfa Romeo 147 1,6 TS Nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS
BMW X6 M50D Carbon Black

Furrikain
Full Member
Full Member

do apr 06, 2006 19:50

Als je nog bij je ouders woont en maw hetzelfde domicilie adres hebt, zou ik het toch eens overwegen de verzekering op naam van je vader af te sluiten met jou als tweede chauffeur op de polis (dan betaal je een iets hogere premie doordat er een chauffeur uit de risicogroep als tweede bestuurder is aangegeven, maar het blijft allemaal nog binnen de perken).

Eigenlijk mag dat alleen als je vader minstens 51% van de km's met de wagen aflegt, maar zoiets kunnen ze onmogelijk nagaan. In België mag je zelfs al van geluk spreken als je een auto met meer dan 100pk verzekerd krijgt op jouw leeftijd, óf je mag een waanzinnige premie gaan betalen.

Aan de andere kant bouw je natuurlijk wel nog geen no-claim op, maar vergeet niet dat de meeste jonge chauffeurs dat doen met een astmatische citroen saxo, geen 75 TS. Dus ik zou toch eens doorrekenen wat uiteindelijk het goedkoopst uitkomt, mooi no claim beginnen opbouwen of even onder je vader's naam rijden als hij daar geen probleem mee heeft. Afhankelijk daarvan zou ik beslissen. Vergeet trouwens ook niet dat je altijd wel een ongeval kan hebben, als je dat als risico-bestuurder meemaakt, wordt het helemaal onbetaalbaar; ik wens het je niet toe, maar met zoiets moet je ook rekening houden.

Succes met het vinden van een goeie verzekering :thumbs:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”