do feb 23, 2006 20:13
In de nadagen van de 1e serie (zo rond 1986) wilde Alfa Nederland weer een auto onder de 20.000 guldentjes aanbieden en bedacht de 33 1.3 Milano. In tegenstelling tot de normale 1.3 had deze af fabriek geen toerenteller (maar een plaat met een klavertje erin), geen radiovoorbereding, raamslingers, eenvoudigere bekleding en één dubbele carburateur (79pk). Dit alles voor fl. 19.990. (toernteller als optie fl. 500,-)
De 1.3S had deze opties wel, en twee dubbele carbs. met 86pk, prijs: fl. 22.230,- (bron: prijslijst 1-5-'86).
In de praktijk dacht Alfa dat wel iedereen de radiovoorbereiding zou bestellen, en liet deze dus vooraf al inbouwen die je wel mocht bijbetalen. Ik weet nog dat dit destijds door een consumentenprogramma (zoiets als Kassa) aan de orde is gesteld door iemand die de auto zonder radiovoorbereiding wilde voor fl. 19.990,-, maar Alfa wilde (of kon) die niet leveren........
Toen de tweede serie met nieuwe dashbord en achterlichten kwam in najaar 1986 werd de benaming Milano vervangen door Junior. Op dat moment kwam pas de benaming 'S', wat in goede Alfa traditie stond voor Super.
Bij de derde serie was bij introductie de 1.3S de meest simpele versie (wel dubbele carbs). Kort na de introductie werd deze vervangen door de 1.3V en VL. Zoals Rody al heeft uitgelegd: 'Veloce' en 'Veloce Lusso', ofwel een iets luxere versie. Na de introductie van de injectie werden deze respectievelijk de 1.4IE en IEL.
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........